MASARYKOVA UNIVERZITA Hledat.. > více k tématu Zůstaňte v obraze ■ Newsletter online.muni.cz ■ Newsletterveda.muni.cz 1 Přihlásit 99 Ke studentům uplatňuje rovný přístup. „Klíčem k dobrému učitelství je empatie. Já a studenti jsme na jedné straně lodi proti látce, kterou musíme zdola t,*1 vysvětluje. Sám 0 sobě říká, že je spis bavitel než učitel, díky čemuž si lehce získává pozornost studentů. Učení mu prý velkou přináší radost, ostatně jedním z oborů, které vystudoval, bylo právě učitelství a pedagogické povolání má tradici i v jeho rodině. „Nejvíc mám rád ty momenty, kdy na mě studenti při výkladu konsternované zírají, nastane taková ta chvilka napětí a pak si můžu oddechnout - jo, pochopili to!" popisuje se smíchem. Odjakživa ho bavilo vysvědovat látku spolužákům ve škole. Rozhodnutí vrhnout se na pedagogickou dráhu v něm ale upevnila až hrozící povinná vojenská služba, kvůli které si studia prodloužil o doktorát. V akademickém prostředí pak už zůstal. „Vzorem je pro mě můj někdejší matikář ze střední školy, kterýr látku dokonale ovládal, ale zároveň se nebral až tak vážně. Díky němu jsem z učitelů přestal mít strach," říká oceněný pedagog. „Autorita se dá získat různými způsoby. Ale když se studenti učitele bojí, proces výuky neprobíhá tak, jak by měl." Naučit se myslet, ne používat techniku Informatika je obor, který se vyvíjí překotnou rychlosti, a tomu se musí přizpůsobovat 1 vzdělávací proces. „Od momentu, kdy jsem poprvé nastoupil na vysokou školu, až do doby, kdy jsem ukončil svá doktorská studia, se technologie neuvěřitelným způsobem posunuly vpřed. Až zpětně si uvedomujú, jak dobře byla tehdy fakulta koncipovaná, když nás naši učitelé na rychlý vývoj ve.lmi cíleně připravovali," vzpomíná Barnat. Souhlasí proto s tím, že výuka na fakultách informatiky by neměla být vázaná na konkrétní technologie. „Studenty musíme naučit v první řadě kriticky myslet a \ytvářet si informatický pohled na věc. Technologie jsou důležité v praxi a studenti se k nim na škole musí dostat, ale mnohem důležitější je naučit se správně přemýšlet," dodává. Ideální učitel by měl podle Barnata nejenom do hloubky rozumět látce, ale být také připravený vysvědovat ji lidem s různými studijními předpoklady. „Měl by být schopen zodpovídat jak náročnější dotazy nadaných studentů, tak vysvětlovat věci těm horším, kteří mají potíže třeba s matematikou," myslí si. Právě s výjimečně nadanými studenty se dle svých slov setkává na fakultě poměrně často a mnohokrát ho překvapí pokročilejšími znalostmi, než jaké má on sám. „Jako akademický pracovník funguji často tak trochu jako headhunter - talentované studenty vyhledávám a nabízím jim možností spolupráce, od vedení diplomových prací až po praxí v laboratořích. Talentované lidi informatický výzkum potřebuje," doplňuje Barnat. Žurnalistika přežije, ale bude to hodně bolet V soutěži environmentálni ch prací uspěli studenti přírodovědecké fakulty věda & výzkum Botanici Muni pomohli s popisem evropské vegetace. Pomůže chránit přírodu Muni najdete i vc svém iPadu! V App Staře