29. července 2017 Martina Fojtů CC-BY Kyberbezpečnost zajímá už středoškoláky. Školili se na Muni Léto, venku teplo, Fakulta informatiky MU spíš prázdná než živá. Jen v prostorách Kybernetického polygonu (KYPO) je živo. A občas se ozývá smích nebo ironická poznámka. Odborníci z polygonu, kteří běžně řeší útoky na ty nejdůležitější počítačové sítě v republice, školili partu středoškoláků, kteří pojedou Česko reprezentovat na finále soutěže European Cyber Security Challenge. Dvanáctka účastníků Letní školy KYPO se zrodila v jednotlivých kolech Středoškolské kybernetické soutěže, která se konala v průběhu nedávno skončeného školního roku a vrcholila květnovým republikovým finále na brněnském výstavišti. Už tehdy měli účastníci soutěže v programu prohlídku specializovaného zázemí polygonu. V rámci letní školy v něm ale strávili celé dva dny, učili se základy bezpečnosti a hráli různé výukové hry. Středoškoláci ve věkovém rozmezí od 15 do 19 let ještě nemají jasno, na jakou práci se později přesně vrhnou. Proč jim stojí za to trávit část prázdnin na školení, ale vědí. „Kyberbezpečnost mě zajímá víc než ostatní věci v IT, proto jsem se přišel podívat. Chtěl bych se tomu věnovat i dál,“ popsal Jakub Smejkal ze Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví Brno. Je jedním z těch, kteří budou Česko reprezentovat na evropském finále soutěže, které se koná na přelomu října a listopadu ve španělské Malaze. Se středoškoláky tam pojedou také tři vysokoškoláci – dva nominovaní bezpečnostním týmem Masarykovy univerzity, třetí Českým vysokým učením technickým. A pojedou také lidé, kteří Letní školu KYPO chystali. „Se středními školami jsme začali spolupracovat částečně proto, abychom k tématu kybernetické bezpečnosti natáhli další zájemce. Hlavně je pro nás ovšem zajímavé to, že se můžeme podívat, jaké vybavení mají kolegové jinde, jaká cvičení pro studenty chystají a jak je školí,“ vysvětlil Jan Vykopal, který je zodpovědný za kybercvičení a výuku v polygonu. Polygon jako inspirace pro střední školu Možnost vidět, jak takový prostor vypadá a jak jeho zařízení funguje, je důležité i pro učitele studentů, kteří na letní školu dorazili. Na už zmiňované brněnské střední škole obor Kybernetická bezpečnost zavedli teprve nedávno, od září v něm budou učit první studenty. „Hodně spolupracujeme s různými firmami a právě jejich zástupci za námi přišli, že jim na trhu práce právě lidé vzdělaní v tomto oboru ohromně chybí. Ne na každou práci je potřeba vysokoškolské vzdělání, a proto jsme nový obor vytvořili. Také firmám šlo o to, aby byli potenciální zaměstnanci na trhu práce co nejrychleji,“ popsal učitel Jaroslav Tihlařík. Na letní škole ho zajímalo hlavně to, co všechno kybernetický polygon obnáší. Jeho škola by časem podobné zařízení ráda vybudovala, protože potřebuje výuku udělat co nejpraktičtější. „Na střední škole je to přece jen tak, že je mezi žáky menší procento motivovaných než na vysokých školách. Tím spíš musíme hledat formy výuky, které je zaujmou. Dát potom takovému studentovi možnost nabourávat se do systémů a hledat jejich slabiny, to zaujme skoro každého,“ vysvětlil Tihlařík, proč má jeho škola zájem vybudovat si vlastní počítačové cvičiště. události Vydává Masarykova univerzita, 2005–2017. ISSN 1801-0814. Redakce | Ceník inzerce | PDF | Podmínky užití | Sledujte Muni: