Seriál: Nepostradatelní Snažíme se automatizovat všude, kde to jde Co když je potřeba přeinstalovat na všech univerzitních počítačích antivirový program, vyměnit studentské počítače za novější nebo vytvořit databáze, jež jsou na škole potřeba? Ajťák Martin Lebeda pracuje na oddělení podpory a služeb Ústavu výpočetní techniky MU, kde si s podobnými zapeklitostmi umějí poradit. Působí tam už přes devět let. Oficiálně se jeho pracovní pozice jmenuje analytik IT. Co si pod tím představit? „Řeším různé požadavky od univerzity, které se jakkoli dotýkají informačních technologií. Analyzuji je, navrhuji pro ně řešení a vymýšlím způsob jejich implementace," vysvětluje. Jeho tým spravuje přes dvě stovky produkčních serverů, terminálové servery, e-learningy, tiskové systémy, přístupové a kamerové systémy či například databáze. V praxi to znamená starat se o bezmála 2900 počítačů. „Řídím se přesvědčením, že bychom měli automatizovat všude, kde se dá, a centralizovat tam, kde to má smysl," tvrdí Lebeda. Centralizace šetři čas i peníze Popsat svůj typický pracovní den v kanceláři ústavu v Botanické ulici mu nejde zrovna lehce. „Stěží hledám nějaké úkony, které bych musel každodenně provádět jako rutinu. Většinou si na oddělení stanovujeme dlouhodobé úkoly a pak je řešíme po malých krocích," popisuje. Momentálně se se svým týmem věnuje optimalizaci centrální správy všech počítačů na univerzitě. „Mezi její hlavní výhody se řadí totožná uživatelská zkušenost na všech pracovištích a studovnách včetně notebooků, a to jak po stránce uživatelského rozhraní, tak softwarového vybavení. Navíc soustředění správy počítačů do jednoho místa šetří značné množství finančních prostředků," dodává. S optimalizací souvisí i jiný důležitý projekt, na nějž se v těchto dnech důsledně chystají. „Čeká nás přechod na jiný antivirový program. Uskutečnit takové rozsáhlé změny napříč uni- Bez studentů si fungování našeho pracoviště nedokážu představit. Pracují tu převážně brigádně a řada z nich u nás píše své diplomky. verzitou není zrovna jednoduché, proto začíná -me s přípravami dlouho dopředu. Nový antivir spustíme sice až na začátku příštího roku, ale patřičné kroky musíme dělat již nyní," říká. Bdi i nad bezpečností Mezi další věci, s nimiž si Martin Lebeda umí poradit, se řadí i potíže s uživatelskými účty. „Může se klidně stát, že nějaká souhra náhod poškodí studentovi profil. Když se potom do něj kupříkladu v CPS snaží přihlásit, nepodaří se mu to. Musí jít za operátorem, který v cépéesce sedí, a závadu mu nahlásit. Ten nám následně požadavek předa a my na dálku účet opravíme. Trvá to jen několik málo minut," líčí IT analytik. V týmu, jehož je Lebeda součástí, se vypořádávají í s bezpečnostními hrozbami. Jestliže se v některém z počítačů objeví virus či malware, v ústavu se to zpravidla dozvídají jako první. „Studenti do sítě vnášejí škodlivé soubory třeba na flash discích, které ve škole používají. Pokud dojde k nějakému incidentu, který automatika nevyřeší, odhalíme jeho příčinu a najdeme řešení," objasňuje. Od počítače dává doma ruce pryč Významnou částí jeho práce je spolupráce se studenty informatiky a příbuzných oborů. „Bez nich si fungování našeho pracoviště nedokážu představit. Pracují tu převážně brigádně. Řada z nich u nás píše své diplomky. Těší mě, když vidím, jak se postupně zlepšují, někteří u nás zůstanou i po skončení studia jako kmenoví zaměstnanci," vypráví Lebeda. A jak ve svém volném čase dobíjí baterky? „Rád jezdím po výletech, hrajú ping-pong a v lete i pétanque. Celkem jsem si oblíbil také vaření. Kdo by si myslel. Že se počítačům věnuju i po práci, plete se. Před obrazovku usedám jen zřídka, a to tehdy, když si pustím nějakou hru. Často se to ale nestává," přiznává. Přemysl Šimák Anketa: Co právě čtete? Semestr se přehoupl do druhé poloviny a studenti by měli být až po krk zanoření v literatuře, kterou je potřeba číst buď v seminářích z hodiny na hodinu, nebo mít přečtenou, než udeří zkouškové. Zeptali jsme se, jak vypadá realita. Bára Reichová, studentka učitelství němčiny Protože začínám psát diplomovou práci, měla bych především Čist titul Gefühle und Lernen im Fremdsprachenunterricht od Nicole Ogasy. Místo toho ale bohužel čtu Padesát odstínů šedi. Ale aby to aspoň k něčemu bylo, i v tomto připadě se snažím trochu vzdělávat a knížku mám v němčině, tedy s názvem 50 Schattierungen von Grau. Kniha je dobře napsaná, snadno se čte a především si vylepším a doplním slovní zásobu, a o to mi jde především. studentka analytické chemie Měla bych se věnovat četbě literatury k diplomové práci, a to konkrétně Comparative investigation of toxicity and bioaccumula-tion of Cd-based quantum dots and Cd salt in freshwater plant Lemna minor L. Avšak realita je taková, že první kniha, po které sahám v každé volné chvíli, je Krvavé Ostří od Sarah Janet Mass. Jedná se o povídky ze světa Skleněného trůnu (fantasy série). Obecně zbožňujú fantasy příběhy, občas se potrebujú na chvílí zastavit v čase. Tereza Vaňková, studentka knihovnictví Momentálně se snažím do předmětu informační politika číst knihu o eGovernmentu od Davida Špačka, ale zatím mě to pořád táhne ke knížce Po otřesech od H. Mura-kamiho. Jedná se o soubor krátkých příběhů, které se odehrávají v Japonsku v době po zemětřesení v 90. letech, a je o lidech, kterých se tahle katastrofa více či méně týkala. Doporučujú ale všem si přečíst obě tyto zajímavé knihy. Martina Harvánkoví studentka fyziky t a matematiky I Odpovědi většiny studentů a převážně i moje budou asi: „skripta". Mám ale ráda knížky s dějem, a tak právě teď čtu 3. díl Kroniky prokletých zaklínačů. Pokud znáte Nádherné bytosti, tak se jedná o třetí díl. Je to oddechovka, ale zároveň nějak nutné potřebujete vědět, jak to celé dopadne, a nemůžete se odtrhnout. Takže na cesty vlakem a nudné chvíle je to ideál.