Stávka učitelů http://cdn.newtonmedia.eu/Newton/Imm/Images/media-video.gif ČT 24 | 5.11.2019 | 22:00 | Pořad: Události, komentáře | Téma: Masarykova univerzita, vysoké školy Michal KUBAL, moderátor -------------------- Část učitelů napříč Českem bude zítra stávkovat. Přesná čísla odbory neznají. Některé školy zavřou. Jiné úpravy výuku nebo zajistí náhradní program. Učitelé chtěli přidat alespoň 10 % do svých tarifů, vláda je zvedne o 8 %, 2 % pošle na odměny. Dřív ale premiér Andrej Babiš avizoval pro příští rok patnáctiprocentní navýšení, tedy stejné jako letos. Robert PLAGA, ministr školství /nestr. za ANO/ -------------------- Včera odbory řekly, že stávkujících škol bude přes 6000, a dnes, když byly dotazovány, nejsou schopny říct, jaká to budou čísla. Nejsem přesvědčen o tom, že stávka odborářů bude tak masová, jak je deklarováno. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A debatovat o tom budeme s poslanci Petrem Gazdíkem, místopředsedou hnutí STAN, dobrý večer. Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Hezký dobrý večer. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A Václavem Klausem mladším, předsedou hnutí Trikolóra, dobrý večer. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Dobrý večer. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A do Brna zdravím taky Jiřího Zlatušku, děkana Fakulty informatiky Masarykovy univerzity a dříve poslance za hnutí ANO. Dobrý večer. Jiří ZLATUŠKA, bývalý poslanec za ANO, děkan fakulty informatiky, Masarykova univerzita -------------------- Dobrý večer. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Pánové, podle vás má zítřejší stávka smysl, pane Gazdíku? Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Já rozumím učitelům, že jsou naštvaní, že české školství se nevyvíjí tak, jak si představují. Nicméně to, jakým způsobem poměrně diletantským byla ta stávka vyhlášena, kolik škol se k ní připojilo, a ten důvod, který udávají, že chtějí, aby ti, řekněme, méně dobří učitelé byli stejně placeni jak ti skvělí, tak to skutečně není důvod ke stávce. A vím od mnohých učitelů, že spíše stávkují kvůli celkovému stavu českého školství a že už toho prostě mají dost, že už té byrokracie, toho nesystému a toho, co se na ně valí, už je už je moc. A mnohdy to je ten důležitější důvod nežty samotné platy 8+2. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Pane Klausi. Vy byste podpořil stávku? Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Tak já bych podpořil stávku, kdyby učitelé stávkovali proti rozvratu financování školství, té nové reformě, kvůli tomu nepořádku, a když to tak řeknu, bordelu. A myslím si, že učitelé zejména jsou vytočení z toho, že oni nevěří tomu, že se jedná o nějaké 8 a 2 % nebo 15, protože ti politici vždycky vylezou a říkají: My jsme zvýšili mzdy. Ale pak ta realita je třeba na polovině toho, co mají v té výplatní pásce. Takže ten systém skutečně jakoby nefunguje a učitelé jsou samozřejmě právem rozzlobení tomu, že se tomu nedá věřit ani tak, ani tak. No a ta další věc je, co se týká --- odborů, tak tohle jsou takové ty oficiální odbory, které už jsou tady asi 25 let, jsou to stále ti stejní lidé. Jsou úzce spojeni se sociální demokracií, takže vždycky, když vládne sociálnědemokratický ministr, tak je klid a pohoda, a když vládne nějaký jiný, tak je stávková pohotovost, a kdybych vládl já, tak hoří barikáda jo. Tak to je asi jako taky věc, že řada těch učitelů se nechce moc spojovat s touhletou jako odborářskou partou. Ale, ale jinak skutečně ty peníze daňových poplatníků vzrostly o 50 % za poslední 3 roky, co rveme do toho školství jo. Tam skutečně jakoby ten ministr školství, to ani není zásluha toho pana Plagy, ale skutečně to má jako masové peníze. A to školství, se nezlepšily ty výsledky těch deváťáků, což bychom si měli chtít. A nedošlo to ani do těch mezd, že by se --- o 50 % zvýšily mzdy. Když už. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Pane Zlatuško, váš pohled. Má stávka nějakou cenu, může něco změnit? Jiří ZLATUŠKA, bývalý poslanec za ANO, děkan fakulty informatiky, Masarykova univerzita -------------------- Já si myslím, že to, co tady říkal pan Gazdík, že je pravda, že ty peníze výrazným způsobem rostou, ale celkově ta situace ve školství není nijak dobrá, zejména co se týká financí. Školství je dlouhodobě podfinancované. Je pravda, že v těch číslech, která vykazuje pan ministr Plaga, takže se mu daří opravdu plnit to, co je napsáno v programovém prohlášení vlády. Tam je 150 procentní nárůst a je tam vůči fixní úrovni v roce 2017. Ale problém je, že celkově, když se podíváme na mezinárodní srovnání, tak, řekněme, jednotkové náklady po přepočtu na paritu kupní síly u nás a v průměru zemí OECD jsou zhruba na třetině té hodnoty. Takže tady je neuvěřitelně velký deficit. A pokud se chceme vyrovnat úrovním zemí, jako je třeba Rakousko, tak studie think tanku Idea docela dobře ukázala, že pokud bude nárůst v proporcích nějakých 10 %, tak se to nestane dřív než zhruba za 2 volební období. A v tomto se vůbec nedivím učitelům, že postrádají nějakou dlouhodobější vizi. Z politiků, já už jsem mimo politiku, nemám s ANO nic společného, ale z politiků vlastně jediné konkrétní, co bylo slyšet, byli Piráti, kteří navrhovali dlouhodobější indexování toho nárůstu... Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- K tomu se ještě dostaneme v další části debaty, abychom do ní měli jasná čísla na stole, tak poprosím Michala. Michal KUBAL, moderátor -------------------- Chtěla jsi jasná čísla? Jedno je jasné, velmi jasné, velké číslo 11 miliard a 100 milionů Kč. To je nárůst v rámci státního rozpočtu na příští rok, speciálně na platy učitelů. Těch v regionálním školství pracuje přes 150 000 a vláda počítá s tím, že jich bude přibývat. Základ jejich platu, tarif, má vzrůst o 8 %. 2 % pak půjdou na odměny. Učitelé třeba na základních školách by měli od příštího roku brát měsíčně alespoň o 2 300 Kč hrubého víc. Ostatní zaměstnanci ve veřejné správě pak dostanou přidáno 1 500 Kč. Data Ministerstva školství říkají, že plat učitele bude v průměru za celý letošní rok zhruba 38 000 Kč. Příští rok to má být 42 000 a v roce 2021 přes 45 000 Kč. Robert PLAGA, ministr školství /nestr. za ANO/ -------------------- V rozpočtu je popsán závazek vlády ve výši 10procentního navýšení objemu prostředků do regionálního školství v roce 2020, a dokonce i závazek, dokonce funkční období vlády do roku 2021 ve výši 9 %. Takže je jasné už v tuto chvíli, že platy během sedmi následujících let, tedy během let 2015 až 21, vzrostou o 68 % a o více než 18 000 Kč. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- My jsme slyšeli z úst premiéra i z úst ministra školství, že letos to sice není těch 15 %, tak jak premiér sliboval v lednu, ale že vlastně důležitější než ten jednorázový krok je ten celkový cíl. To znamená, že v roce 2021 by tedy měli kantoři brát někde kolem 45 000 Kč. A z toho pohledu oni vidí stávku jako zbytečnou. S tím byste nesouhlasili? Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Pan premiér si trochu dělá z úst popelník, když na jaře říká nebo v lednu říká 15 %, teď je to jinak. A ani ten váš graf úplně nesedí, vy jste tam říkali, že vzrostou ty platy o 2 290 Kč. Ale plat na letošek byl průměr 38 a příští rok už to má být 42 tisíc. 38+2 290 Kč není 42 00 tisíc. Takže už tady něco nesedí a my jsme dnes veřejně vyzvali pana premiéra k tomu, aby jasně řekl, o kolik bude učitelům přidáno příští rok, kolik z toho půjde do tarifu a kolik půjde na nadtarifní složky tak, aby tato čísla mohla skutečně platit, protože jinak se dostaneme do stejné situace, v které jsme dnes. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Tak těch 8 %, pokud se nemýlím, tak by to mělo dělat přidání v rozmezí zhruba od tisíce asi do tří a půl 1 000 Kč. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Tak 10 % je z 35 000 3500. Tolik ještě zase jako matematik by si troufl spočítat. Já, když říkáte o těch mzdách, já jsem nastupoval za 10 200 jako začínající učitel. Takže na ta čísla koukám tak jako relativně, že bylo hůře mnohem. A druhá věc, co bych řekl, my jako daňoví poplatníci tam skutečně sypeme o 50 miliard víc než před třemi lety. To skutečně jsou, astronomické číslo. Já si tak říkám, že jsme, jak jsme to dokázali přežít v tom resortu, kdy jsme učili ty děti. A ty peníze nekončí v těch školách. My skutečně už máme 80 000 na žáka čili když to spočtete, na třídu na 20 dětí, tak ty peníze skutečně jsou a v tom systému se ztrácejí, protože se zavedl naprosto, naprosto nesystémový prvek. --- reformy financování a podobně, který prostě způsobuje to, že se sanují poloprázdné školy a ty peníze neskončí u dobrých učitelů a dobrých ředitelů. To je špatně, kvůli tomu bych stávkoval já. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- --- ten systém by měl být nastavený průhledněji, jasněji, přehledněji. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Přesně tak. Za tuhletu strašnou část peněz ubírají kraje. Čili oni sanují ty svoje nenaplněné školy střední. Čili nejvíce tím trpí základní školy. A skutečně si musíme říct, že základní školy musí být osou systému. A ty peníze tam mají transparentně dojít, čili to je ta věc. Druhá věc, co bych chtěl zmínit, já nejsem zastáncem toho, že všechno má jít do tarifů. Ten tarifní systém se musí zachovat, protože to není příliš lukrativní povolání, aby ti učitelé měli jistotu, ale na druhou stranu, když tam sypeme najednou 50% za 3 roky, tak skutečně významná část toho, daleko víc než ta pětina, má jít do té nadstandardní složky. Protože ten ředitel ví daleko lépe než odboráři a než ministr školství, kdo si zaslouží přidat výrazně a kdo ne. Stejně jako třeba v televizi. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Pan Gazdík velmi ostře nesouhlasně kroutí hlavou. Tak prosím vaši reakci. Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Kolega Klaus je vedle jak ta jedle. Právě to, že my tady máme financování na žáka, já jsem radním pro školství kraje, který měl donedávna nejnižší průměrnou mzdu učitelů v této zemi. Právě proto, že máme financování na žáka, třeba ve Zlínském kraji to výrazným způsobem ovlivňuje počet základních uměleckých škol a malotřídních škol, protože když máte financování na žáka, tak jestli učí 1 učitel jednoho žáka na housle v ZUŠce nebo učí 30 žáků matematiku na gymnáziu, tak mzda těch učitelů je zhruba stejná. Ale ekonomický výkon poměřený tím financováním na žáka je 30× menší. A to dělá právě to, co si odboráři stěžují, že v minulosti nikdy těm učitelům ty peníze nedošly celé. Tak jak je vláda slibovala. Ve Zlínském kraji letos poprvé přišly ty peníze celé a v případě, že od 1. ledna skutečně nastane reforma financování regionálního školství, tak poprvé ti učitelé uvidí na ty peníze a ti ředitelé budou zodpovídat za to, že k nim přijdou celé. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Tak já ještě jenom... Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Prosím, jenom krátkou reakci. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Krátce, no tak hnutí Trikolóra předhonilo STAN v těch průzkumech, takže tady je trošku agresivity v tom studiu, což nevadí. Ale debatu o jedlích by nechal, až se budeme bavit o kůrovcích. Tohle skutečně není příliš k meritu věci. Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Hnutí Trikolóra nemá žádnou --- Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- A skutečně to, že peníze mají jít transparentně do těch škol čili 1 možnost je to dělat skutečně centrálně, druhá možnost jediné spravedlivé je na žáka, protože jiný systém nefunguje. A tento taky nefunguje. Tady se skutečně ztrácí několik desítek miliard korun, nedoputují k těm učitelům, a když to řeknu natvrdo, tak tenhleten systém ubírá každému učiteli 10 000 do té peněženky. Kvůli tomu bych stávkoval já. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A pane Zlatuško, souhlasíte s tím, že tento systém je nefunkční, že peníze nedojdou k učitelům? Jiří ZLATUŠKA, bývalý poslanec za ANO, děkan fakulty informatiky, Masarykova univerzita -------------------- Pan Gazdík má nepochybně pravdu a možná, možná není pan Klaus junior vedle jak ta jedle, ale je vedle jak ten smrk, ale v každém případě to, co říká, není, se nezakládá na pravdě. V té struktuře financování to, co bych viděl jako velký problém, jsou nástupní platy nově přicházejících učitelů, ze kterých potom musíme odvozovat i tu strukturu tarifu a nějakou perspektivní úroveň růstu během jejich působení, těch starších učitelů.A tam vidím velký problém toho systému v okamžiku, kdy se přidají, kdyby se přidaly větší peníze, výrazně větší peníze do nadtarifních složek. Tak tím budou trpět ty nástupní platy, takže rozhodně není řešením ty,ta navýšení dávat do nadtarifních složek přednostně, na druhou stranu diferenciace v rukou ředitelů být musí, bez toho není možné dělat na těch školách rozumnou institucionální politiku, ale i tady, jakmile by se tam daly větší peníze, tak naráz vyvstane problém, že se od sebe výrazným způsobem budou lišit dobré a špatné školy. A toto odlišování je velice komplikované udělat, takže doporučoval bych zaměřit na tu úroveň nástupních platů, to také by byl dobrý počin z hlediska motivací uchazečů o studium na pedagogických fakultách, a to, aby vůbec do školství přicházela nějaká mladší krev, ale ... Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Někteří... Promiňte. Jiří ZLATUŠKA, bývalý poslanec za ANO, děkan fakulty informatiky, Masarykova univerzita -------------------- Ale za nástupní platy samozřejmě nebudou stávající učitelé stávkovat, protože to není něco, co by bylo přímo v jejich zájmu, aby k nim přicházelo, přicházelavýrazná konkurence. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Někteří učitelé už avizovali, že se k tomu protestu připojí, ale že skutečně podstatou nejsou peníze. Můžeme si jednu takovou reakci poslechnout. Marie NOVOTNÁ, učitelka, ZŠ Polabiny 2, Pardubice /Události, 4. 11. 2019/ -------------------- Diskutuje se o tom, že nám jde o dvou procentech. O tom to opravdu není. Já jsem se rozhodla podpořit stávku z toho důvodu, že ve školství je to dlouhodobě špatné. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A teď mi vysvětlete, jak je možné, že učitelé říkají, že je to ve školství dlouhodobě špatné, když vláda už tedy několik let se snaží zvedat platy a především tato vláda i všechny předchozí vlády označovaly školství za svoji prioritu, tak jak to, že přetrvává dlouhodobě celkově špatná situace? Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Průměrný ministr školství vydržel 21 měsíců od revoluce a žádný pořádně nic nic nedotáhl. A takové věci které, jako je třeba inkluze nebo byrokracie, která se neuvěřitelným způsobem řítí na školy, takže učitelé dnes už věnují té vlastní pedagogické činnosti nedejbože třeba výchově mnohem méně času, než tomu bylo v minulosti, mnohem, mnohem více nastává výchovných problémů, mnohem méně jsou učitelé vážení ve společnosti. A tomu, bohužel vlády, vlády o tom tvrdí, že to priorita, ale nikdo s ucelenou vizí, vizí nepřišel, nikdo se nepokusil tady napříč politickým spektrem říct naše školství bude vypadat takto a budeme to tak dělat příštích 10 let, protože, když spolu, paní redaktorko, vymyslíme sebelepší reformu školství, tak první absolventi základních škol, kteří vyjdou z té reformy, budou někdy za 11, 12 let. Ze střední školy za 5-6 let. Školství prostě, ve školství prostě všechno trvá dlouho a na to, aby se školství změnilo, tak se politikové napříč politickým spektrem musí domluvit na vizi tak, jak se to stalo v některých jiných státech, jako je Finsko nebo Singapur. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A měl by tou vizí být například ten pirátský návrh, aby platy učitelů procházely jistou valorizací, aby se kantoři nemuseli každý rok nemuseli poněkud nedůstojně dohadovat? Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Tady proboha nejde jenom o platy. Vize školství je v tom, že my jsme dnes montovnou Evropy. My nemůžeme být nadále levnou ekonomikou, jinak ty firmy odejdou. Pokud chceme změnit naše, naši budoucí ekonomiku, změňme ve školství. My Starostové jsme představili vizi školství a na adrese www. moderní školství najdete vizi, kterou jsme s bývalým rektorem Masarykovy univerzity Mikulášem Bekem dali dohromady. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Já bych řekl, že ta paní včelka to řekla přesně. Tady, si myslím, došlo k jistému rozvratu hodnot, a to znamená ta společnost nehodnotí to, co umí deváťák, aby se to zlepšilo v matematice, v angličtině, když je nějaké téma tak, aby byla maturita z matematiky, to už se zavádí zpětně, když se to zrušilo nesmyslně už asi 9 let a pak se každý ministr včetně tohohle toho nakonec lekne, že vidí voličskou skupinu osmnáctiletých a zase to zruší, tak o čem se bavíme? Jde nám o vzdělávání nebo ne? A to je to, co učitele, myslím, rozčiluje, že se jim do toho jde dílem pamlsková vyhláška, dílem byrokracie, dílem plošná inkluze ne ve všech ohledech domyšlená a takovéto věci a ještě, když se jim, když se tam navýší takovýmhle způsobem obrovské finanční prostředky, tak nedojdou k nim do sborovny. No, tak to jsou samozřejmě rozzlobení, a to nejhorší, co je je, že za chvíli to přestávají lidé chtít dělat v pozici ředitele. Na konkursy v České republice se za poslední rok přes 50 % konkursu přihlásilo 0 nebo 1 uchazeč a skutečně tohle to přestává, jakoby ten systém se začíná zadrhávat, že ty lidé z toho systému mizí. Já jsem třeba byl ne radní pro školství, ale byl jsem asi 17 let ředitelem školy poměrně úspěšně nebo aspoň nikdo zatím neurážel ani z těchto dvou pánů na moje učitelské působení, ale já bych teďka ředitele školy dělat nešel do tohleto systému, v jakém je stavu, to radši budu dělat vlekaře u nás v Peci. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Pojďme probrat ještě jednu věc, jaká je podpora veřejnosti pro tu stávku, protože veřejnost až doposud za učiteli stála poměrně výrazně, ale teď jakoby ta veřejná podpora tak silná nebyla. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Trošku se to maličko snižuje. Já teďka jezdím tou dodávkou po té republice, takže, takže občas to téma je v těch chudších oblastech, že už jakoby, jakoby taková ta naprostá podpora přesně, jak jste řekla, už se začíná jakoby porovnávat s jejich vlastní mzdou a přestávají to ti lidé tak silně podporovat, to asi trošku ano, ale ... Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- A neškodí si tím kantoři sami? Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Ale pořád jakoby ta učitelská povolání je tak důležité, že ta společnost většinově to spíše podporuje. Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Odbory tady velmi uškodily učitelskému povolání, zvláště tím, jakým způsobem ta stávka je provedena. Vemte si, že v mém kraji ještě dnes ráno některé školy nevěděly, jestli stávkovat budou nebo nebudou, tudíž učitel, rodiče se to dozví patrně teď večer. Představa, že se jako rodič dozvím teď večer, že zítra nemůžu poslat své děti do školy a mám se o ně postarat, není úplně jednoduché. Nerozumím tomu, proč ta stávka byla takto diletantsky provedená, proč se to nevědělo dřív? Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Ale učitelé jsou slušní lidé a ono to většinou probíhá tak, že oni právě nechtějí ty rodiče zlobit, takže k té stávce se připojí tak jakoby symbolický, děti jsou ve škole. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Oni se za ni nakonec i odboráři omluvili za tu stávku, že komplikují veřejnosti život, ale to nakonec na té situaci, že zítra spousta rodičů neví, co podniknout se svým dítětem a musí složitě shánět hlídání, nic nemění. Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Těm problémům, proč českému školství to rozhodně neprospěje a uvědomění si toho, že tady jde o budoucnost těch dětí, o to, abychom nebyli levnou ekonomikou, už vůbec ne. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Pane Zlatuško, ještě, prosím, váš pohled na veřejnou podporu, kterou má stávka ve školství klesá, neklesá? Jiří ZLATUŠKA, bývalý poslanec za ANO, děkan fakulty informatiky, Masarykova univerzita -------------------- Nevím, já nejsem, nedělám průzkumy veřejného mínění, ale myslím si, že je nešťastné, nešťastný způsob, kterým odbory uchopily vůbec artikulaci toho, za co se stávkuje v okamžiku, kdy to má jenom parametry takové, že se k tomu připojují někteří učitelé tak, že jenom artikulují nějakou, nějaký tekutý, tekutý hněv nad situací, tak to nemůže nic moc něčemu prospět. Koneckonců i ty omluvy za to neškodnění veřejnosti jsou trošku zvláštní, protože jestli má stávka něčeho dosáhnout, tak právě tím, že to veřejnost pocítí, tak tímto by se zvedal tlak na ty politiky, ale v okamžiku, kdy ani není jasné, kvůli čemu by vlastně /nesrozumitelné/ měl být, tak mám tendenci také to vidět jako dosti nešťastné. Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka -------------------- Říkáte, že neděláte průzkumy, já si dovolím 1 na závěr dodat. Český rozhlas Plus může stávka přinést vyšší platy? 34 % lidí si myslí, že ano, 64 % lidí si myslí, že nikoliv. Pánové, děkuju vám, že jste byli našimi hosty. Hezký večer. Václav Klaus ML., předseda hnutí /Trikolóra/ -------------------- Děkuji. Dobrou noc. Petr GAZDÍK, místopředseda hnutí /STAN/ -------------------- Děkujem za pozvání. Jiří ZLATUŠKA, bývalý poslanec za ANO, děkan fakulty informatiky, Masarykova univerzita --------------------