Události VUT říjen 2000 Konference RUFIS 2000 Ve dnech 5. a 6. září 2000 se v prostorách FEI VUT v areálu Pod Palackého vrchem konala již 4. konference RUFIS 2000. Tématem této konference, jak naznačuje zkratka názvu (Role of Universities in Future Information Society), je vše, co se týká informačních technologií, aplikací výpočetní techniky a informatiky, ale i státní a vzdělávací politiky pro potřeby nastupující informační společnosti. Konference, která je národní variantou své velké mezinárodní akce, se konala pod záštitou rektora VUT Prof. Ing. RNDr. Jana Vrbky, DrSc. a rektora MU Prof. RNDr. Jiřího Zlatušky, CSc. Organizačně a programově ji zajišťovaly fakulty FEI VUT a FI MU. Dvoudenní konference se zúčastnilo na 70 účastníků z českých vysokých škol, ale také pracovníci státních i nestátních orgánů a institucí. Konference není primárně určena pro počítačové odborníky, ale spíše pro vedoucí pracovníky vysokých škol, kteří ovlivňují vzdělávací procesy s využitím, nebo pro využití informačních technologií, ale také těch, kteří informační technologie používají nebo vyvíjejí. Informační systémy, distanční vzdělávání, Internet ve výuce, ale také etika využití informačních technologií – to jsou jen některé okruhy diskutované na konferenci. Letošní konference byla již druhá v pořadí, která se konala v Brně, a její zajištění zorganizované firmou ApS Brno, s. r. o nemělo vadu. Konference se zúčastnila řada strategických partnerů VUT z firem spolupracujících s VUT a s MU, které seznámily účastníky s jejich produkčním programem v oblasti informačních technologií. Konference organizovaná dvěma fakultami dvou brněnských univerzit je příkladem dobré spolupráce na brněnské vysokoškolské scéně. Konference RUFIS 2001 se bude podle dohody organizačního výboru konat v Plzni, pod patronací Západočeské univerzity a její Fakulty aplikovaných věd. Podrobné informace o průběhu konference a celý sborník příspěvků naleznete na internetové adrese: http://www.vutbr.cz/konference/rufis2000. V závěru informace přinášíme názvy, autory a anotace některých z příspěvků, které můžete najít ve sborníku na výše uvedené internetové adrese a které vám podrobněji přiblíží tematické rozpětí projednávané problematiky. Konsorciální elektronické informační zdroje v akademické sféře ČR Miroslav Bartošek MU v Brně Jaroslav Šilhánek VŠCHT v Praze Akademická sféra v České republice zažívá v současnosti boom aktivit spojených s vytvářením rozličných sdružení či konsorcií na nákup elektronických informačních zdrojů. Zkusme se podívat na celou problematiku trochu podrobněji, zmapovat hlavní aktivity zaměřené na akademickou oblast a také se stručně zmínit o tom, co těmto aktivitám předcházelo. Univerzitní IS: předsudky, pověry a realita Michal Brandejs, Iva Hollanová, Mirka Misáková a Jan Pazdziora Masarykova univerzita v Brně Článek seznamuje čtenáře se zkušenostmi s vývojem a zejména zaváděním univerzitního informačního systému šitého na míru potřebám rozsáhlé akademické instituce. Diskutovány jsou některé předpokládané techniky a strategie a jejich naplnění či nenaplnění ve skutečnosti. Prostor je věnován také rozdílům mezi prací univerzity a klasické hierarchicky řízené instituce. Studie vychází z IS Masarykovy univerzity v Brně. Ke kompetencím a odpovědnosti informačních oborů a jejich absolventů Jiří Cejpek Ústav informačních studií a knihovnictví Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Rozvoj informačních technologií posiluje dělbu práce v informačních oborech a prohlubuje sociální informační problém. Ambivalence informačních technologií vede zprostředkovatele mezi znakově zaznamenanými znalostmi a jejich uživateli k vyšší míře odpovědnosti. Informační věda jako „věda se svědomím“. Současné tendence ve vývoji vysokoškolského vzdělávání v demokratických zemích posilují odpovědnost absolventů vysokých škol za další vývoj společnosti. Tyto tendence lze uskutečnit jen za předpokladu změn v základním a středním školství. Kompetence a odpovědnost absolventů informačních oborů. Vstup českých institucí do evropské informační společnosti Jan Hlavička, Jiří Kadlec ČVUT−FEL, kat. počítačů, ÚTIA AV ČR Článek je pokusem o zhodnocení účasti českých institucí v evropských programech rozvoje informační společnosti, především v 5. Rámcovém programu EU. Na základě analýzy údajů opočtech a charakteristikách podaných a přijatých přihlášek projektů po jednotlivých výzvách jsou naznačeny hlavní rysy dosavadního vývoje, příčiny našich úspěchů a neúspěchů a naše vyhlídky v dalších letech. ETRDL – digitální knihovna Aleš Horák Fakulta informatiky, Masarykova univerzita v Brně ERCIM Technical Reference Digital Library je distribuovaná digitální knihovna zaměřená na „vědeckou literaturu“ – technické zprávy, disertační práce, sborníky konferencí z oblasti computer science a matematiky. ETRDL je postavena na volně přístupném protokolu Dienst, čímž se automaticky zapojuje do mezinárodní sítě technických publikací NCSTRL. Pro potřeby evropských univerzit byl Dienst rozšířen o některé prvky, zejména o podporu vícejazyčné komunikace s uživatelem (komunikace v místním jazyce), která se ukazuje jako klíčová pro rozšíření mezi neanglicky mluvící země. Od května 2000 je do systému ETRDL zapojena i Masarykova univerzita v Brně. Škola ve věku informačních technologií František Ježek Západočeská univerzita v Plzni Příspěvek je zamyšlením nad proměnami vzdělávání v období rodící se informační společnosti. Pozornost je věnována i aktuálním otázkám české vzdělávací soustavy, která začíná realizovat státní informační politiku. Diskutován je problém informační gramotnosti a s tím související otázka změn v pojetí přípravy budoucích učitelů. Příspěvek obsahuje zamyšlení nad hodnocením kvality ve vysokém školství a doplněna je i informace týkající se počítačové podpory v rámci systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacích aktivit vysoké školy. Univerzita jako učící se a jako informace produkující organizace Lubomír Kostroň Fakulta sociálních studií MU v Brně Příspěvek se zabývá využitím konceptů učící se organizace a organizace produkující informace, převzatých z teorie řízení organizací, k úvahám o aktivizaci organizace univerzity. Jednotlivé charakteristiky učící se organizace (dle P. Sengeho) jsou porovnávány se zkušeností získanou za 10 let působení na vysoké škole, je dokládána nutnost školy zabývat se svou vlastní vnitřní kulturou organizace a jsou naznačeny i směry k zavádění změn tímto směrem. Automatizace administrativy kolejí a menz Vítězslav Křivánek, Jaroslav Grulich Centrum výpočetních a informačních služeb, Koleje a menzy, VUT v Brně Příspěvek popisuje řešení počítačového zpracování veškerých provozních agend v Kolejích a menzách Vysokého učení technického v Brně. Popisovaný systém pracuje v počítačové síti propojující veškeré objekty KaM VUT. Systém využívá možnosti integrovaného prostředí produktů firmy Microsoft. Vytváří předpoklady pro využití komunikačních možností Internetu počínaje zveřejňováním seznamů až po možnost podávání žádostí prostřednictvím Internetu. Umožňuje operativnější využívání kapacit a přispívá tak k dosažení lepších hospodářských výsledků. Využití moderních počítačových technologií na VŠCHT Praha Miroslav Kubíček, Aleš Procházka, Martin Pánek Vysoká škola chemicko−technologická v Praze Rychlý vývoj informačních technologií přináší nové možnosti, které mohou zkvalitnit pedagogickou i vědeckovýzkumnou práci škol. Příspěvek je věnován možnostem využití MATLAB Web Serveru pro potřeby vzdálené výuky algoritmizace a prezentuje využití tohoto serveru pro zpracování a vyhodnocení reálných souborů dat. Příprava odborníků se zaměřením na rozvoj elektronického obchodování a podnikání Ludmila Kunderová, Ivo Liška Ústav informatiky PEF, MZLU v Brně Úspěšné zavádění elektronických technologií do obchodování a podnikání vyžaduje nejen vhodné technologie jako je HW, SW a přenosová infrastruktura, ale především dostatečný počet kvalifikovaných odborníků, kteří budou mít znalosti z celého spektra oborů, které se v rámci elektronického obchodování a podnikání setkávají. Rozvoj elektronického obchodování v Evropě se těší velké podpoře Evropské komise pro standardizaci CEN. Ve studijních programech mnoha univerzit na celém světě, obzvláště na univerzitách amerických, se ve stále větším rozsahu objevují předměty zaměřené na elektronické podnikání a obchodování. Přestože se v našich podmínkách období prudkého rozmachu elektronického obchodování teprve očekává, je třeba poskytnout již nyní budoucím odborníkům tohoto oboru potřebné vzdělání a ÚI PEF MZLU v Brně již v tomto směru učinil první kroky. Náměty ke spolupráci vysokých škol při výuce pomocí Internetu Karel Květoň Výpočetní a informační centrum, České vysoké učení technické v Praze Článek vychází ze záměrů státní informační politiky ve vzdělávání v oblasti distanční výuky. Návrhy koncepce online výuky na vysokých školách a zásady plánu pro podporu on−line výuky jsou založeny na osvědčených strategiích, které vznikly na amerických vysokých školách. Uvedené koncepční návrhy jsou výsledky úkolů pracoviště autora a byly předloženy vedení ČVUT k posouzení. Doporučuje se, aby české vysoké školy spojily v oblasti distančního vzdělávání své intelektuální kapacity a pověřily sdružení CESNET, z. s. p. o. koordinační funkcí. Koncepce státní informační politiky ve vzdělávání: Co, proč a jak Luděk Matyska Fakulta informatiky, Masarykova univerzita v Brně Realizace státní informační politiky ve vzdělávání je významnou příležitostí ke změně systému školství a způsobu výuky vůbec. K tomu, aby tohoto cíle důležitého pro další směrování celé společnosti bylo skutečně dosaženo, je však nutný široký souhlas mezi vládními úředníky, za realizaci odpovědnými, a učiteli (a žáky), kteří ji budou skutečně provádět. Realizace se opírá o vládou přijatou Koncepci státní politiky ve vzdělávání a právě podrobnější diskuse některých částí této Koncepce je obsahem tohoto příspěvku. Jsou diskutovány důvody, proč klade Koncepce takový důraz na oblast celoživotního vzdělávání učitelů a vytvoření odpovídající technické infrastruktury a jsou rovněž diskutovány některé možnosti realizace. Perspektivy strukturovaného studia na vysokých školách v České republice (Boloňská deklarace a české vysoké školy) Jiří Witzany České vysoké učení technické v Praze Jiří Zlatuška Masarykova univerzita v Brně Tento příspěvek se zabývá problémy strukturace vysokoškolského studia na sériové studijní programy bakalářské a magisterské, přínos této strukturace pro zvýšení participace obyvatel ČR na terciárním vzdělávání a snížení vzdělávacího deficitu v této oblasti, který je přímo relevantní budování moderní struktury trhu práce adekvátní nárokům informační společnosti. Nový zákon o ochraně osobních údajů na vysokých školách Vladimír Šmíd Masarykova univerzita v Brně Na jaře 2000 byl přijat zcela nový zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Tento zákon odstranil mnohé nedostatky, které měla předchozí právní úprava, přičemž vycházel z nutnosti harmonizovat právní normy v uvedené oblasti s právem Evropské unie. Příspěvek popisuje vybraná ustanovení zákona (zejména ta, která se odlišují od předchozího zákona) a všímá si specifik aplikace uvedeného zákona na vysokých školách z hlediska jeho působnosti, práv a povinností správců a zpracovatelů dat, odpovědnosti za jeho porušení a vztahů k orgánům „datového dozoru“. (Plná znění zde jmenovaných a stručně uvedených příspěvků, jakož i další, můžete najít na již výše uvedené internetové adrese serveru VUT v Brně.) Zdroj: