V pondělí 14. února se na Filozofické fakultě konalo setkání E-learning na MU, věnované otázkám elektronické podpory výuky. Setkání zahájil rektor MU prof. Petr Fiala, dále se účastnila prorektorka pro studium prof. Zuzana Brázdová, vedoucí univerzitního projektu IT a multimediální podpora výuky doc. Luděk Matyska (FI), proděkan hostitelské fakulty doc. Josef Krob, vedoucí vývojového týmu IS MU Ing. Michal Brandejs a spolu s nimi asi 120 vyučujících, pracovníků IS MU, výpočetních center fakult a dalších zájemců. Setkání bylo jednou ze dvou akcí navazujících na setkání SCO 2004 ­ E-learning přichází, konané na FF před rokem; zatímco konference SCO 2005 s otevřenou účastí se bude konat v květnu na FI, únorové setkání bylo určeno jen účastníkům z MU, tedy jako nástroj vnitřní diskuse. A diskutovat je o čem. Na MU se nyní pro elektronickou podporu výuky používají tři systémy. Jsou to IS LMS, nově vznikající jako integrální součást univerzitního informačního systému a používaný ve větší či menší míře na celé univerzitě, dále systém Moodle, vytvářený komunitou zahraničních vývojářů v tzv. veřejné licenci a používaný především na Filozofické a Pedagogické fakultě a Fakultě sociálních studií (a v omezené míře i na Fakultě informatiky a Přírodovědecké fakultě), a konečně systém Studium On-Line, vytvořený a používaný na Ekonomicko-správní fakultě. Aspirací IS LMS, podporovanou i vedením MU, je převzít postupně funkci ostatních systémů a v krátké době je zcela nahradit. Cesta k tomu však nebude snadná: oba zbývající systémy jsou používány v poměrně velkém rozsahu a jsou v užívání déle než IS LMS; například Moodle má v obou svých instalacích dohromady 5500 uživatelů a 235 kurzů. Na setkání byla v krátkých příspěvcích shrnuta situace na zainteresovaných fakultách a byly představeny zmíněné systémy, diskusi byl vyhrazen čas mezi příspěvky a samostatný závěrečný blok. Živá diskuse se rozvinula zejména mezi zástupci IS MU a uživateli systému Moodle; ten je v tuto chvíli pokročilejší v počtu a propracovanosti nabízených nástrojů a pro svou koncepci a uživatelskou přívětivost je oblíben mezi učiteli i studenty zmíněných fakult. Vývojový tým IS MU stojí před úkolem získat uživatele na svou stranu nabídnutou kvalitou a rozsahem služeb. Jeho hlavní výhodou je možnost navázat na již známé prostředí IS MU a bez rušivých švů propojit elektronické kurzy s již existující agendou studia; jeho hlavní nevýhodou bude, že pro vlastní vývoj nového systému není k dispozici dostatek fundovaných specialistů ­ metodiků a teoretiků e-learningu. Proto vzniká právě v těchto dnech při ÚVT Centrum pro podporu e-learningu, které bude zajišťovat styk mezi veřejností a vývojovým týmem IS LMS, vytvářet pro něj zadání a kontrolovat vznikající výstup. Požadavky učitelů však budou do značné míry záviset na inspiraci získané z užívání již provozovaných systémů; i proto budou FF, FSS a PdF zatím své stávající systémy udržovat v chodu. K IS LMS by pak přešly, až budou uživatelé vnímat jeho služby jako rovnocenné. Teprve budoucnost ukáže, jak se to podaří. Už sama komunikace bude nesnadná ­ setkání například ukázalo, že je třeba se shodnout, co budeme rozumět pod pojmy e-learning, autorské nástroje apod. a především co budeme od cílového systému požadovat. Je proto dobře, že se o věci diskutuje na veřejném fóru, za účasti pedagogů ­ uživatelů e-learningu. Diskuse bude jistě pokračovat ­ více přináší již toto číslo muni.cz (na stranách 6 a 7). Historii e-learningu na MU a některé relevantní dokumenty (včetně zvukového záznamu celé diskuse z únorového setkání) najdete také na adrese www.phil.muni.cz/elearning. Jiří Rambousek, asistent na katedře anglistiky a amerikanistiky FF E-learning na Masarykově univerzitě ­ diskuse začala