Předmětová anketa je důležitým ná- strojem testování kvality výuky. Po- drobné odpovědi k jednotlivým před- mětům a vyučujícím využívají učitelé jako podněty ke své práci a jako jeden z kontrolních mechanismů úrovně výuky. Tím, že je předmětová anketa metodicky integrována do informač- ního systému školy, daří se dosáhnout značně vysokého procenta odpovída- jících studentů při zajištění anonymity a důvěryhodnosti hodnotícího i hod- noceného. Při vzniku předmětové ankety pro- střednictvím ISu se mj. využilo před- chozích dlouhodobých zkušeností s anketou na Fakultě informatiky. Zjis- tilo se například, že pokud se studen- tům nutnost vyplnit anketu pravidelně nepřipomíná, klesne procento odpoví- dajících až na 6 procent. Motivací pro vyplňující je také zobrazování výsled- ků, protože student, který na anketní otázky neodpoví, nebude mít přístup k výsledkům ankety a neuvidí tedy vy- hodnocení svých jednotlivých před- mětů. Na druhé straně je vyplnění an- kety zcela dobrovolné. Student, který se rozhodne vyplnit anketu, nemusí nutně odpovídat ke všem předmětům, postačí alespoň polovina zobrazených, polovina zapsaných nebo alespoň deset předmětů celkově. Přesto nebo právě proto je počet odpovídajících studentů stabilně vysoký, za podzimní semestry okolo 60 procent a za jarní necelých 50 procent z celkového počtu studen- tů zapsaných v těchto obdobích. Vy- plňování ankety za jaro spadá zejména do letních horkých měsíců, a tak anke- ta v tomto období zaznamenává nižší počet vyplňujících studentů, kteří vět- šinou tráví zasloužené prázdniny. Anketa je spouštěna automaticky a studijní oddělení nejsou díky práci IS MU zatěžována ani ,,ručním" za- hájením a ukončením ankety, ani jeho zpracováním do statistik. Anketa začí- ná vždy dva týdny před koncem výu- ky v semestru a končí společně na celé škole buď 15. března nebo 15. října, tedy po skončení zkouškového obdo- bí. Pro studenty to znamená velkou vý- hodu ve srovnání s principem jiných vysokoškolských anket, které končí už se závěrem semestru, nikoli zkouško- vého období, a tak studenti nemohou posoudit vyučujícího a výuku v celé šíři semestru. Během této doby student může opakovaně libovolněkrát měnit svoje odpovědi a upravovat volný text. Po skončení sběru jsou statistické přehledy a odpovědi zveřejněny. Vý- sledky jsou odpovídajícím i vyučujícím dostupné až po uzavření sběru odpo- vědí, především proto, aby zveřejňová- ní odpovědí během zadávání nevedlo k nežádoucímu ovlivňování výsledků ankety. Výsledky ankety se zobrazují ve formě, která není dále zpracova- telná běžnými textovými nástroji a je kontrolováno hromadné stahování výsledků ankety, aby se zabránilo její- mu případnému zneužití. Hodnocení vyučujícího se zobrazuje všem učite- lům a všem studentům, kteří vyplnili anketu. Volné textové komentáře jsou určeny pouze učitelům předmětu a je- jich nadřízeným. Zvláštním charakteristickým rysem předmětové ankety je, že aplikace In- formačního systému MU nepodporu- je současné zobrazování výsledků více předmětů. Je to především proto, že škola nemá zájem na vytváření jakých- koli žebříčků úspěšnosti, popularity předmětů a učitelů; účelem ankety je hodnotit a podle výsledků výuku neu- stále zkvalitňovat. Odpovědi na otázky k předmětu či semináři a učiteli se vztahují vždy ke konkrétnímu semestru. Protože anketa je integrovanou součástí IS MU, apli- kace zajišťuje, že na otázky odpovídá student výhradně k předmětům, které má v aktuálním období zapsány, nebo je přihlášen do semináře, a odpovídá nejvýše jednou. Jsou tedy eliminovány přístupy nezapsaných studentů či více- násobné přístupy jedné osoby. Proto jsou nepoužitelné metody anket, které se běžně na internetu používají. Na vypracování otázek, které jsou v anketě uvedeny, se podílel tým odbor- níků z FSS. Původní návrhy zahrnova- ly velké množství relevantních otázek, ale s ohledem na čas nebo dobrou vůli, kterou jsou obvykle respondenti ochot- ni anketám věnovat, se z počátečního množství nakonec ustoupilo do součas- né podoby, která obsahuje pět otázek. V této podobě se anketa pro školu uká- zala jako vypovídající a přínosná. Jitka Brandejsová, Centrum výpočetní techniky FI Na vedoucí kateder různých fa- kult MU jsme se obrátili s dota- zem, jestli je podle jejich názoru předmětová anketa v rámci ISu přínosná, zda z jejích výsledků pro svá pracoviště vyvozují ně- jaké důsledky a co by popřípadě doporučovali na anketě změnit. Z došlých odpovědí vybíráme následující: Věra Janíková, vedoucí katedry německého jazyka a literatury PdF Pracovníci naší fakulty jsou vždy upo- zorňováni na to, že v určitém termí- nu budou zveřejněny výsledky ankety. Vedoucí kateder se pak seznámí s hod- nocením všech členů katedry a ty, kteří byli v anketě hodnoceni výrazně klad- ně, odmění pochvalou. Pokud jsou pe- níze, může se to projevit i na odměně. U negativnějších hodnocení vedoucí provádí individuální pohovory, aby si mohl vytvořit objektivnější ,,obraz", v některých případech poté volí hospi- tace. Z mého pohledu je toto hodno- cení jistým přínosem, na druhé straně se ale domnívám, že samotná anketa není koncipována příliš šťastně. Navíc se ukazuje, že sami studenti ještě ne- jsou dostatečně zainteresováni na je- jím vyplňování. Někdy jsou tam velmi osobní a spíše zavádějící poznámky. V řadě případů však zde jako vedoucí nalézám témata i obecnějšího charak- teru, která lze při vhodné příležitosti diskutovat se studenty nebo která na- bízí pohled na naši práci ,,z druhé stra- ny", což může jistě přispět k větší refle- xi naší činnosti. Jan Zouhar, vedoucí katedry filozofie na FF Předmětovou anketu v IS jsem uvítal, je dobře, že studenti mají možnost anonymně a bez následků hodnotit výuku v uplynulém semestru. Čtu vý- sledky, připomínám svým kolegům na katedře, aby se s názory studentů na jejich předměty seznámili. Největší problém je podle mého názoru v prů- kaznosti jak statistického, tak zejména slovního hodnocení. I když kurz hod- notí sotva 20 % jeho posluchačů, mů- žeme se nad výsledky hodnocení jis- tě přinejmenším zamyslet. Nelze však dělat závěry z osamělého negativního výkřiku, můžeme se sice snažit chápat motivy jeho autora, ale jiný význam to nemá. Když totiž najde učitel pět kladných slovních hodnocení a jedno, které jeho přednášku označuje za na- prostou nudu, nevím, jaký jiný závěr si z toho má vyvodit než ten, že dotyčný hodnotitel neví, že účast na přednáš- kách je nepovinná. Radovan Rybář, vedoucí katedry občanské výchovy na PdF Výsledky hodnocení našeho praco- viště studenty sice čtu, ale nevyvozuji z toho nějaké závěry, poněvadž tato hodnocení nepovažuji za zcela objek- tivní a spravedlivá. Slouží pouze k jisté sebereflexi katedry a jednotlivých vyu- čujících. Jako vedoucí pracoviště mu- sím mít sám dobrý přehled o tom, jak kdo učí a proč ho na katedře potřebu- ji. Navíc mám pocit, že tyto výsledky také přispívají k neregulérnosti vztahu učitel-student a samotný vyučující se někdy stává otloukánkem v libovol- ných rukou. Taková hodnocení mají snad určitý smysl u začínajících učite- lů, nikoliv u délesloužících. Ivan Malý, vedoucí katedry veřejné ekonomie a děkan ESF Výsledky ankety se zabývám pravidel- ně. Anketa pro mě jako pro vyučují- cího a vedoucího katedry představuje přes všechna svá omezení význam- ný informační kanál o tom, jak jsem sám hodnocen a jak jsou hodnoceni kolegové z naší katedry. V minulosti jsem již výsledky ankety využil jako jeden z argumentů pro rozhodnutí o (ne)prodloužení pracovního pomě- ru, stanovování osobních příplatků a změny struktury kurikula předmětů. V případě, že jsou výsledky výrazně negativní, snažím se je řešit individu- álně s vyučujícím. Pokud jde o výsled- ky na mé předměty, publikuji svou reakci na stránkách svých předmětů v podstatě na všechny verbální připo- mínky. Jako děkan bych uvítal, kdyby se s výsledky ankety dalo lépe analy- ticky pracovat. Rovněž bych podpo- roval, aby se dalo rozlišovat, zda je hodnocení prováděno úspěšnými, re- spektive nejlepšími studenty. Jiří Eliška, vedoucí katedry výtvarné výchovy na PdF Pokud se na poradě katedry dotkneme tématu hodnocení učitelů v předmě- tových anketách ISu, končí to zpravi- dla rozladěním. Vůbec se tomu nedi- vím ­ procento studentů hodnotících konkrétní předmět není nikdy dosta- čující pro objektivitu soudu. Anony- mita poskytuje prostor pro aroganci a podobné výlevy osobní nespokoje- nosti studentů. Osobně považuji for- mát ankety za nezajímavý. -red- Můžete přiblížit okolnosti vzniku předmětové ankety? Hodnocení výuky formou ankety má tradici na Fakultě sociálních studií a Přírodovědecké fakultě, kde probíha- lo na úrovni celé fakulty, a potom na některých jednotlivých oborech dal- ších fakult. Zhruba před čtyřmi lety tehdejší rektor Jiří Zlatuška rozhodl, že jedním z nástrojů evaluací bude právě toto studentské hodnocení. Fi- nální verze anketních otázek byla vý- sledkem poměrně složité debaty se zástupci všech fakult. Nebyla ideální, ale přesto jsme měli radost, že se nám ji vůbec podařilo spustit, a to v rámci tak kvalitního nástroje, jakým je Infor- mační systém, který zaručuje studen- tům anonymitu a brání případnému zneužití. Domníváte se, že se tento způsob hodnocení za více než tři roky provozu osvědčil? V jistém smyslu určitě. Nemám ani tak na mysli samotné statistické úda- je, s nimiž se někdy nepracuje snad- no, zejména pokud se týkají jen ma- lého počtu studentů. Významnější je kvalitativní stránka ankety, tedy mož- nost pracovat se slovními komentáři. Pokud se některá připomínka opakuje ze strany mnoha studentů, je jasné, že někde existuje problém, který je třeba řešit. Může také upozornit na to, že se někomu děje bezpráví ­ v tomto ohle- du tak trochu supluje funkci ombud- smana. Někteří učitelé si právě stěžují na neobjektivitu a nespravedlnost hodnocení ze strany studentů... Učitel musí být natolik zralá osobnost, aby snesl kritiku. Buď ji umí nějakým způsobem analyzovat a vyjde z ní sám před sebou jako vítěz, anebo to pro něj může být úžasně cenný podnět k to- mu, aby na sobě a své práci něco zlep- šil. Samozřejmě mám na mysli kon- struktivní připomínky, nikoli nadávky nebo komentáře, které s výukou vůbec nesouvisejí. Naopak studentům často chybí zpětná vazba, která by naznačovala, že jejich hodnocení je bráno vážně a vede ke změnám. Já bych řekla, že s anketou se pracu- je, ale ne rovnoměrně. Kvůli samotné anketě by neměl být nikdo perzekuo- ván; měl by to být spíš takový první signál, že s daným pedagogem není něco v pořádku. Učitel nesmí mít po- cit, že je měřítkem všech věcí. Já sama si jako vedoucí ústavu procházím vý- sledky u svých devíti učitelů napro- sto pravidelně, protože potřebuji vě- dět, jestli mi za zády nenarůstá nějaký problém. Je ovšem pravda, že mnozí vedoucí kateder si to hodnocení vů- bec nepřečtou. Univerzita ale není jednolitý organismus; nelze všem centrálně nařídit, jak mají s anketou zacházet. Zmínila jste, že současná podoba ankety není ideální. Uvažujete o změně? Nazvala bych to spíš inovací než ně- jakou velkou změnou. Připravujeme rozšíření počtu otázek a nové znění těch stávajících, tak, abychom odstra- nili některé metodologické nepřesnos- ti. V této nové podobě by měla být anketa spuštěna již v příštím akade- mickém roce. -vš- Přibližně před rokem a půl jsem měl poprvé v životě oficiální možnost vy- jádřit své názory na to, jakým způso- bem probíhá mé vzdělávání. Na zá- kladní škole mě něco takového ani nenapadlo a na gymnáziu se mě ni- kdo neptal a ani by neposlouchal. Jen- že základní a střední škola jsou ještě instituce, kde studenta resp. žáka učí podle pevně daných osnov, které jsou vesměs dané státem, v malé míře ško- lou a ještě v menší studentem, který si tak může maximálně vybrat cizí jazyk a v posledních ročnících pár volitel- ných předmětů. Na vysoké škole jsem to ale už především já sám, kdo utvá- ří můj budoucí profil. Vládne tady už jiný poměr mezi školou a studentem, než tomu bylo na středním stupni, kde jste víceméně dělali to, co vám řekli. Na vysoké je tento poměr mnohem rovnoměrnější. Když to přeženu, jsme pro školu něco jako zákazníci, kteří by měli být spokojení a hlavně kteří by měli úspěšně dokončit studium. Na tom má škola určitě zájem, vždyť to je její hlavní poslání. Není proto divu, že jsme dotazováni, jak výuku hodno- tíme. Ptají se nás sice jen na jednot- livé předměty a ne na otázky týkající se celého studia, ale myslím, že v tom- to je vedení školy kompetentnější než my. Dostáváme tak možnost říct, co si o výuce myslíme. Na otázku, zda se tím něco změní, osobně odpovídám ­ může. Třeba ne vždy, ale i kdyby jediný kantor podle mé připomínky něco změnil, byl bych rád. Z vlastní zkušenosti dokonce vím, že se to stá- vá. Druhé velké plus, které anketa při- náší, je to, že si studenti mohou vybrat vyučujícího podle výsledků předmě- tové ankety daného předmětu z mi- nulého období. Já sám to tak dělám a jsem rád, že mám jistotu, že napří- klad na cvičení z matematiky dostanu někoho, kdo látku umí vysvětlit a na- víc tak, aby vám nepřipadala obtížná. Snad jediným mínusem je to, že stu- dent musí anketu vyplnit, což některé obtěžuje. Myslím si ale, že těch deset minut za jeden semestr nemůže niko- mu ublížit. Petr Olejník, student FI Téma: Predmětová anketa v Informačním systému MU Učitel nesmí být měřítkem všech věcí S prorektorkou pro studium Zuzanou Brázdovou o předmětové anketě Studenti mají být pro školu zákazníky Anketa o anketě: pracujete s výsledky? Anketa by neměla zobrazovat jen průměrné hodnocení Anketa mi připadá jako výborná věc, jak jednoduše zjistit názor studentů, ale její výsledky mi bohužel nic neřekly. Zob- razuje se totiž jen průměr a ten, i přes veškerou snahu administrátorů, zůsta- ne stále jen průměrem. Díky tomu, že je anketa studentům neustále vnuco- vána na titulní straně ISu, chápou její vyplnění spíše jako povinnost, a tak se mnohdy stane, že student nepřemýšlí nad tím, jaké hodnocení předmětům a učitelům dává. Jen si hraje. Buď tedy ohodnotí všechny předměty i učitele průměrně, anebo pouze zaškrtne, že se mu to strašně líbilo. Určitým řešením by bylo, kdyby se zobrazoval nejen průměr, ale i počty studentů, kteří tak hlasovali. Hodnoty neodpovídající sku- tečnosti si přece jen vytřídí snáze stu- dent, který daný předmět navštěvoval, než správce systému, který o daném vy- učujícím nic neví. Anonymita zůstane zajištěna i nadále a navíc bude každý vědět, že jsou studenti, kteří daného učitele k smrti nesnášejí, a studenti, kte- ří ho bezmezně milují. Z toho se dá již lépe vyvodit, jaký ten učitel asi je. Tomáš Urban, student PrF 6 / ROČNÍK 2005 / ČÍSLO 5 FÓRUM