Předmětová anketa je důležitým nástrojem testování kvality výuky. Podrobné odpovědi k jednotlivým předmětům a vyučujícím využívají učitelé jako podněty ke své práci a jako jeden z kontrolních mechanismů úrovně výuky. Tím, že je předmětová anketa metodicky integrována do informačního systému školy, daří se dosáhnout značně vysokého procenta odpovídajících studentů při zajištění anonymity a důvěryhodnosti hodnotícího i hod- noceného. Při vzniku předmětové ankety prostřednictvím ISu se mj. využilo předchozích dlouhodobých zkušeností s anketou na Fakultě informatiky. Zjistilo se například, že pokud se studentům nutnost vyplnit anketu pravidelně nepřipomíná, klesne procento odpovídajících až na 6 procent. Motivací pro vyplňující je také zobrazování výsledků, protože student, který na anketní otázky neodpoví, nebude mít přístup k výsledkům ankety a neuvidí tedy vyhodnocení svých jednotlivých předmětů. Na druhé straně je vyplnění ankety zcela dobrovolné. Student, který se rozhodne vyplnit anketu, nemusí nutně odpovídat ke všem předmětům, postačí alespoň polovina zobrazených, polovina zapsaných nebo alespoň deset předmětů celkově. Přesto nebo právě proto je počet odpovídajících studentů stabilně vysoký, za podzimní semestry okolo 60 procent a za jarní necelých 50 procent z celkového počtu studentů zapsaných v těchto obdobích. Vyplňování ankety za jaro spadá zejména do letních horkých měsíců, a tak anketa v tomto období zaznamenává nižší počet vyplňujících studentů, kteří většinou tráví zasloužené prázdniny. Anketa je spouštěna automaticky a studijní oddělení nejsou díky práci IS MU zatěžována ani ,,ručním" zahájením a ukončením ankety, ani jeho zpracováním do statistik. Anketa začíná vždy dva týdny před koncem výuky v semestru a končí společně na celé škole buď 15. března nebo 15. října, tedy po skončení zkouškového období. Pro studenty to znamená velkou výhodu ve srovnání s principem jiných vysokoškolských anket, které končí už se závěrem semestru, nikoli zkouškového období, a tak studenti nemohou posoudit vyučujícího a výuku v celé šíři semestru. Během této doby student může opakovaně libovolněkrát měnit svoje odpovědi a upravovat volný text. Po skončení sběru jsou statistické přehledy a odpovědi zveřejněny. Výsledky jsou odpovídajícím i vyučujícím dostupné až po uzavření sběru odpovědí, především proto, aby zveřejňování odpovědí během zadávání nevedlo k nežádoucímu ovlivňování výsledků ankety. Výsledky ankety se zobrazují ve formě, která není dále zpracovatelná běžnými textovými nástroji a je kontrolováno hromadné stahování výsledků ankety, aby se zabránilo jejímu případnému zneužití. Hodnocení vyučujícího se zobrazuje všem učitelům a všem studentům, kteří vyplnili anketu. Volné textové komentáře jsou určeny pouze učitelům předmětu a jejich nadřízeným. Zvláštním charakteristickým rysem předmětové ankety je, že aplikace Informačního systému MU nepodporuje současné zobrazování výsledků více předmětů. Je to především proto, že škola nemá zájem na vytváření jakýchkoli žebříčků úspěšnosti, popularity předmětů a učitelů; účelem ankety je hodnotit a podle výsledků výuku neustále zkvalitňovat. Odpovědi na otázky k předmětu či semináři a učiteli se vztahují vždy ke konkrétnímu semestru. Protože anketa je integrovanou součástí IS MU, aplikace zajišťuje, že na otázky odpovídá student výhradně k předmětům, které má v aktuálním období zapsány, nebo je přihlášen do semináře, a odpovídá nejvýše jednou. Jsou tedy eliminovány přístupy nezapsaných studentů či vícenásobné přístupy jedné osoby. Proto jsou nepoužitelné metody anket, které se běžně na internetu používají. Na vypracování otázek, které jsou v anketě uvedeny, se podílel tým odborníků z FSS. Původní návrhy zahrnovaly velké množství relevantních otázek, ale s ohledem na čas nebo dobrou vůli, kterou jsou obvykle respondenti ochotni anketám věnovat, se z počátečního množství nakonec ustoupilo do současné podoby, která obsahuje pět otázek. V této podobě se anketa pro školu ukázala jako vypovídající a přínosná. Jitka Brandejsová, Centrum výpočetní techniky FI Téma: Predmětová anketa v Informačním systému MU FÓRUM