Můžete přiblížit okolnosti vzniku předmětové ankety? Hodnocení výuky formou ankety má tradici na Fakultě sociálních studií a Přírodovědecké fakultě, kde probíhalo na úrovni celé fakulty, a potom na některých jednotlivých oborech dalších fakult. Zhruba před čtyřmi lety tehdejší rektor Jiří Zlatuška rozhodl, že jedním z nástrojů evaluací bude právě toto studentské hodnocení. Finální verze anketních otázek byla výsledkem poměrně složité debaty se zástupci všech fakult. Nebyla ideální, ale přesto jsme měli radost, že se nám ji vůbec podařilo spustit, a to v rámci tak kvalitního nástroje, jakým je Informační systém, který zaručuje studentům anonymitu a brání případnému zneužití. Domníváte se, že se tento způsob hodnocení za více než tři roky provozu osvědčil? V jistém smyslu určitě. Nemám ani tak na mysli samotné statistické údaje, s nimiž se někdy nepracuje snadno, zejména pokud se týkají jen malého počtu studentů. Významnější je kvalitativní stránka ankety, tedy možnost pracovat se slovními komentáři. Pokud se některá připomínka opakuje ze strany mnoha studentů, je jasné, že někde existuje problém, který je třeba řešit. Může také upozornit na to, že se někomu děje bezpráví ­ v tomto ohledu tak trochu supluje funkci ombud- smana. Někteří učitelé si právě stěžují na neobjektivitu a nespravedlnost hodnocení ze strany studentů... Učitel musí být natolik zralá osobnost, aby snesl kritiku. Buď ji umí nějakým způsobem analyzovat a vyjde z ní sám před sebou jako vítěz, anebo to pro něj může být úžasně cenný podnět k tomu, aby na sobě a své práci něco zlepšil. Samozřejmě mám na mysli konstruktivní připomínky, nikoli nadávky nebo komentáře, které s výukou vůbec nesouvisejí. Naopak studentům často chybí zpětná vazba, která by naznačovala, že jejich hodnocení je bráno vážně a vede ke změnám. Já bych řekla, že s anketou se pracuje, ale ne rovnoměrně. Kvůli samotné anketě by neměl být nikdo perzekuován; měl by to být spíš takový první signál, že s daným pedagogem není něco v pořádku. Učitel nesmí mít pocit, že je měřítkem všech věcí. Já sama si jako vedoucí ústavu procházím výsledky u svých devíti učitelů naprosto pravidelně, protože potřebuji vědět, jestli mi za zády nenarůstá nějaký problém. Je ovšem pravda, že mnozí vedoucí kateder si to hodnocení vůbec nepřečtou. Univerzita ale není jednolitý organismus; nelze všem centrálně nařídit, jak mají s anketou zacházet. Zmínila jste, že současná podoba ankety není ideální. Uvažujete o změně? Nazvala bych to spíš inovací než nějakou velkou změnou. Připravujeme rozšíření počtu otázek a nové znění těch stávajících, tak, abychom odstranili některé metodologické nepřesnosti. V této nové podobě by měla být anketa spuštěna již v příštím akademickém roce. -všUčitel nesmí být měřítkem všech věcí S prorektorkou pro studium Zuzanou Brázdovou o předmětové anketě