Rozvoj kreativity a inovací z pohledu vysokých škol - Masarykova univerzita a její tvůrčí potenciál pro rozvoj klíčových kompetencí Osnova prezentace Politika ministerstva v oblasti inovací a kreativity na VŠ – DZ 2006-2010 1. Adekvátně připravit mladé lidi pro trh práce 2. Vytvářet kvalitní podmínky pro rozvoj špičkového výzkumu a vývoje včetně aplikací jeho výsledků v praxi jako významného zdroje společenských inovací 3. Úzká spolupráce vysokých škol s hospodářskou sférou, spoluvytváření inovačních a technologických klastrů a zapojení VŠ do rozvoje regionu, ve kterém působí Tvůrčí a inovativní potenciál MU pro plnění cílů MŠMT (DZ MU 2006-2010) Příklady: FSS Bezpečnostní a strategická studia Evropská studia ESF Evropská hospodářská, správní a kulturní studia Administration Publique – ve francouzštině LF Všeobecná sestra (příprava na zřízení ZF) FF Management v kultuře, společně s ESF FSpS Management sportu, společně s ESF PřF Manažer chemické laboratoře, společně s ESF FI Umělá inteligence a zpracování přirozeného jazyka Tvůrčí a inovativní potenciál MU pro plnění cílů MŠMT n Integrace přípravy na praxi do studijních programů formou zavedení povinně volitelných nebo volitelných předmětů odborná praxe/stáže, formou podnikatelských inkubátorů a klinik, a zřizováním a řízením fiktivních firem. n Podpora vzniku poradních orgánů ze zástupců klíčových zaměstnavatelů na úrovni fakult s cílem inovací studijních oborů a vytvoření zpětné vazby o uplatnění absolventů na trhu práce. n Příprava a provoz „Karierního centra MU“ pro podporu studentů a absolventů v jejich uplatnění na trhu práce. n Realizace veletrhu pracovních příležitostí pro studenty MU Job Challenge 2007 (7. listopadu 2007) 3. MU vyvine vlastní technické podpůrné systémy pro e-learning jako součást svého informačního systému pro rozvoj kreativity a inovativního potenciálu studentů ve všech formách studia (podrobně v dalším textu AD 3). 4. MU bude přispívat k vytváření vzdělávacích systémů také v regionálním kontextu. Příklady: Univerzitní centrum v Telči, spolupráce s JMK na dokumentu Strategie rozvoje lidských zdrojů, který se významně zabývá problematikou vzdělávání v regionu s využitím doporučení Lisabonské strategie. 5. Využívání kapacitních možností univerzity pro VaV. Příklad: Vybudování a využívání potenciálu univerzitního kampusu Bohunice. Tvůrčí a inovativní potenciál MU pro plnění cílů MŠMT 6. MU bude významným aktérem v sociálních vztazích na regionální, národní a mezinárodní úrovni při budování společných vědeckých pracovišť. Příklady: Brněnské centrum evropských studií BCSE, Jihomoravské inovační centrum JIC, Inkubátor biotechnologií INBIT, společná firma MU a VUT CEITECH, s.r.o. pro koordinaci přípravy projektu Středoevropského technologického institutu v Brně, Centrum pro transfer technologií MU. Partnery jsou JMK, Město Brno, případně další veřejné vysoké školy z Brna a AV. 7. Zpětná vazba od studentů a absolventů MU: jak je škola připravila pro život? (Podrobně v dalším textu AD 7) CEITECH = Central European Institute for Technology. Do projektu jsou mimo MU a VUT dále zapojeni MZLU v Brně, VFU Brno, brněnský Biofyzikální ústav AV ČR, JMK a město Brno. AD 2 Tvůrčí a inovativní potenciál MU Praxe a stáže RP MŠMT č. 78/2007 „Zapojení studentů do řešení problémů praxe s využitím spolupráce MU a organizací odběratelské sféry (soukromý a veřejný sektor)“ Konkrétní výstupy: n Zvyšování kreativity, asertivity, umění komunikace, tj. smyslu pro iniciativu a podnikatelské myšlení studentů n Poznání podnikatelského prostředí v ČR a v zahraničí n Spolupráce s odborníky z praxe při závěrečných pracích, výuce a v aktivitách VaV n Realizace zpětné vazby o schopnostech studentů a absolventů n Sběr a analýza zahraničních zkušeností ve spolupráci VŠ s podnikatelskou sférou (podrobně v dalším textu AD 2a) n Zavedení informačních databází pro studenty a organizace – potenciální zájemce o praxe a stáže. Ukázky: AD 2a) Čím se můžeme inspirovat – zobecnění analýzy zahraničních zkušeností n Využití zkušeností ze zahraničních vzdělávacích systémů. Příklady: Itálie, Německo, Holandsko, USA, Francie, Jižní Afrika. n Údaje byly získány během zahraničních cest v roce 2007 formou rozhovorů se studenty a učiteli. n Pro potřeby analýzy byly vybrány země, kde vysoké školy vykazují alespoň některé shodné prvky se systémem v ČR (např. kreditový systém, dělení na jednotlivé stupně) n Cílem je návrh inovace uplatnění praxí a stáží na VŠ v ČR Praxe a stáže. Čím se můžeme inspirovat – vybrané prvky ze zahraničních VŠ (1) § Povinné dlouhodobé stáže na většině studijních oborů § V některých případech tvoří praxe či stáže až 50% závěrečného hodnocení u studenta § Zpracování tzv. praktických diplomových prací pro danou organizaci z veřejného či soukromého sektoru § Zákonně daná možnost studentů dostávat za praxi či stáži plat (do 30% min. mzdy) – odvíjí se od délky realizace spolupráce s partnerskou organizací § Stáže jsou brány jako možnost organizací získat mladé kreativní studenty na budoucí stálý pracovní poměr § Realizace tzv. „duálního systému“ studia. Část studia na VŠ, část v partnerské organizaci Praxe a stáže. Čím se můžeme inspirovat – vybrané prvky ze zahraničních VŠ (2) n Přijetí dokumentů na národní úrovni, které ukotvují základní podmínky praxí a stáží pro studenty V ¨ Francie: § Charta studentských stáží – přijata 26. dubna 2006: závazné podmínky pro školy i organizace, systémy hodnocení atd. § Charta rovných příležitostí – přijata 31. března 2006: ukotvuje 3 základní principy fungování stáží (smluvní vztah, maximální délka, systém odměňování) n Stát garantuje pro studenty „bakalářského“ stupně některých oborů (např. ekonomických, právních, pedagogických) možnost participovat na programu spolupráce se subjekty veřejné správy n Studenti dostávají zvláštní stipendium za absolvování praxe a jejich evaluace je prováděna školou i organizací ve které působí AD 3) Technické a podpůrné systémy na MU – Informační systém (IS) MU n Systém zajišťuje v unikátním rozsahu elektronickou podporu studijní administrativy, e-learningu a řady dalších správních a komunikačních služeb n jde o významný inovační prvek, který sám o sobě podporuje kreativitu uživatelů n Je masivně využíván více než 20 000 přihlášenými uživateli denně, v době špičky (registrace, zápis předmětů) vykazuje až půl miliónu operací za hodinu n Technologické řešení n Unikátní architektonické řešení bylo vyvinuto odborníky MU přímo na míru univerzity n Partneři (Oracle, SGI, Novell) uvádějí toto řešení ve svých „case studies“ jako vynikající příklady použití jejich technologie n Úkony IS MU jsou tvz. striktně on-line, tj. projeví se ihned Technické a podpůrné systémy na MU – Informační systém IS MU (2) n Co systém umí a jeho výhody • Sbírat od uchazeče osobní údaje do e-přihlášky a jimi následně po přijetí naplnit profil uchazeče • Automaticky získat e-mailovou schránku a webový prostor • Vytvořit harmonogram semestru a využít aplikace s tím související (administrativa, komunikace, e-learning) – pro studenty, učitele i zaměstnance • Evidovat vše, co požaduje matrika studentů • Akademickým pracovníkům evidovat publikace a provádět kontroly které požaduje databáze RIV; kontrolu plagiátů • Zrušení front (zápisy do semestru se provádí automaticky) • Zrušení papírových evidencí (index – průkaz studenta) • Dostupnost studijních materiálů Informační systém MU –prestižní ocenění Prestižní ocenění EUNIS ELITE AWARD 2005 n Cena za nejlepší implementaci administrativních IS a jako uznání vedoucího postavení v používání informačních technologií v rámci vysokého školství n MU získala cenu jako PRVNÍ z ČR a jako PRVNÍ z nových členských států EU (Zdroj: www.is.muni.cz Tisková zpráva 24. 6. 2005) Technické a podpůrné systémy na MU - e-learning v IS MU (1) n Využití pro předměty s velkými počty studentů n Efektivnější komunikace učitel - student ↓ n Základ - vystavování rozmanitých studijních materiálů (.doc, .xls, .pdf, .ppt, .html, hudební nahrávky, videa, ...) n Konzervy přednášek k dispozici studentům a učitelům n Hlavní rozcestník předmětu - interaktivní osnova s logicky uspořádanými odkazy na studijní materiály, diskusní fóra, webové stránky, kontrolní otázky, témata seminárních a závěrečných prací, zadání závěrečných prací, nabídka organizací pro nástup na praxi, dotazníky pro výsledky praxí a stáží ... Technické a podpůrné systémy na MU - e-learning (2) Online agendy n Přihlašování studentů na referáty/seminární práce n Sběr úkolů (Odevzdávárny) n Průběžné hodnocení (slovní i bodové) do poznámkových bloků n Výměna názorů v diskusních fórech n On-line testování studentů v různých variacích n Skenování testů přes IS MU s výhodou rychlého vyhodnocení a automatického přenosu výsledků n Možnost přímého přenosu přednášek formou telemostů (on-line interakce studenti-učitel) do více učeben v budově fakulty i mimo fakultu. Příklad: Přenos výuky vybraných předmětů (případně ceremoniálu zahájení akademického roku apod.) z budovy ESF v Brně do Univerzitního centra v Telči. AD 7) Způsoby zjišťování kvality přípravy absolventů VŠ pro uplatnění v praxi • Mezinárodní srovnávací výzkum REFLEX – Flexibilita odborníků ve společnosti znalostí: nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě. Realizoval se v r. 2006. Výzkum garantuje Středisko vzdělávací politiky PedF UK v Praze. Momentálně probíhá zpracování výsledků. MU má již k dispozici některé dílčí výsledky – viz dále grafy. Zajímavé bude zejména mezinárodní srovnání. • Informační systém MU. V rámci IS MU se prakticky nepřetržitě sbíhají reakce studentů na obsah a zaměření výuky. Každý předmět studenti při ukončení hodnotí kvantitativně ve standardních kritérií jako jsou například: zajímavost, přínosnost, obtížnost, náročnost na přípravu, dostupnost studijních zdrojů, jak učitel učí a odbornost učitele. Kromě toho se zde shromažďují a vyhodnocují i věcné, faktické připomínky k zaměření a obsahu studia a zejména získávaným znalostem a dovednostem. Čerství absolventi hodnotí, jak je škola připravila … (výzkum MU 2007) Absolventi MU „v praxi“hodnotí jak je škola připravila … Výzkum REFLEX 06 – Silné a slabé stránky vysokoškolské přípravy v ČR Výzkum REFLEX 06 – Jak absolventi VŠ v praxi hodnotí, co sami umí … Kam napřít síly? n Důsledně hodnotit zvládnutí absolvovaného oboru, schopnosti rychle se učit nové věci, počítačové gramotnosti, analytického myšlení, kreativního myšlení a inovativních schopností. Z výzkumů REFLEX víme, že toto jsou právě oblasti, které jsou zaměstnavateli nejčastěji a intenzivně vyžadovány. n V kvantifikované podobě také vidíme, kam bude do budoucna potřeba napřít síly. Za nejslabší místo je v prezentovaném výzkumu považováno zejména zvládnutí cizích jazyků, asertivita a prezentační dovednosti, tedy jedny z klíčových kompetencí. n Z tohoto pohledu je patrné, že MU zaměřuje inovační procesy směrem ke zvyšování těchto kompetencí absolventů, a to s využitím nástrojů, které byly obsaženy v prezentaci. Je dobře, že této problematice bude v rámci EU věnován samostatně rok 2009. Výsledky všech výzkumů mezi absolventy MU jsou k dispozici na: http://www.rect.muni.cz/pcentrum/statistiky.php Děkujeme za pozornost doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc. Mgr. Bc. David Póč Masarykova univerzita Ekonomicko – správní fakulta Lipová 41a, 602 00, Brno E-mail: rektorik@econ.muni.cz David.Poc@econ.muni.cz Tel: 549 49 6950