HALAS Orientační týden očima prváka 9 Chce to více společných setkání prváků Pro prváky by měly být přednášky o ISu povinné • Tereza Bartošíková Určitě nejsem jediným prvákem, který se snažil se začátkem prvního semestru na vysoké škole získat co nejvíce informaci o „své jámě Ivové". A mnozí jsme si také slibovali hlavní přísun zpráv od Orientačního týdne, který k tomu byl určený. Ale byl nám tento týden opravdu přínosem? Já, zmatený prvák, jsem dorazila do Brna za účelem absolvování šesti rozvrhových přednášek a v touze získat ba-žantí informace. Ale ejhle! Z šesti předmětů mi první týden zůstal jen jeden. No budiž. Alespoň jsem se mohla těšit na přednášky Orientačního týdne. Ale těšeni se nevyplácí. Přednášce o knihovně rozuměli jen ti v první řadě a některé návody pro práci s ISem už byly také pasé. Ono je pěkné poslouchat o nějakých elektronických zdrojích a katalogu knihoven, ale když si to člověk nezkusí, tak nezjistí, v čem je zakopaný pes. Nesetká se bohužel tváří tvář s problémy, které mohou nastat. Ti, co se zúčastnili Prvákovin (seznamovací akce), už byli definitivně za vodou. Tam si všechno „osahali" a mohli se ptát přímo studentů. Pro mě však bylo hlavním přínosem setkání se stejně vyděšenými tvářemi. Snad nejvíc mi ale pomohly diskuze na ISu. Objevilo se sice několik neochotných mazáku, ale o to více děkuji těm, co mi poradili. Nemohla jsem se osobně dostavit na zápis, a proto mi zůstaly skryty veškeré taje ISu. Všichni kolem si neustále něco registrovali, a já byla ztracená. Jaké kredity? Kolik? Studijní plán? A kde ho najdu? Nakonec metoda pokus - omyl zabrala, a dnes se můžu řadit ke studující části (většině či menšině?) Fakulty sociálních studií MU. Poněkud netakticky musím také pochválit konkurenční časopis - Prvákoviny (proto se možná setkáváme na stranách Halasu poprvé a naposled). Čtenář zjistil informace o předmětech každého oboru, dočetl se, co ho může první dva semestry psychicky i fyzicky ničit a jací jsou vyučující. Nechyběly nezbytné hospodské informace a jiné praktické detaily. Jak už to bývá, i mezi prváky se našla skupina těch, kteří byli vzdělanější a otrlejší než já, a žádnou z těchto „berliček" nepotřebovali. Těm se klaním a obdivuji jejich odvahu. Pro příští Orientační týden bych navrhovala více terminu setkání prváku, aby se mohli zúčastnit všichni zájemci. Přece jen věta „To zvládneš," zní vérohodněji z úst studenta než vyučujícího. A sláva budiž praktickému zjištění, že i vysokoškoláci jsou jenom lidi:) • Jan Perla Orientační týden i první přednášky na fakultě jsou za mnou a já si pomalu zvykám na život na Fakultě sociálních studii MU. Jaké vlastně byly ty tolik diskutované přednášky o ISu a knihovně a první setkání s lidmi na fakultě? Souběžné s Orientačním týdnem měla podle dopisu děkana normálně začínat i výuka. Většina přednášek však odpadala a někteří přednášející se to bohužel ani neobtěžovali dát studentům na vědomí. Hned na svou první přednášku jsem čekal marně. Zbyl tak pouze Orientační týden. A ten je pro prváky požehnáním. Sice jsem si na diskuzích přečetl názory starších studentu, že oni vše museli zvládnout sami. tak proč prvákům pomáhat. Ale já nevidím důvod, aby fakulta první kroky nezjednodušila. Například IS je sice pochopitelný, ale stále vcelku obsáhlý nástroj. A přednáška o jeho fungování s ukázkami, kde co nalézt, byla velmi dobrá. Pravda, když ji navštívíte, tak občas máte pocit, že se na škole vše zbytečně opakuje vícekrát a někteří vaši spolužáci mnoho inteligence nepobrali. Přednáška o ISu byla zaprvé součástí zápisu, zadruhé byla možnost ji (několikrát!) navštívit během Orientačního týdne. Přesto pak přednášející ve svých hodinách musí někomu vysvětlovat, kde najde studijní materiály. Myslím, že Orientační týden by posloužil lépe, kdyby byl ještě před začátkem výuky (kdo ze starších byl stejně ten první týden ve škole?) a hlavně byl povinný pro všechny prváky. V tu chvíli by pak možná ztratil trošku té patiny zbytečnosti. Za nejlepší část prvního týdne považuji návštěvu knihovny. Hezky vám ukáží, kde co je, jak to najít a půjčit. Okolo se nikdo jiný nemotá, protože v tu chvíli je knihovna pro veřejnost ještě uzavřena, takže si můžete vše v klidu prohlédnout. Teoretická přednáška je přínosná spíše jako informace o elektronických zdrojích, ke kterým mám přístup. Její zpracování a srozumitelnost pro průměrného prváka mi přišla akorát. Nedělali z nás nekňuby čerstvě vylíhlé ze střední, ale ani nepřeceňovali. A rozhodně nešlo o nějaké huhňající knihovní strašidlo. Specifickou částí byla setkání s vedením fakulty a setkání po oborech. Vedení se ukázalo jako lidské a schopné i vtipkovat, což určitě rozehnalo představy o nudné formálnosti. Šlo především o poznání důležitých tváří. Obory se pak hodně lišily dle kateder. Některé byly opět předčítáním z ISu, jiná setkáni byla více debatní. Opět zbyl čas na spoustu opakovaných, zbytečných, ale i pár zajímavých dotazů. Idea samotná je tedy velmi dobrá a zpracování obstojné. Mouchy má samozřejmě každá novinka, ale určitě stojí za to je dál vychytávat.