Přednášky vidí vysokoškoláci na webu 30.1.2008 Hospodářské noviny str. 5 Z domova Petra Benešová, Andrea Smrčková ŠKOLSTVÍ PRAHA, 30. 1. 2008 Poloprázdná aula, v předních lavicích se krčí jen pár studentů. Zdálo by se, že přednášející svým v ýkladem neumí vysokoškoláky zaujmout. Zdání však klame. V tutéž chvíli sledují on-line přednášku na internetu další stovky studentů. Podobná představa není na českých vysokých školách už nereálná. Stále více jich využívá moderní techniky a práci studentům i učitelům usnadňuje. Například studenti ČVUT podobnou výhodu mají. Učitel jako mediální hvězda „Tým studentů zde natáčí přednášky některých učitelů a videonahrávky umisťují na web. Je to velmi praktické, pokud zrovna výklad nestíháte. Navíc před zkouškami nebo zá počtovým testem si můžete znovu projít to, čemu jste neporozuměli ze svých poznámek,“ vysvětluje dě kan Fakulty elektrotechnické Boris Šimák. Podle něj je ale nepravděpodobné, že by studenti ze školy zmizeli zcela. „Potřebujete zpětnou vazbu s učitelem,“ říká děkan. Nahrávky učitelů na internetu podle stu dentů naopak na některé přednášky nalákají do školy i více lidí. „Když si stáhne video i přes tisíc studentů a učitel je opravdu zaujme, jdou se na něj pak podívat raději naživo,“ podotýká Radek Novotný, student ČVUT, který učitele natáčí. Podobný komfort mají například i studenti Masarykovy univerzity v Brně. „Máme s tím velmi dobré zkušenosti. Studenti mají v elektronické podobě k dispozici skripta, prezentace a také videozáznamy některých přednášek, které si mohou stáhnout do svých počítačů. O e-learning je zájem především při studiu jazyků, ve velké míře je využíván na Fakultě sociálních studií,“ říká Ivana Če rná, prorektorka pro informační technologie. Některé školy nabízejí v elektronické podobě i zápočtové testy nanečisto, které si studenti předem mohou vyzkoušet. On-line i pro základní školy Moderní technika není ale jen výsadou vysokých škol. Například základní školy se mohou zapojit do projektu Domácí digitální škola, který žákům umožňuje připojit se do jejich třídy jednoduše přes internet. „Projekt jsme původně vymýšleli kvůli dlouhodobě nemocným dětem. Systém ale může využít kdokoliv, kdo o něj bude mít zájem,“ řekl autor projektu Petr Vrabec pro Lidové noviny, které na to jako první upozornily. Žákovi, který sleduje hodinu online, se na monitoru počítače objeví tři okna: v prvním vidí a slyší výklad svého učitele, v druhém si může prohlížet powerpointovou prezentaci probírané látky, ve třetím pak může s učitelem chatovat. Projekt, hrazený částečně z evropských peněz, který se vloni pilotně ověřoval na Sportovním gymnáziu v Ostravě, by měl pokračovat. Foto popis| Je nepravděpodobné, že by studenti z poslucháren zmizeli zcela, myslí si děkan Boris Šimák. Foto autor| FOTO: ARCHIV HN O autorovi| Petra Benešová, Andrea Smrčková, www.ihned.cz/autori