Zlínský deník 27. 1. 2009 Středoškoláci opisují seminárky. Teď toho budou muset nechat str. 3 Zlínsko MARIE šIDLOVÁ Masarykova univerzita, vysoké školy Trest za plagiátorství? Klidně i snížená známka z chování Zlínsko/ Nejen vysoké školy mají potíže s plagiátorstvím studentů, kteří opisují zadané práce z int ernetu. S tímto nešvarem se potýká i například Gymnázium Zlín na náměstí T. G. Masaryka. Od následu jícího pololetí proto zapracuje do školního řádu novinku, podle níž budou muset všechny použité mat eriály studenti citovat. Pokud se zjistí, že text odněkud okopírovali a nepřiznali to, hrozí jim dů tky až snížené známky z chování. Stejné opatření plánuje například i otrokovické gymnázium. Součástí každé seminární práce bude muset být nově prohlášení, že autor zpracoval ob sah sám, s využitím konkrétně jmenovaných zdrojů a citací. Tak, jak tomu je podle zákona i u bakalá řských, diplomových či habilitačních prací. "Nad touto novinkou jsme začali uvažovat před dvěma měsíci na poradě s pedagogy. Kol egyně totiž upozornila na jeden případ, kdy studentská práce byla kompletně stažena z webových strá nek. Zjistila to jednoduše, když jednu větu z textu vložila do vyhledávače," přiblížila ředitelka g ymnázia Alena Štachová. Zdůraznila, že opisující studenty nehodlá škola vylučovat jako v případě plagiátu u diplomové práce, ale díky novému opatření je chce naučit pracovat samostatně. "Internet je médium, které pomůže školákům s vyhledáváním informací, slouží k tomuto účelu. Ale student musí do práce vložit i vlastní text," poznamenala Štachová. Pokud některý ze st udentů navzdory prohlášení práci zčásti nebo kompletně bez uvedení zdroje opíše, hrozí mu výchovný postih. "Záleží na stupni provinění, zda je to poprvé, nebo se jedná o problémového žáka," sdělila ředitelka. Studentka třetího ročníku Nikol Drábková to považuje za správné řešení. "Hodně lidí opisuje, to je všeobecně známé. A nejenom u nás, ale všude. Nechci vypad at jako největší vzorňačka, ale mě se novinka zas tak nedotkne. Seminárky raději vypracovávám sama, abych se je nemusela pracně učit k maturitě," sdělila Drábková. Zlínské gymnázium T. G. M. nebude jediné Otrokovické gymnázium uvažuje o stejném opatření od září. "S nástupem nových školních vzdělávacích programů bude kladen vyšší důraz na tvorbu samostatných prací a i studenti středních škol budou mus et pracovat se zdroji a uvádět je podle norem. Zatím nejsou podle zákona touto povinností naši škol áci vázáni," objasnil ředitel Ivo Kramář. Dodal, že z toho důvodu chce i jejich škola upozornit studenty na to, že zdroje nejs ou bezbřehé. "Nechystáme se pořizovat speciální software na vyhledávání jako Masarykova univerzit a v Brně, ale součástí školního řádu tato povinnost bude. Opsání budeme trestat minimálně zhoršením známky," upozornil Kramář. Obchodní akademie Tomáše Bati a Vyšší odborná škola ekonomická ve Zlíně striktně for muluje postup při psaní samostatných prací už delší dobu. "Hlídáme si zejména bakalářské a absolven tské práce, které jsou významnějšími výstupy. Ale i psaní seminárních prácí má podle vnitřních směr nic přesně stanovená pravidla při citacích," vysvětlil ředitel Josef Rydlo. Jelikož plagiátorství dosud škola neřešila, ve školním řádu jej ošetřené nemá. "Poku d by však k něčemu takovému došlo, je to dobrý krok, řešit záležitost postihem," míní Rydlo. Výborným opatřením je podle něj i volba témat při zadávání prací či referátů. "Když dá pedagog srovnat studentovi například tvorbu dvou autorů nebo nějakou analýzu, těžko najde komple tní text na internetu. Musí pracovat i sám," podotkl ředitel. Na Gymnáziu Lesní čtvrť ve Zlíně se s naží, aby k opisování nedocházelo, zase tím, že musí žák svou práci prezentovat před spolužáky a vl astními slovy říci, o čem v práci pojednával. Je také nucen odpovídat na dotazy spolužáků i vyučují cího. "Dále musí sdělit zdroj svých informací, a to nejen elektronických, ale i tištěných. V aktuálně platném školním řádu sice nemáme zákaz opisování prací z internetu uveden, ale od příšt ího školního roku uvažujeme o určitých změnách a doplňcích," sdělil ředitel Jan Chudárek. Osobně se však domnívá, že opisování prací z internetu je problém, kterým se musejí více zabývat především v ysoké školy. Region| Střední Morava Zdroj: