„ Procesní audit pracovišĢ, úþelových zaĜízení a rektorátu UP, který byl svČĜen externímu zhotoviteli. Jeho závČreþná zpráva odhalila nČkteré nedokonalosti v procesech na zkoumaných jednotkách. OddČlení organizace a Ĝízení zpracovalo metodiku, podle níž budou nČkterá doporuþení auditorĤ realizována. Ve spolupráci s fakultami mapuje možnosti dalších organizaþních a Ĝídicích zmČn. Druhým oddČlením úseku organizace a Ĝízení je oddČlení právní, jehož práce zahrnuje bohatou škálu právních úkonĤ. V rámci svého rozvoje vstupuje univerzita do širokého spektra rĤznorodých závazkových vztahĤ (smluv), které zamČstnanci právního oddČlení vyhotovují, nebo zpracovávají stanoviska k návrhĤm pĜedloženým druhou smluvní stranou. Preventivní þinností pĜedchází právní oddČlení budoucím možným soudním sporĤm. Pro zasvČcené není tĜeba dodávat, že souþasná spleĢ zákonĤ, naĜízení a vyhlášek vyžaduje pro práci právníka vysoké pracovní a osobní nasazení a tomu odpovídající ohodnocení. Dalšími produkty mého úseku, na jejichž tvorbČ se spolu se mnou podílejí dČkani fakult a prorektoĜi, jsou klíþové dokumenty, jimiž se univerzita prezentuje navenek, jako je výroþní zpráva o þinnosti þi dlouhodobý zámČr UP. „Naše univerzitní knihovna nabízí prostor pro pČstování vČdy a výzkumu, poskytuje místo pro soustĜedČní a zamyšlení. Je v ní ale i prostor urþený k setkávání, ve kterém mĤžeme podnČtné myšlenky sdílet spoleþnČ.“ Zvláštní kapitolu pak pĜedstavuje Knihovna Univerzity Palackého, jejíž Ĝeditelka je mnou pĜímo Ĝízena. Jde o ústĜední univerzitní knihovnu, umístČnou spolu s Britským centrem v neobvyklém prostĜedí barokní tereziánské zbrojnice, a oborové knihovny na fakultách. ÚstĜední knihovna se mĤže chlubit nejdelší otevírací dobou ze všech knihoven v ýeské republice – je otevĜena 74 hodin týdnČ. DennČ ji navštíví 1500 až 3000 þtenáĜĤ. Je rovnČž kontaktním místem pro vyjednávání celouniverzitních konsorciálních pĜístupĤ do elektronických informaþních zdrojĤ a zajišĢuje pĜístup k nim. V souþasné dobČ nabízí pĜístup asi do 75 databázových zdrojĤ. Knihovnou je také spravována databáze publikaþní þinnosti pracovníkĤ UP. DČkuji dČkankám, dČkanĤm a tajemníkĤm fakult, ĜeditelĤm univerzitních zaĜízení a všem akademickým pracovníkĤm a zamČstnancĤm za spolupráci, trpČlivost a objektivní pĜístup k Ĝešení otázek „našeho“ úseku. Ludmila Lochmanová + „ Prorektor pro studenty a studium má na starosti velmi rozsáhlou agendu, která se, jak již z názvu vyplývá, zamČĜuje na problematiku studentĤ a jejich studia. Snažíme se napĜíklad zefektivnit pĜístup studentĤ k informaþním zdrojĤm. Již dnes tak mají pĜístup k rozhodnutí o udČlení ubytovacího nebo sociálního stipendia v elektronické podobČ na Portálu UP. V prosinci 2008 bylo rozhodnutím rektora všem studentĤm, kteĜí pobírají sociální stipendium (1620 Kþ mČsíþnČ) udČleno mimoĜádné sociální stipendium ve výši 2000 Kþ. IndividuálnČ posuzujeme každou žádost a snažíme se zmírnit negativní dopady pravidel napĜíklad pĜi udČlování ubytovacích stipendií. RoþnČ vyĜizujeme kolem 800 odvolání. Úþastnili jsme se projektu MUNI „Národní registr VŠKP a systém na odhalování plagiátĤ“. Všechny kvali¿kaþní práce, které naši studenti odevzdají, jsou v tomto systému uloženy a je možné je nechat porovnat s ostatními. Systém vyhodnocuje míru shody dokumentĤ a problematické (shodné) pasáže vypíše. Považujeme to za vhodný zpĤsob, jak plagiátorství omezit, zvláštČ pokud se již na nČkterých vysokých školách ukázalo, že nČkteré práce nejsou pĤvodní a jsou „opsané“ z více zdrojĤ. V souvislosti s masivním rozvojem informaþních technologií a jejich využitím ve vzdČlávání byla ustanovena „Koordinaþní rada pro distanþní a kombinované formy studia na UP“, jejímž cílem je nalézt vhodný prostor pro komunikaci mezi jednotlivými souþástmi Univerzity Palackého v oblasti vzdČlávání kombinovanou a distanþní formou, vþetnČ Ĝešení problematiky zavádČní moderních technologií, nástrojĤ a metod do výuky. Jejím cílem je také podílet se na pĜípravČ projektĤ z ESF zamČĜených na podporu e-learningu na univerzitČ. Dochází také k rozvoji Portálu UP (porMIROSLAV CHRÁSKA, PROREKTOR PRO ZÁLEŽITOSTI STUDIA A STUDENTģ „Pomáháme našim studentĤm lépe využívat informaþní zdroje“ ++ tal.upol.cz), který je budován jako hlavní informaþní kanál jak pro studenty, tak pro zamČstnance. V jeho informativní þásti je již nyní obsaženo to nejdĤležitČjší, co uživatelé potĜebují vČdČt. V dalším období poþítáme s masivním nárĤstem uživatelské podpory a pĜipravujeme metodické materiály zvláštČ pro zamČstnance. V oblasti vývoje Portálu a informaþních systémĤ na UP zaþala fungovat poradní komise, která se zabývá nejen výslednou podobou Portálu UP a www stránek UP, ale také se z pohledu fakult vyjadĜuje k fungování a budování informaþního systému na UP. „Systém vyhodnocuje míru shody dokumentĤ a problematické (shodné) pasáže vypíše. Považujeme to za vhodný zpĤsob, jak plagiátorství omezit, zvláštČ pokud se již na nČkterých školách ukázalo, že nČkteré práce nejsou pĤvodní a jsou „opsané“ z více zdrojĤ.“ V návaznosti na výsledky Ĝešení rozvojových projektĤ v oblasti možného zavedení ECTS label na UP v Olomouci jsme pĜikroþili ke zmČnČ systému klasi¿kace na hodnocení A, B, C, D, E a F, které jsme spolu s dalšími nutnými zmČnami zapracovali do Studijního a zkušebního Ĝádu UP. Ukazuje se však, že zmČn je tĜeba udČlat podstatnČ více a je tedy vhodné zaþít urychlenČ pĜipravovat Ĝád nový. Miroslav Chráska + Žurnál + 3