Univerzitní knihovna TUL 09. 04. 2010 Kdo vystudoval díky opsané diplomce, ztratí titul Kdo vystudoval díky opsané diplomce, ztratí, díky novele titul, již chtějí předložit do tří měsíců poslanci, a unikátnímu počítačovému systému na odhalování plagiátů z dílny vývojářů Masarykovy univerzity (MU) v Brně. Plně funkční a nebývale výkonný software totiž už dokáže dohledat i práce z minulosti a vyhodnotit, nebyly-li opsány. Místo kariéry a slušných výdělků tak zůstane manažerům, právníkům, ekonomům, politikům a dalším, kteří před lety postupovali při studiu ne zrovna korektně, jen z ostudy kabát. Některé opsané práce byly již identifikovány. Poslanec za soc. dem. Ivan Ohlídal Právu potvrdil, že za dva až tři měsíce předloží s kolegy zpracovanou novelu, jež vymezí postihy za plagiátorství v předchozích letech včetně možnosti odebrání akademického titulu. Současná legislativa to neumožňuje. „Novelu připravujeme, protože lidi, kteří v minulosti diplomní práci opsali, je nutné nejen odhalit, ale i potrestat, což by byla dobrá prevence i pro současnost, kdy je plagiátorství novodobým fenoménem na školách,“ uvedl Ohlídal s tím, že se rovněž musí stanovit pečlivě podmínky vyšetřování. „Protiplagiátorský systém funguje již dva roky. Nyní do něj začínáme zadávat i práce od roku 1999. Musím potvrdit, že tu a tam narazíme na text, který je staršího data a skutečně je opsaný,“ řekla Právu mluvčí MU Tereza Fojtová, podle které nelze vyloučit, že v brzké budoucnosti se začnou digitalizovat i strojopisy. Podvod ohrozí pověst „vysokoškoláka". V Česku navíc systém využívá už 17 veřejných a dvě soukromé vysoké školy, stále se zdokonaluje, takže odhalení je téměř jisté. Uchytil se už i na Ekonomické univerzitě v Bratislavě. „Považujeme za velmi přínosné, pokud by při řešení problematiky plagiátorství postupovaly české a slovenské vysoké školy společně,“ zdůraznil Michal Brandejs, vedoucí projektu z MU. „Přijde-li se na to, že dotyčný podváděl, určitě by se to rozneslo v kruzích, ve kterých se pohybuje. Pověst takového člověka by byla, pokud by se podvod jednoznačně prokázal, významně poškozena,“ uvedla ještě Fojtková. Šéf školského výboru Sněmovny Walter Bartoš (ODS) řekl Právu, že se zpětným odebráním titulu v případě plagiátorství by problém neměl. „Ale opisování by se muselo opravdu věrohodně a podrobně vyšetřit, aby nebyl někdo postižen neprávem. Proto by musela být stanovena jasná pravidla,“ upřesnil. Prozkoumají i seminárky. Vysoké školy zapojené do systému mohou vyhledávat plagiáty bakalářských, diplomových, disertačních a rigorózních prací v centrální databázi na serveru http://theses.cz. „Počet všech dokumentů, vůči nimž se porovnávají závěrečné práce vložené do Theses, je v současné době více než 1,1 miliónu,“ upřesnila Fojtová. V oblasti vyhledávání podobných souborů podle ní disponuje univerzita ojedinělou vlastní implementací specifického algoritmu pro vyhledávání podobných souborů. Nově pak připravuje projekt odhalování plagiátů v seminárních pracích, kterého se zúčastní 10 českých veřejných vysokých škol. Studentům, kteří budou odhaleni, hrozí disciplinární řízení a ve vážných případech, stejně jako v případě opsání diplomky, i vyloučení z univerzity. Dne 25.9.2008 se na půdě Univerzity Karlovy uskutečnil Seminář IVIG 2008 zaměřený na téma plagiátorství. (Seminář pořádala Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách – IVIG, TUL byla zastoupena jedním pořadatelem. Prezentace ze semináře budou zpřístupněny na http://knihovny.cvut.cz/ivig/ivig2008.html.) Do dopoledního programu byly zařazeny přednášky shrnující současnou situaci na poli informačního vzdělávání a plagiátorství v ČR. Nejzajímavější částí byla odpolední sekce – moderovaná diskuse na téma plagiátorství a pracovní workshop. Diskuse se zúčastnili Zdeněk Kuliš (ČVUT), Milan Šorm (MZLU), Linda Skolková (UK) a Václav Šubrta (VŠE). Z. Kuliš uvedl jako příčinu vzniku plagiátů zákon, kdy každý systém (student) směřuje k minimálním výdajům energie. Pro zvýšení výdajů je nutná motivace. M. Šorm zmínil kvantitu na úkor kvality. Zároveň protichůdné tlaky – na jedné straně tlak na vzájemnou kooperaci (projektové úlohy) a v kontrastu k tomu odmítání plagiátů. Neopomenuta zůstala role IT. Zkoumal se rozdíl mezi používáním taháků a odevzdáváním plagiátů. Jako stěžejní z pohledu pedagoga vyzněl fakt, že jakékoliv zadané téma písemné práce by mělo být formulováno tak, aby studenta nenutilo plagiát vytvářet. Z praxe byl uveden postup, kdy student odevzdává práci nejdříve konkurenčnímu studentovi, který napíše oponenturu. Autor práce v ideálním případě výtky opraví a teprve tento text spolu s oponenturou odevzdává vyučujícímu. Během workshopu se řešily 3 modelové situace z pohledu studenta, učitele a nakladatele: 1.co udělá vyučující, pokud v rámci jeho předmětu bude polovina odevzdaných prací plagiát? 2.co udělá vedoucí závěrečné práce, pokud oponent označí práci za plagiát? 3.co udělá nakladatel, pokud zjistí, že vydaná kniha je plagiát? Účast na semináři byla hojná a dané téma probráno ze všech stran. Jednoduché řešení však nalezeno nebylo. Zdroj: < http://knihovna.tul.cz/Kdo-vystudoval-diky-opsane-diplomce--ztrati-titul-51763.php>