Lemur.mu 11. 2. 2011 Zajímavost nebo oddych od studia. I tak vnímají studenti a učitelé předmětovou anketu Jak již bývá zvykem ve zkouškovém období, našla jsem v ISu upozornění: „Dosud nemáte vyplněnou anketu za uplynulý semestr. Vyplňte jí, prosíme.“ Tak jsem na anketu poslušně klikla a vyplnila ji. Zajímavost a přínosnost předmětu. Obtížnost obsahu, náročnost na přípravu. Dostupnost studijních zdrojů. Jak učitel učí. Učitel jako odborník. Bezmyšlenkovitě jsem to prošla, jen občas jsem se u něčeho zastavila a zauvažovala. Prostor, kde může student ohodnotit vlastními slovy daný předmět a nechat nějaký odkaz učiteli, jsem nechala prázdný. Ani mě nenapadlo něco tam napsat. Hotovo. Motivací k vyplnění ankety je pro studenty následný přístup k jejím výsledkům. Motivace pro mě: zmizí upozornění z titulní strany a já budu mít dobrý pocit z vykonané pseudopráce. Tak jsem se na chvíli pozastavila nad svým jednáním a zamyslela se nad tím, jak to asi vidí ostatní. Vyplňují ji studenti poctivě? Dívají se zpětně na výsledky? A čtou to učitelé vůbec? K anketě se vyjádřilo několik studentů a učitelů z různých fakult: „Zkušenosti s anketou mám jen pozitivní. Jediné, nad čím už nějakou dobu přemýšlím, je to, že by byla velmi užitečná možnost učitelů odpovědět na některé dotazy a připomínky studentů. Anketa je anonymní, což je správně, ale možnost vepsání reakce učitele pod konkrétní dotaz, který by se příslušnému studentovi zobrazil, by účel ankety posunula o krok vpřed.“ RNDr. Michal Horsák, Ph.D, Přírodovědecká fakulta „Obecně to není špatná věc, nemyslím si však, že má nějaký závratný vliv na samotnou výuku. Vždy záleží na učiteli samotném. Ten, který chce něco zlepšit, se má od čeho odpíchnout. Ovšem dělal by to i bez ankety. Kdo se tím nechce zabývat, tak to neřeší, a je jedno, jestli anketa je nebo není. Obávám se, že většina profesorů (na naší fakultě) spadá do druhé kategorie. I přes tento pocit se snažím anketu vždy popravdě vyplnit.“ Tomáš, student Ekonomicko-správní fakulty „Myslím si, že každá zpětná vazba je dobrá. Problematický je stejný způsob hodnocení všech předmětů - teoretických i praktických, jazykových i třeba sportovních. Ráda bych přizpůsobila výuku potřebám studentů, ale názory v anketě se často velice rozcházejí - ať už co se týče náročnosti nebo obsahu a formy seminářů.“ Mgr. Martina Šindelářová Skupeňová, Filozofická fakulta „Anketu vypĺňam buď preto, že mi dochádza trpezlivosť, keďže mi to stále svieti na titulnej strane ISu, alebo aby som si na chvíľu oddýchla od učenia. Nijak extrémne vážne to neberiem. Mnoho učiteľov to aj tak nezaujíma, správajú sa totiž ako také zákerné dinosaury. Ak to tak sto rokov vtĺkali do hláv študentom, tak najlepšie riešenie je podľa nich pokračovať v tom ďalších sto rokov. A myslím si, že oveľa užitočnejšie by bolo, keby si tie ankety robil každý ústav sám a rozdávali by sa študentom na seminároch." Nina, studentka Lékařské fakulty „Nebývá zvykem, aby člověk, který je spokojený, svou spokojenost veřejně prezentoval. Tudíž si cením těch, kteří v anketě učitele pochválí, zaslouží-li si to.“ doc. Ing. Michal Brandejs, CSc., Fakulta informatiky „Nesnáším, když na mě 14 dní vyskakuje upozornění na hlavní stránce ISu: "Dosud nemáte vyplněnu anketu za uplynulý semestr." Kdyby se u této zprávy objevovalo tlačítko IGNORE, zřejmě bych jej použila. Nakonec pro klid duše tam něco naklikám. Prázdné políčko pro vlastní názor jsem využila pouze jednou za celou dobu svého studia (osm semestrů), kdy jsem dotyčného opravdu chtěla pochválit. Domnívám se, že si vyučující čas od času předmětovou anketu přečtou. Důkazem je jeden z pedagogů, který při diskuzi o předmětové anketě přihodil další webové stránky, na kterých si na něj můžeme stěžovat. Nijak nesnižuji význam předmětové ankety, akorát asi nejsem typ člověka, který by měl takovéto "dotazníky" v oblibě.“ studentka Pedagogické fakulty „Nemyslím si, že je možné přizpůsobit svou výuku studentům na základě předmětové ankety. Statistické bodové ohodnocení konkrétní podněty vůbec nepodává, slovních odpovědí je málo na to, aby mohly být považovány za směrodatné. V tomto ohledu je pro mne mnohem užitečnější dotazník v ELFu - více konkrétních otázek, více možností slovního vyjádření oproti předmětovým anketám v ISu. Velká výhoda pro mne taky je, že si dotazník sám vytvářím. V případě předmětové ankety jde spíše jen o zajímavost, než o účinný nástroj k vylepšování kurzů.“ PhDr. Josef Petrželka, Ph.D., Filozofická fakulta Všichni učitelé, které jsem oslovila, svorně tvrdili, že anketu čtou. Spojovacím článkem odpovědí byla i skepse, kterou projevovali respondenti ohledně účinnosti ankety, ale lepší řešení ankety v elektronické formě je v nedohlednu. Slovy Michala Brandejsa, vedoucího týmu vývoje a provozu Informačního systému Masarykovy univerzity: „Předmětová anketa tak, jak je implementována v Informačním systému Masarykovy univerzity, trpí několika problémy. Ovšem současně si myslím, že byla implementována tak efektivně, jak to jenom šlo.“ Co si o anketě myslíte Vy? Vyjádřit svůj názor nebo popsat své zkušenosti s předmětovou anketou můžete v diskuzním fóru pod článkem. Předmětovou anketu je možné vyplnit do čtrnáctého února. Viktória Bajaníková Zdroj: < http://lemur.mu/index.php/univerzita/is/613-zajimavost-nebo-oddych-od-studia-i-tak-vnimaji-studenti -a-uitele-pedmtovou-anketu >