^ P l o u j beta f Přihlášení • Registrace Č A S O P I S F O T O M O Z A I K A O N Á S lanKy Blogy Štítky Autoři Archiv Inflow Open space konference o e-learningu v ISu očima praktikantek z knihárny Open space konference o e-learningu v ISu očima praktikantek z knihárny 28.2.2014 • Fialová Tereza, Janečkové Eliška • 0 komentárů V rámci naší nabyté praxe v Knihovně univerzitního kampusu Masarykovy univerzity jsme měly možnost zúčastnit se Open space konference o e-learningu IS MU. Ta se konala pfi příležitostí desátého výročí e-learningu v Informačním systému ve středu 12. 2. 2014 na Fakultě sociálních studií MU. Konference byla určena pedagogům Masarykovy univerzity, z nichž se někteří ve třech tematických blocích podělili s ostatními o svoje zkušeností s e-learningem, který umí, jak z některých příspěvků vyplynulo, rozesmát i rozplakat. Na konferencí účastníky přivítala prorektorka Masarykovy univerzity Ivana Černá. První blok s názvem E-leaming jako řešení konkrétních situacízahá\\\ Jiří Kratochvíl z Knihovny univerzitního kampusu s příspěvkem o kurzu informační gramotnosti na lékařské fakultě. Ve svém příspěvku nás seznámil s důvody, proč si vybral k výuce e-learningovou formu (úspora času, možnost účasti více studentů než u klasické formy výuky) a jak ji realizuje. Také nás informoval o tom, co studenti oceňují na e-learningu, šlo především o časoprostorovou flexibilitu, stálou dostupnost studijních materiálů či možnost vytvoření vlastního studijního plánu. Kromě pozitiv zmínil Kratochvíl také negativum e-learningu, a to nespokojenost studentů s nutností komunikovat s ním a ostatními studenty pouze online formou. FOTOMOZAIKA Další příspěvek Nadi Štachové z Právnické fakulty se týkal kurzu probíhajícího na Právnické fakultě. Tento kurz se věnuje českým právním dějinám, a protože byl jako předmět vyškrtnut z akreditace, je nabízen studentům alespoň formou e-learningu. Záměrem Štachové bylo nabídnout kurz co největšímu počtu studentů, nahradit pasivitu aktivní účastí a naučit studenty pracovat s e-learningovým prostředím. První blok zakončil Robert Helán z Lékařské fakulty. Jeho program zahrnoval různé typy cvičení na doplňování slov, vybírání správného slova a tvoření výrazu. Studenti si tato cvičení oblíbili, ale občas se setkávali s problémem, že pro Helánem očekávaný výraz použili jiný pojem (například jeho synonymum), který byl ve skutečnosti také správný. To vyučujícímu přineslo prácí navíc, protože musel procházet každý test zvlášť, namísto toho aby vyhodnocení provedl IS automaticky. Nakonec mu ale kreativita studentů pomohla zdokonalit možnosti testů. MARKETING KNIH book trailery Michaela Sklenářová predstaví na příkladu Sirotčince slečny Peregfinove pro podivné deti způsob, jak zäkal a zaujmout čtenáře i3.d :30 SIROTČINEC SLEČNY PEREGRINOVÉ Březen na Křižovatce 10.3.2014 ŕižovatce knmpntám .knihovna.cz POSLEDNÍ KOMENTÁRE Několik připomínek 9 3 2014 • Anonym Několik p ř i p o m í n e k 9. 3. 2014 • Jakub Fryš Několik připomínek Moderní technologie v médiích 7. 3. 2014 • Anonym Několik připomínek 7. 3. 2014 • Anonym Moderní technologie v médiích 6. 3. 2014 • Anonym Po menším občerstvení ve formě koláčků, tyčinek, kávy a čaje, následoval druhý blok - Názorový e-learning. Zahájila jej Eva Malenová z Pedagogické fakulty s příspěvkem o přípravě výukového videa. Nahrát jednu hodinu videa s odborníkem je složité a pracné. Vyžaduje to hodně času, technických příprav a často se objeví překážky hluk z ulice, pauzy mezi nahráváním nebo jazyková bariéra mezi zahraničními přednášejícími a českými techniky. Druhé vystoupení Jany Dumkové z Lékařské fakulty o vzniku Interaktivního embryologického atlasu člověka nás nadchnulo. Atlas byl vytvořen ve spolupráci s lékařskými fakultami Univerzity Palackého a Univerzity Komenského v Bratislavě a je velice propracovaný. Je plný fotografií embryí s popisky a obsahuje interaktivní cvičení, která spočívají v určení názvu příslušné části nebo jejím správným označením. V souvislosti s přípravou atlasu Dumková zmínila časovou náročnost při skenování řezů embryí. I přesto mělo vynaložené úsilí smysl a přínos nejen pro Masarykovu univerzitu, protože atlas je volně dostupný odborné i laické veřejností na stránkách Elportálu MU. Jako další vystoupila Kateřina Čechová z Fakulty sociálních studií, která ukázala animace rozhodovacích procesů v Evropském parlamentu, které jsou poměrně těžké na představení a následné pochopení. Pomocí animace si však student může tento proces snáze představit, a proto nám tato forma zpracování e-learningu přišla zajímavá. Další příspěvek Ondřeje Klímy z Přírodovědecké fakulty se týkal řešení matematických úloh pomocí videopříkladú. A nám nezbylo nic jiného než tiše závidět. Vídeopříklady demonstrovaly postup při řešení matematických zadání, přičemž vizualizace byly doplněny slovním komentářem. Kde byly vídeopříklady, když jsme se my mučily s matematikou?! Po obědě začal třetí, poslední blok s názvem E-learning a studenti ve kterém se hovořilo zejména o roli studentů v e-learningu. V prvním vystoupení se Šárka Maleňáková z Fakulty sportovních studií podělila o zkušenosti se zapojením diskusního fóra ve výuce. Každý student má v rámci předmětu Úvod do pedagogické praxe povinnost pořídit videozáznam jejich výuky tělocviku, vložit jej do ISu, načež jej vyučující v diskusním fóru zpřístupní ostatním studentům k okomentování. Cílem tohoto úkolu bylo motivovat studenty, aby si navzájem poradili v otázce koncepce výuky. Přestože však byli studenti ke komentování motivováni i bodovým ohodnocením jejich komentářů, výsledek bohužel nesplnil očekávání a studenti se příliš do diskuse nezapojovali. Hana Cídlová z Pedagogické fakulty informovala o spolupráci s její studentkou na tvorbě testovacích otázek ve výuce chemie. Protože v ISu chybí nástroje pro snadnou tvorbu chemických vzorců, byla potřeba otázky vytvářet formou zdrojového kódu, k čemuž Cídlová již potřebovala výpomoc IS technika (označení osob poskytujících učitelům MU technickou podporu). Ačkoliv příprava byla opravdu náročná a zdlouhavá, výsledek byl studentům přínosem, nebot preferují elektronickou formu procvičování znalostí chemických vzorců než studium z klasických skript. Ondřej Zahradníček z Lékařské fakulty, který se zabývá klinickou mikrobiologií, nás seznámil s odpovědníky, které vytvořil pro své studenty v rámci e-learningu. Kromě textových otázek používá i interaktivní, v nichž například studenti přiřazují názvy k částem virů, mikrobů apod. Studenti si tak každý týden procvičují nabyté znalosti a dostávají zpětnou vazbu při správné i špatné odpovědi. Co nám bohužel Zahradníček neřekl, bylo, jestli tento typ interaktivních otázek studentům vyhovuje. My bychom třeba raději pracovaly s textovými otázkami, protože kupříkladu s otázkami typu slepá mapa míváme problémy Konferenci zakončila Jitka Brandejsová z Fakulty informatiky se svým příspěvkem 70 let e-learningu v ISu, v němž shrnula vývoj a proměny e-learningového prostředí v ISu. V souvislosti s tím neopomenula pro pobavení přítomných rovněž zmínit obohacení českého jazyka o neologismy, jako jsou například slova odpovědníkovo aplikací na testování, procvičování, tvorbu dotazníků aj., podnětovnapro diskusní fórum, v němž vyučující i studenti mohou vznést podněty ke zlepšení aplikací v ISu, čí dhíloro aplikaci umožňující intenzívní studium slovíček, termínů apod. Své vystoupení zakončila pozváním na chystané překvapení, které, jak od některých účastníků zaslechla, měl být pánský striptýz, ale ve skutečnosti se jednalo o krájení dortu na počest desetiletého výročí. Co jsme si z konference odnesly? E-learning jako takový se nám jeví úsporný na čas jak studentů, tak i pedagogů. Dalším pozitivem je jeho dostupnost odkudkoliv. Negativem může být ale technika - když nefunguje internet, k e-learningu se nedostanete. Největším přínosem konference bylo to, že se přednášející mohli poučit ze svých chyb a posluchači načerpat nové nápady. Z anket, které dostávají studenti po absolvování jednotlivých e-learningových kurzů, vyplývá, že i přes menší problémy, jako je moc klikání, e-learning preferují. Nebylo by však od věci, příště oslovit nějaké studenty, aby se i oni mohli podělit o svoje zkušenosti a názory. Od studentů by nás kupříkladu zajímalo (a mohlo by zajímat i vyučující), jaké typy otázek mají raději, jestli vždy rozumějí jejích formulaci, nebo jestli nenarazili na problémy s technikou kvůli starší verzi softwaru na svém počítači, nefungujícímu internetu nebo absenci počítače doma. Bylo by také dobré, aby studenti vyjádřili svůj názor na to, jaké předměty by chtěli mít formou e-learningu. Poznámka: V případě zájmu je možné najít více informací o konferencí včetně prezentací na webových stránkách konference. Fotogalerie Štítky doporučené, Open space, konference, IS MU, e-learning