Č. j. 32544/2010-41 Příloha č. 6 výzvy k předkládání žádostí o finanční podporu z OP VK Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Metodický výklad výzvy 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Cíl oblasti podpory 2.2 Záměrem oblasti podpory 2.2 – Vysokoškolské vzdělávání je zvýšení kvality a prohloubení diverzifikace vysokých škol s důrazem na požadavky znalostní ekonomiky. Jedná se o podporu aktivit zaměřených na zkvalitnění procesu a výsledků dosahovaných v oblasti vysokoškolského vzdělávání. Důraz je kladen zejména na podporu spolupráce na úrovni kateder, fakult, vysokých škol a praxe. Všechny předkládané projekty a realizované klíčové aktivity musí směřovat k naplnění cíle oblasti podpory. Výzva svým zaměřením podporuje inovace v rámci vysokoškolského vzdělávání ve všech studijních oblastech, tzn. lze předkládat projektové žádosti ze všech akreditovaných studijních programů/oborů. Podporované aktivity Podporované aktivity musí být v souladu s cíli OP VK a oblastí podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání. Projekt musí obsahovat alespoň jednu z povinných aktivit (A, B, C, D). V rámci projektu lze kombinovat více podporovaných aktivit. Kombinací je míněno propojení minimálně jedné z povinných aktivit s jednou či více aktivitami doplňkovými. Doplňkové aktivity nelze realizovat samostatně, pouze v kombinaci s aktivitami povinnými. Povinnou aktivitou každého projektu je: A) Inovace studijních programů v souladu s požadavky znalostní ekonomiky a potřebami trhu práce prostřednictvím modularizace, zkvalitňování nabídky kombinovaného a distančního studia, modernizace didaktických metod, realizace výuky v cizích jazycích, podpory podnikatelského přístupu atd. V rámci této aktivity budou podpořeny inovace studijních programů/oborů reagující na potřeby trhu práce, které tak umožní studentům VŠ lepší uplatnění v praxi. Možné je též využití nově navrhované modularizace již existujících programů a jejich oborů pro budoucí akreditace nových studijních oborů a programů. Vhodné aktivity: vytvoření e-learningových podpor pro jednotlivé studijní programy/obory, tvorba výukových materiálů, didaktických pomůcek, rozšíření nabídky vyučovaných předmětů s ohledem na potřeby praxe a vývoj v dané oblasti, rozšiřování výuky v cizích jazycích a zkvalitňování výuky cizích jazyků, realizace stáží a studijních pobytů v zahraničí pro studenty zaměřené na získávání zkušeností a poznávání příkladů dobré praxe apod. Také zkvalitňování a rozšiřování nabídky kombinovaného a distančního studia se rozumí v rámci již zmíněného výčtu aktivit. V případě procesu slučování akreditovaných studijních oborů v rámci jednoho studijního programu může být součástí aktivit projektu příprava akreditace daných oborů. Nepřijatelné aktivity: podpora a rozvoj celoživotního vzdělávání, vytváření nových, dosud neakreditovaných studijních programů/oborů (netýká se slučování oborů a rozšiřování akreditace o formu studia a jazyk výuky), projekty zaměřené zejména na nákup zařízení a vybavení. Nepřijatelné jsou též projekty zaměřené primárně na výzkum a vývoj (tyto aktivity lze v omezené míře podpořit u magisterských a doktorských studijních programů, kde by však měly být těsně provázány s výukou, popř. s aktivitami týkajícími se diplomových prací studentů). a/nebo B) Inovace, které přesahují rámec jednoho studijního programu a které zvyšují možnosti mezioborových studií. Podpořeny budou aktivity směřující ke spolupráci mezi jednotlivými obory v rámci VŠ i mezi jednotlivými VŠ. Jedná se o různé formy vzájemných interakcí, které umožní zvýšení spolupráce a výměnu informací mezi jednotlivými subjekty v rámci vysoké školy nebo mezi jednotlivými VŠ. Podpořeny budou inovace v rámci jednoho studijního programu, jejichž cílem je snížení počtu studijních oborů daného studijního programu. Vhodné aktivity: prohlubování mezioborové spolupráce při tvorbě kurzů s důrazem na vyšší kvalitu vzdělávání studentů VŠ a na širší využití těchto kurzů v rámci VŠ, podpora mezifakultní a meziuniverzitní mobility studentů (v rámci ČR), sdílená výuka předmětů mezi jednotlivými fakultami a vysokými školami apod. V případě procesu slučování akreditovaných studijních oborů v rámci jednoho studijního programu bude součástí aktivit projektu nová akreditace daných oborů. Nepřijatelné aktivity: vytváření kurzů, které nejsou součástí žádného z akreditovaných studijních programů/oborů, případně jsou ukončeny pouze certifikátem a tedy svým charakterem spíše odpovídají celoživotnímu vzdělávání apod. Poznámka k novým akreditacím v rámci podporovaných aktivit: V případě, že akreditace studijního programu/oboru nebude v průběhu realizace projektu získána, je žadatel vystaven riziku vrácení finančních prostředků. a/nebo C) Zapojení odborníků z praxe a zahraničí při vytváření a realizaci inovovaných studijních programů. Vhodné aktivity: realizace stáží a studijních pobytů pro studenty zaměřené na získávání zkušeností a poznávání příkladů dobré praxe, zapojení odborníků z praxe a zahraničních odborníků do tvorby studijních materiálů, výukové činnosti, vedení diplomových prací apod. a/nebo D) Podpora praxí a stáží studentů VŠ u budoucích zaměstnavatelů. Touto aktivitou je míněno rozšiřování a zkvalitňování systémů praxí a stáží v rámci studijních programů/oborů, které studentům umožní prohloubit znalost aplikační sféry a pomohou jim rozeznat konkrétní nároky kladené zaměstnavateli na absolventy vysokých škol. Doplňkové aktivity: · Tvorba, zavádění, realizace a vyhodnocování systémů zajišťování kvality. Vhodné aktivity: Zavádění a zkvalitňování systémů vnitřního hodnocení, např. dotazníky pro studenty ke zjišťování spokojenosti s formou a obsahem výuky, zjišťování kvality prostřednictvím elektronických systémů VŠ. · Zavádění a inovace systémů monitoringu potřeb trhu práce pro absolventy studijních oborů. Vhodné aktivity: monitoring potřeb trhu práce ve smyslu podpory budoucích absolventů studijních programů/oborů. Nepřijatelné aktivity: realizace aktivit zaměřených na současné absolventy, příkladem je tvorba klubů absolventů. · Podpora intersektorální mobility akademických pracovníků. · Zvyšování manažerských dovedností v oblasti řízení vysokých škol. · Zdokonalování gramotnosti v oblasti ICT u akademických pracovníků a ostatních pracovníků VŠ. · Zvyšování jazykových kompetencí u akademických pracovníků a ostatních pracovníků VŠ. · Zvyšování odborných kompetencí akademických a ostatních pracovníků VŠ. Vhodné aktivity: - u akademických pracovníků: vzdělávání se ve svém oboru mj. formou účasti na odborných kurzech, seminářích, mezinárodní mobilita akademických pracovníků, spolupráce se zahraničními vzdělávacími a vědeckými institucemi, příprava na habilitační a profesorské řízení aj. - u ostatních pracovníků VŠ: vzdělávání zaměstnanců vysokých škol působících v centrech pomoci studentům se specifickými vzdělávacími potřebami či pracovníků studijních oddělení, pro něž je přínosný odborný růst v oblasti individuálního přístupu ke studentům z různého sociokulturního prostředí apod. Vzdělávání ostatních pracovníků VŠ musí mít přímý vliv na zlepšení průběhu a organizace vzdělávacích procesů na VŠ. V rámci povinných a doplňkových aktivit budou podpořeny pracovní pobyty a odborné stáže realizované v rámci oblasti podpory 2.2, které musí primárně souviset s celkovým cílem oblasti podpory. Jedná se jak o domácí tak zahraniční pobyty a účasti na tematicky zaměřených workshopech a konferencích, a to primárně v zemích EU, v případě zemí mimo EU je potřeba řádného zdůvodnění potřebnosti a jedinečnosti takové cesty. Maximální délka trvání zahraničních stáží (studijních či pracovních pobytů, odborných praxí) pro cílovou skupinu studentů a akademických pracovníků je stanovena na 6 měsíců. Klíčové aktivity projektové žádosti musí obsahovat aktivity uvedené ve výzvě. Za klíčovou aktivitu nelze považovat např.: řízení a administraci projektu, povinnou publicitu, výběrové řízení na služby či zařízení, přijímací řízení k náběru cílových skupin projektu. Pokud bude žadatel požadovat v rámci klíčových aktivit projektu finanční prostředky na realizace výše zmíněných aktivit, projekt nebude moci být podpořen a bude vyloučen z dalšího procesu hodnocení. Analýzu potřebnosti projektu a zájmu cílových skupin je třeba provést před podáním projektové žádosti, nikoli ji uvádět jako jednu z klíčových aktivit projektu. Nevhodnými jsou projekty zaměřené primárně na nákup zařízení a vybavení. Cílové skupiny Pro tuto výzvu na oblast podpory 2.2 jsou vybrány následující cílové skupiny, jiné cílové skupiny nemohou být v rámci jednotlivých aktivit vykazovány jako podpořené osoby. Pro tuto výzvu jsou vybrány tyto cílové skupiny: · studenti VŠ; · akademičtí pracovníci VŠ; · ostatní pracovníci VŠ. Projektová žádost by měla obsahovat analýzu zhodnocení potřeb dané cílové skupiny. Charakteristika cílové skupiny, včetně její velikosti, musí být známa již před zahájením projektu (konkrétní cílová skupina s popsanými potřebami, které daný projekt naplní.) Rozhodující je místo výkonu povolání nebo studia, které může být ve všech regionech ČR vyjma území NUTS II hl. m. Praha. Osoby, které jsou cílovými skupinami, musí mít české občanství nebo trvalý pobyt v ČR. (Např. studenti ze Slovenska nemohou být v rámci projektu podpořeni.) Omezení výše finanční podpory na jeden projekt Minimální výše podpory na jeden projekt je 10 000 000 Kč, maximální výše je 100 000 000 Kč. Výklad pojmů: Počáteční vzdělávání – zahrnuje veškeré formální vzdělávání v rámci vzdělávací soustavy, které probíhá před prvním vstupem na trh práce. V rámci OP VK se pojmem počáteční vzdělávání rozumí vzdělávání primární, sekundární, samostatně je vymezeno vzdělávání terciární, které je vymezeno samostatnou prioritní osou. V rámci prioritní osy 1 je pod pojmem počáteční vzdělávání vymezeno primární a sekundární vzdělávání. Další vzdělávání – je vzdělávací proces zaměřený na poskytování vzdělávání po absolvování určitého školského vzdělávacího stupně neboli po přerušení soustavné přípravy na budoucí povolání vstupem na trh práce. Z uvedeného vyplývá, že věk vzdělávaného dalším vzdělávání ani forma jeho studia nehraje roli. Partner projektu musí splňovat následující kritéria oprávněnosti · právnická osoba; · sídlo partnera je na území České republiky; pokud má partner sídlo na území hl. m. Prahy, musí prokázat společně s žadatelem, že plánovaný projekt je zaměřen na jiný cílový region, než je Praha; · není v úpadku podle zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů; není proti němu vedena exekuce nebo výkon rozhodnutí nebo není v likvidaci; · splňuje podmínky bezdlužnosti vůči veřejné správě a zdravotním pojišťovnám. Partnerství nesmí nahrazovat poskytování běžně dostupných služeb na trhu ani dodávku běžného zboží (partner nesmí být skrytým dodavatelem). Zahraniční partnerství (projektové) není v OP VK umožněno. Komentář ke specifickým kritériím (Příloha č. 1): 1. Podpora internacionalizace – max. 8 bodů 8 – 7 b. získá projektová žádost, která bude zaměřena na zlepšení/rozvoj celkového mezinárodního prostředí na vysoké škole – rozvoj nabídky kurzů v cizích jazycích, posílení jazykových kompetencí studentů, akademických i ostatních pracovníků VŠ, nastavení systému zahraničních studijních a pracovních pobytů studentů, zapojení zahraničních odborníků apod. 6 – 4 b. budou uděleny projektové žádosti, která svým rozsahem a kvalitou řešení dané problematiky nesplňuje podmínky udělení maximálního ohodnocení (viz výše), ale která k rozvoji mezinárodního prostředí významně přispívá. 3 – 1b. získá projektová žádost, která řeší problematiku pouze marginálně a/nebo projektová žádost, u níž je daná oblast řešena šířeji, avšak vágně, tj. bez popisu promyšlené a kvalitní přípravy klíčových aktivit, bez jejich provázanosti s celkovými cíli projektu atd. 0b. bude uděleno projektové žádosti, která se danou problematikou nezabývá. Mobilita akademických pracovníků musí být spojena s konkrétními výstupy – např. publikační činnost, zapojení do mezinárodních projektů, aktivní účast na konferencích, aplikace získaného know-how v rámci inovovaného kurzu apod. 2. Podpora spolupráce vysokých škol a jejich součástí – max. 7 bodů 7 – 4 b. získá projektová žádost, která řeší problematiku spolupráce na úrovni kateder, fakult, vysokých škol a praxe při uskutečňování studijních programů/oborů, integraci výuky a studijních programů/oborů, vytváření mezioborových studií apod. 3 – 1b. – bonifikace v rámci tohoto bodového rozpětí bude udělena projektové žádosti, která řeší danou problematiku méně propracovaně či pouze okrajově, jejíž aktivity nejsou srozumitelně a jasně popsány, a u níž není možné pozitivně ohodnotit přínos takové spolupráce a/nebo je spolupráce pouze formální. 0b. bude uděleno projektové žádosti, která se danou problematikou nezabývá.