Zápis ze zasedání Vědecké rady Fakulty informatiky MU dne 15. května 2014 Přítomni: dle prezenční listiny (26 členů) Program: 1. Habilitační řízení 2. Schválení nového školitele 3. Schválení členů komise pro SDZ a obhajobu disertační práce 4. Doplnění pravidel pro vedení bakalářských a diplomových prací 5. Různé 1. Habilitační řízení Před zahájením samotných habilitačních řízení členové vědecké rady zvolili hodnotitelé přednášek: přednáška dr. Čeledy – prof. Plášil a Ing. Zelený; přednáška dr. Holuba – prof. Hlaváč a prof. Tyc. Dále byli pro obě habilitační řízení zvoleni skrutátoři: prof. Brim a prof. Vojnar. Habilitační řízení Ing. Pavla Čeledy, Ph.D. Veřejná část: - Děkan představil pana Ing. Pavla Čeledu, Ph.D. - Ing. Pavel Čeleda, Ph.D., přednesl přednášku s názvem „Analýza síťového provozu pro kybernetickou bezpečnost“. - Prof. Matyáš, předseda habilitační komise, seznámil členy VR s hodnocením přednášky pro odbornou veřejnost (komise konstatovala, že uchazeč prokázal dostatečnou vědeckou kvalifikaci a pedagogickou způsobilost), se závěry posudků (všichni tři zahraniční oponenti se vyjádřili k habilitační práci jednoznačně kladně) a se stanoviskem habilitační komise (komise jednomyslně doporučuje jmenovat uchazeče docentem v oboru Informatika). - Proběhla veřejná rozprava, kde dotazy členů VR směřovaly k habilitační přednášce, členům VR chybělo srovnání s jinými týmy a jinými metodami. Diskutovalo se také o výsledcích, o zvyklostech publikování komunity kybernetické bezpečnosti s ohledem na stupeň utajení, o používaných metodách a o mezinárodní spolupráci, na jejímž rozšíření by bylo dobré pracovat. Neveřejná část: - V neveřejné rozpravě hodnotitelé zhodnotili habilitační přednášku (hodnocení je součástí přílohy k zápisu), členové VR pokračovali v diskusi v podobném duchu jako ve veřejné části. Poté přistoupili k tajnému hlasování o návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem Informatiky, s tímto výsledkem: počet členů vědecké rady: 29 počet přítomných členů: 26 hlasujících pro: 24 hlasujících proti: 0 neplatných hlasů: 2 - Po sečtení hlasů sdělil děkan kladný výsledek Ing. Pavlu Čeledovi, Ph.D., VR fakulty postupuje ná vrh na jmenování docentem rektorovi MU. Habilitační řízení RNDr. Petra Holuba, Ph.D. Veřejná část: - Děkan představil pana RNDr. Petra Holuba, Ph.D. -RNDr. Petr Holub, Ph.D., přednesl přednášku s názvem „Uživatelem řízená síťová prostředí pro spol upráci". - Prof. Zezula, předseda habilitační komise, seznámil členy VR s hodnocením přednášky pro odbornou veřejnost (komise konstatovala, že uchazeč prokázal dostatečnou vědeckou kvalifikaci a pedagogickou způsobilost), se závěry posudků (dva oponenti se domnívají, že habilitační práce splňuje požadavky standardně kladené na habilitační práce v Informatice, zatímco zahraniční oponent konstatuje, že práce by v prostředí italských universit požadavky nesplňovala a nedokáže posoudit situaci v ČR) a se stanoviskem habilitační komise (komise doporučuje jmenovat uchazeče docentem v oboru Informatika). - RNDr. Petr Holub, Ph.D., zodpověděl a vysvětlil dotazy oponentů a členů komise. - Proběhla veřejná rozprava, kde dotazy členů VR směřovaly k habilitační přednášce, členové VR diskutovali, jak vlastně tuto přednášku pojmout, zda jako přehled výsledků uchazeče nebo seznámení s určitým problémem do větší hloubky. Dále se diskutovalo o uváděných výsledcích, o praktických otázkách - problematice sítí, používaných metodách, konfiguracích. Členové VR doporučili zaměřit se na rozšíření mezinárodní spolupráce a na získání zkušeností z dlouhodobějšího pobytu v zahraničí. Neveřejná část: - V neveřejné rozpravě hodnotitelé zhodnotili habilitační přednášku (hodnocení je součástí přílohy k zápisu), členové VR pokračovali v diskusi v podobném duchu jako ve veřejné části. Poté členové VR přistoupili k tajnému hlasování o návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem Informatiky, s tímto výsledkem: počet členů vědecké rady: 29 počet přítomných členů: 25 hlasujících pro: 16 hlasujících proti: 4 neplatných hlasů: 5 - Po sečtení hlasů sdělil děkan kladný výsledek RNDr. Petrovi Holubovi, Ph.D., VR fakulty postupuje návrh na jmenování docentem rektorovi MU. 2. Schválení nového školitele Podle Studijního a zkušebního řádu MU čl. 26 odst. 1) Školitele jmenuje a odvolává děkan na základě návrhu oborové rady a po schválení vědeckou radou fakulty. Děkan může návrh na jmenování, nebo odvolání školitele předložit vědecké radě ke schválení i z vlastního rozhodnutí po projednání s předsedou oborové rady. Školitelé jsou navrhováni z řad profesorů a docentů, samostatných nebo vedoucích vědeckých pracovníků. o Fotis Liarokapis, Ph.D., Coventry University, UK Členové Vědecké rady Fakulty informatiky hlasovali o návrhu na schválení nového školitele pana Fotise Liarokapise, který od září 2014 nastoupí na docentskou pozici na KPGD. Členové Vědecké rady Fakulty informatiky schválili Fotise Liarokapise školitelem doktorských studentů na Fakultě informatiky (s: 21, n: 0, z: 0). 3. Schválení členů do komise pro SDZ a obhajobu disertační práce Podle čl. 33 odst. 1b) SZŘ jmenuje odborníky děkan na návrh oborové rady a po schválení vědeckou radou Člen komise pro SDZ a obhajobu disertační práce: o RNDr. Martin Holub, Ph.D., MFF UK Členové Vědecké rady Fakulty informatiky hlasovali o návrhu a schválili Martina Holuba členem komise pro SDZ a obhajobu disertační práce na Fakultě informatiky (s: 21, n: 0, z: 0). Člen komise pro SDZ a obhajobu disertační práce: o Assist. Prof. Ivan Viola, Ph.D., TU Vienna Členové Vědecké rady Fakulty informatiky hlasovali o návrhu a schválili Ivana Violu členem komise pro SDZ a obhajobu disertační práce na Fakultě informatiky (s: 21, n: 0, z: 0). Člen komise pro SDZ: o RNDr. David Novák, Ph.D., FI MU Členové Vědecké rady Fakulty informatiky hlasovali o návrhu a schválili Davida Nováka členem komise pro státní doktorskou zkoušku na Fakultě informatiky (s: 21, n: 0, z: 0). 4. Doplnění pravidel pro vedení bakalářských a diplomových prací Nový studijní a zkušební řád MU obsahuje následující bod: „Výukou v přednáškách jsou pověřováni profesoři a docenti, výjimečně odborní asistenti a lektoři. Vedením závěrečných prací jsou pověřováni akademičtí pracovníci. Výukou v přednáškách nebo vedením závěrečných prací mohou být pověřeni také další odborníci schválení vědeckou radou fakulty nebo odborníci splňující pravidla schválená vědeckou radou fakulty.“ Na zasedání VR FI ze dne 12. dubna 2012 byla schválena pravidla pro vedení bakalářských a diplomových prací, která byla na zasedání VR dne 18. dubna 2013 doplněna. Nyní jde o další doplnění stávajících pravidel, toto doplnění je označeno červeně: Kritéria na vedoucí prací Bakalářské i diplomové práce mohou vést: · akademičtí pracovníci, · odborní pracovníci vysokých škol a výzkumných ústavů s titulem Ph.D. nebo ekvivalentním, · odborní pracovníci s magisterským vzděláním a nejméně 5 lety praxe (po získání magisterského titulu) v oboru informatika nebo příbuzném, · doktorští studenti MU po složení státní zkoušky a obhájení tezí, · lidé uvedení na jmenném seznamu schváleném vědeckou radou, · absolventi doktorského studia na FI MU, kteří získali zkušenosti s vedením úspěšně ukončených závěrečných prací na FI MU. Bakalářské práce mohou navíc vést: · doktorští studenti FI, · lidé uvedení na jmenném seznamu schváleném vědeckou radou, Bakalářské práce oboru Informatika ve veřejné správě (program Aplikovaná informatika) mohou navíc vést: doktorští studenti Právnické fakulty MU. Členové Vědecké rady Fakulty informatiky hlasovali o návrhu a kritérium, že doktorští studenti Právnické fakulty MU mohou vést bakalářské práce v oboru Informatika ve veřejné zprávě, schválili (s: 20, n: 0, z: 0). 5. Různé - Zlaté medaile – VR FI v lednu 2014 elektronicky neodsouhlasila návrhy na zlaté medaile MU pro Bc. Petra Palase a RNDr. Petra Krontoráda (bylo konstatováno, že důvodem neschválení byla spíše nejasná formulace e-mailu), rektor MU výše uvedené navrhl sám a nechal schválit Vědeckou radou MU, na Dies academicus byla panu Palasovi a panu Krontorádovi udělena Zlatá medaile MU. - Elektronické hlasování VR – děkan chce nechat schválit změnu Statutu fakulty akademickým senátem, tato změna se týká možnosti elektronického hlasování VR FI. Pan děkan prodiskutoval se členy VR možné znění (použité dle jednacího řádu VR MU – čl.3, odst.4): O návrzích, o nichž se VR FI neusnáší tajným hlasováním, lze hlasovat též korespondenčně nebo prostřednictvím elektronické pošty. V případě takového hlasování zašle předseda VR FI všem členům VR FI návrh usnesení v dané věci včetně příslušných podkladů a sdělí lhůtu pro odpověď. Hlasování probíhá tak, že jednotliví členové VR FI zašlou ve stanovené lhůtě předsedovi VR FI podle zvoleného způsobu hlasování odpověď „souhlasím“, „nesouhlasím“ nebo „zdržuji se hlasování“. Odpovědi doručené po uplynutí stanovené lhůty jsou vyřazeny. K platnému usnesení je třeba vyjádření „souhlasím“ nejméně dvou třetin všech členů VR FI. Výsledek hlasování sdělí předseda členům VR FI stejným způsobem, jakým proběhlo hlasování. Členové VR FI doporučují k uvedenému znění přidat ještě možnost zrušení elektronického hlasování v případě, že 2-3 členové VR FI by chtěli prodiskutovat danou otázku osobně na zasedání VR FI. Členové VR FI také doporučují, aby pravidla elektronického hlasování byla vždy v e-mailu uvedena. - Možnost videokonference při jednání komise u habilitačních a jmenovacích řízení, elektronické hlasování – vedení MU diskutuje možnost jednání komise u habilitačních a jmenovacích řízení pomocí videokonference a možnost elektronického tajného hlasování o stanovisku komise k návrhu na jmenování, pan děkan tuto možnost chtěl prokonzultovat i se členy VR FI. Členové VR FI nedoporučují rušit osobní schůzku komise, ale nevylučují použít obálkovou metodu u tajného hlasování a v průběhu řízení diskutovat elektronicky. - Termín příštího zasedání VR FI – 19. září 2014 v 10 hod. krátké zasedání VR FI, poté v 11 hod. slavnostní otevírání nové budovy fakulty. Brno, 19. května 2014 viděl: prof. Kozubek zapsala: Komárková