Pravidla habilitačního řízení na Fakultě informatiky MU Projednání a posouzení návrhu na jmenování docentem probíhá na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity způsobem stanoveným v § 71 a § 72 zákona č.111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) a v souladu s „Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Masarykově univerzitě“ a Směrnicí MU č. 7/2017 "Habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem" (dále jen „směrnice“). Na Fakultě informatiky MU je možné habilitovat se v oboru Informatika. Vědecká rada Fakulty informatiky MU schválila na svém zasedání 8. listopadu 2012 Orientační minimální kritéria požadavků pro habilitační a jmenovací řízení na FI MU. Habilitační řízení se zahajuje předložením písemného návrhu uchazeče (příloha č. 1) děkanovi, a to prostřednictvím Oddělení výzkumu, vývoje a doktorského studia. Spolu s návrhem se předkládají požadované přílohy dle směrnice, vše v anglickém jazyce (mimo kopie dokladů o vzdělání), tištěné i elektronicky (sken s podpisem v pdf): * životopis (příloha č. 3), * odborná charakteristika vědecké činnosti v rozsahu jedné strany A4 (i ve wordu), * úředně ověřené kopie dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání a získaných příslušných titulech, případně nostrifikace, * doklady osvědčující pedagogickou praxi (příloha č. 4), * seznam vědeckých a odborných prací (příloha č. 5), * seznam citací a dalších ohlasů na publikace (příloha č. 6), * souhrnná informace o výsledcích uchazeče, citacích a dalších ohlasech (příloha č. 7), * seznam absolvovaných vědeckých a odborných stáží (příloha č. 8), * další informace osvědčující vědeckou kvalifikaci (příloha č. 9), * výtisky tří nejvýznamnějších publikací, * habilitační práce, která se předkládá ve čtyřech výtiscích a v elektronické verzi jako pdf (v případě souboru uveřejněných prací se spoluautory je potřeba uvést kvantitativní a obsahový podíl uchazeče, soubor prací je doplněn komentářem v rozsahu minimálně 25 stran, při omezení licence se dodávají 2 elektronické verze, jedna s vybranými částmi práce, která bude zveřejněna, a druhá plná pro potřeby řízení a archivace). Podrobnější informace ke struktuře návrhu a popisu jednotlivých příloh návrhu jsou dostupné v čl. 4, 5, a 6 směrnice. Návrh uchazeče spolu s návrhem na složení pětičlenné habilitační komise (minimálně tři členové jsou odborníci z jiného pracoviště než MU) předkládá děkan vědecké radě fakulty. Po schválení habilitační komise vědeckou radou jmenuje děkan předsedu a členy. Habilitační komise se usnáší na třech oponentech, z nichž nejméně dva jsou odborníci z jiného pracoviště než MU. Oponenty jmenuje předseda komise. Nejméně jeden člen komise, případně oponent je ze zahraničí. Oponentem nemůže být jmenován člen habilitační komise. Oponenti do dvou měsíců vypracují písemné posudky, které dodají předsedovi komise. Součástí habilitačního řízení je přednáška uchazeče pro odbornou veřejnost v rozsahu cca 60 minut (většinou je nahrávána a poté veřejně dostupná), kterou zhodnotí nejméně tři členové habilitační komise. Téma přednášky stanoví habilitační komise výběrem ze tří témat navržených uchazečem. Na základě předložených materiálů, posudků a hodnocení přednášky zhodnotí habilitační komise vědeckou kvalifikaci uchazeče, jeho pedagogickou způsobilost a úroveň habilitační práce. Komise se tajným hlasováním usnáší na návrhu, zda má být uchazeč jmenován docentem, výsledek předkládá děkanovi a poté vědecké radě fakulty. Bližší informace k průběhu habilitačního řízení jsou dostupné v čl. 7 směrnice. Projednání návrhu na jmenování docentem probíhá ve VR FI takto: * na návrh děkana fakulty zvolí vědecká rada dva hodnotitele a dva skrutátory, * ve veřejné části zasedání VR FI: § děkan fakulty představí uchazeče, § uchazeč prosloví habilitační přednášku (30 min), které zahrnuje charakteristiku problematiky vědního oboru a vlastní odborné výsledky uchazeče (téma oznámí uchazeč min. 4 týdny před zasedáním vědecké rady), § předseda habilitační komise nebo jím pověřený člen komise přednese odůvodnění návrhu komise, § předseda habilitační komise nebo jím pověřený člen komise seznámí VR FI se závěry oponentských posudků, § následuje veřejná rozprava, kde má uchazeč možnost obhajovat svou habilitační práci, vyjádřit se k posudkům oponentů a komentovat svou dosavadní vědeckou a pedagogickou činnost, zodpovědět dotazy členů vědecké rady i hostů, * v neveřejné části zasedání VR FI: § každý z hodnotitelů přednese hodnocení přednášky z odborného i pedagogického hlediska, § proběhne všeobecná rozprava, § proběhne tajné hlasování o návrhu, zda uchazeč má být jmenován docentem, * děkan sdělí výsledek uchazeči. Získá-li návrh na jmenování docentem většinu hlasů všech členů Vědecké rady FI, předloží jej děkan k rozhodnutí rektorovi. Nezíská-li návrh na jmenování většinu hlasů všech členů vědecké rady fakulty, řízení se zastaví. Souhlasí-li rektor s návrhem, docenta jmenuje. Nesouhlasí-li rektor s návrhem Vědecké rady FI, předloží jej s odůvodněním Vědecké radě MU. Nezíská-li návrh na jmenování většinu hlasů všech členů Vědecké rady MU, platí, že se řízení zastavuje, v opačném případě rektor docenta jmenuje. Uchazeč může doklady kdykoli v průběhu řízení aktualizovat, ale minimálně vždy pět pracovních dní před posuzováním ostatních účastníků řízení. Uchazeč může vzít v kterékoli části řízení svůj návrh zpět, a to formou písemného oznámení. Schváleno Vědeckou radou FI MU dne 14. prosince 1999, revize provedena v lednu 2013 a v listopadu 2017.