Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika www.muni.cz Sebehodnoticí zpráva studijního programu Management sportu Vznik nového bakalářského studijního programu 1 Základní informace Co je sebehodnoticí zpráva? Sebehodnoticí zpráva je ústředním nástrojem vnitřního hodnocení studijního programu a součástí systému zajišťování kvality činností MU. Uplatňuje se ve fázi návrhu studijního programu ještě před jeho vznikem a poté v průběhu jeho uskutečňování pravidelně alespoň každých pět let. Cílem sebehodnoticí zprávy je zhodnotit naplnění standardů kvality studijních programů MU, které jsou přílohou vnitřního předpisu Schvalování, řízení a hodnocení kvality studijních programů MU. Kdo sebehodnoticí zprávu zpracovává? Za zpracování sebehodnoticí zprávy je odpovědný garant studijního programu, který je klíčovou osobou pro uskutečňování, hodnocení a rozvoj studijního programu. Na přípravě a zpracování sebehodnoticí zprávy se mohou podílet další akademičtí pracovníci zapojení do uskutečňování studijního programu (garanti předmětů, vyučující) a vedoucí pracovišť, na kterých se studijní program uskutečňuje. Co je obsahem sebehodnoticí zprávy? Sebehodnoticí zpráva popisuje a reflektuje klíčové oblasti uskutečňování studijního programu. Sebehodnoticí zpráva a další zdroje se vzájemně prolínají, doplňují a na sebe odkazují; společně tak tvoří kompletní dokument obsahující kvantitativní údaje i jejich kvalitativní posouzení a interpretaci. Ke každé hodnocené sekci mohou tvůrci zprávy dodat další údaje, které považují za relevantní. Jak ke zpracování sebehodnoticí zprávy přistoupit? Sebehodnotíicí zpráva by jako celek měla být otevřená a reflexivní. Předpokladem formativního výsledku hodnocení a účelných doporučení pro další rozvoj studijního programu jsou otevřené a na konstruktivní kritice založené evaluační texty. Sebehodnoticí zpráva je posuzována i s ohledem na: a) Charakteristiku studijního programu b) Personální listy akademických pracovníků podílejících se na zajišťování studijního programu c) Studijní plány a doporučený průchod studiem d) Charakteristiky studijních předmětů Kde lze najít více informací? • Kontaktuje koordinátora pro kvalitu na příslušné fakultě • Navštivte webové stránky Rady pro vnitřní hodnocení 2 Identifikace navrhovaného studijního programu Název: Management sportu Typ: bakalářský Profil: profesní Forma: prezenční Jazyk: čeština Fakulta (budoucí nositel oprávnění uskutečňovat studijní program): Fakulta sportovních studií Část I Vymezení studijního programu Studijní program má jasně a srozumitelně vymezenou charakteristiku studijního programu a je v souladu se strategickým záměrem MU. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Strategický záměr MU, Strategický záměr fakulty 1.1. Doložte soulad navrženého studijního programu se Strategickým záměrem Masarykovy univerzity a se strategickým záměrem příslušné fakulty, resp. se záměrem dalšího rozvoje vzdělávací činnosti v dané oblasti vzdělávání. Uveďte, jaké strategické priority zamýšlený studijní program sleduje. Bakalářský studijní program byl připravován v souladu se strategickými cíli MU i FSpS, což lze doložit prostřednictvím zamýšlených opatření, která jsou pro studijní program závazná: • jedná se profesní studijní program s integrovanou povinnou stáží v průběhu studia, s participací firem či jiných potenciálních zaměstnavatelů přímo na výuce apod. (Strategický záměr MU 2021-2028, 1. I. Studijní nabídka a průchod studiem), • koncepce studijního programu je výsledkem racionalizace struktury studijního programu s ohledem na uplatnitelnost absolventů na trhu práce (požadované profesní kompetence v dané oblasti) a s důrazem na provazbu obsahu vzdělání tak, aby byla posílena aplikace poznatků do praxe a omezeny duplicity (Strategický záměr MU 2021-2028, 1. I. Studijní nabídka a průchod studiem), • studijní program je realizován ve spolupráci s Ekonomicko-správní fakultou MU (Strategický záměr MU 2021- 2028, 1. I. Studijní nabídka a průchod studiem), • počítá se s posílením významu celoživotního vzdělávání formou mikro-kurzů, on-line kurzů apod. (Strategický záměr MU 2021-2028, 1. I. Studijní nabídka a průchod studiem), • budou nastaveny vnitřní pravidla, aby byl studentům za splnění podmínek umožněn přestup mezi studijními programy (Strategický záměr MU 2021-2028, 1. I. Studijní nabídka a průchod studiem), • závěrečné práce budou profesně orientovány a státní závěrečná zkouška bude probíhat formou odborné rozpravy v návaznosti na zvolené téma závěrečné práce (Strategický záměr MU 2021-2028, 1. I. Studijní nabídka a průchod studiem), • poskytování podpory akademickým pracovníkům v oblasti rozvoje kompetencí pro zkvalitňování výuky např. v oblasti flexibilních forem výuky a komunikace se studenty (Strategický záměr MU 2021-2028, 1. II. Uchazeči, přijímací řízení, spolupráce se školami, studijní neúspěšnost, 1.III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky) 3 • cílem je zařazovat moderní a flexibilní výukové metody odpovídající zamýšleným výsledkům učení a přístupy podporující aktivní roli studentů v procesu výuky (Strategický záměr MU 2021-2028, 1.III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky). • v neposlední řadě bude kladen důraz na zkvalitnění systému odborných praxí (Strategický záměr MU 2021- 2028, 1.III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky) • zapojovat do výuky odborníky z praxe (Strategický záměr MU 2021-2028, 1.III. Výuka a učení, zajišťování kvality, inovativní prvky) • internacionalizace kurikula zařazením povinných a povinně volitelných předmětů v anglickém jazyce včetně odborných předmětů, obohacení výuky o přednášky/workshopy, které povedou odborníci se zahraničních univerzit, propagace využití nabídky mobilitních příležitostí u stávajících partnerských institucí (program Erasmus+), dále budou nabízeny krátkodobé mobility (pracovní stáže) a alternativní formy mobilit (např. Collaborative Online International Learning, Blended Intensive Programme) (Strategický záměr MU 2021- 2028, 1. IV. Internacionalizace kurikula a studijní nabídky, související služby), Ze Strategického záměru FSpS MU jsou v rámci studijního programu naplňovány všechny strategické cíle z oblasti výuky a vzdělávání, a to: • Optimalizovat a připravit reakreditaci stávajících studijních programů a vytvořit nové studijní programy s posílením oborových specifik reflektujících požadavky trhu práce. • Zajistit moderní, flexibilní a otevřenou studijní cestu napříč studijními programy s akcentem na personalizaci a interdisciplinaritu studia, dlouhodobou uplatnitelnost a motivaci studentů. • Posílit roli distančních metod vzdělávání a online výuky v prezenčních i kombinovaných formách studijních programů s důrazem na zvyšování jejich kvality. • Posílit spolupráci se zástupci zaměstnavatelů v oblasti edukace, zejména rozvoje praktických dovedností se zaměřením na společenskou relevanci studia. • Revidovat nabídku Centra celoživotního vzdělávání (dále jen CŽV) v profesních a zájmových vzdělávacích programech, která bude flexibilně reagovat na zájem potenciálních uchazečů o vzdělání. • Rozšiřovat povědomí o Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity v mezinárodním kontextu podporou zahraničních mobilit studentů a posilovat internacionalizační prvky studijní nabídky. 4 Výstupy z učení studijního programu jsou v souladu s typem, profilem a cíli studijního programu a vycházejí ze soudobého vývoje v dané oblasti vzdělávání. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu; 2. 1. Struktura a zaměření navrženého studijního programu reflektují soudobý vývoj v rámci daných oblastí vzdělávání. ☒ Ano, reflektuje, protože: • Kurikulum a doporučená studijní literatura vycházejí ze soudobého stavu poznání a reflektují trendy v dané vědní disciplíně a • akademičtí pracovníci studijního programu uskutečňují relevantní tvůrčí činnost v dané vědní disciplíně (viz část III „Personální zabezpečení a tvůrčí činnost“) • profesní profil studijního programu umožní studujícím získat klíčové kompetence pro uplatnění jako manažera ve sportu v rámci 12 týdnů povinné praxe; Popřípadě rozveďte komentářem: Studijní program Management sportu vhodně odráží současný vývoj v oblasti vzdělávání, protože se přizpůsobuje vyvíjejícímu se prostředí sportovního průmyslu. V reakci na dynamickou povahu oboru sportovního managementu tento program neustále přizpůsobuje své učební osnovy tak, aby odpovídaly novým trendům, výzvám a příležitostem. Integruje moderní pedagogické metody, jako je zážitkové učení, výuka s pomocí technologií a aplikace v reálném světě, čímž přizpůsobuje vzdělávací zkušenosti rychlému tempu sportovního průmyslu. Program navíc zdůrazňuje důležitost interdisciplinárních znalostí, protože si uvědomuje, že odborníci na sportovní management musí být dobře obeznámeni nejen s řízením sportu, ale také s oblastmi, jako je marketing, analytika a etika. Díky tomu, že tento studijní program drží krok se současným vývojem, vybavuje studenty dovednostmi a znalostmi potřebnými k tomu, aby vynikli ve stále se vyvíjejícím prostředí sportovního managementu. Studijní program má s ohledem na svůj typ a profil jasně strukturovaný studijní plán nebo studijní plány umožňující dosáhnout plánovaných výstupů z učení a vytvářející logický celek. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu; Charakteristika předmětů 3. 1. Přiřaďte a zhodnoťte v tabulce míru naplnění výstupů z učení studijního programu jednotlivými studijními plány (popř. plánem) na škále: „Zcela – Částečně – Nesouvisí“ (Možné použít pouze počáteční písmena Z – Č - N). Okomentujte případný překryv studijních plánů. V případě, že studijní program obsahuje pouze jeden typ studijního plánu, musí všechny výstupy z učení zcela naplňovat, tzn. tabulka se nevyplňuje. Bakalářský studijní program Management sportu obsahuje pouze jeden studijní plán, tudíž jsou všechny definované výstupy z učení zcela naplňovány. Zde uvádíme výstupy z učení, které jsou uvedeny v charakteristice studijního programu: 1. porozumět problematice řízení českého i světového sportovního prostředí; 2. identifikovat a pochopit společenské a etické dopady na formování sportu; 3. orientovat se v základní kinantropologické terminologii a porozumět klíčovým fenoménům současného sportovního prostředí (doping, gender, rovné příležitosti, fair play apod.); 4. porozumět základům sportovní psychologie s ohledem na potřeby manažera sportu; 5 5. získat ekonomické a manažerské znalosti umožňující porozumění fungování ekonomiky, veřejných rozpočtů ve vazbě na potřeby státu nebo konkrétních sportovních organizací, porozumět problematice veřejných rozpočtů a finančních toků ve sportu; 6. osvojit si nezbytné právní minimum pro výkon manažerské profese; 7. provést analýzy prostředí a implementovat získané poznatky do rozvoje sportovní organizace, navrhovat nová řešení pro existující problémy na základě aplikace komparativních a analytických metod; 8. aplikovat manažerské i marketingové dovednosti na konkrétní problémy, zpracovat a naplnit marketingový plán organizace, osvojit si fundraisingové i propagační techniky pro potřeby sportovních subjektů; 9. zapojit se do řízení běžných činností sportovních organizací a řídit menší tým pracovníků, zpracovat rozpočet sportovní organizace, akce nebo projektu; 10. zorganizovat sportovní akci lokálního významu; 11. orientovat se v aktuálních trendech v oblasti managementu sportu s využitím odborné literatury, vědeckých článků a mezinárodních databází, zvládnout základy kritického myšlení a posoudit relevantnost získaných informací a kriticky je vyhodnotit; 12. orientovat se v problematice sportovního tréninku, regenerace a výživy; 13. vhodnou formou komunikovat a prezentovat získané znalosti v českém i anglickém jazyce; 14. implementovat poznatky získané z výuky do reálného prostředí sportovního managementu. 3. 2. Poměr přímé výuky a samostudia odpovídá typu, formě a profilu navrženého studijního programu ☒ Ano, poměr výuky a samostudia odpovídá typu, formě a profilu navrženého studijního programu, protože: • umožňuje naplnění cílů studia • studentům navrženého studijního programu umožňuje dosáhnout výstupů z učení 3. 3. Vyhodnoťte, jak velký prostor v rámci kurikula je věnován učení se v cizím jazyce (zahrňte výuku v cizím jazyce i cizího jazyka a stejně tak například povinnou cizojazyčnou literaturu aj.). V rámci bakalářského studia budou mít studenti povinnost složit zkoušku z anglického jazyka na úrovni B2 za 4 ECTS. Současně bude rozšířena nabídka volitelných předmětů výuky angličtiny ze strany CJV se záměrem podpořit úspěšné absolvování této zkoušky. Mezi povinné předměty je zařazen předmět Teoretické a terminologické základy kinantropologie, který bude vyučován česko-anglicky. Na základě pozitivních zkušeností budeme usilovat o zvyšování podílu zahraničních odborníků ve výuce formou zvaných přednášek či workshopů (prezenčně i on-line). Rovněž bude studentům nabídnuta možnost zapsat si předměty v anglickém jazyce, které vypisuje Ekonomicko-správní fakulta (např. BPV_SEAP Sport economics and policy). Studentům budou v průběhu studia pravidelně nabízeny možnosti zahraničních stáží (Erasmus +, krátkodobé stáže, BIP, COIL). Sylaby předmětů včetně doporučené literatury zahrnují publikace a zdroje, které jsou také v anglickém jazyce, počítáme s jejich průběžnou aktualizací. Mezi nejdůležitější zahraniční literaturu v této oblasti patří "Sport Management: Principles and Applications" od Russella Hoye, Matthewa Nicholsona a Aarona Smithe, která poskytuje ucelený přehled principů sportovního managementu. Dalším stěžejním dílem je "Managing Sport Organizations: Odpovědnost za výkon" od Daniela Covella a Sharianne Walkerové, které nabízí podrobné pojednání o odpovědnosti a řízení výkonu ve sportovním odvětví. Kromě toho kniha "Contemporary Sport Management" autorů Paula M. Pedersena, Lucie Thibaultové a Paula M. Pedersena poskytuje současný pohled na řízení sportovních organizací a kniha "Managing Sport and Leisure Facilities" autorů Hanse Westerbeeka, Aarona Smithe, Paula Turnera a Paula Emeryho se zabývá složitostí řízení sportovních zařízení. Sportovní marketing získává významné bohatství ze široké škály mezinárodní literatury. Jedním význačným příkladem je kniha "Sport Marketing" od Bernarda J. Mullina, Stephena Hardyho a Williama A. Suttona, která se detailně zaměřuje na marketing v rámci sportovního průmyslu. Dále je k dispozici kniha "Sports Marketing: A Strategic Perspective" od Matthewa D. Shanka a Marka R. Lybergera, která nabízí strategický rámec pro pochopení a uplatnění marketingových principů ve sportovním kontextu. "Global Sport Marketing: Sponsorship, Ambush Marketing, and the Olympic Games" od Norma O‘Reillyho zase přináší globální perspektivu a zkoumá složitosti spojené se sponzorstvím a ambush marketingem na mezinárodních 6 sportovních událostech Tyto zahraniční práce přispívají k bohatšímu pochopení principů, postupů a aplikací sportovního managementu v celosvětovém měřítku. 3. 4. V případě, že studijní program obsahuje hlavní (maior) a vedlejší (minor) studijní plán, uveďte vhodné kombinace s hlavními a vedlejšími studijními plány zařazenými do jiných studijních programů. Bakalářský studijní program Management sportu je koncipován jako jednooborový studijní plán. 7 Část II Výuka, učení a hodnocení Standard 4 Cíle, studijní zátěž, metody a hodnocení výuky studijního předmětu odpovídají jeho výstupům z učení. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristika předmětů, Návrhy závěrečných prací. 4. 1. Zhodnoťte převažující metody výuky/učení vzhledem k výstupům z učení a cílům studia studijního programu. V navrhovaném studijním programu předpokládáme využití širokého portfolia metod výuky a učení. Důraz bude kladen na aplikaci znalostí a dovedností do reálných situací nejen formou praxí, ale i využitím metod projektové výuky, které předpokládají větší aktivní zapojení studentů (individuální projekty, skupinové projekty). Klasicky budou předměty koncipovány jako přednášky, semináře, praktická cvičení, příp. i kurzy, které pomocí nastavené vnitřní časové i obsahové posloupnosti umožní naplňovat cíle studia a dosahovat deklarovaného profilu absolventa. Z klasických výukových metod počítáme s využíváním metod slovních (přednášky, diskuze, prezentace, práce s textem, případové studie), metod názorně demonstračních (demonstrace příkladů dobré a špatné praxe, instruktáž, využití videí) a metod praktických např. pro ukázku nácviku pohybových dovedností. Ve výuce počítáme s využitím přímých i nepřímých forem výuky, kdy budou využívány online formy výuky jako jsou např. e-learningové materiály a interaktivní osnovy. Tak jako doposud budeme podporovat zapojení odborníků z praxe a hostujících zahraničních pracovníků do výuky. 4. 2. V následující tabulce přiřaďte k profilujícím předmětům (předmětům profilujícího základu 1 a základním teoretickým předmětům profilujícího základu2 ) součást SZZ, která dosažení znalostí a dovedností předmětu ověřuje, a související výstup z učení studijního programu (vyplňte pro každý studijní plán samostatně). Studijní plán: [Jednooborový] # Profilující předmět Management sportu*** Závěrečná práce Výstup z učení** 1 Společenské aspekty ve sportu X 1, 2, 3 2 Teoretické a terminologické základy kinantropologie X 3 3 Základy ekonomie X 5 4 Základy managementu X 5, 7, 9 5 Základy logiky, kritického myšlení a analytického myšlení X 2, 7, 11 6 Základy sportovní psychologie pro manažery X 2, 4, 7 Základy managementu ve sportu X 1, 3, 5, 8 Letní kurz-teambuilding X 9 9 Kultura projevu a akademické psaní X 13, 14 10 Finanční účetnictví X 5, 7, 9 11 Veřejná ekonomie X 1, 5, 12 Management sportu X 1, 2, 5, 7, 8, 9, 11 1 Předmět profilujícího základu [P]: Povinný nebo povinně volitelný předmět, jehož absolvováním student získává znalosti nebo dovednosti podstatné pro dosažení výstupů z učení studijního programu. Obsah těchto předmětů je zahrnut ve státní závěrečné zkoušce. 2 Základní teoretický předmět profilujícího základu [Z]: Podmnožina předmětů profilujícího základu, která je pro dosažení profilu absolventa natolik významná, že tvoří základní jádro všech studijních plánů studijního programu. 8 13 Marketing, fundraising a komunikace v neziskovém sektoru X 5, 8, 14 Ekonomika sportu X 1, 5, 7, 9 15 Základy sportovního tréninku X 3, 12 16 Marketing sportu X 1, 5, 8, 17 Event management X 7, 8, 9, 10, 18 Právo ve sportu X 2, 3, 6 19 Základy regenerace a výživy ve sportu X 3, 12 20 Ekonomika a řízení nestátních neziskových organizací X 1, 5, 7, 9 21 Finanční management X 5, 7, 9 22 Příprava k praxi X 1, 2, 9, 14 24 Odborná praxe 1 X 7, 8, 9, 14 23 Odborná praxe 2 X 7, 8, 9, 14 24 Odborná praxe 3 X 7, 8, 9, 14 25 Metodologie X 3, 7, 11, 13 26 Teze bakalářské práce X 11, 12 27 Bakalářská práce 1 X 1, 3, 7, 8, 11, 13 28 Bakalářská práce 2 X 1, 3, 7, 8, 11, 13 *Vyplňte pro každý studijní plán samostatně **Výstup z učení očíslujte dle tabulky z otázky 4.2. *** SZZ1 apod. označují předměty závěrečné zkoušky. Názvy sloupců můžete pro snadnější orientaci nahradit názvem „předmětu“ SZZ. Studenti mají s ohledem na formu a metody výuky studijního programu přístup k výukovým materiálům, elektronickým a dalším zdrojům pro studium. Podklady/Data: Charakteristika studijního programu, Charakteristika předmětu Studenti Fakulty sportovních studií mají k dispozici přístup do Knihovny univerzitního kampusu (KUK), kde jsou knihovnické služby poskytovány i Lékařské fakultě a Přírodovědecké fakultě. KUK spravuje přes 14 tisíc svazků tělovýchovného tématu, a poskytuje tak dostatečné zabezpečení informačních zdrojů pro studium. Studenti mohou využívat širokou škálu on-line zdrojů (tzv. elektronické informační zdroje - EIZ), které jsou na univerzitě dostupné: časopisecké databáze nabízejí abstrakt nebo přímo plný text článku, zakoupeny jsou rovněž elektronické knihy a přístup k samostatným časopiseckým titulům. Přehled všech zdrojů, informace o přístupu atd. najdete na Portále el. zdrojů MU: http://ezdroje.muni.cz. Studentům je dále k dispozici Elportál MU, který obsahuje výukové publikace a e-knihy s výrazným zastoupením oblasti tělesné výchovy a sportu (https://is.muni.cz/elportal/studovna/sport). Studenti studijního programu Management sportu mají možnost využívat knihovnu Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Tato možnost otevírá studentům široký přístup k bohatým informačním zdrojům týkajícím se managementu, ekonomiky a práva ve sportovním odvětví. Díky této příležitosti mohou studenti rozšířit své znalosti a zlepšit své dovednosti v oblasti sportovního managementu, což je klíčové pro úspěšnou kariéru v tomto dynamickém odvětví. 9 5. 1. Popište inovativní a interaktivní prvky ve výuce (např. videonahrávky, on-line vzdělávání), a zhodnoťte, jak přispějí k dosahování plánovaných výstupů z učení navrženého studijního programu3 . Jak bylo uvedeno výše, studijní program Management sportu je koncipován s ohledem na inovativní přístupy k výuce, neboť zahrnuje různé interaktivní prvky, které zlepšují celkový zážitek z učení. Tyto prvky jsou pečlivě navrženy tak, aby významně přispívaly k dosažení zamýšlených výstupů z učení předkládaného studijního programu. Integrace on-line výukových platforem umožňuje studentům přístup ke studijním materiálům, přednáškám a zdrojům odkudkoli, což podporuje flexibilitu a pohodlí. Tento přístup zajišťuje, že studenti mohou řídit své učení vlastním tempem a zároveň dodržovat termíny. Interaktivní povaha on-line diskusí, fór a virtuálních tříd také podporuje vzájemné učení a zapojení, což přispívá ke zlepšení komunikačních dovedností a týmové práce, které jsou pro budoucí odborníky na sportovní management nezbytné. V programu Management sportu jsou studenti vedeni k aktivnímu učení prostřednictvím různých metod. Jednou z těchto metod je integrace interaktivních simulací a reálných případových studií. Tato inovativní přístup umožňuje studentům aplikovat teoretické koncepty na praktické scénáře, což jim dává příležitost vyvíjet kritické myšlení a rozhodovat se podobně, jako by to vyžadovala profesionální situace v oblasti sportovního managementu. Prostřednictvím těchto cvičení jsou studenti vystaveni různým výzvám a situacím, které je vybaví dovednostmi řešit problémy, což je jeden z klíčových cílů tohoto programu. Tímto způsobem získávají nejen teoretické znalosti, ale také praktické zkušenosti, které jsou klíčové pro jejich budoucí úspěch ve sportovním managementu. Začlenění společných skupinových projektů odráží týmovou práci a spolupráci, které jsou vyžadovány v odvětví sportovního managementu. Studenti pracují společně na úkolech, projektech a prezentacích, což posiluje smysl pro společnou odpovědnost a zodpovědnost. Tyto zkušenosti posilují jejich komunikační a vůdčí schopnosti, což jsou základní dovednosti pro budoucí úspěch v odvětví sportovního managementu. Pravidelné přednášky hostujících odborníků a profesionálů z oboru umožňují studentům nahlédnout do oblasti sportovního managementu z první ruky. Toto seznámení s reálnými zkušenostmi a možnostmi navazování kontaktů je v souladu s cílem programu připravit studenty na praktické výzvy, kterým budou čelit po ukončení studia. Další metodou výuky, která je důležitou součástí programu Management sportu, je začlenění technologií. Studenti mají možnost pracovat s nejnovějšími technologiemi a softwarovými nástroji, které se používají v oblasti sportovního managementu. Tato interaktivní technologická komponenta umožňuje studentům praktický přístup k analýze dat, řízení akcí a marketingu, což je zásadní pro moderní profesionální sportovní odvětví. Tímto způsobem studenti získávají dovednosti a zkušenosti v oblasti technologie, které jsou klíčové pro úspěch a konkurenceschopnost na trhu práce v rámci sportovního managementu. Souhrnně lze říci, že studijní program Management sportu využívá tyto inovativní a interaktivní prvky výuky tak, aby byly v souladu s jeho zamýšlenými výsledky učení. Kombinací tradiční teoretické výuky s praktickými, reálnými zkušenostmi a kontaktem s profesionály v oboru jsou studenti vybaveni znalostmi, dovednostmi a myšlením nezbytnými pro úspěšnou kariéru v oblasti sportovního managementu. Tento dynamický přístup nejenže zlepšuje vzdělávací zkušenosti, ale také zajišťuje, že absolventi jsou dobře připraveni čelit výzvám neustále se vyvíjejícího odvětví sportovního managementu.de je praktické využití zásadní, velmi 3 Inovativními formami výuky je například myšleno: e-learningová podpora, videonahrávky přednášek, výuka simulující reálné prostředí, výuka v terénu/exkurze, case-study, práce ve skupinách, flipped learning, online prostředí (např. chat, fórum, skupiny, blogy), a další. 10 Studijní program umožňuje s ohledem na svůj typ a profil zapojení studentů do řešení vědeckých projektů, grantů a další tvůrčí činnosti. Podklady/Data: Přehled grantů dle personálního zajištění 6. 1. Uveďte vědeckovýzkumné aktivity, do kterých budou zapojováni studenti (např. laboratorní, klinická práce apod.). Ve studijním programu Management sportu se studenti účastní různých vědecko-výzkumných aktivit, aby prohloubili své znalosti a připravili se na kariéru v oblasti sportovní administrativy, marketingu a managementu událostí. Aktivity zahrnují průzkum trhu, plánování akcí, finanční analýzu, sportovní marketing, právní a etické otázky, sportovní analytiku, případové studie, stáže, zkoumání sociálních a kulturních aspektů, a technologické trendy ve sportu. Tyto výzkumné aktivity mají za cíl poskytnout studentům komplexní přehled o oblasti sportovního managementu a připravit je na různorodé kariérní dráhy v tomto odvětví. Studenti mají možnost se v průběhu studia zapojit do: • interních vědecko-výzkumných projektů FSpS – účast na laboratorních či jiných měřeních, • smluvního výzkumu a • interních výzkumných projektů FSpS, • sběr dat v rámci praxe. Zapojení studenti jsou odměňování prostřednictvím fakultního stipendijního fondu nebo formou dohod. 6. 2. Uveďte grantové či jiné tvůrčí aktivity získané pro tvůrčí činnost v oblasti vzdělávání navrženého studijního programu, které se uskutečnily/uskutečňují za zapojení studentů. FSpS se pravidelně zapojuje do vědeckovýzkumných grantových výzev: • národních (GAČR, TAČR, AZV); • mezinárodních (Programy Evropské unie, Národní programy na podporu mezinárodní spolupráce); • interních (např. GAMU a IGA). Studenti se pod vedením hlavních řešitelů či spoluřešitelů projektů mohou věnovat výzkumu ve sportovním managementu a provozování sportovních organizací a událostí. Tato oblast zahrnuje sportovní marketing, ekonomiku sportu, etiku ve sportu, sociologii sportu, facility management, inovace a technologie ve sportu, event management a mezinárodní sportovní management. Studenti mohou zkoumat tyto témata podle svých zájmů a kariérních cílů, přispívajíc tak k lepšímu porozumění sportovního průmyslu a jeho výzvám. Na FSpS a ESF jsou nebo byly řešeny následující projekty, které mají tematicky úzkou souvislost s připravovaným SP: KrP/2023 Regionální speciální olympiáda pro handicapované sportovce 2023 Regionální speciální olympiáda pro handicapované sportovce s mentálním postižením, která má za cíl rozvíjet jejich sportovní aktivity. VII. ročník se uskutečnil ve sportovním areálu VÚT Pod Palackého vrchem v květnu 2023. Akci pořádá Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, studenti oboru Management sportu, v rámci svých odborných praxí. KrP/2022 Regionální hry speciální olympiády 2022 Regionální speciální olympiáda pro handicapované sportovce s mentálním postižením, která má za cíl rozvíjet jejich sportovní aktivity. VII. ročník se uskutečnil ve sportovním areálu VÚT Pod Palackého vrchem v květnu 2022. Akci pořádá Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, studenti oboru Management sportu, v rámci svých odborných praxí. 11 MUNI/CF/1731/2022 Aktivní stárnutí (AA) Cílem tohoto projektu je podpora pohybové aktivity v domácím prostředí u seniorské populace. Výstupem je vytvoření edukačních materiálů, které budou složit jako průvodce volby vhodné pohybové aktivity pro seniory. MUNI/CF/1631/2022 Edukace mládeže v prostředí esportu (EYAE) Esportovní aktivity přináší rizika pro společnost i hráče samotné. Díky extrémnímu nasazení, návykovosti a dlouhému času strávenému před herními zařízeními se hráči potýkají s řadou zdravotních problémů, běžně se vyskytující v širší sedavé společnosti, ovšem daleko dříve a v intenzivnější formě. Cílem tohoto projektu je edukace především mladých hráčů v prevenci rozvoje rizikových faktorů spojených s esport aktivitami. MUNI/CF/1716/2022 Nechodit neznamená zůstat stát – Podpora dobrovolnické činnosti v para plavání Předložený projekt Podpora dobrovolnické činnosti v para plavání se zaměřuje na pomoc hendikepovaným osobám a zaškolení budoucích dobrovolníků pro práci ve vodním prostředí. Cílem projektu je zvýšit počet dobrovolníků v různých oblastech spolkové činnosti. FSpS a ESF se rovněž zapojují do smluvních výzkumů a aplikovaných výzkumů v rámci veřejných zakázek, které rovněž umožňují zapojení studentů do realizace a mají souvislost s připravovaným SP: OYMASUN202201 Komplexní optimalizace služby příslušníků 601. skupiny speciálních sil AČR (KOSP) Cílem projektu je zhotovení programu reflektujícího potřeby operátorů 601.skss, který svým holistickým přístupem zajistí optimalizaci fyzického a mentálního výkonu, prevenci úrazů, zdravotního postižení a ohrožení mentálního zdraví, zvýší motivaci k výkonu služby u operátorů 601. skss a tím prodlouží aktivní dobu služby u speciálních sil. Po zranění urychlí proces rehabilitace a rekonvalescence pro návrat operátorů speciálních sil zpět do aktivní služby. Rozšíří a zefektivní možnosti pro výběr vhodných osob pro specializované schopnosti u 601. skss. SPORT_VS_015/23 Podpora studentů s mimořádnou sportovní výkonností Nastavení a realizace podpůrného systému vrcholovým sportovcům studujícím na MU, který přispěje k bezproblémovému skloubení vzdělávání s časově náročným rozvojem sportovní činnosti. Během svého studia mají studenti možnost pravidelně se aktivně se účastnit praktických aktivit v těsné spolupráci s partnery ze sportovního prostředí. Studenti se zapojili či zapojují do různých projektů, jako je například tvorba marketingové strategie pro oslavy 90. výročí Třineckého hokeje, rozvojové strategie pro rugby tým RC Dragon Brno, a také příprava sportovní akce EMIL OPEN (Evropské hry hendikepované mládeže). Studijní program realizuje s ohledem na svůj typ a profil spolupráci s praxí, kterou pravidelně vyhodnocuje. Podklady/Data 7. 1. Popište a zhodnoťte zamýšlený systém praxí, praktické výuky a stáží studentů programu. Praxe bakalářského profesně orientovaného studijního programu Management sportu budou stěžejní součástí kurikula. Tato nezbytná náplň studijního programu povede k propojení poznatků získaných teoretickou výukou s praktickým využitím v oblasti sportu. Studenti budou umisťování do sportovních klubů a dalších sportovních organizací, ve kterých si budou v praktických podmínkách ověřovat teoretické vědomosti nabyté studiem. Studenti budou pod vedením zkušených manažerů a didaktiků řešit konkrétní úkoly, které jsou součástí každodenní praxe. Součástí praktické výuky 12 bude také průběžná reflexe praxe zaměřená na poskytnutí informací o manažersko-didaktických schopnostech a dovednostech studentů. Praxe budou probíhat průběžně v jednotlivých stanovených semestrech tak, aby byl student obeznámen s celoroční prací manažera. Manažerské praxe se budou sestávat z následujících předmětů rozložených do čtyř semestrů. Příprava k praxi probíhající ve 2. semestru Odborná praxe 1 probíhající ve 3. semestru, a to v celkovém rozsahu 160 hodin Odborná praxe 2 probíhající ve 4. semestru, a to v celkovém rozsahu 160 hodin Odborná praxe 3 probíhající v 5. semestru, a to v celkovém rozsahu 160 hodin Student bude mít možnost absolvovat ve vybrané sportovní instituci činnosti, které jsou obsahem celoroční práce managementu sportovních klubů. Jednotlivé praxe se budou zaměřovat na problematiku finančního řízení sportovní organizace, práce s lidskými zdroji, marketingu a fundraisingu a event managementu. Je důležité poznamenat, že první a druhá odborná praxe se nemohou odehrávat ve stejné instituci, což studentům umožní získat různorodé zkušenosti z více prostředí a seznámit se s rozmanitými aspekty oblasti sportovního managementu. Během odborných praxí budou studenti mít možnost osobního vedení a podpory od tutorů z institucí, které si sami vyberou. Kromě toho budou mít studenti předem zadánu konkrétní problematiku, na kterou se budou během svých praxí zaměřovat. Tato předem stanovená témata umožní studentům efektivněji pracovat na praktických úkolech a rozvíjet dovednosti, které jsou klíčové pro jejich profesionální růst v oblasti sportovního managementu. Poslední odborná praxe bude sloužit k prohloubení vědomostí a praktických dovedností studentů, a to v souvislosti s tématem jejich závěrečné práce. Tato praxe poskytne studentům jedinečnou příležitost aplikovat své dovednosti a znalosti na konkrétní projekt, což bude pro ně důležité nejen pro získání titulu, ale také pro jejich budoucí profesní kariéru v oblasti sportovního managementu. Spolupráce s tutory a řešení konkrétních problémů v této fázi přispěje k jejich odbornému rozvoji a získání praktických zkušeností relevantních pro daný obor. 7. 2. Identifikujte zamýšlené hlavní externí partnery programu (profesní organizace, zaměstnavatelé, poskytovatelé stáží apod.) a zhodnoťte proces vytváření a udržování vztahů s nimi. Mezi naše klíčové partnerské organizace patří místní sportovní kluby v Brně a okolí, se kterými již dlouhodobě spolupracujeme. Tito partneři nabízejí nejen stáže a praktické zkušenosti našim studentům, ale také nás aktivně podporují při realizaci různých projektů. Jejich zájem o spolupráci se projevuje i tím, že si vybírají talentované studenty do svých týmů. Na seznamu našich partnerských klubů naleznete jména jako Basket Brno, Žabiny Brno, HCM Warriors Brno, HC Kometa Brno, MFK Vyškov, 1.SC Znojmo FK, Troopers Brno, Bulldogs Brno, Alligators Klobouky u Brna a nechybí ani podpora ze strany Jihomoravského kraje a sportovních svazů, se kterými také úzce spolupracujeme. Navíc, náš partnerský okruh se neomezuje pouze na Brno a jeho okolí, zahrnuje také sportovní organizace mimo Brno, včetně HC Sparta Praha, HC Oceláři Třinec, FK Mladá Boleslav a FC Zlín. Proces navazování kontaktů s našimi partnery je založen na osobním přístupu. Snažíme se nastavit dlouhodobou spolupráci, která je pro obě strany prospěšná. Udržování těchto vztahů podporujeme pravidelnými výstupy a výsledky našich projektů, což nám umožňuje tuto spolupráci neustále posilovat. 7. 3. Zhodnoťte rozsah a možnosti zapojení odborníků z praxe do výuky vzhledem k zaměření a profilu studijního programu. V rámci naší výuky pravidelně pořádáme přednášky externích odborníků, které jsou otevřené jak pro naše studenty, tak i pro širokou veřejnost. Naši hosté jsou odborníci ze spolupracujících organizací, stejně jako uznávané české osobnosti ze sportovního světa, včetně zástupců Národní sportovní agentury (NSA), Fotbalové asociace České republiky (FAČR), Českého olympijského výboru (ČOV) a dalších sportovních svazů. Pravidelně pořádáme také panelové diskuse s odborníky specializujícími se na oblasti marketingu a managementu. Tradičně u nás přednáší předseda NSA. Alespoň jednou za semestr se snažíme přivést do našeho prostředí odborníky ze zahraničí, což našim studentům poskytuje cennou 13 příležitost vnímat odlišné perspektivy a získávat nové poznatky o zkoumané problematice. Mezi naše hosty patří osobnosti jako Maksims Krivunecs (prezident lotyšské Virsligy), Pál Orosz (ředitel Ferencvárose Budapešť), Thomas Maurer (zakladatel Football Business Inside) a mnoho dalších, kteří obohacují naši výuku svými zkušenostmi a znalostmi. 7. 4. Zhodnoťte, jak obsah praxe nebo praktické výuky přispěje k naplnění výstupů z učení studijního programu. Obsah stáže nebo praktického výcviku v rámci studijního programu Management sportu hraje klíčovou roli při obohacování vzdělávacího procesu. Studentům nabízí možnost: Aplikovat teoretické znalosti v reálném světě a propojit je s praktickou implementací v oblasti sportovního průmyslu. Rozvíjet a zdokonalovat základní dovednosti jako komunikaci, řešení problémů, týmovou práci a kritické myšlení. Budovat kontakty s profesionály a organizacemi v oboru, což může vést k mentorství a pracovním nabídkám. Získat přehled o různých rolích v oblasti sportovního managementu, což pomáhá identifikovat kariérní směřování. Lépe pochopit dynamiku a výzvy sportovního průmyslu a řešit jedinečné problémy. Být v popředí průmyslových trendů a novinek v oblasti sportovního managementu. Seznámit se s etickými aspekty a hodnotami relevantními pro sportovní průmysl. Rozšířit své profesní portfolio a zvyšovat konkurenceschopnost na trhu práce. Posoudit, zda je určitá role či aspekt sportovního odvětví v souladu s jejich kariérními cíli. Celkově řečeno, stáže a praktický výcvik v rámci studijního programu Management sportu významně přispívají k učebním výsledkům tím, že studentům umožňují získat praktické zkušenosti, rozvíjet klíčové dovednosti a lépe pochopit specifika oboru sportovního managementu. Tyto zkušenosti nejen připravují studenty na úspěšnou kariéru, ale také zvyšují celkovou kvalitu jejich vzdělání. Hodnocení studentů probíhá dle transparentních, objektivních a předem stanovených kritérií. Studenti v průběhu studia dostávají zpětnou vazbu, která jim umožňuje se zlepšovat a dosahovat tak plánovaných výstupů z učení. Podklady/Data Metody hodnocení jsou uvedeny v sylabu každého předmětu, kritéria úspěšnosti splnění požadavků jsou rovněž uvedena v sylabu a podrobně vysvětlena vyučujícími v úvodní hodině předmětu, aby studenti přesně pochopili, jak budou hodnoceni, aby se předešlo případným nedorozuměním. Požadavky i kritéria jsou dostupné (sylaby předmětů) a studenti jsou s nimi pravidelně seznamováni vyučujícími i v průběhu výuky. Hodnocení probíhá průběžně ústním slovním hodnocením (přímo ve výuce, v konzultačních hodinách) a písemným slovním hodnocením (hodnocení zadaných písemných úkolů, testů aj.), průběžná hodnocení vyučující zapisují do IS (Poznámkový blok). Vyučující při závěrečném hodnocení hodnotí úroveň splnění požadovaných výstupů z učení a splnění požadavků předmětu. V případě ústní zkoušky je výsledek hodnocení zaznamenán nejpozději v pracovní den následující po ústním zkoušení, v případně, že je předmět ukončován formou písemného zkoušení, pak musí být výsledek hodnocení zapsán do 7 pracovních dnů ode 14 dne, kdy proběhla písemná část. U profilových předmětů je doporučeno garantům předmětů ukončení předmětů ústní zkouškou s cílem připravit studenty na státní závěrečnou zkoušku. Státní závěrečná zkouška se bude skládat z obhajoby závěrečné práce a následně odborné rozpravy k tématu práce. Studenti se mohou pravidelně vyjádřit k různým aspektům výuky prostřednictvím předmětové ankety, což umožní získat anonymní zpětnou vazbu (detekce případných problémů) a identifikovat potenciál pro zlepšení výuky. 9. 1. Popište a zhodnoťte, v jaké formě a jakým způsobem bude studentům poskytována zpětná vazba v průběhu studia v navrženém studijním programu. Jedná se zpravidla o zpětnou vazbu na úrovni předmětů. Zaměřte se především na hodnocení formativní zpětné vazby. Jak bylo uvedeno výše, metody a kritéria hodnocení jsou uvedeny v sylabu každého předmětu. V poskytování zpětné vazby studentům využívají vyučující zpravidla různé přístupy s ohledem na efektivitu učení a dosahovaní deklarovaných výstupů z učení. Vyučující monitorují průběžně pokrok studentů, a tomu přizpůsobují svou výuku a formu zpětné vazby s cílem zlepšit učební výsledky. V případě problémů cílí zpětnou vazbu tak, aby studenti věděli, co je potřeba zlepšit a jak efektivně postupovat, aby došlo ke zlepšení výkonu. Zpětná vazba je realizována v co nejkratším intervalu (zpravidla hned ve výuce), aby byla co nejefektivnější. Každý vyučující informuje studenty o možnostech individuálních konzultací v rámci pravidelných konzultačních hodin (konzultační hodiny má každý vyučující zveřejněn v IS). Předměty jsou realizovány zpravidla formou přednášek a seminářů, právě v seminářích jsou zařazeny pravidelné interaktivní diskuse se studujícími, kdy může vyučující podrobně analyzovat úroveň porozumění dané problematiky. Studenti v rámci seminářů rovněž prezentují svoji práci a získávají zpětnou vazbu od kolegů i vyučujících. Tímto způsobem se studenti naučí prezentovat, kriticky posuzovat práci druhých a zároveň získají odlišnou perspektivu na vlastní práci. V některých předmětech je navíc v IS vytvořena platforma, v rámci které, mohou studenti sdílet své zkušenosti, nápady, otázky a projekty. V řadě předmětů je nastaveno průběžné hodnocení studentů formou písemných testů/zadaných úkolů příp. projektů, jejichž cílem je aktivizovat studenty v průběhu celého semestru a dát jim zpětnou vazbu ohledně jejich znalostí, ale také ověřit efektivitu výuky. Vyučující/odborníci z praxe budou pravidelně poskytovat individuální zpětnou vazbu k práci studenta na praxi. Všechny předměty praxe obsahují reflektivní část, která bude realizovaná individuálně i skupinově. Kvalitní studijní podpora je studentům dostupná bez ohledu na případné sociální nebo zdravotní znevýhodnění. Podklady/Data Cílem MU je poskytnout přístup do studia v uskutečňovaných studijních programech všem osobám bez ohledu na jejich zdravotní či sociální omezení. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (Středisko Teiresiás) MU zajišťuje přístupnost potřebných studijních opor a informací o studiu studentům se smyslovým nebo jiným handicapem, například prostřednictvím kompenzačního software pro osoby s postižením, vydáváním hmatové literatury či nahráváním videodokumentů v českém znakovém jazyce. Za účelem dosažení všeobecné přístupnosti vzdělání v uskutečňovaných studijních programech realizuje MU rovněž poradenské aktivity zaměřené na specifické cílové skupiny ohrožené sociálním vyloučením (osoby vykonávající trest odnětí svobody, minoritní etnické menšiny apod.) 15 Část III Personální zabezpečení a tvůrčí činnost Personální zabezpečení odpovídá typu a profilu studijního programu a požadavkům na kvalitu a odbornost akademických pracovníků. MU uskutečňuje tvůrčí činnost v dané oblasti vzdělávání s ohledem na typ a profil uskutečňovaného studijního programu. Podklady/Data: Příslušné tabulky z manažerských dat 12. 1. Zhodnoťte strukturu akademických pracovníků dle počtu a věku s ohledem na personální zajištění navrženého studijního programu do budoucna. Personální zabezpečení výuky jednotlivých studijních předmětů splňuje požadavky na akreditaci daného SP. Většina akademických pracovníků zajištujících předkládaný SP je na FSpS zaměstnána na plný pracovní úvazek v rozsahu 40 hod týdně (HPP). Profesoři, docenti a část vyučujících s akademickým titulem Ph.D. mají uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou. Aktuální pracovní smlouvy na dobu určitou jsou v pravidelných cyklech prodlužovány s jejich následným převedením na dobu neurčitou v případě zájmu o pokračování ze strany zaměstnance a vedení. Vedení fakulty a příslušných pracovišť zajistí, že výuka studijních předmětů bude garantována v potřebné kvalitě po celou dobu trvání akreditace a pracovní smlouvy budou prodlužovány v souladu s příslušnými vnitřními předpisy. Počet akademických pracovníků, jejich věkové složení a jejich dosažená kvalifikace odpovídají profilu SP a jejich tvůrčí činnost doložitelná seznamem publikační činnosti se vztahuje k oblastem vzdělávání SP. Mnozí plánovaní garanti předmětů připravovaného SP se v současné době podílejí na realizaci výuky SP Tělesná výchova a sport nebo jsou přímo garanty. Celkový počet pracovníků bude tvořen jak interními pracovníky, tak i externími odborníky z praxe, kteří se budou podílet především na výuce profilujících specializačních předmětů a praxí. Zastoupení jednotlivých pracovních pozic z hlediska počtu, akademického titulu, respektive pracovní pozice a věku shrnujeme v tabulce: Pracovní pozice Do 35 let 36–55 let 56–70 let 71 a více let Profesor 0 3 0 0 Docent 0 5 4 0 Odborný asistent 4 24 2 0 Asistent 1 5 1 0 Lektor 1 5 1 0 16 12. 2. Zhodnoťte zabezpečení výuky profilujících předmětů navrženého studijního programu s ohledem na kvalifikaci akademických pracovníků a počet studentů, pro které je výuka zabezpečována (podíl povinných předmětů vyučovaných profesory a docenty, interními/externími vyučujícími a odborníky z praxe apod.).4 Garantování profilujících předmětů SP je kompletně zabezpečena akademickými pracovníky s titulem alespoň Ph.D. Garanti předmětů se budou přímo podílet na výuce těchto předmětů společně s devíti docenty a třemi profesory. Zajištění těchto předmětů pracovníky odpovídají kvalifikace spatřujeme vzhledem k plánovaným habilitacím na další období jako dostatečné. Klíčová bude spolupráce interních akademických pracovníků s odborníky z praxe a zahraničními odborníky tak, aby byl zabezpečen adekvátní průběh zejména specializačních předmětů a předmětů praxí. 12. 3. Zhodnoťte podíl zahraničních odborníků na výuce v navrženém studijním programu. Zahraniční odborníci budou využíváni prostřednictvím přednášek, zapojením do COIL (Collaborative Online International Learning) kurzů a BIP (Blended International Programs) kurzů. Tato spolupráce umožní studentům získat globální perspektivu, aktuální trendy a mezinárodní zkušenosti ve sportovním managementu, což značně obohatí jejich vzdělávací zkušenost. Kromě toho se studenti budou moci setkávat se zahraničními odborníky i v rámci praxí ve sportovních klubech, což jim umožní získat praktické zkušenosti a znalosti v mezinárodním prostředí sportovního managementu. 12. 4. Uveďte nejvýznamnější grantové projekty (alespoň 5) a publikace (alespoň 5) realizované za posledních 5 let akademickými pracovníky, kteří mají zabezpečovat studijní program, s ohledem na oblast vzdělávání studijního programu. Případné další klíčové tvůrčí aktivity odlišné od grantů a publikací (např. konference) uveďte v komentáři. # Název grantu/projektu Zdroj (poskytovatel) Období realizace projektu 1 2021-1-SK02-KA210-YOU- 000033939 Internet of Things as support of youth physical activates Evropská unie 11/2021–10/2022 2 603123-EPP-1-2018-1-FI-SPO-SCP KidMove - Athlete-centered coaching practices Evropská unie 1/2019–12/2020 3 GA20-12863S Nezamýšlené dopady povyšování v organizacích GA ČR 1/2020–6/2023 4 OYMASUN202201 Komplexní optimalizace služby příslušníků 601. skupiny speciálních sil AČR Ministerstvo obrany ČR 1/2022-12/2024 5 SPORT_VS_015/23 Podpora studentů s mimořádnou sportovní výkonností Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 1/2023–12/2023 6 MUNI/A/1545/2021 Esport jako nový fenomén v kinantropologickém výzkumu MU 1/2022–12/2022 * Řádky přidejte dle potřeby 4 Garanti základních teoretických předmětů profilujícího základu se významně podílí na výuce (např. vedou přednášky). V magisterských studijních programech navíc musí být garant docentem nebo profesorem, v bakalářských studijních programech musí mít alespoň titul Ph.D. nebo CSc. Garanti předmětů profilujícího základu se v magisterských studijních programech dostatečně podílí na výuce a musí mít alespoň titul Ph.D. nebo CSc. 17 Publikační aktivity (uveďte citaci publikace): 1. HURYCH, Emanuel a Petr SCHOLZ. Czech football fans and some aspects of their declared and applied approaches. Journal of Physical Education and Sport. 2020, roč. 20, č. 6, s. 3377-3383. ISSN 2247-8051. doi:10.7752/jpes.2020.06457. (5 citací) 2. FIĽO, Petr a Oto JANOUŠEK. The relation between physical and mental load, and the course of physiological functions and cognitive performance. Theoretical Issues in Ergonomics Science. Taylor & Francis, 2022, roč. 23, č. 1, s. 38-59. ISSN 1463-922X. doi:10.1080/1463922X.2021.1913535. (11 citací) 3. HÝBLOVÁ, Eva. The current problems of harmonization of accounting for small and medium-sized enterprises. ECONOMIC RESEARCH-EKONOMSKA ISTRAZIVANJA. CROATIA: ROUTLEDGE JOURNALS, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2019. ISSN 1331-677X. (22 citací) 4. ROCABOY, Yvon a Marek PAVLÍK. Performance Expectations of Professional Sport Teams and In-Season Head Coach Dismissals—Evidence from the English and French Men’s Football First Divisions. Economies. 2020, roč. 8, č. 4, s. 82-101. ISSN 2227-7099. doi:10.3390/economies8040082. (8 citací) 5. PALUDO, Ana Carolina, Cintia LASSALVIA, Iryna MAZHAK, Jan CACEK a Danilo Fernandes DA SILVA. “We missed the psychological support”: A case study about the preparation of the Brazilian bronze medal kata team for the 2019 Pan American Games. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY. SWITZERLAND: FRONTIERS MEDIA SA, 2023. ISSN 1664-1078. (1 citace) 6. STRUHÁR, Ivan, Michal KUMSTÁT a Dagmar MOC KRÁLOVÁ. Effect of Compression Garments on Physiological Responses After Uphill Running. Journal of Human Kinetics. 2018, roč. 61, č. 1, s. 119-129. ISSN 1640-5544. doi:10.1515/hukin-2017-0136. (14 citací) 7. HURYCH, Emanuel. Problémy fotbalového MS 2022 v Kataru z pohledu environmentálních aspektů a další perspektivy udržitelnosti sportu. Odpadové fórum. Praha: České ekologické manažerské centrum, z. s., 2023, roč. 24, č. 1, s. 10-11. ISSN 1212-7779. 8. KAMPASOVÁ, Jitka, Hana VÁLKOVÁ a Oldřich RACEK. Social Behavior in Children of Special Olympics and Non-sporty Children with Intellectual Disability. Studia sportiva. 2022, roč. 16, č. 2, s. 167-180. ISSN 2570-8783. Komentář: Vědecko-výzkumná činnost pracovníků participujících na výuce v předkládaném studijním programu, má pro nás zásadní význam. Jeho výsledky nám umožňují zvýšit akademickou kvalitu naší výuky a poskytovat našim studentům vědecky podložené a aktuální informace. Navíc nám umožňují sledovat aktuální trendy, které jsou klíčové nejen z vědeckého, ale i profesionálního pohledu v oblasti sportovního managementu. Tento přístup zahrnuje také schopnost pracovat s aktuálními informacemi, provádět jejich kritickou analýzu, diskutovat o nich a předávat je dál. Součástí našeho vědeckého rozvoje je rovněž pravidelná účast na mezinárodní konferenci "International Conference on Kinanthropology – Sport and Quality of Life," kterou spoluorganizujeme s Fakultou Kinesiologie na Univerzitě v Záhřebu. Za významnou součást naší publikační aktivity považujeme také tvorbu prakticky využitelných koncepčních materiálů nebo výzkumných zpráv jako např.: CACEK, Jan, Roman DRGA, Lenka GOLDMANNOVÁ, Emanuel HURYCH, Michal JILKA, Tomáš KALINA, Simona KORYČÁNKOVÁ, Adam KYSELICA, Jiří NYKODÝM, Oldřich RACEK, Tomáš SEDLÁČEK, Milena STRACHOVÁ, Hana POKORNÁ, Zora SVOBODOVÁ, Milan ŠIPL, Timofei TONKIKH, Jiří UHER, Hana VÁLKOVÁ, Jaroslav VRBAS, Martin ZVONAŘ a Alexandr ZVONEK. Koncepce rozvoje univerzitního sportu na MU 2021–2025. Brno: Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity, 2021. 90 s. 18 HRŮZA, Filip, Martin DVOŘÁK a Jan FIBIKAR. Strategický plán rozvoje sportu ve městě Slavičín 2020-2025. Brno: Město Slavičín, 2020. 77 s. PAVLÍK, Marek, František KALOUDA a Filip HRŮZA. Oponentura ekonomického modelu provozních nákladů na připravovaný projekt výstavby velodromu v lokalitě Hněvkovského, Brno-jih. Brno: Magistrát města Brna, Odbor školství, mládeže a tělovýchovy, 2019. 14 s. Akademickým pracovníkům jsou poskytovány příležitosti a dostatečný prostor pro rozvoj pedagogických a výzkumných kompetencí. Podklady/Data: Manažerská data Akademičtí pracovníci zabezpečující uskutečňování studijního programu mohou využít podporu Centra pro rozvoj pedagogických kompetencí MU, jehož cílem je formou kurzů a školení systematicky zvyšovat úroveň kompetencí akademických pracovníků MU spojených s přípravou výuky, jejím vedením, využíváním nových technologií ve výuce, zapojováním studentů do výuky a jejich hodnocením. Současně je jim umožněno rozvíjet jazykové kompetence formou kurzů cizích jazyků pro odborné a akademické účely, které pořádá Centrum jazykového vzdělávání MU. Motivačním nástrojem MU pro podporu akademických kompetencí je oceňování výjimečně kvalitní pedagogické činnosti, a to v podobě Ceny rektora pro vynikající pedagogy. 19 Část IV Internacionalizace Studijní program rozvíjí mezinárodní spolupráci, která umožňuje akademickou i studentskou mobilitu. 14. 1. Uveďte, se kterými zahraničními institucemi zamýšlíte spolupracovat při uskutečňování studentské a akademické zahraniční mobility v rámci navrženého studijního programu. Identifikujte nejvýznamnější partnerské vysoké školy z hlediska cílů studia a výstupů z učení studijního programu. Struktura nabídky partnerských vysokých škol, na kterých mohou studenti navrženého studijního programu realizovat své zahraniční studijní pobyty nebo stáže, je mimořádně široká. Fakulta sportovních studií má přes 50 partnerských institucí spolupracujících ve výuce a výzkumu v oblasti Sportovních věd a Kinantropologie. Kompletní aktuální seznam škol je k dispozici zde. Většina z partnerských univerzit se nachází v Evropě. Studenti využívají nabídky zahraniční mobility podle konkrétních mobilitních programů. Nejvýznamnější je Erasmus+ Evropa (partneři v rámci EU). Mezi partnerskými univerzitami mimo EU jsou také University of Derby, University of South Wales anebo University of Worcester. Na zahraničních univerzitách lze studovat předměty nebo se podílet na výzkumu. Všichni studenti vyjíždějící na Erasmus+ pobyt, kteří zároveň splní podmínky programu mají nárok na stipendium. Všechny informace k administraci studijních pobytů a stáží jsou zveřejněny na webových stránkách fakulty a univerzity (odkaz zde). Všechny partnerské univerzity splňují podmínky pro elektronizovaný systém administrace mobility, tzv. EWP (Erasmus Without Paper). Oddělení vnějších vztahů pořádá pravidelně pro studenty propagační akce (např. Erasmus orientation week), zasílá studentům newslettery s cílem podpořit informovanost a zájem studentů o mobilitu. Příspěvky o zkušenostech studentů na zahraničních pobytech a stážích zveřejňujeme také na sociálních sítích fakulty. Z hlediska nabídky obdobných studijních programů a s ohledem na cíle a výstupy studia patří k nejvýznamnějším partnerským vysokým školám Hague University of Applied Sciences, University of Zagreb, Lithuanian Sports University, University of South-Eastern Norway, University of Malaga a University of South Wales. Výměnné pobyty realizují také akademičtí zaměstnanci. Mezi programy umožňující oboustrannou zahraniční mobilitu patří vedle Eramsus+ také program CEEPUS. Vyjíždějící zaměstnanci Masarykovy univerzity využívají výzkumně orientovaný program „Global Staff mobility“. Příjezdy zahraničních vyučujících jsou vedle Erasmus + programu financovány prostřednictvím kapitoly Programu podpory strategického řízení (PPSŘ) Masarykovy univerzity pro oblast internacionalizace. 14. 2. Zhodnoťte mezinárodní rozměr studijního programu (např. akreditace ve spolupráci se zahraniční institucí, joint degree, double/ multiple degree, mezinárodní projekty, nabídka předmětů vyučovaných zahraničními vyučujícími nebo v cizích jazycích apod.). Hostující zahraniční vyučující jsou podle své odborné specializace zapojováni do výuky odborných předmětů studijního programu a účastní se přednášek, seminářů a workshopů. Výměnné akademické mobility významně přispívají k internacionalizaci domácího kurikula a reprezentují důležitý mezinárodní rozměr, který je v studijním programu akcentován. Výuka zahraničních hostů v českých předmětech bude realizována s využitím tradičních (prezenčních), ale také inovativních distančních a online forem vzdělávání. Vedle prezenční výuky zahraničních vyučujících fakulta intenzivně podporuje alternativní mobilitní a vzdělávací programy (COIL, Collaborative Online International Learning a BIP, Blended intensive programme). Studentům jsou nabízeny hybridní formáty výuky využívající distanční inovativní prvky vzdělávání. Od r. 2021 ve spolupráci 5 partnerských univerzit realizujeme v rámci Erasmus+ BIP kursy (např. Physical Activity and Lifestyle Change, Challenges of Behavior Change). Dále jsme ve spolupráci se zahraničními univerzitami 20 vyučovali předměty ve formátu COIL (např. Combined Lifestyle Interventions in Covid-19 Times, Ergonomics and Its Anatomical Basis, Sports Pedagogy) a aktuálně nabízíme např. Research in Kinesiology. Příprava COIL a BIP kurzů podléhá spolupráci s partnerskými školami a její nabídka i struktura se může během studia měnit. Počítáme, že příležitosti ke studiu i nabídka kurzů se bude zvyšovat a kurzy se stanou integrální součástí nabídky povinně volitelných odborných předmětů vyučovaných v cizím jazyce. Dílčím volitelným prvkem kurikula pro studenty je registrace letní školy organizované fakultou sportovních studií „Sports Sciences and Outdoor Education“ pro zahraniční studenty (zde). Mezi další podpůrné programy, které umožnují internacionalizovat kurikulum studijních programů prostřednictvím široké nabídky vzdělávacích formátů (online výuka, COIL) je partnerství Masarykovy univerzity v alianci Evropských univerzit EDUC. Toto partnerství Aliance EDUC (European Digital UniverCity), jejíž členy tvoří kromě MU také univerzity v Německu, Francii, Itálii, Maďarsku, Norsku a Španělsku, otevírá studentům možnosti mezinárodního vzdělávání včetně nabídky zahraničních výjezdů, krátkodobých letních škol a virtuálních mobilit na partnerských univerzitách. 21 Část V Podpůrné procesy Studijní program je dostatečně materiálně i finančně zabezpečen pro uskutečňování kvalitního vzdělávání. Studijní program má zajištěné výukové prostory v souladu s nejnovějšími standardy v Univerzitním kampusu v Brně Bohunicích. Jejich technický stav, velikost a vybavenost odpovídá požadavkům pro zajištění moderní výuky, tj. vybavení PC, dataprojektory, interaktivní tabule apod. Fakulta sportovních studií také disponuje tělocvičnami a sportovními halami o celkové rozloze bezmála 5 000 m2 . Nejvíce tělocvičen o společné rozloze 2 121 m2  se nachází v prostorách Univerzitního kampusu Bohunice. Ve sdílených prostorách UKB se také nachází přednáškové a seminární místnosti, které Fakulta sportovních studií sdílí s Lékařskou fakultou a Přírodovědeckou fakultou. Součástí UKB je Knihovna univerzitního kampusu (KUK), kde je na 3000 m2 studijní plochy umístěno více než 215 tisíc svazků literatury. KUK dále zajišťuje přístup k elektronickým informačním zdrojům studentům MU (více informací na ezdroje.muni.cz). Výuka (kondičního tréninku, silových cvičení aj.) na specializovaných sportovištích probíhá formou dlouhodobých pronájmů sportovišť na území města Brna. Strategie fakulty počítá s výstavbou potřebných sportovišť Masarykovou univerzitou. Přístrojové vybavení potřebné k plnohodnotnému vzdělávání studentů SP obsahují laboratoře: laboratoř zátěžové fyziologie, laboratoře biomotoriky, laboratoř fyzioterapie a laboratoř podpory zdraví (více informací zde). Studenti fakulty se s laboratořemi seznamují při praktické výuce, kde si mohou vyzkoušet práci na přístrojovém vybavení zabývajícím se dynamickou a kinematickou analýzou pohybu, zátěžovou fyziologií, fyzikální terapií, či si osvojí základy práce na nejmodernějších přístrojích hodnotících složení těla. Informace o studijním programu jsou srozumitelné, aktuální a veřejně přístupné. Studijní program uskutečňovaný v cizím jazyce poskytuje informace o studiu a podpůrné činnosti související se studiem také v příslušném jazyce. Informace o studijním programu jsou povinně vyplňovány v IS MU, odkud se automaticky promítají do veřejného katalogu studijních programů (po udělení oprávnění uskutečňovat studijní program), na webu MU (www.muni.cz/uchazeci) nebo v e-přihlášce (v e-přihlášce jsou informace dostupné vždy s ohledem na aktuální běh přijímacího řízení). Jednotlivé fakulty i pracoviště mají možnost si informace rovněž přejímat na své webové stránky a prezentace. Podobu a úplnost informací o studijním programu je možné zhodnotit z podkladů sebehodnoticí zprávy, jež tyto informace obsahují. Informace týkající se ČJ AJ* Doloženo v Zveřejní se v Přijímacího řízení Ano N Popsáno v bodě 18.1 sebehodnoticí zprávy e-přihláška, IS MU, Web MU Studijního programu Ano A Charakteristika studijního programu IS MU, Web MU Průchodu studiem Ano N Studijní plány IS MU, Web MU Praxe Ano N Charakteristika studijního programu IS MU Státní závěrečné zkoušky Ano N Charakteristika studijního plánu(ů) IS MU Kvalifikační práce Ano N Charakteristika studijního plánu(ů) IS MU *Namísto anglického jazyka lze uvést jazyk, v němž bude studijní program uskutečňován, liší-li se od českého nebo anglického jazyka 17. 1. Bude-li se studijní program uskutečňovat v cizím jazyce, zhodnoťte (Ano – Ne – Nerelevantní), zda v příslušném jazyce, 22 1. jsou učitelé zajišťující výuku adekvátně jazykově vybaveni; Nerelevantní 2. jsou zpracovány studijní opory; Nerelevantní 3. jsou dostupné poradenské služby; Nerelevantní 4. je zabezpečena odborná praxe; Nerelevantní 5. jsou zpracovány kvalifikační práce a oponentské posudky. Nerelevantní V případě potřeby vysvětlení volby doplňte komentářem: SP bude uskutečňován v českém jazyce. Výuka v anglickém jazyce se týká vybraných předmětů, jak jsme popsali výše. Studijní program pravidelně vyhodnocuje informace klíčové pro jeho uskutečňování a pracuje se zpětnou vazbou od relevantních aktérů. 18. 1. Popište podmínky přijímacího řízení, požadavky a součásti přijímací zkoušky. Zhodnoťte nastavení přijímacího řízení vzhledem k cílům studia a profilu absolventa a předpokládaný počet přijímaných uchazečů do budoucna. Přijímací řízení bude složené z teoretické části, která ověří znalosti zájemců z oblastí analytického a kritického myšlení, anglického jazyka a všeobecného sportovního přehledu, a praktické části zaměřené na ověření fyzické zdatnosti. Praktická část přijímací zkoušky bude zahrnovat Jacíkův celostní motorický test. Cílem praktické části bude ověřit základní kondiční schopnosti potřebné pro realizaci a zvládnutí praktických předmětů studia. Za splnění nastavených požadavků (minimální počet opakování) budou uchazeči ohodnoceni jednotným bodováním. Studenti středních škol s excelentními výsledky nebo sportovci s doloženou reprezentační účastí mohou být bodově zvýhodněni (např. umístění ve vědomostní olympiádě). Předpokládaný počet přijatých studentů budou minimálně dvě seminární skupiny, tj. alespoň 2 x 30 prezenčních studentů. Míra úspěšnosti v přijímacím řízení, studijní neúspěšnost, míra řádného ukončení studia a uplatnitelnost absolventů se bude tak jako u stávajících SP statisticky vyhodnocovat. Tyto statisticky zpracované informace v kombinaci s analyzováním příčin budou součástí každoročních výročních zpráv o činnosti fakulty. Primární zdroje dat pro míru úspěšnosti/neúspěšnosti poskytuje informační systém MU. 18. 2. Zhodnoťte poptávku po absolventech navrženého studijního programu. Vzhledem ke zkušenostem s realizací studijního plánu Management sportu v rámci studijního programu Tělesná výchova a sport můžeme konstatovat, že nabídka volných pracovních míst pro absolventy bakalářského studijního programu Management sportu je relativně široká. Obecně platí, že nejčastějšími zaměstnavateli absolventů SP Managementu sportu jsou sportovní kluby, spolky věnující se organizaci volnočasových aktivit, soukromé společnosti působící v oblasti sportovního průmyslu nebo subjekty zabývající se problematikou sportu či organizací sportovních událostí a akcí. V neposlední řadě najdou absolventi uplatnění ve středním a nižším managementu v oblasti veřejné sféry, zejména ve státních institucích a orgánech zaměřených na sportovní prostředí a jeho problematiku. Konkrétně se tak jedná například o krajská či obecní pracoviště, která mají na starosti administraci dotačních titulů určených pro oblast sportu, případně mohou absolventi zamířit do pozic nižšího a středního managementu při státních institucích jako je Národní sportovní agentura či Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Poptávku po absolventech, sportovních manažerech, je možné dokumentovat na konkrétních případech pracovních pozic absolventů studia Managementu sportu, který na fakultě probíhá od roku 2007. Velká skupina absolventů pracuje ve sportovních klubech, sportovních svazech i ve státních institucích, případně absolventi studovali či dále studují v doktorském studijním programu Kinantropologie. Za typické příklady práce, kterou naši absolventi zastávali či zastávají, můžeme považovat manažerské posty např. v profesionálních hokejových klubech (HC Oceláři Třinec, HC Sparta Praha), basketbalových klubech (Basket Brno, BK Žabiny Brno), volejbalových klubech (KP Brno, 1. SC Znojmo FK), baseballových klubech (Technika Brno, Hroši Brno) a v mnoha dalších. Naši absolventi také pracují ve svazových strukturách a zastřešujících organizacích (Český olympijský výbor, Český volejbalový svaz, Sokol atd.), v oblasti 23 veřejné správy např. na jihomoravském krajském úřadu, dále v České televizi a v Deníku, kde zastávají funkce vedoucích pracovníků. Za velmi významnou lze také považovat spolupráci s organizacemi věnujícími se sportu hendikepovaných, kde naši absolventi našli také svoje uplatnění např. Emilova sportovní, z. s. V neposlední řadě jsou úspěšnými manažery v soukromé sféře. Zde bychom mohli uvést např. Red Bull, Allwyn, Decathlon, UNIQA, T-mobile. 24 Část VI SWOT analýza Formulujte silné a slabé stránky studijního programu, jakož i příležitosti a hrozby jeho uskutečňování. Vnitřní silné stránky Vnitřní slabé stránky Profesně zaměřený bakalářský studijní program atraktivní pro uchazeče (optimalizace kurikula) Stabilní zájem uchazečů o studium Managementu sportu Kvalitní personální zabezpečení studijního programu – mezifakultní spolupráce s Ekonomicko-správní fakultou Široké spektrum partnerských organizací pro zajištění praxí – dlouhodobá spolupráce Studijní zázemí univerzitního kampusu MU (učebny + sportoviště) Široká nabídka elektronických studijních opor (interaktivní osnovy předmětů) Internacionalizace – široké spektrum možností pro zahraniční mobility studentů i zaměstnanců – inovační potenciál Možnosti zapojení studentů do tvůrčí činnosti a třetí role (speciální olympiády, Emil open, dny sportu apod.) Nabídka navazujícího magisterského studia Management sportu Nižší zastoupení vyučujících docentů a profesorů v produktivním věku Program je vyučován především v českém jazyce Projektová činnost je zaměřena především na rozvojové projekty Vnější příležitosti Vnější hrozby Rostoucí zájem o sportovní manažery v souvislosti s rostoucím sportovním průmyslem. Nárůst příspěvku na vzdělání, vědu a výzkum Zvýšení zájmu odborníků z praxe zapojit se do výuky Podpora odborníků ze zahraničních univerzit participujících na výuce ve studijním programu (international week, přednášky, workshopy, letní školy, aj.) Zájem sportovního prostředí o nové poznatky Inovace ve sportovním prostředí Změna preferencí studentů Pokles kvality vstupních znalostí a dovedností studentů. Snižování příspěvku na studenty ze strany MŠMT Konkurenční programy v oblasti Managmentu sportu v ČR i v zahraničí 25 Návrh záměru rozvoje studijního programu Na základě výsledků SWOT analýzy a výstupů sebehodnocení nastiňte záměr rozvoje navrženého studijního programu. Jedná se o nepovinnou část sebehodnoticí zprávy, která umožňuje definovat témata, kterým by měla být věnována pozornost při hodnoticí schůzce. Výstupem hodnoticí schůzky je „Záměr rozvoje studijního programu“. Záměr rozvoje je možné uchopit v podobě a) slovního shrnujícího komentáře nebo b) ve strukturované podobě v rámci níže uvedené tabulky. V rámci studia je a) Shrnující komentář: b) Strukturovaná tabulka: Cíl rozvoje studijního programu Opatření vedoucí k cíli Implementace opatření, rok nebo cyklus Zpracoval/i: Datum: