Výuka lyžování a snowboardingu
Prevence ve výuce lyžování a snowboardingu by měla být zaměřena především na tyto úrazy:
› poranění hlavy
› poranění pohybového aparátu vč. poranění páteře
› omrzliny
› podchlazení
› poškození zraku
› celkové vyčerpání organizmu, dehydratace
V rámci školní výuky na základních i na středních školách je možné pořádat lyžařské výchovně-výcvikové kurzy.
Je-li kurz pořádán pro více než 30 žáků do 15 let na dobu delší než čtyři dny, řídí se vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění vyhlášky č. 148/2004 Sb.
Zajímavý odkaz |
Hlavní zásady prevence úrazů, zásady bezpečného zajištění akce:
1) žáci jsou rozděleni do družstev podle výkonnosti. Max. počet žáků na jednoho pedagoga je 15.
Pokud je to možné, je vždy lepší nižší počet žáků na jednoho pedagoga.
2) při rozřazování žáků dodružstev volíme svah s bezpečným dojezdem. Žáci, kteří nikdy nelyžovali, nebo z rozřazovací jízdy mají
obavy, jsou automaticky zařazeni do družstva začátečníků. Pedagog po žákovi nepožaduje předvedení výkonu!
3) zpravidla třetí den je doporučeno zařadit odpočinkový půlden
POZNÁMKA:
Neznamená to, že žáci nemohou provádět fyzickou aktivitu, ale ta by měla být odlišná od lyžování (např. plavání, hry v přírodě, návštěva muzea aj.)
4) seřízení lyžařského vázání žák doloží potvrzením ze servisu nebo čestným prohlášením zákonného zástupce5) lyžařský a snowboardový výcvik by měl probíhat vždy odděleně!
6) v případě nepříznivých klimatických podmínek (špatná viditelnost, ochlazení, silný vítr aj.) pedagogický pracovník výcvik
ukončí, uzpůsobí stávajícím podmínkám – například jej zkrátí.
7) žáci by měli být vybaveni ochrannou lyžařskou (snowboardovou) přilbou. Přestože v současné době neexistuje právní
předpis, který by toto striktně nařizoval, je možné však přilbu na základě vyhodnocení a zvážení rizik (§ 101 a 102 zákoníku práce v
platném znění) vyžadovat. Postačí k tomu nařízení ředitele příslušné školy či školského zařízení, které v tuto chvíli má váhu závazné
směrnice). K dalším důležitým ochranným prvkům pro výuku patří také lyžařské brýle, rukavice či chránič páteře.
Snímání přilby při úrazu :
Přilbu sundáváme před příjezdem zdravotnické záchranné služby či horské služby pouze tehdy, je-li zraněný v bezvědomí a tedy je nutné mu uvolnit dýchací cesty záklonem hlavy. Pokud je to možné, je vždy lepší, aby přilbu sundávaly dvě osoby. Tento úkon provádíme maximálně šetrně vzhledem k možnosti poranění páteře, které v souvislosti s úrazem hlavy nelze vyloučit!
8) žáci by měli být poučení se zásadami jízdy na vleku, s technikou nástupu i výstupu z vleku. Také by měl pedagog
jednoznačně poučit žáky, co mají dělat v případě, že z vleku při jízdě vypadnou. Žák by měl na pedagoga a zbytek družstva počkat na
místě, kde vlek opustil. Jinými slovy žák nesmí jet sám ze svahu dolů a nasednout znovu na vlek. Měl by čekat na družstvo v místě,
kde vypadl tak, aby nekřížil stopu lyžařům pohybujícím se na vleku.
9) Bezpečný pohyb družstva na sjezdovce je plně na učiteli! Ten musí na začátku výcviku jasně stanovit zásady, jak se bude
družstvo na sjezdovce pohybovat, ale také jak se budou žáci na sjezdovce řadit do družstva, jaké jsou zásady vyjíždění z družstva na
sjezdovku, jak ohleduplně dojíždět k vleku, či co dělat v případě úrazu. Jde o aplikaci pravidel FIS pro jízdu v družstvu.
10) Zajištění místa nehody v případě úrazu na sjezdovce
zvážení pedagoga, zda jej zvolí či nikoliv. Vzhledem k tomu, že tzv. večerní lyžování je „rychlejší“, „uvolněnější“, ne každý lyžař je na
umělé osvětlení svahu zvyklý. Riziko vzniku úrazu je vyšší. Z tohoto důvodu, stejně jako z důvodu požadavku dostatečného
odpočinku žáků, večerní lyžování nedoporučujeme. Pokud jej přesto pedagog realizuje, je nutné dostatečně vyhodnotit rizika spojená
s večerním lyžováním a žáky před touto činnosti dostatečně poučit a mezi dalším výcvikem zajistit dostatečně dlouhý interval
odpočinku.
12) Prevencí vzniku úrazu je ale samozřejmě kvalita vedení lyžařského výcviku. Už samotné zahájení mnohdy může průběh výrazně
ovlivnit. Doporučujeme rozcvičení (zahřátí organizmu)
DŮLEŽITÉ
V některých případech se žáci dostanou na lyže a vlastně i na hory poprvé v životě. To, aby si žák lyžování a vůbec pobyt v horách oblíbil, v mnohém záleží na pedagogovi. Žáci by kromě výuky lyžování měli být informováni například o rizicích pobytu v horách, o kvalitním oblékání či pravidlech pohybu na sjezdovce.
POZNÁMKA
Účastní-li se například student Fakulty sportovních studií lyžařského zájezdu jako lyžařský instruktor, je s ním písemně uzavřena dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti v souladu se zákoníkem práce. V tom okamžiku je uzavřen pracovněprávní vztah se všemi právy a povinnostmi z tohoto vyplývajícími!
Poškození zdraví ve sportu |