Obecné požadavky k zajištění bezpečnosti v tělesné výchově
Uvědomujeme si, že zajištění bezpečného prostřední při pohybové činnosti není jen a pouze ve znalosti legislativy.
To, aby výuka žáky bavila, aby se naučili novým pohybovým dovednostem a zároveň aby byla bezpečná, se odvíjí od souhry mnoha faktorů. V souladu s Vilímovou, Ludvou, Frommelem a rovněž v souladu s našimi zkušenostmi z praxe na školách, uvádíme těchto 10 důležitých bodů, jejichž dodržení vede k bezpečné výuce pohybových činností:
1. Plánování délky a náročnosti pohybové aktivity se musí vždy odvíjet od věku, rozumové a
fyzické vyspělosti žáků!
POZNÁMKA
Pedagog ale rovněž zohledňuje momentální zdravotní stav žáka (žák po nemoci) či respektuje částečné osvobození z tělesné výchovy (např. pylová sezona).
2. Pedagog vede výuku v souladu s didaktickými požadavky (volba vhodných metod a forem práce)
(Vilímová, 2009)
POZNÁMKA
Vedení výuky v souladu s metodikou výuky daného sportovního odvětví je jedním z nejdůležitějších faktorů bezpečné výuky! Základem zahájení jakékoliv pohybové aktivity je rovněž zahřátí a rozcvičení.
3. Pedagog musí vycházet ze znalosti prostředí, v němž aktivitu plánuje!
POZNÁMKA
Mělo by být samozřejmostí, že učitel sám dobře zná lokalitu, kde je pořádán lyžařský či snowboardový výcvik, orientuje se v prostředí bazénu či zná lokalitu, kde je pořádán cyklistický kurz! Pokud ne, je nutné se před plánovanou výukou s prostředím seznámit, vyhledat možná rizika a tím eliminovat možnost úrazu na minimum.
4. Žáci musí být před každou činností řádně poučeni
POZNÁMKA
Žák musí mít možnost například cvičení, ale také vodácký úsek, náročný terénní sjezd či jinou pohybovou činnost odmítnout absolvovat, netroufne-li si na ni. Strach v těchto momentech může mít velký podíl na vzniku úrazu!
Žáci musí být rovněž poučení o specifikách prostředí, v kterých je výuka prováděna.
K tomu patří například:
› důraz na dodržování zákazových a příkazových značek
› dodržování pravidel pohybu na sjezdovce
› respektování pravidel na bazénu či v jiném prostředí
ZAJÍMAVÉ ODKAZY
Pravidla FIS (HS) |
||
Desatero HS |
||
Desatero bezpečného pobytu ve vodě |
5. Pedagog zohledňuje klimatické podmínky při realizaci pohybových aktivit!
POZNÁMKA
Nejen v zimě při extrémně nízkých teplotách je možné – a mnohdy žádoucí – činnost přerušit, ukončit nebo omezit. Stejně tak tomu je i při snížené viditelnosti či při vysokých teplotách na kurzu vodní turistiky nebo za vydatného deště v průběhu cyklistické vyjížďky nebo při turistické vycházce.
Jako prevence podchlazení a omrzlin je důležité žáky již při přípravě na zimní výcvikový kurz poučit o zásadách tzv. slupkovitého oblékání
(tepelný komfort zajistí lépe více vrstev oblečení – termoprádla, než hrubý svetr)! Pro žáky, kteří nemají zkušenosti s pobytem na horách, jsou tyto rady velmi cenné nejen pro samotný výcvik, ale rovněž pro budoucí život.
6. Pedagog ručí za kvalitu a bezpečnost nářadí, náčiní a hrací plochy !
Ve školách jsou nastaveny systémy kontrol, které provádějí nezávislí odborní kontroloři. NEMÉNĚ důležitá je však soustavná kontrola pedagoga před, v průběhu a po ukončení činnosti!
POZNÁMKA
Patří zde činnosti jako bezpečné zajištění hrazdy před cvičením, kontrola doskočiště před zahájením činnosti, kontrola ukotvení branek, obhlídka lyžařského terénu aj.
7. Pedagog kontroluje kvalitu výstroje a výzbroje žáků a dbá na způsob jejich použití!
POZNÁMKA
Před výukou, ale i v jejím průběhu, kontroluje učitel například zapnuté přilby, dotažení vodáckých vest či zapnutí lyžařských bot.
8. Pedagog průběžně kontroluje počet žáků při pohybové aktivitě!
POZNÁMKA
V hodině tělesné výchovy je dobou pro kontrolu počtu žáků úvodní nástup. Nástup žáků není přežitkem! Slouží ke kontrole počtu, zopakování a případně zdůraznění některých důležitých pokynů k výuce, kontrole cvičebního úboru a obuvi. Při lyžařském výcviku, při výuce plavání či jiných podobných aktivitách je nezbytné provádět kontrolu počtu žáků častěji!!!
9. Pedagog dbá na dodržování kázně!
POZNÁMKA
Při jakékoliv pohybové činnosti musí být učitel schopen udržet kázeň. Neznamená to křik, autoritativní vedení výuky či jinak negativně vnímaný obsah slova kázeň – znamená to pouze jediné:
Pedagog ví, co je pro žáky bezpečné a co naopak může vést k úrazu. Proto je to jednoznačně on, kdo „určuje pravidla hry“!
10. Pedagog musí být po celou dobu výuky přítomen!
POZNÁMKA
Stane-li se úraz, či jiná mimořádná situace, je nutné výuku ukončit a dát žákům jasné pokyny, co mají dělat. Například stane-li se úraz na sjezdovce, musí se umět seřadit na kraj sjezdovky a vyčkat na další pokyny učitele.
POZNÁMKA
Cvičí-li žáci na stanovištích, musí být předem poučeni o dopomoci a záchraně. Učitel je přítomen na nejvíce rizikovém stanovišti!