Terminologie a metodika nácviku

Volejbal je kolektivní sportovní hra, která užívá stejné názvosloví jako ostatní sportovní hry, tedy pojmy: utkání, rozehra, míč pod kontrolou, úsek utkání, fáze hry, útok, obrana, herní cíl, herní úkol a herní situace.

Tento materiál se věnuje zejména správné technice individuálních herních činností, tedy nejjednodušším pohybovým úkonům, kterými hráč řeší vzniklé herní situace. Kromě správné techniky ovlivňuje herní činnosti hráče také taktika – pochopení herní situace a výběr nejúčinnějšího řešení.

Volejbal je kolektivní hra, a proto je většina herních situací řešena skupinou hráčů. Cílené a společné jednání dvou hráčů označujeme za herní kombinace. Systém organizace jednotlivých herních činností a kombinací tvoří herní systém. Herní kombinace a systémy používané v současném volejbale můžete najít v doporučené literatuře.

 

Individuální herní činnosti

Haník (2004) odlišuje následujících šest herních činností:

Přihrávka – odbití míče letícího od soupeře s cílem usměrnit míč nahrávači, popř. jinému hráči a umožnit mu zakončení útoku.

Nahrávka – přesné odbití přihraného míče na jednoho ze spoluhráčů tak, aby mohl útočit. Je druhým odbitím ze tří možných na jedné straně s cílem připravit nejlepší podmínky pro útok vlastního družstva. Nejčastěji se při nahrávce používá odbití obouruč vrchem, v některých situacích se používají i jiná odbití.

Útočný úder – každé odbití míče do pole soupeře, které je provedeno v průběhu rozehry. Nejčastěji je prováděno ve výskoku, úderem do míče jednoruč. Jeho cílem je znemožnit soupeři další udržení míče ve hře.

Podání – odbití míče jednoruč do pole soupeře, kterým začíná každá rozehra. Je prováděno od základní čáry a jeho cílem je narušit zakládání útoku soupeře.

Blokování – při blokování hráč přehrazuje určitý prostor nad sítí s cílem zabránit přeletu míče do vlastního pole, srazit míč do pole soupeře, odrazit míč vzhůru a dozadu do vlastního pole či vykrýt prostor vlastního pole ve směru útoku soupeře.

Vybírání míče – zásah v poli, jehož cílem je udržet míč ve hře, resp. založení útoku. Vybírání se děje po útoku soupeře (vybírání), po přeletu míče na vlastní území (míč zadarmo), nebo po založení vlastního útoku (vykrývání).

 

Učební úkoly při nácviku a rozvoji herních činností

Celý proces tréninku herních činností, od rozvoje techniky až po integraci této činnosti do týmového herního výkonu, rozdělujeme na sedm učebních úkolů a dílčí učební témata (Haník, 2008). Jednotlivé úkoly se prolínají a vzájemně prorůstají, nelze je tedy vnímat jako oddělené po sobě jdoucí kroky.

1. Trénink základů techniky v předem daných podmínkách

  • Zprostředkovat první úspěšná odbití
  • Osvojit základní techniku pohybu 

2. Trénink variant techniky a základů součinnosti v náhodně proměnlivých podmínkách

  • Rozvinout selektivitu vnímání podstatných situačních faktorů pro úspěšné odbití
  • Precizovat základní techniku
  • Rozvinout specifický herní pohyb
  • Rozvinout varianty technik a osvojit dovednost vybrat optimální řešení pohybového úkolu
  • Osvojit základy součinnostních vazeb

3. Trénink individuální herní činnosti a skupinové součinnosti v upravených podmínkách

  • Automatizovat pohybová řešení
  • Osvojit speciální techniky herní činnosti
  • Osvojit různá herní řešení
  • Adaptovat se na rušivý vliv soupeře
  • Osvojit součinnostní vazby jako základ herních kombinací v upravených podmínkách

4. Trénink individuálních herních činností a skupinové součinnosti  v reálných podmínkách

  • Rozvinout způsobilost vybrat optimální herní a pohybová řešení
  • Kultivovat individuální herní chování v reálných herních podmínkách
  • Osvojit součinnostní vazby jako základ herních kombinací v reálných podmínkách

5. Trénink týmové činnosti v typové herní situaci

  • Rozvinou skupinové a týmové herní činnosti v jednotlivých herních situacích
  • Kultivovat skupinové a týmové herní chování

 6. Trénink individuálních a skupinových herních řetězců

  • Rozvinout individuální herní řetězce
  • Rozvinout skupinové herní řetězce

7. Trénink týmové činnosti v průběhu rozehry

  • Rozvinout týmové herní řetězce
  • Kultivovat týmové herní chování v průběhu rozehry