MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SPORTOVNÍCH STUDIÍ Tento záměr byl projednán ve Vědecké radě FSpS MU dne 6. 4. 2011 a schválen AS FSpS MU dne 11. 4. 2011 DLOUHODOBÝ ZÁMĚR 2011 / 2015 Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 2 / 12 I. ÚVOD ...............................................................................................................................................................................3 II. STRATEGICKÉ PRIORITY...................................................................................................................................................4 A. Vzdělávání..................................................................................................................................................................4 Vize............................................................................................................................................................................4 Cíl...............................................................................................................................................................................4 Strategie....................................................................................................................................................................4 Indikátory..................................................................................................................................................................5 B. Věda, výzkum, doktorské studium a kariérní systém ................................................................................................6 Cíl...............................................................................................................................................................................6 Strategie....................................................................................................................................................................6 Indikátory..................................................................................................................................................................6 C. Internacionalizace a mobilita.....................................................................................................................................7 Cíl...............................................................................................................................................................................7 Strategie....................................................................................................................................................................7 Indikátory..................................................................................................................................................................8 Nástroje.....................................................................................................................................................................8 D. Celoživotní vzdělávání ...............................................................................................................................................8 Cíl...............................................................................................................................................................................8 Strategie....................................................................................................................................................................8 Indikátory..................................................................................................................................................................9 III. Podpůrná témata.........................................................................................................................................................10 A. Efektivita fakulty ......................................................................................................................................................10 Cíl.............................................................................................................................................................................10 Současný stav..........................................................................................................................................................10 Strategie..................................................................................................................................................................10 Indikátory................................................................................................................................................................11 B. Stavební infrastruktura ............................................................................................................................................11 Cíl.............................................................................................................................................................................11 Současný stav..........................................................................................................................................................11 Strategie..................................................................................................................................................................11 Indikátory................................................................................................................................................................12 C. Marketing.................................................................................................................................................................12 Cíl.............................................................................................................................................................................12 Současný stav..........................................................................................................................................................12 Strategie..................................................................................................................................................................12 Indikátory................................................................................................................................................................12 Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 3 / 12 I. ÚVOD Tento strategický dlouhodobý záměr prezentuje cestu rozvoje Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity. Představuje klíčové směry – strategické cíle, které umožní fakultě rozvoj, který naplní poslání Masarykovy univerzity dosáhnout v oblasti vzdělávání a bádání úrovně uznávaných evropských univerzit. Záměr vychází z hlubokých tradic sportovně-tělovýchovného vzdělávání v městě Brně, jehož nositelem vždy byla Masarykova univerzita. Fakulta sportovních studií (FSpS) se zařadila jako rovnocenný partner sesterským fakultám na UK v Praze a UP v Olomouci. Svými moderními studijními programy, strukturovaným třístupňovým studiem a kreditovým systémem kompatibilním se soustavou ECTS stojí v čele zmíněných oborových fakult. Fakulta sportovních studií má ambice stát se dynamickou oborovou institucí středoevropského regionu, která bude uznávána v národním i mezinárodním měřítku. Cílem jejího směřování je studovat sport jako prostředek pro zkvalitňování života a zdraví, jako profesní seberealizaci, volno-časovou aktivitu, zdravotně preventivní aktivitu, vyučovací předmět na školách, ale i jako objekt studia a vědeckého bádání spolu s poskytováním služeb. Posláním fakulty je rozvíjet, šířit a aplikovat získané vědecké poznatky z oblasti sportovních aktivit, sportovní edukace, trávení volného času v návaznosti na optimalizaci životního stylu v nejrůznějších sociálních vrstvách. Fakulta sportovních studií sehrává unikátní dvojroli na Masarykově univerzitě: 1. zabezpečuje edukační proces a badatelskou činnost ve sportu prostřednictvím vědního oboru Kinantropologie. Tuto širokou oblast považujeme za základní poslání FSpS. 2. Je pověřena poskytovat sportovní edukaci studentům osmi fakult univerzity a podporovat sportovní volnočasové aktivity studentů a zaměstnanců. Pro naplňování těchto atributů FSpS byly stanoveny strategické priority: 1. vzdělávání, 2. výzkum 3. internacionalizace, 4. CŽV. Realizace uvedených strategických priorit budou doplňovat tato podpůrná témata: 1. efektivita fakulty, 2. stavební infrastruktura, 3. marketing. Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 4 / 12 II. STRATEGICKÉ PRIORITY A. VZDĚLÁVÁNÍ VIZE Fakulta sportovních studií MU chce být v roce 2015:  fakultou, na níž je kvalitní výuka založena na výzkumu a uskutečňována v souladu s mezinárodními trendy vysokoškolského vzdělávání, které ji učiní atraktivní pro studenty nejen z ČR a SR; jako jedna ze sportovních fakult, poskytující svým absolventům vzdělání celoživotní hodnoty,  fakultou, jež bude angažována v partnerských vztazích se vzdělávacími a výzkumnými institucemi, sportovními svazy a veřejnými institucemi s cílem podpořit relevanci a uplatnění výsledků akademických činností v širší společnosti (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Český svaz tělesné výchovy, Mezinárodní olympijský výbor, Česká asociace univerzitních sportů, Jihomoravský kraj, město Brno, odborné posudky pro soukromou sféru),  fakultou, s cílenou personální politikou bude podporovat kvalifikační růst současných zaměstnanců i získávání kvalitních pracovníků zvenčí, zvláště zahraničních;  fakultou zapojenou do mezinárodních kooperací v evropském i světovém měřítku (7. Rámcový program, 8. Rámcový program).  fakultou naplňující v souladu s Dlouhodobým záměrem MU společný profil absolventa Masarykovy univerzity podporou zdravého životního stylu a sportovních aktivit studentů MU v rámci nabídky předmětů celouniverzitní TV. CÍL Fakulta sportovních studií MU bude nabízet kvalitní, jasně profilované bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy a obory, které budou schopny uspokojit diversifikovanou škálu zájemců o studium. STRATEGIE  Profilace a diversifikace studijních programů, prostupnost - posílení důrazu na magisterské a doktorské studium v souladu s profilem MU jako univerzity s výzkumnou orientací, fakulta bude v tomto směru usilovat o vyváženější strukturu studentů (magisterští a doktorští studenti by v součtu měli převýšit počet studentů bakalářských); - obecným cílem pro FSpS bude v prioritě akreditace studijních oborů prohlubovat profilaci a diversifikaci studijních programů a oborů promítnutá do profilů absolventa a výstupů z učení - posílení výběrového charakteru navazujících magisterských oborů s orientací na získání uchazečů z jiných vysokoškolských institucí, rozvoj/vznik (marketingové) komunikace směrem k uchazečům o navazující magisterské studium; - vzhledem k tomu, že v budoucnu se přepokládá větší výběrovost při přijímání do navazujících magisterských programů, bude FSpS na úrovni bakalářského studia rovněž usilovat o zařazení volitelných praktických modulů směřujících k lepšímu uplatnění absolventů bakalářského stupně na trhu práce; - v souladu se záměrem MU podpořit i vznik jednoletých navazujících magisterských oborů; - spolupráce s tuzemskými i zahraničními vědeckými pracovišti, včetně úzké vzájemné provázanosti a participace studentů i akademických pracovníků FSpS na řešení aktuálních výzkumných úkolů a zadávání diplomových a dizertačních prací v oboru. Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 5 / 12 - aktivity fakulty zaměřené na studenty a zároveň na širokou pedagogickou veřejnost ve vztahu k prevenci dětských úrazů, bezpečnosti při pohybových aktivitách a znalosti první pomoci v návaznosti na vládní dokument Národní akční plán prevence dětských úrazů pro léta 2010 - 2017.  Přístup zaměřený na studenta, progresivní formy a metody vzdělávání - proměna role učitele založená nejen na předávání znalostí, ale také na vytváření studijního prostředí a hledání nejúčinnějších metod učení; nezbytným předpokladem budoucí strategie FSpS bude proto zvýšená pozornost zaměřená na rozvoj pedagogických kompetencí akademických pracovníků za současného posílení významu vzdělávací činnosti v personální politice a kariérním systému akademických pracovníků; - cílem MU a FSpS bude vedle sumativního hodnocení podporovat v průběhu studia formativní metody hodnocení (co a jak má student příště dělat lépe); - zavedení standardů a kritérií pro hodnocení studijních výsledků, včetně státních závěrečných zkoušek - orientace vzdělávání na potenciálně ekonomicky i didakticky efektivnější formy výuky s využitím zejména e-learningu, který zohlední individuální potřeby uživatelů (volba mezi auditivní, vizuální a kombinovanou formou informací a mezi úrovněmi vzdělávacích postupů), a role tutorů; - koncepční reorganizace kombinovaného studia, založená na předpokladu, že kombinované studium se od prezenční formy studia musí lišit metodami výuky i hodnocení respektujícími specifika dané množiny studentů. Cílem FSpS proto bude důsledně vyvíjet další studijní opory a multimediální učební pomůcky pro kombinovanou formu studia  Profil absolventů FSpS - v souladu se svou vizí bude cílem FSpS vzdělávat budoucí absolventy, kteří si osvojí hodnoty, na nichž je univerzita založena (svoboda, zodpovědnost, respekt k pravidlům) a budou je dále šířit. Absolventi FSpS by měli umět veřejně vystupovat, obhajovat své názory a argumentovat ústní i písemnou formou, dbát na jazykovou kulturu a dále ji rozvíjet. Všichni absolventi FSpS by měli ovládat a respektovat principy tvorby akademických textů a zásady akademické kultury.  Zajišťování kvality - Fakulta sportovních studií v souladu s Masarykovou univerzitou bude nadále dbát o kvalitu studijních programů a směřovat k důslednému naplnění všech požadavků stanovených v Standards and Guidelines for Quality Assurance at the EHEA, zejména se zaměřením na zavedení interních mechanismů periodického hodnocení studijních oborů a sledování všech souvisejících kvalitativních indikátorů (standardy a kritéria pro hodnocení studijních výsledků, kvalita lidských zdrojů a materiálně-technického vybavení, datové zdroje apod.) - cílem bude také posílení cílené spolupráce s vnějším okolím (zaměstnavatelé, profesní organizace,…) na univerzitní úrovni – zejména zapojení do designu a zajištění kvality studijních programů, např. pomocí stanovení „garantů“ studijních programů ze strany zaměstnavatelů, prostřednictvím zástupců v Radě pro studijní programy INDIKÁTORY Oblast aktivit Indikátor Profilace a diversifikace studijních programů, prostupnost  podíl studentů v magisterských a doktorských programech ze všech studentů MU  podíl bakalářských absolventů MU pokračujících ve studiu navazujících magisterských programů  podíl studentů z jiných vysokoškolských institucí v navazujících magisterských a doktorském programu  podíl studentů kombinovaného studia  podíl volitelných předmětů ve studijních programech  výběrovost studia (přijatí/přihlášení, zapsaní/přijatí)  podíl studentů na jednoho učitele  podíl studentů úspěšných u SZZ Přístup zaměřený na studenta  počet asistencí/opor vytvořených pro kombinované studenty  počet kurzů/účastníků dalšího vzdělávání akademických pracovníků  počet/podíl neúspěšných studentů Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 6 / 12 Akreditace oborů  reakreditovat stávající studijní obory  akreditace nových navazujících magisterských oborů Obecné  vytvoření marketingové strategie B. VĚDA, VÝZKUM, DOKTORSKÉ STUDIUM A KARIÉRNÍ SYSTÉM CÍL Fakulta sportovních studií MU se chce stát fakultou s vysokou kvalitativní úrovní doktorského studia a jeho absolventů, kteří budou svými znalostmi a tvůrčími schopnostmi ve výzkumu schopni konkurovat absolventům srovnatelných fakult a univerzit zejména v ČR. Prostřednictvím uplatnění možností vyplývajících z Kariérního řádu MU, zejména jasně definovanými příležitostmi kvalifikačního a kariérního růstu respektujícími specifické podmínky různých skupin pracovníků (ženy, mladí pracovníci, starší pracovníci, …). STRATEGIE  Vytvoření strategie projektové a publikační činnosti v souladu s výzkumnými směry fakulty  Posílení efektivity studia a výzkumné činnosti v doktorských programech - intenzivní zapojení doktorandů do výzkumných týmů a projektů jako standard studia v doktorských programech; - posílení motivace školitelů například v souvislosti s hodnocením pracovníků podle Kariérního řádu - získávání zahraničních odborníků v otevřených výběrových řízeních na místa akademických pracovníků a jejich zapojení jako školitelů disertačních prací - vytvoření obsahové koncepce specifického výzkumu v jednotlivých výzkumných směrech fakulty;  Zintenzivnění spolupráce ve studiu v doktorských studijních programech - vytváření podmínek pro zvýšení podílu absolventů jiných vysokých škol, jako uchazečů o doktorské studium na FSpS nabídkou kvalitních vědecko-výzkumných témat - vytváření podmínek pro zvýšení podílu zahraničních uchazečů o doktorské studium na FSpS - vytvoření vhodného rámce pro přijímání post-doktorských pracovníků  Plánování a hodnocení kvalifikačního růstu - efektivní uplatňování možností kvalifikačního růstu daných Kariérním řádem MU při respektování specifických podmínek skupin pracovníků; INDIKÁTORY Oblast aktivit Indikátor Projektová činnost  Vytvoření strategie projektové a publikační činnosti v souladu s výzkumnými směry fakulty Doktorské studijní programy a obory  počet studentů DSP v programech a oborech  průměrná doba studia v programech a oborech  úspěšnost doktorského studia na fakultách a v jednotlivých programech  počet studentů studujících v těchto programech  počet studentů vyjíždějících na stáže (viz též kapitola Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 7 / 12 Internacionalizace)  počet publikací a dalších výsledků výzkumu doktorandů v rámci jejich zapojení do výzkumné činnosti fakult včetně specifického výzkumu  podíl nezávislých odborníků, včetně zahraničních na činnosti komisí pro státní závěrečné zkoušky a obhajoby disertačních prací Habilitace a profesorská řízení, kvalifikační struktura  počet habilitací a profesorských řízení na fakultě ročně  podíl profesorů a docentů na celkovém počtu akademických pracovníků na fakultě  podíl nezávislých odborníků, včetně zahraničních, na činnosti habilitačních a hodnotících komisí Konference  realizovat mezinárodní konferenci s výstupy publikovanými v recenzovaném časopise Studia Sportiva (formou zvláštního čísla) Jazykové kompetence  V souvislosti s narůstajícími požadavky na publikace na mezinárodní úrovni narůstají i požadavky na zvyšování cizojazyčných kompetencí.  Do 5 let dosáhne většina akademických pracovníků FSpS jazykové znalosti na úrovni minimálně FCE (First Certificate in English - level 3), kterou lze charakterizovat jako „více pokročilý“ a vyžaduje znalost všech jazykových schopností Publikační činnost  zvýšit podíl publikací ve výsledcích uznatelných v RIVu C. INTERNACIONALIZACE A MOBILITA CÍL Fakulta sportovních studií MU posílí svou mezinárodní konkurenceschopnost a bude systémově pokračovat v oblasti své internacionalizace . STRATEGIE  Otevřenost českých studijních programů pro zahraniční studenty - koordinace a sladění přijímacích procedur do magisterského a doktorského studia s ohledem na zahraniční uchazeče (termíny, podmínky a nároky na znalost češtiny); - rozvoj stipendijních programů na podporu studia zahraničních studentů v souladu s MU - marketingová podpora  Rozvoj nabídky studia v cizích jazycích, zejména angličtině - posílení jazykových kompetencí učitelů a školitelů, zejména v angličtině (podpora mobility, jazykového vzdělávání, schopnost vyučovat v cizím jazyce jako kvalifikační předpoklad); - zvýšení podílu zahraničních akademických pracovníků fakulty; - zařazování jednotlivých předmětů v cizích jazycích jako povinné součásti studia v rámci českých studijních programů; - připravit nabídku alespoň 1 navazujícího magisterského studijního oboru v anglickém jazyce  Zvyšování kvality studia na MU posilováním zahraniční mobility studentů - strukturace studijních programů podporující nárůst semestrálních mobilit studentů v každém stupni studia (uznávání absolvovaného studia); - posílení a standardizace role koordinátorů programu Erasmus (zodpovědnost za adekvátní plán studia, poradenství apod.); Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 8 / 12 - rozšiřování stipendijní podpory pro různé druhy studentské mobility (účast na konferencích, podpora meziuniverzitních a fakultních dohod o výměně studentů); - rozšiřování příležitostí mezinárodní mobility (dohody, mezinárodní programy Tempus, Erasmus Mundus, Leonardo, společné studijní programy, zahraniční praxe). INDIKÁTORY Oblast aktivit Indikátor Posilování zahraniční mobility studentů v rámci studijních programů/oborů  počet studentů, kteří absolvovali minimálně 1 semestr studia v zahraničí  počet zahraničních studentů přijíždějících v rámci mezinárodních programů za semestr  počet zahraničních studentů studujících v české formě studia  počet předmětů vyučovaných v angličtině za semestr  podíl zahraničních studentů na MU  počet uskutečňovaných programů/oborů typu joint/double degrese  počet studentů v programech typu joint/double degree za semestr Akademičtí pracovníci  počet učitelů vyjíždějících v rámci programu Erasmus za semestr  počet učitelů přijíždějících v rámci programu Erasmus za semestr  podíl zahraničních státních příslušníků na přepočtených úvazcích akademických pracovníků NÁSTROJE  posílení jazykových kompetencí učitelů a školitelů – na základě podpory 2 letého jazykového vzdělávání (projekt VpK) získat minimálně certifikát FCE  navýšení podílu zahraničních akademických pracovníků – řešit v rámci rozvojových projektů – orientovat se již ve vztahu k připravovaným Mgr. studijním programům v AJ  v rámci českých studijních programů zařadit jednotlivé předměty v anglickém, případně jiném cizím jazyce jako povinnou součást studia  připravit nabídku jednoho magisterského studijního oboru v anglickém jazyce D. CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ CÍL FSpS chce zaujmout roli celoživotního partnera ve vzdělávání. Vedle počátečního vzdělávání, směřujícího k získání odborné kvalifikace, se fakulta bude věnovat rozvoji tzv. dalšího vzdělávání. Nabídka celoživotního vzdělávání bude představovat otevřený a flexibilní systém, který umožní vytvářet individuální vzdělávací cesty uchazečům různých věkových kategorií a profesních i akademických zájmů. STRATEGIE  Celoživotní vzdělávání - koncepční reorganizace celoživotního vzdělávání se bude lišit metodami a formami výuky i hodnocením respektujícím specifika dané cílové populace, cílem bude vytvářet moderní studijní opory a multimediální učební pomůcky; Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 9 / 12 - inovovat stávající nabídku celoživotního vzdělávání s orientací na další vzdělávání. Nabídku zaměřit na konkrétní potřeby odborné praxe a transfer výsledků vědy a výzkumu do inovačního procesu; - rozšířit marketingové aktivity CŽV směrem k cílovým skupinám, včetně rozvoje poradenství v této oblasti. - dále rozšiřovat komerční nabídku pro zaměstnance, studenty MU a veřejnost - zkvalitnit nabídku volitelných sportovních aktivit v návaznosti na povinnou tělesnou výchovu realizovanou CUS - pravidelně akreditovat stávající i nové vzdělávací programy v rámci Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, rekvalifikačního vzdělávání a akreditaci ve sportu - připravit ve spolupráci s garanty jednotlivých sportů koncepci trenérského vzdělávání všech licenčních stupňů INDIKÁTORY - příjmy z poplatků CŽV - počet/ podíl úspěšných účastníků - počet nabízených vzdělávacích programů Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 10 / 12 III. PODPŮRNÁ TÉMATA A. EFEKTIVITA FAKULTY CÍL Fakulta sportovních studií bude ekonomicky soběstačným hospodářským střediskem Masarykovy univerzity. Její interní procesy budou efektivně nastaveny a optimalizovány. SOUČASNÝ STAV  Došlo k změně fyzické dislokace fakulty do nových prostor Kampusu  Dochází ke změnám ve financování fakulty – zdroje poskytované jako dotace na výuku nestačí na pokrytí celkových provozních nákladů STRATEGIE  Zvýšení efektivity práce jednotlivých interních složek fakulty  snižování provozních nákladů a administrativní zátěže;  nastavení standardů procesů strategického plánování a řízení. Nástroje:  zpracování komplexní procesní analýzy;  zpracování organizačního auditu;  zpracování návrhu a implementace organizačních změn;  zpracování koncepce zajištění kvality administrativních procesů a její implementace;  zpracování koncepce a implementace systému strategického plánování a řízení, který bude mimo jiné založen na periodickém sledování a vyhodnocování výkonnostních indikátorů.  Soustředění se na hlavní procesy fakulty, outsourcování vedlejších procesů  zkvalitňování a vzdělávání personálního zajištění pro administrativu a podpůrné činnosti;  předávání vybraných činností a služeb centrálním univerzitním jednotkám;  předávání vedlejších procesů externím dodavatelům. Nástroje:  zpracování personálního a organizačního auditu;  návrh a implementace organizačních změn;  Zajištění finanční stability a dostatečnosti  diverzifikace zdrojů financování a posilování nezávislosti na dotacích MU;  řízení rizik souvisejících s finanční spoluúčastí a udržitelností investičních projektů;  zavedení modelu financování a vnitřního rozpočtování zohledňujícího nastupující změny ve financování fakulty;  řízení efektivního využívání infrastruktury (sportoviště, budovy, zařízení, přístroje,…);  optimalizace systému nakupování formou zefektivňování systému veřejného zadávání. Nástroje  nastavení pravidel tvorby a rozdělování rozpočtu; Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 11 / 12  nastavení motivačních pobídek v odměňování pracovníků;  zavedení samofinancování částí fakulty (ambulance, oddělení CŽV, aj.). INDIKÁTORY  Podíl výnosů z vlastní hospodářské činnosti na celkových neinvestičních výnosech  Podíl účelových prostředků na celkových neinvestičních výnosech  Objem neinvestičních výnosů na zaměstnance  Objem neinvestičních výnosů na m 2 celkových užitných ploch B. STAVEBNÍ INFRASTRUKTURA CÍL Fakulta sportovních studií bude ekonomicky provozovat současnou infrastrukturu tak, aby zajistila dosahování hlavních cílů v oblasti vzdělávání a výzkumu. SOUČASNÝ STAV  Převedení velké části vzdělávací činnosti do nových prostor v Kampusu  Dochází k zastarávání a opotřebovávání stávajících staveb (např. Veslařská)  Došlo k změně fyzické dislokace fakulty do nových prostor Kampusu  Areál Anthropos a jeho převod z majetkové oblasti Ministerstva obrany na MŠMT a jeho prostřednictvím na Masarykovu univerzitu a její FSpS.  Centrum zdraví, regenerace a rekondice v areálech Pod Hradem a Veslařská. STRATEGIE  Realizace investičního programu  menší rekonstrukce a opravy stávajících budov a sportovišť;  rozvoj kapacit pro sport  diverzifikace zdrojů financování a posilování nezávislosti na dotacích MU; Nástroje  projekt zateplení objektů s cílem snížení energetické náročnosti;  rozšíření sportovišť o prostory Anthropos.  Zvýšení efektivity správy budov  analýza nákladů spojených s provozováním stavební infrastruktury, zejména s ohledem na provozní a investiční udržitelnost;  snížení těchto nákladů vhodnými organizačními změnami;  optimalizace energetické náročnosti objektů. Nástroje  audity současného stavu;  energetický audit;  zpracování návrhu optimálního organizačního řešení;  studie provozování areálu Anthropos. Dlouhodobý záměr Fakulty sportovních studií MU 2011 / 2015 12 / 12 INDIKÁTORY  Plocha na 1 studenta  Provozní náklady na 1 m 2 C. MARKETING CÍL Fakulta zavede fungující marketingový systém, který jí umožní dosahovat požadovaných cílů, uvedených v tomto dokumentu. SOUČASNÝ STAV  Žádná marketingová koncepce  Nedostatečná personální infrastruktura pro realizaci marketingové strategie STRATEGIE  Vypracování marketingové strategie, marketingových programů a jejich realizace  Vytvoření marketingové strategie (identifikace strategických jednotek, analýza prostředí, cílových segmentů, identifikace konkurentů, odlišovací strategie, …)  Vytvoření marketingového programu pro produkty/služby Nástroje  Dlouhodobý záměr,  Zpracování marketingové strategie, market. plánů a plánu propagace  Vyhodnocení výsledků a zpětná vazba na marketingový systém Nástroje  Porovnání finančních výnosů komerčních akcí  Kontrola dosažení požadovaných parametrů u vzdělávacího segmentu INDIKÁTORY  Existence marketingového plánu  Investovaný finanční objem v Kč  Zjištěný přínos marketingových aktivit v Kč