1 / 6 Č.j. MU-IS/85615/2022/1679707/FSpS-2 Směrnice Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity č. 3/2019 Zajištění provozu vozidel v podmínkách Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 1. 4. 2022) Podle čl. 7 Organizačního řádu Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity vydávám tuto směrnici: Článek 1 Předmět úpravy Směrnice stanovuje závazné podmínky pro zajištění bezpečného provozu silničních motorových vozidel do 3,5 tuny v souladu se Zákonem č. 361/2000 Sb. a Vyhláškou č. 168/2002 Sb. v platném znění. Článek 2 Vymezení pojmů (1) Služební vozidlo: Pro účely této směrnice se jedná o motorové silniční vozidlo (dále jen „vozidlo“), případně včetně připojeného přívěsného vozíku, které slouží pro plnění služebních úkolů. Může se jednat o vozidlo fakultní, nebo ve vlastnictví zaměstnance, pokud s ním zaměstnanec plní služební úkoly. (2) Zaměstnanec-řidič (dále jen „řidič“): Pro účely této směrnice se jedná o zaměstnance fakulty v pracovněprávním vztahu, kterému bylo svěřeno služební vozidlo, nebo povoleno použití vlastního vozidla k plnění služebních úkolů. Článek 3 Odpovědnost za zajištění dopravy (1) Zaměstnavatel je povinen u služebních vozidel zabezpečit: a) jejich provoz a organizaci, zejména evidenci vozidel a jízd, spotřeby pohonných hmot, přihlašování a odhlašování v registru vozidel včetně všech změn, zajištění zákonného i havarijního pojištění, b) řádný technický stav vozidel, technické kontroly, pravidelné prohlídky, servisy a opravy, c) předání a převzetí vozidel oprávněným osobám. (2) Úkony uvedené v čl. 3 odst. 1 zabezpečuje u všech fakultních vozidel Technicko-provozní oddělení FSpS (dále jen „TPO“). (3) Příslušný vedoucí zaměstnanec odpovídá za skutečnost, že na služební cestu služebním vozidlem nebude vyslán zaměstnanec, který nemá platnou zdravotní prohlídku, příslušná oprávnění a školení. 2 / 6 Článek 4 Povinnost a odpovědnost řidiče (1) Povinnost a odpovědnost řidiče: Řidič je odpovědný po celou dobu provozu vozidla za dodržování všech předpisů silničního provozu. V případě jejich porušení nese plnou odpovědnost za následky v příkazním, správním i trestním řízení (finanční sankce, zákaz činností apod). Dále je povinen: a) absolvovat školení zaměřené na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a řízení silničních motorových vozidel, včetně ověření svých znalostí v souladu se směrnicí RMU č. 10/2009, b) dodržovat ustanovení této směrnice, právní předpisy ČR a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, c) vést evidenci o době řízení dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek v provozním dokumentu, d) oznámit bez prodlení vedoucímu TPO závady na vozidle a dopravní nehodu, e) při vstupu na pozemní komunikace za účelem odstraňování poruch, ke kterým došlo během jízdy, užívat reflexní vestu a dbát na osobní bezpečnost, f) udržovat vozidlo v řádném technickém stavu, provádět nezbytnou údržbu (např.: čištění oken, technické ošetření karoserie v průběhu a po ukončení jízdy apod.), g) dodržet zákaz kouření ve vozidle, h) podrobit se orientační dechové zkoušce, tzn. zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, i) ve vozidle nepřepravovat neoprávněné osoby, j) nedovolit a nepředat řízení vozidla osobě, která nesplňuje podmínky zákonů, vyhlášek a směrnic. (2) Kontrola vozidla před jízdou obsahuje: a) vizuální kontrolu vozidla, b) kontrolu úniku oleje, paliva, chladicí nebo brzdové kapaliny, c) zjištění závad na kolech a pneumatikách, poškození nebo chybějící matice nebo šrouby, tlaku v pneumatikách, (minimální hloubka dezénu: u letních 1,6 mm, u zimních 4 mm), d) kontrolu čistoty skel, zpětných zrcátek, světel, odrazek a RZ, e) kontrolu funkčnosti vnějšího osvětlení vozidla, kontrolu množství oleje v motoru, chladicí a brzdové kapaliny a náplně v ostřikovači. Článek 5 Dopravní nehoda (1) Postup po dopravní nehodě: a) zastavit vozidlo a vypnout motor, b) zajistit osobní bezpečnost a místo nehody (reflexní vesta, výstražná světla, výstražný trojúhelník), c) zjistit, v jakém stavu jsou ostatní účastníci dopravní nehody. V případě zranění poskytnout první pomoc a vždy při zranění povinnost volat složky Integrovaného záchranného systému (linka 112), d) v případě dopravní nehody na dálnici musí její účastníci neprodleně opustit vozovku na její pravou stranu, až na bezpečné místo za svodidla, je nutné použití reflexní vesty nebo jiných reflexních prvků – pásky na rukáv apod.), 3 / 6 e) zdržet se veškerého jednání, které by mohlo ovlivnit vyšetření dopravní nehody Policie ČR (požívání alkoholických nápojů, zbytečný pohyb s vozidly apod.), f) je-li nutné s auty před příjezdem Policie ČR manipulovat, např. z důvodu obnovy provozu vozidel, vyznačit jejich původní polohu na silnici, g) podle možnosti si celé místo nehody vyfotit a snímky případně poskytnout Policii ČR a příslušné pojišťovně, h) společně s dalšími účastníky nehody, včetně svědků, si vzájemně prokázat totožnost a předat si důležité informace o vozidlech, i) pokud druhý řidič nechce prokázat svoji totožnost, nebo poskytnout údaje od svého vozidla, porušuje tím zákon. V takovém případě je nutné kontaktovat Policii ČR, a před jejím příjezdem na místo si zapsat alespoň registrační značku (SPZ) druhého vozidla (vozidel), j) vyplnit Záznam o dopravní nehodě (v případě, že dopravní nehodu zavinila druhá strana, uveďte to do rubriky 14), k) v případě potřeby odtahu kontaktovat asistenční službu (podle „zelené“ karty). (2) Kdy je nutné k dopravní nehodě volat Policii ČR: a) došlo-li při dopravní nehodě ke zranění nebo k usmrcení osoby, b) dosáhne-li škoda na některém z havarovaných vozidel částky převyšující 100 000 Kč, a to včetně přepravovaných věcí (laický odhad škody), c) dopravní nehodou došlo ke škodě na majetku třetí osoby (například poškození oplocení nemovitosti, dopravního značení, zaparkovaných vozidel, a to v jakékoliv výši), d) došlo-li následkem autonehody ke škodě na životním prostředí, například únikem provozních kapalin z vozidla, e) pokud nejste schopni vlastními silami uvést vozovku do provozuschopného stavu a obnovit plynulost provozu, f) v případě poruchy vozidla na mostě nebo v tunelu, g) pokud se s účastníky nedohodnete na podstatných skutečnostech (kdo je viník a kdo poškozený), některý z nich odmítne spolupracovat nebo dokonce ujede, pokud je účastníkem dopravní nehody cizinec, se kterým se nedomluvíte, h) pokud máte podezření, že některý z účastníků dopravní nehody je pod vlivem alkoholu, nebo jiných návykových látek, i) za bezdůvodné přivolání policie nehrozí sankce. Protokol o nehodě je nutné si vždy důkladně přečíst, a podepsat ho pouze v případě souhlasu s jeho zněním. V případě nesouhlasu je nutno písemně uvést své vlastní vyjádření nebo případné námitky proti postupu policie. Článek 6 Provoz vozidla (1) Požadavky na bezpečnostní přestávky: a) maximální nepřetržitá doba řízení na pracovních cestách je 4,5 hodiny, za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut, b) nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, c) bezpečnostní přestávka muže být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení, d) během bezpečnostní přestávky nesmí být vykonávána žádná činnost vyplývající z pracovních povinností, kromě dozoru na vozidlo a jeho nákladem, e) bezpečnostní přestávka a přestávka na oddech a jídlo se mohou slučovat, přestávky se neposkytují na začátku a konci pracovní doby, 4 / 6 f) denní evidence o době řízení dopravního prostředku a o čerpání bezpečnostních přestávek se musí vést v listinné formě nebo technickým zařízením. (2) Záznamy o provozu vozidla obsahují zejména: a) evidenční číslo záznamu, b) jméno a příjmení řidiče, c) registrační značku vozidla, d) místo, datum a stav počítadla kilometrů na počátku záznamu, e) místo, datum a stav počítadla kilometrů na konci záznamu, f) dobu řízení, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku řidiče, g) důvody prodloužené doby řízení. (3) Použití vlastního vozidla: a) použití vozidla bylo administrativně potvrzeno (předem schváleno tajemnicí), b) na vozidlo je uzavřeno platné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, havarijní pojištění, a vozidlo má platné STK a technický průkaz, c) zaměstnanec předá před uskutečněním cesty kopii havarijní pojistky a kopii OTP, d) řidič splňuje všechny podmínky pro použití vlastního vozidla, e) použití vlastního vozidla musí být hospodárné. (4) Vozidla taxislužby lze použít jen ve zcela výjimečných a odůvodněných případech, kdy nelze přepravu zajistit služebním vozidlem, vlastním osobním vozidlem zaměstnance ani veřejnou hromadnou dopravou, a to po předchozím schválení nadřízeným pracovníkem a tajemnicí. (5) Převzetí služebního vozidla před jízdou: a) rezervaci služebních vozidel pro služební cesty a jejich předání zajišťuje TPO, b) převzetí služebního vozidla je možné výhradně po schválení služební cesty, c) zaměstnanci jsou předány klíče a doklady vozidla: návod k obsluze vozidla, osvědčení o registraci vozidla, doklad o pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu provozem vozidla, kniha jízd, d) povinnost vizuální a technické kontroly při převzetí vozidla (podle bodu výše: „Kontrola vozidla před jízdou“), e) převzetí povinné výbavy vozidla, podle platných norem, f) seznámit se u vedoucího TPO s výší spoluúčasti z havarijního pojištění vozidla (zaviněna dopravní nehoda, zaviněné jiné poškození vozidla řidičem). (6) Předání služebního vozidla po jízdě: a) vozidlo je nutno předat v den skončení služební cesty, zajišťuje TPO, b) zaměstnanec má povinnost předat klíče, doklady vozidla, řádně vyplněnou knihu jízd, c) s čistým interiérem, zavazadlovým prostorem i karoserií. (7) Parkování služebního vozidla: a) parkování je možné pouze na vyhrazených stáních fakulty, b) po dobu služební cesty na místech k tomu určených (hlídaná parkoviště, veřejná parkoviště garáže apod.). 5 / 6 Článek 7 Prevence rizik Riziko Opatření k eliminaci (odstranění) rizika Havárie v důsledku řízení nebo obsluhy vozidla nekvalifikovanou osobou • Pověřit řízením nebo obsluhou vozidla pouze pracovníky s požadovanou kvalifikací pro daný druh vozidla, splňující všechny podmínky. Havárie v důsledku porušení pravidel provozu na pozemních komunikacích • Dodržovat pravidla o provozu na pozemních komunikacích, zejména: − dodržovat max. povolenou rychlost vozidla, − rychlost jízdy přizpůsobit viditelnosti a stavu komunikací, − dodržovat pravidla o dávání přednosti v jízdě, − dodržovat pravidla o předjíždění. Havárie v důsledku špatného technického stavu vozidla • Včas přistavit vozidlo k provedení předepsané technické kontrole, • před každodenním započetím jízdy provést ve stanoveném rozsahu kontrolu technického stavu vozidla, • při zjištění závady, kterou nelze na místě odstranit, vozidlo odstavit a informovat o tom vedoucího TPO. Havárie v důsledku špatného zdravotního stavu řidiče • Neřídit vozidlo při zdravotní indispozici ohrožující bezpečnost provozu. Havárie v důsledku omezené schopnosti řídit vozidlo • Neřídit vozidlo pod vlivem únavy, alkoholu, omamných látek, • při řízení vozidla za jízdy dodržovat zákaz telefonování. Havárie v důsledku mikro spánku řidiče • Dodržovat zákonem stanovenou dobu pro bezpečnostní přestávky řidiče. Havárie v důsledku smyku, neubrzdění vozidla na komunikaci • Přizpůsobit jízdu povětrnostním podmínkám a technickému stavu komunikace, dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, • opotřebované pneumatiky včas vyměnit za nové, • vyměnit letní a zimní pneumatiky v daných termínech a případech opotřebení. Havárie v důsledku omezeného výhledu řidiče • Okna vozidla udržovat neustále v čistotě, • do ostřikovačů používat v zimě zásadně nemrznoucí směs, • do výhledu řidiče neumisťovat žádné předměty. Pád vozidla v důsledku špatného stavu pojízdné plochy • Vjíždět s vozidlem jen do míst, o nichž si je řidič jist, že únosnost terénu odpovídá váze vozidla. Sesypání nákladu z ložné plochy vozidla, přípojného vozíku • Každý náklad na vozidlo bezpečně uložit, • před jízdou s nákladem provést kontrolu jeho bezpečného uložení a zabezpečení přiměřeného a vhodného upevnění. Uvolnění předmětů v kabině řidiče • Všechny volně ložené předměty v kabině řidiče spolehlivě zajistit tak, aby během jízdy nedošlo k jejich uvolnění a pohybu. Dopravní nehoda v důsledku samovolného rozjezdu stojícího vozidla • Zajistit stojící vozidlo bez řidiče proti pohybu tak, aby nemohlo dojít k jeho samovolnému rozjezdu. Opaření, popálení • Neotevírat kapotu motorového prostoru, pokud z těchto prostor uniká pára, chladicí kapalina, nebo kouř. Vyčkat tak dlouho, než tyto produkty přestanou z motoru unikat, • postupovat podle návodu k obsluze vozidla. 6 / 6 Poranění pohyblivou částí vozidla • V případě startování pomocí kabelů postupovat podle návodu k obsluze konkrétního vozidla. Udušení, otrava plyny • Zajistit dostatečné větrání vnitřního prostoru vozidla. Zamoření nebezpečnou látkou • Provést evakuaci osob ze zamořené oblasti, • přivolat na místo Hasičský záchranný sbor, • seznámit se s bezpečnostními listy přepravovaných látek. Článek 8 Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení této směrnice a aktualizací je pověřen vedoucí Technickoprovozního oddělení. (2) Kontrolu dodržování této směrnice vykonává tajemnice. (3) Tato směrnice nabývá platnosti zveřejněním. (4) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. 4. 2022. podepsáno elektronicky Mgr. Lenka Goldmannová, MPA tajemnice FSpS MU