UTV Základy společenských věd A. Filozofie * Mytické období - vztah jedince a kmene, mýty, podoba a funkce. * Filozofické období - mystéria, individualizace jedince, Platón a Aristotelés. * Středověk - řecké arché versus Bůh jako stvořitel ex nihilo, Augustinus, Akvinský. * Renesance - rozporuplnost renesance, rozvoj vědy, mysticismus, reformace, Luther, Bacon. * Novověk (17. - 1. 1/2 18. st.) - barokní pocit, novověký obrat ve vědách, Descartes, Locke, (racionalismus x empirismus). * Osvícenství - britské a francouzské osvícenství. Encyklopedisté, Kant, přirozená práva člověka, univerzální Rozum. * Moderna ( 19. st. - 1. 1/2 20. st.) - průmyslová revoluce a moderní společnost (x tradiční společnost), objevení času a vývoje, Hegel, Darvin, Nietscheho kritika tradice evropského myšlení, univerzální systémy ve filozofii (fenomenologie, existencialismus, analytická filozofie, pragmatismus). * Postmoderna - rozpad velkých teorií, pluralita, změny v chápání světa ve fyzice a biologii, postmoderní filozofické systémy (poststrukturalismus - Foucault, neopragmatismus - Rorty, postmodernismus - Lyotard), osvobození, osvícenská svoboda a kategorická imperativ. B. Psychologie * Předmet psychologie (základní psychologické kategorie a pojmy), psychologické disciplíny, metody psychologie. * Psychické procesy a stavy: kognitivní procesy, emoce. * Přístupy ke studiu osobnosti. Pojetí sobnosti človeka z pohledu základních psychologických směrů. * Modely pro popis osobnosti. Pojem vlastnosti osobnosti, osobnostní rysy a faktory. * Temperament, charakter, motivace, volní vlastnosti. Intrapersonální konflikty. Schopnosti a inteligence. Moderní pojetí inteligence - úspešná a praktická inteligence. Personální formy inteligence. * Sebereflektující nadání. Sebepoznávání, sebehodnocení a sebereflexe, možnosti osobního rozvoje. * Zátěžové situace a jejich zvládání. Profese trenéra a její zátěžové faktory. Diplomatické - interpersonální nadání, jeho obsah a rozvoj. * Člověk jako společenská bytost - pojmy humanizace, socializace, kulturace. * Hlavní témata sociální psychologie. Sociální percepce. Kognitivní manévry. Efektivní komunikace - teorie transakční analýzy. Asertivita. Spolupráce a soutěžení. Klima spolupráce a strategie win-win, týmová práce. * Interpersonální konflikty a možnosti řešení. Sociální skupiny. * Skupinové klima - tvorba a zjištování. C. Sociologie * Vymezení předmětu a základních funkcí sociologie. * Charakteristika základních sociologických pojmů. * Společnost, podmínky společenského života. * Životní způsob, životní styl, kvalita života. Tradiční společnost, moderní společnost. * Sociologické dimenze kultury, kultura materiální a duchovní, kulturní dědictví. * Masová kultura - vznik a podstata. Masová média. * Společenské procesy, společenský styk a společenská vazba. * Sociální stratifikace, kasty, třídy, vrstvy, sociální pozice a role. * Sociální skupina. Formální a neformální skupiny, primární a sekundární skupiny. * Socializace, resocializace, zpětná socializace. * Základní funkce rodiny. * Sociologické aspekty náboženství. * Sport - sociálně-kulturní fenomén. Teoretická východiska sociologie sportu. * Sport a socializace. Vrcholový sport versus rekreační sport. * Negativní jevy sportovní scény: násilí, agresivita, zastrašování, hostilita. * Sport a mládež. Význam aktivního sportu dětí a mládeže. Neformální, hráčsky řízený sport. * Sport a volný čas. Volný čas: prostor prožívání. Volný čas, hra, rekreace, sportovní turistika. * Sport a masová média: případ komercionalizace vrcholového sportu. * Budoucnost profesionálního sportu. Růst zájmu o zážitkové, rekreační a alternativní sporty. D. Pedagogika * Pojetí edukace. Edukace a socializace; vztah edukace, dědičnosti a prostředí. * Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, heteroedukace a autoedukace, rysy edukace v demokratické společnosti. * Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky a soudobé koncepce pedagogiky. * Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. * Metody pedagogiky. Druhy, metody a význam pedagogického výzkumu. * Význam J. A. Komenského a jeho pojetí demokratické výchovy. * Výchova gentlemana u J. Locka. * Svobodná výchova J. J. Rousseaua. * Pedocentrická výchova J. Deweye. * Konstituování vzdělávací soustavy. Vývoj české vzdělávací soustavy. * Základní rysy české "Bílé knihy". * Výchovné cíle. Historičnost cílů výchovy a aktuální cíle soudobé edukace. * Příprava jedince pro sociální role. Vývoj sociálních rolí, požadavky postmoderní společnosti. * Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Edukace - vzdělávání a výchova. * Výchova a kultura. Základní obsahové oblasti výchovy. * Pedagog - jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky. Pedagogičtí pracovníci. * Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, ...). Výsledky výzkumů soudobé mládeže. Literatura * ATKINSON, Rita L. Psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. 751 s. ISBN 80-7178-640-3. * GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. * HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 774 stran. ISBN 978-80-262-0873-0. * JŮVA, V. et al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8. * MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5. * PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 270 stran. ISBN 978-80-262-0872-3 * PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. rozš. a aktual. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-7367-416-8. * SEKOT, A. Sociologie v kostce. 3. rozš. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-126-X. * STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 7., přeprac. a rozš. vyd. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. 630 s. ISBN 80-7192-500-4. * TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. 5. vyd. Praha: Paseka, 2006. 374 s. ISBN 8071858196. · Mezinárodní sdružení světových her (IWGA), http://www.worldgames-iwga.org · Mezinárodní olympijský výbor (IOC), http://www.olympic.org