ZUR.indd 1 12.12.2008 9:26:35 2 ZUR.indd 2 12.12.2008 9:26:42 3 Studijní program oboru je koncipován tak, aby posluchačům poskytl komplexní pohled na problematiku mediální komunikace, a to z hlediska historického, teoretického i praktického. Studium nabízí reflexi poznatků, metod a strategií, které se uplatňují v tištěných a elektronických médiích, to znamená v novinách, časopisech, nakladatelské činnosti, rozhlasu, televizi a v nových médiích. Jak fungují česká i zahraniční média? Na koho mají vliv? Ovládnou budoucnost digitální média? Jak pracují žurnalisté? To jsou jen některé z otázek, kterým se obor Mediální studia a žurnalistika věnuje. Důležitým pilířem studia jsou přednášky a semináře z teorie lidského dorozumívání, teorie a dějin kultury, médií a masové komunikace, politiky a ekonomiky médií, mediálního práva, digitální techniky, teorie a dějin žurnalistiky, žurnalistické etiky, základů tvorby autorského textu, stylistiky a podobně. Klíčové postavení mají kurzy zabývající se metodami výzkumu masové komunikace a metodami interpretace mediálních produktů. Mimořádně důležitou součástí studia je výcvik a osvojování si praktických dovedností spjatých s aktivitami zejména ve zpravodajství a publicistice, s fotografickou i audiovizuální tvorbou a s vystupováním na veřejnosti. Klíčové jsou kurzy zaměřené na zpravodajství, redakční práci, tvůrčí psaní, tvorbu mediálních produktů, například na rozhlasový či televizní dokument, digitální média. Obor Mediální studia a žurnalistika: spojení teorie s praxí ZUR.indd 3 12.12.2008 9:26:47 4 ZUR.indd 4 12.12.2008 9:26:54 5 Absolventi se o práci bát nemusí Absolventi oboru mohou pracovat jako žurnalisté ve všech ty-• pech médií – v tisku, v rozhlasu, televizi a internetových online médiích. Absolventi naleznou uplatnění na různých postech ve všech ty-• pech mediálních organizací, v reklamě, v ústavech a institucích zabývajících se výzkumem médií či jako analytici mediálního trhu. Absolventi se mohou věnovat také public relations – vztahům• s veřejností, pracovat jako tiskoví mluvčí či jako mediální poradci v politických, státních i soukromých institucích. Protože bakalářské studium je dvouoborové, mohou absolven-• ti působit i v dalších oblastech podle zaměření svého druhého oboru (například sociologie, politologie, psychologie). Znalosti, dovednosti a zkušenosti získané studiem oboru Mediální studia a žurnalistika pak rozšiřují jejich kvalifikaci. 0 20 40 60 80 100 120 140 2004 2005 2006 2007 2008 0 5 10 15 20 25 30 35 2004 2005 2006 2007 2008 Počet absolventů oboru Bakaláři Magistři ZUR.indd 5 12.12.2008 9:26:59 6 Studium vychází z předpokladu, že žurnalistiku je žádoucí studovat ve spojení s mediálními studiemi. Ta poskytují žurnalistice teoretický a metodologický základ. Na bakalářské úrovni tento základ rozšiřuje studium dalšího oboru, to znamená, že posluchači studují obor Mediální studia a žurnalistika v kombinaci například se sociologií, politologií či psychologií. Uchazeči si mohou zvolit prezenční nebo kombinované studium. Propojení oborů: větší konkurenceschopnost na trhu práce Tři podoby jednoho oboru Digitální média se zaměřují na studium digitálních technologií a médií, které se v současné době jeví jako dominantní nástroje mezilidské komunikace i masové komunikace. Zatímco posluchači kombinované formy studia absolvují celé studium společně, studenti prezenční formy absolvují nejprve kurzy společného základu a pak se specializují. Digitální média 6 ZUR.indd 6 12.12.2008 9:27:02 7 Magisterské studium je jednooborové a prezenční Žurnalistika akcentuje výuku praktických dovedností především ve zpravodajství a publicistice. Studenti této specializace kromě toho absolvují při studiu povinnou dvanáctitýdenní praxi ve vybrané zpravodajské redakci tištěného či internetového média, v rozhlase nebo v televizi. V magisterském stupni je větší důraz kladen na komunikační teorie a výzkum masové komunikace, komunikačních strategií uplatňujících se v masové komunikaci, mediálních produktů, účinků a publik. I magisterský stupeň obsahuje kurzy zaměřené na žurnalistické dovednosti, zejména publicistiku v elektronických médiích (rozhlasu a televizi), anebo digitálních médiích (on-line žurnalistiku). Mediální studia nabízejí teoretickou i praktickou výuku soustřeďující se na analýzu různých forem procesu mediace a jeho kulturních i sociálních dopadů. Mediální studia Žurnalistika 7 ZUR.indd 7 12.12.2008 9:27:06 8 Posluchačům se věnují uznávaní teoretici i odborníci z praxe Katedra nabízí pravidelné i příležitostné kurzy, v nichž učí úspěšní čeští i zahraniční žurnalisté a experti. Studenti mohou navštěvovat také workshopy pořádané ve spolupráci s renomovanými médii, například s internetovým deníkem Aktuálně.cz nebo s Mladou frontou DNES a iDNES.cz. „Strávil jsem pár hodin se studenty Masarykovy univerzity v Brně: deník MF DNES totiž uspořádal společně se školou seminář o komentářových stránkách novin. Ne že bych byl pražský patriot, ale překvapilo mě, že brněnští studenti jsou sebevědomější než pražští. A nebyla to jediná věc, která mě překvapila. Překvapilo mě také, v jak úhledných a moderních prostorách se tu učí. Budova fakulty sociálních studií připomínala spíš západní campus, než nějaký postsocialismus. (...) Téma mého semináře bylo – komentář a legrační komentář. Našli jsme v debatě několik námětů: Sedm nových hříchů katolické církve (kolegové dobře věděli, že to není tak, jak se v médiích píše), americké volby, iránského homosexuála, který nechce být vydán do Íránu, evropský summit o životním prostředí a pár dalších. (...) Kolegové mě překvapili také v druhé půli našeho cvičení, kdy měli napsat něco legračního. Psát legraci je hrozně těžké – jak vidíš, milý čtenáři, tento text je zcela vážný – ale brněnští studenti to zvládli neobyčejně dobře. Doufám, že budu mít brzy příležitost se tam vrátit.“ Martin Komárek, hlavní komentátor MF DNES Zdroj: http://mfdnes.blog.idnes.cz/ ZUR.indd 8 12.12.2008 9:27:11 9 Václav Bělohradský• Miloš Čermák• Federico Díaz• Martin Fendrych• Michal Horáček• Karel Hvížďala• Jan Jirák• Michael Jordan• Martin Komárek• Miroslav Konvalina• Barbara Köpplová• Václav Moravec• Jiří Peňás• Erik Tabery• Mezi externí přednášející v posledních letech například patřili: ZUR.indd 9 12.12.2008 9:27:16 10 Audiovizuální centrum• AVC je vybavené moderní projekční a zvukovou aparaturou určenou pro prezentaci reportáží, filmů, e-learningových kurzů a fotografií. Učebna• PC54 slouží k přednáškám, seminářům, cvičením, při nichž se k výuce používají počítače. Využívá se tak například k analýze dat získaných z empirického výzkumu; počítačový systém je vybaven zcela ojedinělým softwarem GOLEM na ratingovou analýzu. Dvě• střižny slouží k výuce televizní žurnalistiky. Studenti tam zpracovávají i materiály určené pro rozhlasovou reportáž. Studenti mohou pro svou práci využívat také kvalitní• digitální techniku – kamery, fotoaparáty a diktafony, které si mohou pro úkoly související s výukou na katedře vypůjčit. Katedra poskytuje také zázemí pro vysílání studentského uni-• verzitního internetového Rádia R. Studenti mají k dispozici špičkové vybavení ZUR.indd 10 12.12.2008 9:27:22 11 ZUR.indd 11 12.12.2008 9:27:27 ZUR.indd 12 12.12.2008 9:27:34 13 Studenti praktikují v celostátních i regionál-• ních médiích – v tisku, rozhlasu, televizi i online médiích, například v Denících vydávaných společností Vltava-Labe-Press, v Mladé frontě Dnes, v deníku Právo, v České televizi, televizích Prima a RTA, v Českém rozhlasu a v dalších významných médiích. Studenti mohou absolvovat praxi i v zahrani-• čí, například v německých denících Passauer Neue Presse a dalších. Další praxe je zaměřena na• digitální technologie či na práci v odděleních public relations a tiskových odděleních. Ve spolupráci s agenturou SNIP studenti kaž-• doročně připravují v době unikátního brněnského festivalu ohňostrojů internetový Bulletin Ignis Brunensis. Při veletrzích na brněnském výstavišti spo-• lupracují studenti při vydávání tištěných a elektronických speciálů českých médií – například Hospodářských novin, iDnes a Job Dnes. V roce 2007 posluchači oboru Mediální stu-• dia a žurnalistika působili v tiskovém středisku při Setkání středoevropských prezidentů v Brně. Studenti absolvují tříměsíční žurnalistickou praxi ZUR.indd 13 12.12.2008 9:27:49 14 Dvanáctitýdenní praxi v médiích, která je povinná pro speci-• alizaci Žurnalistika, absolvovalo v letech 2006 až 2008 celkem 124 studentů. Šéfredaktoři hodnotili studenty na stupnici 1 až 5 průměrnou• známkou 1,28. Samotní studenti hodnotili užitečnost praxe v anonymních do-• taznících průměrem 1,5. Užitečnost studia oboru na katedře pro praxi v médiích hodno-• tili studenti známkou 1,39. Téměř• 83 %studentů dostalo v době praxe nabídku další spolupráce s redakcí, v níž působili. Zdroj: dotazníky z praxí v letech 2006 až 2008 Hodnocení praxe v médiích ZUR.indd 14 12.12.2008 9:27:52 15 Institut regionální žurnalistiky: vzdělávací a vědeckovýzkumné pracoviště Institut byl zřízen ve spolupráci Katedry mediálních studií• a žurnalistiky a vydavatelství Vltava-Labe-Press, a. s. Institut se podílí na zvyšování kvality výuky žurnalistiky na• Fakultě sociálních studií. Například organizuje Blok expertů, v němž přední novináři a mediální experti nabízejí studentům interaktivní kurzy. Institut zajišťuje i kurzy němčiny a odborné žurnalistické praxe studentů. Zkoumá regionální média, dělá expertízy, projekty a vzdělává• regionální novináře. V institutu vznikla knihovna regionálního tisku, spravuje také databázi tiskových zpráv. Ve spolupráci s Katedrou mediálních studií a žurnalistiky, vy-• davatelstvím Vltava-Labe-Press a Nadací Konráda Adenauera uspořádal institut v roce 2007 mezinárodní konferenci Regionální média v evropském kontextu. 15 ZUR.indd 15 12.12.2008 9:27:57 16 Věda a výzkum jsou neodmyslitelnou součástí práce katedry Společně se Syndikátem novinářů České republiky a katedrami• žurnalistiky a mediálních studií dalších českých a slovenských vysokých škol se členové katedry podílejí na vydávání recenzovaného odborného časopisu Mediální studia. Členové katedry se podílejí na mezinárodních programech• a výzkumech – například spolu s London School of Economics se účastní mezinárodního srovnávacího výzkumu EU Kids online nebo jsou zapojeni do mezinárodního programu COST A 30 Action "East of West: Setting a New Central Eastern European Media Research Agenda". Společně s Institutem regionální žurnalistiky a vydavatelstvím• Vltava-Labe-Press se katedra podílela na vydání recenzované publikace Regionální média v evropském kontextu (2007). Katedra v roce 2005 spolupořádala konferenci• Lidové noviny Arnošta Heinricha a dnešek. ZUR.indd 16 12.12.2008 9:28:07 17 ZUR.indd 17 12.12.2008 9:28:13 Projekty a mezinárodní spolupráce Na katedře působí od roku 2008 unikátní internetové univer-• zitní Rádio R www.radio-r.cz. Pro výuku slouží cvičný internetový časopis STISK www.stisk.fss.muni.cz. Ve spolupráci s RTA nabízí katedra studentům praxi při tvorbě• Studentského magazínu, který od konce roku 2008 vysílá RTA jednou měsíčně na jihomoravské frekvenci TV Prima. Studenti oboru působí jako redaktoři studentského fakultního• časopisu Halas, který má mnohaletou tradici. Prostory katedry oživila v roce 2008• Mediální galerie, sloužící k výstavám prací a fotografií studentů i profesionálních novinových fotografů. U příležitosti 10. výročí založení Fakulty sociálních studií na-• psali studenti žurnalistiky unikátní knihu rozhovorů nazvanou Absolventi: nepřehlédnutelní a úspěšní. Studenti mohou vyjíždět na zahraniční studijní pobyty a pra-• covní stáže organizované v programu Erasmus. Lze si přitom vybírat z univerzit v Německu, Norsku, Polsku, Portugalsku, Slovensku, Slovinsku, Španělsku a Velké Británii. Katedra také navázala spolupráci s bruselským deníkem Europolitics a nyní studentům nabízí praxi v tomto anglicky psaném médiu. 18 ZUR.indd 18 12.12.2008 9:28:16 19 ZUR.indd 19 12.12.2008 9:28:23 ZUR.indd 20 12.12.2008 9:28:23