Některé otázky, kterými se obor mediální studia a žurnalistika zabývá: Studijní program poskytuje posluchačům komplexní pohled na mediální komunikaci z hlediska historického, teoretického i praktického. Studium sleduje nejnovější trendy v oboru a nabízí reflexi poznatků, metod a strategií, které se uplatňují ve všech druzích médií. Více informací na WWW. chcinafsS.CZ Jak média fungují? Na koho mají vliv? Jak pracují žurnalisté? Co umí? Jací jsou? Co média nabízí? Jak s nimi zacházet? Patří budoucnost multimediálním novinářům nebo žurnalistům-specialistům? Zmizí tisk a zůstanou jen digitální média? Kam směřuje jejich vývoj? Studium oboru mediální studia a žurnalistika vychází z předpokladu, že žurnalistiku je žádoucí studovat ve spojení s mediálními studii, která jí poskytují teoretický a metodologický základ. Na bakalářské úrovni tento základ v prezenčním studiu rozšiřuje další Bakalářské dvouoborové prezenční studium obor, to znamená, že posluchači studují obor mediální studia a žurnalistika v kombinaci s téměř dvěma desítkami jiných, například se sociologií, politologií či psychologií. Uchazeči, kteří si zvolí kombinovanou formu, studují žurnalistiku jednooborově. Studenti v bakalářském stupni se mohou výběrem předmětů zaměřit například na: «* televizi, «* rozhlas, «* online žurnalistiku, «* tištěná média, «* práci s redakčními systémy a grafikou, «* dějiny médií. Odbornou průpravu získávají posluchači v praktických kurzech a při jednosemestrální praxi v českých i zahraničních médiích, která nemá v českém a slovenském prostředí konkurenci a je velmi důležitá pro budoucí pracovní uplatnění. Kombinované bakalářské jednooborové studium oboru žurnalistika Kombinovaný jednooborový bakalářský obor žurnalistika se cíleně zaměřuje především na teorii a praxi žurnalistiky. Vzhledem ke kombinované formě je studium vhodné pro odborníky působící v médiích a příbuzných oborech, přihlásit se však mohou i absolventi středních škol bez praxe. Magisterské jednooborové prezenční studium Navazující magisterské studium je specifické tím, že v sobě rovnovážně spojuje teoretickou i praktickou rovinu problematiky. Posluchači získávají potřebné znalosti a kompetence pro teoretické zkoumání a analýzu médií-jejich obsahu a účinku - i publika, ale zároveň se učí obsah médií vytvářet a distribuovat pro různé typy cílových skupin. Prostor dostává zejména tvorba mediálních produktů s akcentem na audiovizuální žurnalistiku a online média. Doktorské studium Absolventi magisterského oboru mají možnost ve studiu pokračovat a pod vedením školitele z oboru mediálních studií a žurnalistiky získat titul Ph.D. v doktorském studijním programu sociologie. compare P^T^ -Cti rehabilitationcenu under treatment ffl our c Robert Čásenský, MF Dnes Jan Hartl, STEM - Středisko Karel Hvízdala, spisovatel, empirických výzkumů publicista Janek Kroupa, televize NOVA Tomáš Sedláček, ekonom Erik Tabery, Respekt Jiří Václavek, Česká televize Robert Záruba, Česká televize Peter Dahlgren, Lunds Paolo Mancini, Universita Universitet, Švédsko degli Studi di Perugia, Itálie Jörg Matthes, Universität Wien, Rakousko Ralph Negrine, University of Sheffield, Velká Británie Projekt INZA Projekt INZA se zabývá inovací bakalářského kombinovaného jednooborového studia. Součástí inovace je především vytvoření studijních materiálů, prezentací, e-learnin-gových nástrojů a možnost využití techniky při praktických workshopech zaměřených na novinářskou práci. Klíčovým novým prvkem výuky jsou intenzivní odborné semináře, které studenty lépe připraví na praxi. Moderní digitální technika pak zajišťuje orientaci studentů v nových technologických trendech vyžadovaných zaměstnavateli. Dvacet nových nebo inovovaných kurzů vedou externí odborníci, kteří nabízejí exkluzivní znalosti a dovednosti a zvyšují tak konkurenceschopnost studentů na trhu práce. Projekt SOVA 21 Projekt SOVA 21 řeší inovaci magisterského prezenčního studijního programu. Hlavní záměry: «* jasná profilace a diverzifikace studijního programu (nové a inovované kurzy, možnost uplatnění na trhu práce či v navazujícím studiu, vytvoření materiálního a technického zázemí pro výuku odpovídající nejnovějším trendům), «* podpora internacionalizace (rozšíření výuky v angličtině, zapojení zahraničních odborníků), «* kooperace kateder, fakult i univerzit (sdílení kurzů, spolupráce na zvaní expertů, pořádání odborných setkání pro studenty). Dvacet nových nebo inovovaných předmětů klade důraz na směřování studia k takzvaným media studies a journalism studies - především v kurzech zaměřených na teoretické znalosti a analytické a badatelské dovednosti. Akcentuje se také kritické a inovativní myšlení studentů a vazba na aktuální vývoj oboru - nová média, digitalizaci, multimedializaci, audiovizuální média a podobně. Posluchači mohou využívat například: • digitální střižny, • multimediální počítačovou učebnu, • audiovizuální centrum, • televizní studio, • rozhlasové studio. Studenti si mohou pro své úkoly vypůjčit také kvalitní digitální techniku: • kamery, • fotoaparáty, • diktafony, • investigativní techniku. Členové katedry působí ve výzkumném projektu VITOVIN, kde se zaměřují na internet, nová média a jejich uživatele a na vztah politiky a nových i masových médií. Současně se tým ve spolupráci s London School of Economics and Political Science podílí na projektu EU Kids Online Ml (EUK03), který se zaměřuje na zkoumání rizik spojených s používáním internetu dětmi a adolescenty. Katedra spolupracuje také na vydávání odborného recenzovaného vědeckého časopisu Mediální studia. dějiny českých médií 20. století j i í m 1 Příklady vědeckých a odborných publikací, na nichž se podíleli členové katedry: «* Audience Transformations: Late Modernity's Shifting Audience Positions, Children, risk and safety on the internet, Making Democracy in 20 Years: media and Politics in Central Europe, «* Radio Liberty in the Context of EU--Russia-US Relations, «* Dějiny českých médií 20. století. Publikace vydané přímo na katedře: «* Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009, «* Poznámky ke studiím nových médií, «* Nové trendy v médiích I: Online a tištěná média, «* Nové trendy v médiích II: Rozhlas a televize. 11 Každoročne na katedre učí zahraniční špičkoví odborníci - v posledních letech to byli například hosté z Německa, Polska, USA, Velké Británie, Kanady či Švédska. Studenti mohou vyjíždět na zahraniční studijní pobyty a pracovní stáže. Katedra také dlouhodobě nabízí žurnalistickou praxi v bruselském anglickojazyčném týdeníku New Európe. V každém akademickém roce vyjíždí do zahraničí okolo 25 studentů. Výběr partnerských univerzit: «* Buskerudn University College, Nizozemí, «* Karlhochschule International University, Německo, «* Science Po, Francie, «* Stockholm University, Švédsko, «* University of Sussex.Velká Británie, «* University of Wroclaw, Polsko. studentské internetové Rádio R (www. radior.cz) , cvičný studentský online deník Stisk, Rádio Stisk a TV Stisk (www.munimedia.cz) , Multimediální den (ukázky, workshopy, besedy se špičkovými experty z praxe), Regionální novinářská cena (uděluje Nadace Konráda Adenauera), odborný e-časopis Media res (připravují současní i bývalí studenti oboru), letní škola (například na téma politika a média), Partnerství ve vzdělávání (vzdělávací seminář pro pro střední školy), online zpravodaj Ignis Brunensis (společně s agenturou SNIP). Jak se studentům na praxi daří: «* šéfredaktoři hodnotí studenty na stupn ci 1 až 5 průměrnou známkou 1,27. «* studenti hodnotí přínos praxe v anonymních dotaznících průměrem 1,49. «* užitečnost studia oboru pro praxi v médiích hodnotí studenti známkou 2,04. «* více než 70 procent studentů dostalo v době praxe nabídku další spolupráce s redakcí, v níž působili. Zdroj: dotazníky z praxí v letech 2006 až 2013 Všichni studenti bakalářského prezenčního studia praktikují v médiích v tuzemsku i v zahraničí - v tisku, rozhlasu, televizi i online médiích, například v regionálních Denících, v Mladé frontě Dnes, v Právu, České televizi, televizi Prima, v Českém rozhlasu, bruselském týdeníku New Europe a podobně. nti oboru mediální studia a žurnalistika se uplatňují zejména jako: «* žurnalisté (reportéři, editoři, moderátoři, fotografové) v tištěných, elektronických i online médiích, «* specialisté v programových a dramaturgických odděleních, «* vedoucí pracovníci různých typů mediálních organizací, «* analytici a badatelé v analyticky a výzkumně zaměřených institucích, «* redaktoři v nakladatelstvích «* kreativní pracovníci v reklamních agenturách «* specialisté v public relations, «* tiskoví mluvčí či mediální poradci.