Akademický senát Fakulty sociálních studií  Masarykovy univerzity  Zápis ze 199. zasedání 31. 5. 2019  Přítomni (v abecedním pořadí):  ● Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.  ● Mgr. Patrik Gažo (příchod v 16:05 hodin)  ● Bc. Hračja Gjulzadjan  ● Daniel Jirků  ● prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.  ● doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (odchod v 15:57 hodin, příchod v 16:04 hodin)  ● Mgr. et Mgr. Petra Vejvodová, Ph.D.  ● Kristina Zindulková  Omluveni:  ● Mgr. Otto Eibl, Ph.D.  ● Magdaléna Janigová   ● doc. Mgr. et Mgr. Oldřich Krpec, Ph.D.  Hosté:  ● doc. PhDr. Břetislav Dančák, Ph.D.  ● doc. PhDr. Roman Chytilek, Ph.D.  Program jednání:  1) Podmínky přijímacího řízení na FSS MU v akademickém roce 2019/2020  2) Směrnice O předmětech v anglickém jazyce  3) Směrnice Jazyková příprava na FSS  4) Směrnice O zásadách pro schvalování přestupů a změn studijních plánů  5) Výroční zpráva FSS za rok 2018  6) Návrh výzvy k reflexi tématu změny klimatu  7) Různé  Program byl schválen (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo).      Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, Akademický senát Joštova 218/10, 602 00 Brno, Česká republika E: senat@fss.muni.cz, www.fss.muni.cz 1/10 1) Podmínky přijímacího řízení na FSS MU v akademickém roce 2019/2020  Burgr:​Požádal přítomné hosty o uvedení předloženého dokumentu.  Dančák: Uvedl, že důvodem předkládání návrhu Podmínek přijímacího řízení na FSS MU                      v akademickém roce 2019/2020 v tomto termínu je změna kontextu přijímacího řízení oproti                    letům minulým – nyní má FSS nové studijní programy v bakalářském, zčásti i v magisterském                    stupni –, kdy je třeba vyhovět všem zákonným požadavkům a současně zakomponovat                    prvky, které dosud v legislativním podkladu přijímacího řízení nebyly. Po projednání kolegiem                    děkana se vedení FSS rozhodlo umožnit přijetí na FSS bez nutnosti absolvovat přijímací                        zkoušku, pokud uchazečka nebo uchazeč o studium významně uspějí ve Středoškolské                  odborné činnosti. Tento návrh byl iniciován budoucím děkanem FSS                prof. PhDr. Stanislavem Balíkem, Ph.D.  Chytilek: Upřesnil, že jednou ze zákonných podmínek je požadavek, aby přijímací řízení trvalo                      minimálně čtyři měsíce. To FSS splňovala bez obtíží u přijímacího řízení do bakalářského                  studia, problematické by to bylo u přijímacího řízení do navazujícího magisterského studia,                    mimo jiné v souvislosti s tím, že jej jako jedna z fakult v České republice FSS vypisuje dvakrát                          ročně. V letošním roce jej musí vypsat od 1. 8. 2019, kdy již musí být Podmínky přijímacího                        řízení na FSS MU v akademickém roce 2019/2020 schváleny. Dle původní představy měl                  jejich novou podobu připravovat již budoucí děkan, který za ně ponese zodpovědnost.                    Předložený dokument byl s profesorem Balíkem projednáván a vyslovil s ním souhlas.  Burgr:​Poděkoval za představení a poskytl prostor pro dotazy a podněty.  Gjulzadjan: Vznesl dotaz, jak se bude významnost úspěchu uchazečů o studium na FSS                      ve Středoškolské odborné činnosti zkoumat.  Dančák: Vysvětlil, že uchazeči spolu se žádostí o přijetí bez přijímací zkoušky doloží alespoň                      jednu z následujících skutečností: úředně ověřenou kopii diplomu, kopii diplomu ověřenou                    razítkem a podpisem střední školy, potvrzení s podpisem a razítkem střední školy, pokud je                      žadatel a) úspěšným řešitelem alespoň krajského kola Středoškolské odborné činnosti                    v dokumentu vyjmenovaných kategoriích (nelze uplatnit kolektivní řešení), b) úspěšným                  řešitelem alespoň krajského kola slovenské Stredoškolské odborné činnosti v dokumentu                  vyjmenovaných kategoriích (opět nelze uplatnit kolektivní řešení), c) účastníkem celostátního                    kola Zeměpisné olympiády kategorie D, d) účastníkem celostátního kola Dějepisné soutěže                      studentů gymnázií ČR a SR.   Jirků: ​Ujistil se, že chápe správně, že předkládané Podmínky přijímacího řízení na FSS MU                        v akademickém roce 2019/2020, které umožňují prominutí přijímacího řízení uvedeným                způsobem, platí pro všechny bakalářské studijní programy. Poukázal na to, že například                    studijní program Psychologie vyžaduje pro přijetí mnohem vyšší percentil než některé jiné.  Dančák: ​Odpověděl, že ano. Vedení FSS dospělo ke shodě, že nejdříve se uplatní dané                          kritérium na celou FSS. Pokud by se ukázalo, že se do určitých studijních                    programů – například studijního programu Psychologie – dostávají uchazeči nesplňující          náročné podmínky studia, pak by se pro ně přijala výjimka. ​Burgr​: V kontextu jednoho                        z posledních zápisů z kolegia děkana FSS se otázal, zda se přijímací zkoušky pro studenty                      2/10 ze zahraničí do českých studijních programů ruší a zda jejich nezahrnutí do předkládaného                  dokumentu je tedy výsledek rozhodnutí o zrušení.  Dančák:​Potvrdil, že se nebudou realizovat a ruší se.  Burgr: ​Po prostoru poskytnutém pro případné další dotazy navrhl hlasovat o usnesení                  týkajícím se Podmínek přijímacího řízení na FSS MU v akademickém roce 2019/2020.  Usnesení: AS FSS projednal a schválil Podmínky přijímacího řízení na FSS MU v akademickém                    roce 2019/2020. (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo) 2) Směrnice O předmětech v anglickém jazyce  Dančák: Předestřel, že změnou, kterou FSS prochází, bude zčásti dotčen i požadavek                      na absolvování předmětů v anglickém jazyce. Pro české studijní programy FSS přijímací                  řízení v anglickém jazyce neuplatňuje, ale každý student má povinnost absolvovat celé                      předměty v anglickém jazyce. Tím FSS dbá na zvýšení odborné kompetence studentů                    procházejících bakalářským a magisterským studiem. Tuto povinnost chce vedení FSS udržet                    i ve změněné struktuře studijních programů, proto navrhuje směrnici, která povede katedry                    k tomu, aby nabízely předměty v anglickém jazyce, a zároveň zavazuje studenty si přiměřené                      množství předmětů v anglickém jazyce zapisovat.  Chytilek: ​Doplnil, že tato i další dvě předkládané směrnice pozměňují směrnice, které již FSS                        měla. Snaží se přizpůsobit tomu, že nebude mít již dále studijní obory, ale studijní programy,                              a dosud dvouoborové studium již nebude symetrické (90 a 90 kreditů), ale asymetrické (120                      a 60 kreditů). Povinnost absolvovat odborné předměty v anglickém jazyce by se měla                    soustředit do větší části studia: do jednooborového studia, do jednooborového studia                se specializací nebo do hlavního studijního plánu u sdruženého studia. To je hlavní změna,                      kterou vedle změny terminologie, směrnice přináší.  Burgr:​Poděkoval za představení směrnice a otevřel diskuzi.  Zindulková: ​Vznesla dotaz, zda oba předměty v anglickém jazyce musí být na hlavním oboru.  Chytilek: Potvrdil, že je to tak, buď v rámci povinných předmětů nebo povinně volitelných                          předmětů. Doplnil, že dosud byl předmět pouze jeden, nyní jsou dva.  Burgr: ​Otázal se, zda si každá katedra nebude moci stanovit, že se do těchto dvou předmětů                            povinný předmět vyučovaný v anglickém jazyce nepočítá.  Chytilek: ​Odpověděl, že to by bylo příliš přísné: stále by se mělo jednat o studijní programy                              uskutečňované převážněv českém jazyce. Dva předměty ale stačí k ověření schopnosti                studovat v anglickém jazycea je důležité, že se jedná o výuku v oborové angličtině.  Vejvodová: ​Vznesla dotaz, zda tato směrnice bude platit i pro studenty zařazené do studijních                      plánů na dostudování.  3/10 Chytilek: Odpověděl, že uvedené povinnosti budou mít studenti přijatí ke studiu                    v akademickém roce 2019/2020. Na studenty přijaté před akademickým rokem 2019/2020,            které FSS převede do studijních plánů na dostudování, se budou vztahovat původní                    podmínky. Pro starší studenty se uplatní přechodná ustanovení, které směrnice převzala                  ze směrnice dřívější, zachovávající původní podmínky. I tato směrnice musí ctít, co je                      stanoveno na úrovni MU: převedením se studium nesmí ztížit.  Burgr: ​Po prostoru poskytnutém pro případné další dotazy či podněty navrhl hlasovat                  o usnesení týkajícím se Směrnice O předmětech v anglickém jazyce.  Usnesení:  AS FSS projednal a schválil Směrnici O předmětech v anglickém jazyce.  (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo)  3) Směrnice Jazyková příprava na FSS  Dančák: Sdělil, že směrnice v reakci na odlišnou terminologii spojenou se změnou studijních                    oborů na studijní programy nahrazuje dříve existující směrnici z roku 2016. Opět se primárně                    vztahuje na požadavky kladené na studenty, které musí splnit ve studijních programech. Týká                    se bakalářského a magisterského studia, v doktorských studijních programech je úprava                  jazykové přípravy v kompetenci oborových rad, které rozhodují, jaké jazyky mají studenti                      absolvovat. Ve vztahu k bakalářskému studiu je vyžadována jazyková kompetence úrovně B2                  společného referenčního rámce, u magisterského studia jazyková kompetence úrovně C1.                Vychází z debaty, jež se odehrála před několika lety mezi vedením FSS a vedoucími kateder                        a z níž vyplynula shoda na tom, že studenti, kteří z FSS odcházejí, by měly dosahovat těchto                          úrovní jazykové kompetence.  Chytilek: ​Dodal, že došlo též k doplnění, že se směrnice vztahuje jen na české studijní                          programy.  Burgr: ​Poděkoval za představení, poskytl prostor pro případné dotazy či podněty a následně                  navrhl hlasovat o usnesení týkajícím se Směrnice Jazyková příprava na FSS.  Usnesení:  AS FSS projednal a schválil Směrnici Jazyková příprava na FSS. (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo)  4) Směrnice O zásadách pro schvalování přestupů a změn studijních plánů  Dančák: ​Zopakoval, že i tato směrnice reaguje na změny ve studijní struktuře nejen na FSS,                      ale na celé MU. Hlavním motivem při jejím psaní  bylo, aby každý student, který bude                          převáděn ze starých studijních oborů na nové studijní programy, nebyl převodem                  znevýhodněn, ať již ztrátou odstudovaných kreditů, nebo jiných výhod, které měl. Návrh                        směrnice vypracovaný proděkanem Chytilkem byl projednán s kolegiem děkana              i Rektorátem MU. Z důvodu snahy zakomponovat co nejvíce možných variant, ve kterých se                    studenti mohou ocitnout v souvislosti se změnou studijních oborů na studijní programy                  4/10 při studiu na FSS, v mezifakultním studiu či při přerušení studia, je směrnice poměrně                  obsáhlá.  Chytilek: ​Připomněl, že s principem, že studenti nesmí přijít o nic, co mají odstudováno, ještě                          více souvisí Opatření Zajištění možnosti dostudování pro studenty studijních oborů FSS MU,                    vyhlášené dříve v tomto roce. Daná směrnice řeší nenárokové možnosti měnit si části studia.                        To bylo možné i dosud, ale situace je nyní komplikovanější v tom, že speciálně ve sdruženém                          studiu, které má větší a menší část, přibývají varianty, které by dříve nedávaly smysl: lze si                              nově změnit jeden obor (větší) na druhý (menší) a druhý (menší) na první (větší). Vedení FSS                          muselo uvažovat nad všemi situacemi, které mohou nastat. Uvedl, že ke směrnici obdržel                      několik návrhů od pana doktora Burgra. Objasnil, že dle Studijního a zkušebního řádu MU se                  předpokládá jen to, že studenti mohou měnit studijní plán v rámci studijního programu, který                          studují. To by prakticky znamenalo, že například u magisterského studijního programu                    Politologie by bylo možné provést změnu z jednooborového studijního plánu na studijní plán                      se specializací, ale nic jiného, u bakalářského studijního programu Sociologie by bylo možné                    změnit jednooborové studium na sdružené nebo na studijní plán se specializací Gender,                ale nic dalšího. V souvislosti s dotazem pana doktora Burgra, zda může FSS jít nad rámec                    možností daných Studijním a zkušebním řádem MU, uvedl, že se předpokládá, že na FSS                        bude možné změnit i hlavní studijní plán ve sdruženém studiu, což studentům přinese větší                        možnosti než stanovuje Studijní a zkušební řád MU, jenž představuje kompromisní, minimální                    úroveň, kterou je studentům MU napříč všemi fakultami schopna nebo ochotna garantovat.                        Zdůraznil, že se změnou musí souhlasit vedoucí katedry, kam student chce přestoupit.                      Při přestupu musí studentovi alespoň část studia zůstat. Není tedy možný přestup                      z jednooborového studijního plánu do jednooborového studijního plánu v prezenčním studiu,                například ze studijního plánu Psychologie do studijního plánu Politologie. Z jednooborového                do sdruženého studia přestoupit lze, může dojít ke změně vedlejšího studijního plánu za jiný                      vedlejší, nebo hlavního studijního plánu za jiný hlavní. Část toho, co již student odstudoval,                          mu musí zůstat. Lze žádat o přestupy buď v rámci struktury nových studijních programů, je                          představitelné, že i v rámci struktury starých studijních oborů, ale ne o změnu ze studijního                      programu na studijní obor nebo ze studijního oboru na studijní program. Poslední uvedené je                      spornou kategorií, kam spadají jednak studenti mající těsně před státní závěrečnou zkouškou,                        jednak i studenti v mezifakultním studiu. Připomínka pana doktora Burgra směřovala k tomu,                že nemožnost přestupu studenty v mezifakultním studiu znevýhodňuje. Vedení FSS to mrzí,                      důvodem je nemožnost zajistit při přestupu z mezifakultního studia do nového studijního                  programu kreditový soulad studijních plánů, které má student na jiné fakultě. Problematické                      je i to, že na některých fakultách studijní plány ani neexistují, nebo se velmi liší. Jedinou                            teoretickou možností řešení by mohla být cesta přestupu v rámci studijního oboru tak, aby                          student studoval jen na FSS, a pak jej FSS převede, jakmile bude ve studijním programu,                        opět může požádat o přestup. Jedná se sice o komplikovanou, ale průchozí cestu                      pro žadatele extrémně nespokojené se svým mezifakultním studiem. Dodal, že v dalších                  částech směrnice pan doktor Burgr navrhl v podstatě terminologické vyjasnění některých                formulací. Přislíbil drobné formulační změny zapracovat. Shrnul, že se může zdát, že                        směrnice podmínky přestupů a změn studijních plánů zpřísňuje, ale není tomu ve skutečnosti                      tak.  5/10 Zindulková: Vznesla dotaz, zda se při změně vedlejšího a hlavního studijního plánu změní                      studijní program.  Chytilek: Odpověděl, že u nově nastupujících studentů se studijní program změní. U studentů                      převedených, kteří budou v plánech na dostudování, to ještě není jasné, ale pravděpodobně                      se může stát, že to zůstane tak, jako dosud, kdy studenti studovali ve studijním programu,                            který se nějak jmenoval, a bez ohledu na to, kde zpracovávali bakalářskou práci, obdrželi                      diplom z tohoto programu. U nových studentů bude perfektní korelace mezi hlavním                    studijním plánem a tím, kde budou psát bakalářskou práci, i proto lze hlavní studijní plán                          měnit do pátého semestru bakalářského studia.  Zindulková: Dále se otázala, zda by bylo možné, aby student přestoupil z jednooborového                        studijního plánu na sdružený, a pak na jiný jednooborový.  Chytilek: Potvrdil, že by to možné bylo, nicméně jsou k přestupům nutné souhlasy vedoucích                          kateder. Spíše by v takových případech očekával zamítavé stanovisko. Vedení FSS usiluje                      o snahu o vyváženou situaci mezi vědomím, že ne všichni uchazeči o studium správně trefí,                        co chtějí studovat, a ochranou kateder, kde je o studium velký zájem a jejichž kapacity jsou                          omezené.  Zindulková: Další dotaz směřovala k existenci pravidla týkajícího se termínů, do nichž je                      možné o změnu žádat. V předloženém návrhu směrnice se objevují třetí, čtvrtý i pátý semestr                        studia.  Chytilek: ​Vysvětlil, že pravidlo se odvíjí od toho, kolik kreditů musí student nově absolvovat,                          o kolik kreditů by změnou přišel: čím více kreditů se změna týká, tím rychleji ji student musí                                udělat.  Burgr: ​Vyjádřil své pochopení pro to, že problém znevýhodnění studentů v mezifakultním                    studiu FSS nedokáže sama vyřešit. Poukázal na to, že směrnice hodně akcentuje bakalářské                        studium, ale vztahuje se i na studium magisterské. Některá ustanovení hovoří o tom, že                      nejpozději lze změnu učinit začátkem třetího semestru studia. Otázal se, zda v magisterském                        studiu není příliš pozdě měnit něco po polovině studia, v době, kdy student začíná psát                          diplomovou práci.  Chytilek: V reakci sdělil, že možnost změnit studium do třetího semestru se u magisterského                      studia týká dvou věcí: jednak se jedná o možnost změny z jednoho studijního programu                        na studijní program se specializací, jednak o přestup z kombinovaného studia na studium                prezenční a naopak. Shrnul, že dlouhé lhůty byly u magisterského studia ponechány                    z důvodu přizpůsobení fungování FSS.  Zindulková: ​Ujistila se, že správně rozumí tomu, že když student bude chtít měnit hlavní                            studijní plán na vedlejší a tento vedlejší na jiný vedlejší, musí to udělat ve dvou krocích.  Chytilek: ​Odpověděl, že je lepší to učinit dvěma žádostmi, ne jednou žádostí.                      Panu doktoru Burgrovi poděkoval za navržené formální úpravy směrnice, jež se do její finální                    podoby promítnou. Jako námět pro tento, nebo budoucí AS, případně i vedení FSS                      6/10 předestřel, že by bylo vhodné systémově vyřešit to, aby na FSS byla osoba, jež by se                              formálními aspekty norem zabývala.  Burgr: ​Po prostoru poskytnutém pro případné další dotazy či připomínky navrhl hlasovat                  o usnesení týkajícím se Směrnice O zásadách pro schvalování přestupů a změn studijních                  plánů.  Usnesení: AS FSS projednal a schválil Směrnici O zásadách pro schvalování přestupů a změn studijních                    plánů po zapracování připomínek vznesených v diskuzi při jednání senátu.  (8 pro, 0 proti, 0 se zdrželo)  5) Výroční zpráva FSS za rok 2018  Dančák: Krátce představil Výroční zprávu FSS za rok 2018, vyzdvihl její grafické provedení                    a fakt, že dobře dokumentuje, kam FSS za poslední roky dospěla. Dodal, že je pyšný na to,                          že mohl spolupracovat s proděkankami a proděkany, s nimiž pracoval. Z  Burgr: ​Po prostoru poskytnutém pro další dotazy či komentáře navrhl hlasovat o usnesení                  týkajícím se Výroční zprávy FSS za rok 2018.  Usnesení: AS FSS projednal a schválil Výroční zprávu FSS za rok 2018. (8 pro, 0 proti, 0 se zdrželo)  6) Návrh výzvy k reflexi tématu změny klimatu  Burgr: ​Požádal o představení návrhu výzvy k podpoře environmentálních aktivit jeho                  předkladatelku Kristinu Zindulkovou.  Zindulková: Vyzvala AS FSS k debatě o znění přepracovaného návrhu usnesení: „AS FSS                        poukazuje na důležitost akceptace vědeckých poznatků o klimatické změně, akcentuje                závažnost klimatické krize a nutnost reagovat odpovídajícím jednáním. Proto vyjadřuje                  podporu studentské angažovanosti v tomto tématu a vyzývá vedení fakulty i akademickou                  obec, aby přispěly vlastními silami k řešení klimatické krize: mimo jiné se ve výzkumu a výuce                          více zaměřily na problematiku klimatické změny a podporovaly věcnou diskuzi o tomto                  tématu.“   Burgr: ​Otevřel diskuzi.  Dančák: ​Podotkl, že by osobně preferoval pouze pojem „klimatická změna“, nikoliv                      „klimatická krize“. Považuje jej v akademickém prostředí za adekvátnější.  Zindulková: V reakci uvedla, že vzhledem k faktičnosti pojmu by pojem „klimatická krize“                      považovala za přesnější, nicméně s ohledem na to, jak může vyznívat v současném kontextu,                    by se změně nebránila.  7/10 Kopeček: ​Sdělil, že vítá posun od předchozí varianty navrhovaného usnesení. Poukázal na to,                      že v materiálech Mezivládního panelu pro klimatickou změnu se běžně vyskytuje výraz                    „klimatická změna“, o „klimatické krizi“ se hovoří pouze dvakrát v citovaných převzatých                    textech, což pravděpodobně souvisí s tím, že na rozdíl od výrazu „klimatická změna“ je výraz                        „klimatická krize“ vnímán sporně, na jeho obsahu nepanuje konsenzus. K druhé části                    navrženého znění usnesení, která obsahuje výzvu k tomu, aby se akademici ve výzkumu                      a výuce více zaměřili na problematiku klimatické změny, upozornil, že po jeho případném                    schválení může být její praktické uplatňování ve výuce problematické. Například v předmětu,                    kde se již nyní o environmentalismu učí, se bude muset ještě více akcentovat, na úkor jeho                            jiné obsahové náplně.  Gjulzadjan: ​Uvedl, že takové pojetí druhé části navrhovaného usnesení by bylo příliš tvrdé,                          jestliže se již ve výuce téma objevuje, žádné další změny nastat nemusí. Dodal, že osobně                            považuje výraz „odpovídajícím jednáním“ za vágní. Přemýšlel, co se vlastně na FSS může                      změnit: lze pracovat s dešťovou vodou či efektivněji nakládat s energiemi. To jsou konkrétní                      změny, které snad nikomu nemohou vadit a které lze realizovat poměrně rychlým způsobem.  Dančák: ​Vysvětlil, že s dešťovou vodou to není tak jednoduché, nicméně s energiemi lze dále                          pracovat. Na FSS již nyní bezděčně neběží obrazovky, které by v noci informovaly                      nepřítomné studenty a vyučující o různých událostech; před několika lety bylo přijato opatření                      vedoucí k úsporám elektrické energie v počítačových učebnách. V následujících měsících by                  mělo dojít k realizaci instalace spořičů vody.  Burgr: ​Navrhl upravit formulaci usnesení tak, aby znělo: „Akademický senát FSS poukazuje                      na důležitost akceptace vědeckých poznatků o klimatické změně, akcentuje její závažnost                  a nutnost reagovat odpovídajícím jednáním. Proto vyjadřuje podporu studentské                angažovanosti v tomto tématu a vyzývá vedení fakulty i akademickou obec, aby její členové                      přispěli vlastními silami k řešení klimatické změny: mimo jiné ve výzkumu a výuce                    neopomínali problematiku klimatické změny a podporovali věcnou diskuzi o tomto tématu.“  Stibral: ​Podpořil navrženou změnu usnesení.  Jirků: ​Též vyjádřil souhlas s aktualizovanýmusnesením. Dodal, že nakonec nejde o obsah, ale                        o efekt samotného usnesení: ukázat, že FSS má studenty a zaměstnance, kteří považují                      za nutnost se veřejně vyjádřit.  Zindulková: ​Uzavřela, že tato navržená formulace odpovídá tomu, k čemu měla diskuze                      směřovat. K předchozím komentářům uvedla, že nejde o to, aby všichni začali vyučovat                      o klimatické změně, aby se měnily studijní plány, nýbrž o to, aby právě akademická obec                          a její členové byli otevření vědeckým poznatkům a tématu jako takovému. To dle jejího mínění                        formulace splňuje, stejně tak i může slovy „přispěli vlastními silami k řešení klimatické změny“                        vyzývat k tomu, o čem hovořil Hračja Gjulzadjan, tedy nejen k výuce, ale případně i k řešení                      praktičtějších záležitostí.  Burgr: ​Po prostoru poskytnutém pro případné další připomínky navrhl hlasovat o usnesení                  v jím navržené podobě.  8/10 Usnesení: AS FSS přijímá výzvu v následujícím znění: „Akademický senát FSS poukazuje na důležitost                      akceptace vědeckých poznatků o klimatické změně, akcentuje její závažnost a nutnost                  reagovat odpovídajícím jednáním. Proto vyjadřuje podporu studentské angažovanosti v tomto                  tématu a vyzývá vedení fakulty i akademickou obec, aby její členové přispěli vlastními silami                        k řešení klimatické změny: mimo jiné ve výzkumu a výuce neopomínali problematiku klimatické                    změny a podporovali věcnou diskuzi o tomto tématu.“. (8 pro, 0 proti, 0 se zdrželo)  7) Různé  a. Společný univerzitní základ  Vejvodová: ​Otázala se, zda došlo k posunu v otázce zařazení společného univerzitního                    základu do nových studijních plánů.  Chytilek: ​Odpověděl, že v průběhu dnešního dne by měl být zveřejněn zápis z předmětné                        schůzky. V otázce univerzitního základu zatím není MU sjednocená, došlo k dohodě na tom,                      že se univerzitní základ bude využívat podobně jako se využívají povinně volitelné předměty.  Přístí zasedání ​AS FSS se uskuteční 25. června od 15:00.   Přijatá usnesení: 2019-5-31/1 AS FSS projednal a schválil Podmínky přijímacího řízení na FSS MU v akademickém                    roce 2019/2020. (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo) 2019-5-31/2 AS FSS projednal a schválil Směrnici O předmětech v anglickém jazyce.  (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo) 2019-5-31/3 AS FSS projednal a schválil Směrnici Jazyková příprava na FSS.  (7 pro, 0 proti, 0 se zdrželo) 2019-5-31/4 AS FSS projednal a schválil Směrnici O zásadách pro schvalování přestupů a změn                  studijních plánů po zapracování připomínek vznesených v diskuzi při jednání senátu.  (8 pro, 0 proti, 0 se zdrželo) 2019-5-31/5 AS FSS projednal a schválil Výroční zprávu FSS za rok 2018. (8 pro, 0 proti, 0 se zdrželo) 2019-5-31/6 9/10 AS FSS přijímá výzvu v následujícím znění: „Akademický senát FSS poukazuje                    na důležitost akceptace vědeckých poznatků o klimatické změně, akcentuje její                závažnost a nutnost reagovat odpovídajícím jednáním. Proto vyjadřuje podporu                studentské angažovanosti v tomto tématu a vyzývá vedení fakulty i akademickou obec,                  aby její členové přispěli vlastními silami k řešení klimatické změny: mimo jiné                      ve výzkumu a výuce neopomínali problematiku klimatické změny a podporovali věcnou                diskuzi o tomto tématu.“. (8 pro, 0 proti, 0 se zdrželo)   Mgr. Otto Eibl, Ph.D.  předseda senátu  Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.  místopředseda senátu  Kristina Zindulková  místopředsedkyně senátu  Zapsala Kristýna Blahová  10/10