1 / 4 Směrnice ředitele Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č. 1/2019 ROZVRŽENÍ A EVIDENCE PRACOVNÍ DOBY NA ÚSTAVU VÝPOČETNÍ TECHNIKY MASARYKOVY UNIVERZITY (ve znění účinném od 1.12.2023) Podle čl. 8 odst. 6c) Organizačního řádu Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity vydávám toto opatření: Článek 1 Předmět úpravy Tato směrnice upravuje rozvržení a evidenci pracovní doby pro zaměstnance Ústavu výpočetní techniky (dále jen „ÚVT“) v souladu se zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP“), Směrnicí Masarykovy univerzity č. 11/2013 a Kolektivní smlouvou MU. Článek 2 Rozvržení pracovní doby (1) Provozní doba na pracovištích ÚVT začíná v pracovních dnech v 6:00 hodin a končí ve 22:00 hodin. V rámci této doby se realizuje pracovní doba zaměstnanců ÚVT, pokud nejde o nepřetržitý (směnný) provoz a výkon pohotovostí. (2) Na pracovištích ÚVT se uplatňuje jednosměnný pracovní režim s rozvržením do pětidenního pracovního týdne pondělí až pátek a nepřetržitý pracovní režim s rozvržením obvykle do sedmidenního pracovního týdne pondělí až neděle. Pracovní týden zaměstnanců začíná hodinou odpovídající nástupu zaměstnanců první směny. Zaměstnanci pracují v pružném rozvržení pracovní doby, rovnoměrném rozvržení pracovní doby nebo nerovnoměrném rozvržení pracovní doby. (3) Nejdéle po 6 hodinách výkonu práce čerpá zaměstnanec přestávku na jídlo a oddech v trvání nejméně 30 minut. Tato přestávka se nezapočítává do pracovní doby a nelze ji poskytnout na začátku a konci pracovní doby. Pravidla přestávek mezi směnami se řídí zákonnou úpravou. (4) Práce přesčas není součástí rozvrhu pracovních směn, jedná se o práci výjimečnou, nahodilou. Práci přesčas nařizuje nebo k ní dává souhlas nadřízený vedoucí zaměstnanec, který zodpovídá za její evidenci a dodržení limitů práce přesčas daných zákoníkem práce. Práce přesčas není, napracovává-li zaměstnanec prací konanou nad stanovenou týdenní pracovní dobu pracovní volno, které mu zaměstnavatel poskytl na jeho žádost. (5) Pro zaměstnance konající práci na základě dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (dále jen DPP nebo DPČ) je zaměstnavatel povinen ve spolupráci se zaměstnancem rozvrhnout jeho pracovní dobu v rámci pracovního výkazu. (6) Pohotovost se stanoví samostatným rozvrhem. Pracovní pohotovost, při které nedojde k výkonu práce, se nezapočítává do pracovní doby. Výkon práce v době stanovené pohotovosti nad limit týdenní pracovní doby je prací přesčas. 2 / 4 Článek 3 Pravidla pro uplatňování pružné pracovní doby (1) Pružné rozvržení pracovní doby na ÚVT se uplatňuje u zaměstnanců v jednosměnném pracovním režimu a zahrnuje časové úseky základní a volitelné pracovní doby. Základní a volitelná pracovní doba je stanovena takto: a) Provozně-ekonomická divize (s výjimkou zaměstnanců úklidových prací): základní pracovní doba v pondělí až pátek od 9:00 hodin do 14:00 hodin. Volitelná pracovní doba je stanovena v pondělí až pátek od 6:00 hodin do 9:00 hodin a od 14:00 hodin do 22:00 hodin. b) Odborné IT divize (s výjimkou pracovišť s nepřetržitým provozem): základní pracovní doba v pondělí až pátek od 10:00 hodin do 15:00 hodin. Volitelná pracovní doba je stanovena v pondělí až pátek od 6:00 hodin do 10:00 hodin a od 15:00 hodin do 22:00 hodin. (2) Při uplatňování pružné pracovní doby si zaměstnanec sám volí začátek a konec pracovní doby v rámci stanovených časových úseků volitelné pracovní doby s přihlédnutím k pracovním povinnostem a s tím, že je povinen pracovat po celou dobu základní pracovní doby s výjimkou čerpání přestávky na jídlo a oddech. (3) Pro zaměstnance, s nimiž byla sjednána kratší pracovní doba, a kteří pracují v režimu pružné pracovní doby, platí pravidla uplatnění pružné pracovní doby obdobně jako pro zaměstnance po stanovenou týdenní pracovní dobu s tím, že každému takovému zaměstnanci bude stanoven zaměstnavatelem individuální rozvrh pracovní doby. (4) U vybraných pracovních míst s ohledem na zajištění provozu pracoviště, případně pro zabezpečení mimořádných pracovních úkolů, může vedoucí pracoviště rozhodnout, že se pružné rozvržení pracovní doby neuplatní, a nařídit pevně začátek a konec pracovní doby. (5) Pro případy, kdy se pružné rozvržení pracovní doby podle § 85 odst. 5 zákoníku práce neuplatní, je rozvržení pracovní doby určeno tak, že směny v jednotlivých pracovních dnech trvají od 8.00 do 16.30 hodin (včetně přestávky v práci na jídlo a oddech). V individuálním případě může být začátek a konec směny určen, případně sjednán odlišně. (6) Průměrná týdenní pracovní doba na ÚVT musí být naplněna v měsíčním vyrovnávacím období (tj. příslušný kalendářní měsíc, v němž se pracovní doba rozvrhuje). (7) V rámci vyrovnávacího období je zaměstnanec povinen odpracovat celou pracovní dobu. Zaměstnanec, který neodpracuje pro omluvené překážky v práci příslušnou část volitelné pracovní doby za stanovené vyrovnávací období, je povinen tuto neodpracovanou část pracovní doby nadpracovat nejpozději do konce dalšího vyrovnávacího období. Pokud mu v tom brání další překážky na jeho straně, je povinen tak učinit bez zbytečného odkladu po jejich odpadnutí, pokud si s vedoucím pracoviště nedohodl jinou dobu nadpracování. Doba nadpracování není prací přesčas. (8) Překážky v práci na straně zaměstnance, které zasáhly do volitelné pracovní doby, se neposuzují jako výkon práce a není za ně poskytována náhrada mzdy. Článek 4 Evidence pracovní doby (1) Zaměstnavatel je povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci pracovní doby (tzn. dobu výkonu práce, nikoliv jeho pobyt na pracovišti) s vyznačením začátku a konce pracovní doby. 3 / 4 (2) Evidence pracovní doby dle článku 1 u zaměstnanců v pracovním poměru na ÚVT je vedena zejména v aplikaci INET, ve výjimečných případech jiným prokazatelným způsobem. Za správnost, úplnost a prokazatelnost evidence pracovní doby odpovídá nadřízený vedoucí pracovník. (3) Při elektronicky vedené evidenci jsou zaměstnanci povinni vyznačit počátek a konec odpracované doby, dobu nepřítomnosti na pracovišti a uvést důvody nepřítomnosti. (4) V případě více pracovních poměrů je zaměstnanec povinen vést oddělenou evidenci pro každý pracovní poměr. (5) Zaměstnanec je povinen první pracovní den následující po skončení evidovaného období předat v systému INET vyplněný formulář Evidence pracovní doby nadřízenému. Předáním potvrzuje správnost údajů. Pokud předání brání vážné okolnosti, učiní tak zaměstnanec bez zbytečného odkladu, jakmile pominou tyto důvody. (6) Zaměstnanci pracující na základě DPP, nebo DPČ, odevzdají pracovní výkaz ke schválení do 25. dne daného měsíce. (7) Kontrolu vedení evidence pracovní doby zaměstnanců svých pracovišť a její následné schvalování provádí vedoucí pracoviště bezodkladně po předání provedeném zaměstnancem dle odst. 5). (8) Pohotovost a práce přesčas se vede v samostatné evidenci, za správnost odpovídá příslušný vedoucí pracoviště. Článek 5 Práce na dálku (1) Se zaměstnancem může být dohodnutý výkon práce na dálku podle § 317 zákoníku práce. (2) Výkon práce v tomto režimu je možný pouze v případě písemného sjednání dohody o práci na dálku a odsouhlasení konkrétního termínu práce nadřízeným vedoucím zaměstnancem. (3) O výkon práce na dálku zaměstnanec žádá v aplikaci INET. V případech, kdy podání žádosti přes INET není možné, zaměstnanec získá souhlas nadřízeného pracovníka před zahájením výkonu práce na dálku a následně vyznačí v evidenci pracovní doby. (4) Výkon práce na dálku je možný pouze na území ČR. V odůvodněných případech smí ředitel ÚVT udělit výjimku. (5) Z důvodu charakteru činností není možné práci na dálku vykonávat u těchto profesí: a. systémové číslo 1109 – dělník I. – uklízeč/uklízečka b. systémové číslo 5208 - technik III. - operátor/operátorka Článek 6 Závěrečná ustanovení (1) Tato směrnice byla projednána a odsouhlasena Vysokoškolským odborovým svazem Koordinační odborovou radou Masarykovy univerzity dne 7.11.2023 (2) Výklad a kontrolu dodržování tohoto opatření vykonává Personální oddělení ÚVT. (3) Tato směrnice nabývá platnosti dnem podpisu. 4 / 4 (4) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1.12.2023. (5) Tato směrnice zrušuje směrnici ředitele ÚVT č. 1/2019 ze dne 30.10.2020, účinnou od 1.11. 2020. V Brně dne 23.11.2023 Mgr. Jan Mysliveček, Ph.D. ředitel Digitally signed by Mgr. Jan Mysliveček Ph.D. 23.11.2023