Č.j. MU-IS/ 184382/2020/1264464/ÚVT-2 1 Směrnice Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č. 1/2022 K provedení některých ustanovení Vnitřního mzdového předpisu Masarykovy univerzity a Směrnice Masarykovy univerzity č.3/2018 Katalog pracovních pozic (ve znění účinném od 1. července 2022) Podle čl. 8 odst. 6) písm. c) Organizačního řádu Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity a s přihlédnutím k čl. 4 „Směrnice MU“ vydávám tuto směrnici: Článek 1 Osobní ohodnocení (1) Stanovuji výši osobního ohodnocení v rozpětí 0 až 275% tarifní mzdy zaměstnance. Článek 2 Funkční příplatky (1) Stanovuji výši funkčních příplatků podle stupně řízení v následujícím rozmezí: Stupeň řízení minimální výše maximální výše 1.stupeň řízení 3 000 Kč 12 000 Kč 2.stupeň řízení 5 000 Kč 17 000 Kč 3.stupeň řízení 12 000 Kč 24 000 Kč řízení projektu 1 000 Kč 14 000 Kč Směrnice Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č. 1/2022 2 Článek 3 Neakademičtí výzkumní a vývojoví pracovníci (1) Stanovuji pracovní pozice neakademických výzkumných a vývojových pracovníků ÚVT MU takto: (2) Pro rámcové charakteristiky se použije přiměřeně příloha č.2, odstavec (3) Oblast výzkum a vývoj „Směrnice MU“ s tím, že: • výzkumní a vývojoví pracovníci se podílí na přenosu výsledků VaV příslušeného oboru do činností ÚVT, zabezpečujících služby ICT pro MU, • přenos výsledků VaV do výuky a případný podíl na ní zabezpečí osobně v případě, že jsou současně ve vztahu s některou fakultou MU, na které se podílí na výuce. Článek 4 Pracovní pozice IT (1) Stanovuji pracovní pozice IT na ÚVT MU takto: Pracovní místo mzdová třída operátor IT 4 až 6 technik IT 5 až 7 inženýr IT 6 až 8 programátor 6 až 8 IT specialista 6 až 8 analytik IT 7 až 9 architekt IT 7 až 9 manažer IT projektů 7 až 9 (2) Stanovuji rámcové charakteristiky pracovních činností pracovních pozic IT, a to v Příloze č. 1, odstavec (1) a odstavec (4). Pracovní místo mzdová třída asistent výzkumu 6 výzkumný a vývojový pracovník I - IV 7 až 10 Směrnice Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č. 1/2022 3 Článek 5 Pracovní pozice Knihovnicko-informačního centra (1) Stanovuji pracovní pozice pro Knihovnicko-informační centrum ÚVT MU takto: Pracovní místo mzdová třída Knihovník 7 až 9 (2) Stanovuji rámcové charakteristiky pracovních činností pracovních pozic pro Knihovnicko-informační centrum, a to v Příloze č. 1, odstavec (2). Článek 6 Pracovní pozice Open Science (1) Stanovuji pracovní pozice pro Open Science na ÚVT MU takto: (2) Stanovuji rámcové charakteristiky pracovních činností Open Science pracovních pozic, a to v Příloze č. 1, odstavec (3a). Článek 7 Přechodná ustanovení (1) Nároky vzniklé před účinností této Směrnice se posuzují podle dosavadního Opatření ředitele Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č.3/2018 a jeho přílohy. Pracovní místo mzdová třída Open Science manažer 7 až 9 Open Science koordinátor 6 až 8 Směrnice Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č. 1/2022 4 Článek 8 Závěrečná ustanovení (1) Tento předpis zrušuje Opatření ředitele Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č.3/2018 a jeho přílohu, které pozbývá platnosti dnem 30. června 2022 (2) Nedílnou součástí tohoto předpisu je Příloha č.1 – Charakteristiky pracovních míst. (3) Tento předpis byl projednán s Koordinační odborovou radou Masarykovy univerzity dne 22. června 2022. (4) Výkladem jednotlivých ustanovení pověřuji tajemníka ÚVT. (5) Kontrolu dodržování předpisu vykonává tajemník a Personálně-mzdové oddělení ÚVT. (6) Tento přepis nabývá platnosti dnem podpisu. (7) Tento předpis nabývá účinnosti dnem 1. července 2022. Přílohy: č. 1 – Charakteristiky pracovních činností V Brně dne 29. června 2022 prof. RNDr. Luděk Matyska, CSc. ředitel 1 Příloha č.1 Směrnice Ústavu výpočetní techniky Masarykovy univerzity č. 1/2022 "Provedení některých ustanovení Vnitřního mzdového předpisu Masarykovy univerzity a Směrnice Masarykovy univerzity č.3/2018 Katalog pracovních pozic" Základní společné charakteristiky pracovních míst Z N A L O S T I JUNIOR (stupeň 1) Základní všeobecné znalosti zásad, procesů a obecných pojmů v oboru. Faktické a teoretické znalosti nástrojů, postupů a základních norem. (stupeň 2) Rozšířené teoretické znalosti v oboru. Integrace informací z různých zdrojů. Posouzení relevance základních odborných informací. Aplikace v praxi. SENIOR (stupeň 3) Špičkové, vysoce specializované teoretické a praktické znalosti v oboru i v oborech souvisejících a na rozhraní mezi obory Integrace informací z příbuzných oborů jako základ výzkumu či projektu. D O V E D N O S T I JUNIOR (stupeň 1) Základní dovednosti požadované k provádění úkolů a řešení problémů výběrem a použitím základních metod, nástrojů a informací. Základní volba pracovních postupů a prostředků. Rozpoznání vzniku problému a určení jeho příčiny a důsledku. Podávání návrhů na odstranění poruch a vad. Využívání teoretických a praktických znalostí při řešení problémů v oboru. (stupeň 2) Zvládnutí metod a nástrojů ve složitém a specializovaném oboru. Pokročilá aplikace pracovních postupů a jejich případná modifikace dle potřeb. Pokročilé praktické dovednosti a schopnosti řešit úkoly, pro které nejsou k dispozici vytvořené postupy. Využívání teoretických a praktických znalostí a komunikačních dovedností při řešení problémů na různých úrovních. Posuzování kvality produktů práce a identifikace příčin nedostatků a tvorba návrhů na zvýšení produktivity. Realizace nových návrhů Prezentování výsledků své práce, příp. svěřeného úseku a krátkodobých strategií v oboru. Obhajoba inovací doporučených řešení. SENIOR (stupeň 3) Vysoce pokročilé a specializované dovednosti a techniky, včetně syntézy a hodnocení, požadované při řešení kritických problémů a novém definování stávajících znalostí nebo odborných postupů. Rozvíjení nových dovedností v reakci na objevující se znalosti a technická zařízení Využívání stávajících i nových h poznatků z různých oblastí. Inovace používaných metod a určení způsobu realizace. 2 D A L Š Í F A K T O R Y JUNIOR (stupeň 1) Práce pod dohledem. Rutinní, opakující se činnosti s mírnými obměnami. Rychlé osvojení základních pracovních činností. Při řešení problémů přizpůsobovat své chování okolnostem. Reagovat na změnu v pracovním procesu. Posuzovat kvalitu a nést odpovědnost za výsledky své práce. (stupeň 2) K zaučení jsou nutné odborné teoretické znalosti a jejich propojení s praxí; je nutný širší všeobecný přehled a základní znalosti i v souvisejících oborech. Vyhodnotit potřeby sebevzdělávání pro pracovní výkon. Vyhledávat informace nutné k samostatnému řešení rozsáhlejších úkolů. Nést odpovědnost za plnění specializovaných úkolů. Provádět a kontrolovat rutinní odborné činnosti, při nichž dochází k nepředvídatelným změnám. Schopnost pracovat v týmu; případně vést kolektiv pracovníků vykonávajících rutinní činnost. Nést odpovědnost za plnění úkolů a výsledky své práce, případně svých podřízených. SENIOR (stupeň 3) K zaučení je třeba širokého všeobecného přehledu a teoretických znalostí v oboru; je nutná rozsáhlá znalost v souvisejících oborech. Řešit problémy spojené s aplikací rozsáhlých teoretických znalostí Řešit nestandardní a složité problémy vyžadující zvážení dalších faktorů mimo vlastní odbornost. Věcně diskutovat o problémech s cílem najít řešení Řídit diskusi, zvážit navrhované alternativy a přijmout odpovědnost za konečné rozhodnutí Vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru práce, včetně výzkumu. Identifikovat vzdělávací potřeby své a případně svých podřízených. Časté uplatnění na vysoce odborných, samostatných či řídících pozicích. 3 (1) Skupiny pracovních pozic IT Profil Počet stupňů Profil „OPERÁTOR IT“ 3 Profil „TECHNIK IT“ 3 Profil „INŽENÝR IT“ 3 Profil „PROGRAMÁTOR“ 3 Profil „IT SPECIALISTA“ 3 Profil „ANALYTIK IT“ 3 Profil „ARCHITEKT IT“ 3 Profil „OPERÁTOR IT“ Základní charakteristika (předmět práce) Operátor je kvalifikovaný pracovník první úrovně monitoringu páteřních prvků ICT infrastruktury a informování o jejich stavu a poskytující základní obsluhu a informace v souvislosti s provozováním sdílených prostředků ICT, zejména počítačových studoven. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu OPERÁTOR patří zejména: • Provozní monitoring páteřních prvků infrastruktury • Řízení a kontrola přístupu do prostor s ICT technikou • Komunikace s uživateli a/nebo techniky a poskytování informací • Vyhledávání a identifikace závad na dozorované ICT technice • Další provozní činnosti a obsluha ICT zařízení 4 Operátor IT JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti • Žádné Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Operativně řeší problémy provozního charakteru • Monitoruje provoz ve svěřené oblasti • Zajišťuje operativní požadavky provozu přidělené techniky a komunikaci s uživateli a/nebo techniky Operátor IT Pracovník s vyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Organizace práce v souvislosti s provozem přidělené techniky • Spolupráce na přípravě, realizaci a monitoringu provozu svěřené ICT techniky Spolupráce při tvorbě a zpracovávání provozních inovací zaměřených na zlepšení uživatelské dostupnosti ICT techniky • Vedení příslušných dokumentací Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Samostatně řeší atypické problémy provozu ICT techniky • Řídí vstup oprávněných uživatelů do provozních prostor, zajištuje dodržování příslušného provozního řádu • Poskytuje technickou podporu uživatelům • Dohlíží na provoz svěřené techniky • Poskytuje informace veřejnosti verbálně a písemně přímo v prostředí počítačové studovny nebo prostřednictvím komunikačních prostředků Operátor IT SENIOR Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Organizace prací v prostorách sdílené ICT techniky • Správa a aktualizace informací o provozu a provozních pravidlech počítačových studoven a další techniky • Poskytuje komplexní informační servis a poradenství uživatelům sdílené ICT techniky Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Analýza a návrh postupů v návaznosti na systémové a uživatelské prostředí sdílených prostředků ICT • Zajišťování metodiky pro provoz sdílené techniky ICT 5 Profil „TECHNIK IT“ Základní charakteristika (předmět práce) Technik IT je kvalifikovaný pracovník samostatně zajišťující fungování ucelených částí hardware a jejich instalaci včetně oživování do provozních podmínek a dohledu nad provozováním. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu patří zejména: • Instalování hardware, jeho oživování, konfigurování a uvádění do provozu • Instalování programového vybavení • Zajišťování prevence a běžné údržby ucelených částí hardware • Zajišťování servisu vybraného okruhu hardware • Vedení operativně-technické dokumentace 6 Technik IT JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti • Žádné Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Provádění instalace, diagnostiky, profylaxe a oprav jednotlivých ICT zařízení • Instalování základního programového vybavení a jeho základní konfigurace. • Odstraňování poruch a havárií jednotlivých ICT zařízení Technik IT Pracovník s vyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Provádění technické údržby počítačových systémů a atypických zařízení výpočetní techniky • Koordinování servisu a údržby hardware a jiné výpočetní techniky • Optimalizace zásob náhradních dílů a jejich koordinování s dodavateli • Vedení příslušné dokumentace Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Samostatné provádění činností technické správy a údržby u rozsáhlých počítačových systémů • Navrhování a vypracování hardwarových studií a technických analýz problémů složitých systémů informační techniky • Soustřeďování a spravování technických informací pro předvídání možností zlepšení procesů ICT Technik IT SENIOR Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Analýza technických informací pro předvídání možností zlepšení v oblasti informačních technologií • Optimalizace využití informačních technologií včetně nastavení systémů z hlediska vazby hardware-software • Navrhování a vypracování hardwarových studií a technických analýz problémů složitých systémů informačních technologií Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Analýza a projektování složitých úloh v návaznosti na systémové a uživatelské prostředí prostředků ICT • Komplexní stanovování směrů technického rozvoje v závislosti na podmínkách programového a systémového vybavení a s ohledem na potřeby uživatelů • Řízení implementace navržených prostředků ICT včetně harmonizace s uživatelským prostředím 7 Profil „INŽENÝR IT“ Základní charakteristika (předmět práce) Inženýr IT je kvalifikovaný pracovník, který nastavuje parametry operačních systémů, databází, síťových systémů a dalších SW aplikací a systémů počítačů a počítačových sítí za účelem zajištění funkčnosti a bezpečnosti jejich provozování. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu INŽENÝR IT patří zejména: • Přebírání, ověřovaní, uvádění do provozu a nastavení parametrů spravovaných systémů • Monitoring, diagnostika a optimalizace provozu svěřených systémů a počítačových sítí, detekce vad a chyb • Správa systémů z hlediska jejich antivirové ochrany a bezpečnosti • Zálohování a zajišťování obnovy systémů v případě havárií • Zajišťování pohotovosti pro zabezpečení funkčnosti systémů • Vedení a udržování příslušné dokumentace Inženýr IT JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti • Žádné Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Provádění standardní instalace, základního nastavení, diagnostiky a profylaxe svěřených systémů • Standardní monitorování provozu a bezpečnosti svěřených systémů • Detekování chyb v provozu systémů • Základní správa uživatelů svěřených systémů • Vedení a udržování dokumentace přidělených systémů 8 Inženýr IT Pracovník s vyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Návrh rozvoje a inovací systémových a programových prostředků, zajišťování výběru, testování, nasazení a provozování vhodných systémů • Navrhování efektivního využívání provozovaných systémů • Stanovování způsobů ochrany dat a jejich zálohování Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Samostatné spravování složitých systémů svěřených do správy • Sestavování plánu správy uživatelů svěřených systémů včetně navrhování úrovně zabezpečení přístupu • Návrhy a projektování rozšíření portfolia spravovaných systémů a vytváření návrhů na inovaci stávajících • Řízení testování a provozuschopnosti svěřených operačních systémů a jejich součástí • Řízení a proškolování týmu správců systémů • Vedení a udržování příslušné dokumentace struktury provozovaných systémů Inženýr IT SENIOR Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Návrh a zavádění metodiky a technologických norem pro správu a administraci systémů, včetně postupů pro Disaster recovery • Projektování a koordinace servisu a údržby svěřených systémů • Řešení nestandardních provozních situací a jejich konzultace s uživateli a dodavateli, identifikace chyb a závad • Zajišťování konzultačních služeb a metodického řízení uživatelů systémů i systémových správců • Proškolování správců systémů • Optimalizace provozování svěřených systémů a související infrastruktury Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Samostatné provádění systémové koncepční práce spojené s rozšiřováním a zaváděním systémů a dalších prostředků výpočetní techniky • Navrhování a vypracování softwarových a hardwarových studií a analýz složitých problémů. • Optimalizace výkonu systémů a koordinování přístupu uživatelů ke všem jejich složkám • Soustřeďování a spravování technických informací pro předvídání možností zlepšení procesů zpracování dat. • Komplexní řízení a koordinování nejsložitějších oprav 9 Profil „PROGRAMÁTOR“ Základní charakteristika (předmět práce) Programátor je kvalifikovaný pracovník, který vytváří počítačové aplikace nebo jejich části a spolupracuje při jejich testování a ladění. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu PROGRAMÁTOR patří zejména: • Vytváření analytické dokumentace aplikací včetně datových a objektových struktur a jejich vazeb • Programování v příslušném programovacím jazyce na základě analytické dokumentace. • Spolupráce při vytváření uživatelského rozhraní aplikací na základě požadavků uživatelů • Spolupráce při testování aplikací a úloh • Zpracování podkladů pro uživatelskou dokumentaci Programátor JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti • Žádné Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Vytváření lokálních aplikací bez dalších vazeb a pod odborným vedením. • Aktualizování a údržba projekčních a systémových nástrojů (např. číselníky, parametrické moduly). • Spolupráce při vytváření uživatelských aplikací na podkladě zpracované projektové dokumentace 10 Programátor Pracovník s vyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Vytváření analytické dokumentace aplikací nebo dílčích aplikačních celků včetně datových a objektových struktur a definování jejich vazeb • Programování v příslušném programovacím jazyce na základě analytické dokumentace • Testování aplikací a úloh • Zpracování systémové dokumentace vytvořeného kódu a podkladů pro uživatelskou dokumentaci Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Zajišťování analýz projekčních úloh včetně návrhů databází • Testování a odlaďování vytvořených aplikací v rámci programovacích nástrojů • Údržba a optimalizace vytvořeného programového vybavení a projekční dokumentace • Vytváření nových modulů a nových verzí • Zajišťování implementace speciálních programů • Řízení implementace počítačových aplikací včetně harmonizace s uživatelským prostředím Programátor SENIOR Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Analyzování procesů, legislativních a technických podmínek a požadavků uživatelů • Na základě systémové analýzy procesů a požadavků uživatelů vytváří logické a strukturální diagramy informačních systémů a počítačových aplikací, včetně vazeb s okolními systémy • Návrh testování a ladění komplexních programových celků a složitých úloh • Redakce systémové a uživatelské dokumentace Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Analýza a projektování složitých úloh v návaznosti na systémové a uživatelské prostředí. • Řízení procesu realizace všech legislativních a metodických změn v uživatelských aplikacích. • Schopnost samostatné analýza a projektování náročných aplikací včetně navržení databází a integrace se stávajícími systémy • Samostatné navrhování a projektování inovace počítačových aplikací v kontextu s rozvojem technických a systémových prostředků výpočetní techniky • Zajištění systémové a datové integrity projektovaných řešení • Zajišťování metodiky pro projekci informačních systémů 11 Profil „IT SPECIALISTA“ Základní charakteristika (předmět práce) IT specialista je kvalifikovaný pracovník samostatně zajišťující fungování ucelených částí nebo celků rozsáhlých HW a SW systémů podporujících výzkumné skupiny a je z tohoto pohledu „technickým ne-akademickým výzkumníkem“. Ve všech stupních předpokládá schopnost syntetického myšlení. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu IT SPECIALISTA patří zejména: • Tvorba, ověřovaní, uvádění do provozu a nastavení parametrů spravovaných systémů nebo jejich částí • Monitoring, diagnostika a optimalizace provozu svěřených systémů nebo jejich částí, detekce vad a chyb • Zajišťování prevence, běžné údržby a servisu svěřených systémů nebo jejich částí • Správa systémů z hlediska jejich bezpečnosti • Zálohování a zajišťování obnovy systémů v případě havárií • Vytváření, vedení a udržování příslušné dokumentace 12 IT specialista JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti • Žádné Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Provádění instalace, diagnostiky, profylaxe a oprav jednotlivých ICT zařízení, programů a systémů • Instalování příslušného programového vybavení a jeho základní konfigurace • Odstraňování poruch a havárií jednotlivých ICT zařízení, programů a systémů • Standardní monitorování provozu a bezpečnosti svěřených systémů • Detekování chyb v provozu • Základní správa uživatelů svěřených systémů • Vytváření aplikací pod odborným vedením • Vedení a udržování dokumentace přidělených systémů IT specialista Pracovník s vyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Provádění technické údržby svěřených systémů a zařízení • Koordinování servisu a údržby • Optimalizace zásob náhradních dílů a jejich koordinování s dodavateli • Návrh rozvoje a inovací, zajišťování výběru, testování, nasazení a provozování vhodných systémů • Navrhování efektivního využívání provozovaných systémů • Stanovování způsobů ochrany dat a jejich zálohování • Programování v příslušném programovacím jazyce na základě analytické dokumentace, testování výsledků • Vedení příslušné dokumentace Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Samostatné spravování složitých systémů svěřených do správy • Navrhování a vypracování hardwarových studií a technických analýz řešených problémů • Návrhy a projektování rozšíření portfolia spravovaných systémů a vytváření návrhů na inovaci stávajících • Řízení testování a provozuschopnosti svěřených systémů a jejich součástí • Řízení a proškolování členů týmu • Vedení a udržování příslušné dokumentace • Údržba a optimalizace vytvořeného programového vybavení a příslušné projekční dokumentace • Zajišťování implementace speciálních požadavků • Řízení implementace vyvinutých řešení včetně harmonizace s uživatelským prostředím 13 IT specialista SENIOR Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Analyzování procesů, legislativních a technických podmínek, technických informací pro předvídání možností zlepšení v řešené oblasti a požadavků uživatelů • Optimalizace využití informačních technologií včetně nastavení systémů z hlediska vazby hardware-software • Navrhování a vypracování hardwarových studií a technických analýz problémů složitých systémů informačních technologií • Koordinace servisu a údržby provozovaných systémů • Řešení nestandardních provozních situací a jejich konzultace s uživateli a dodavateli, identifikace chyb a závad • Plánování změn v infrastruktuře, testování nových konfigurací a technologií • Vedení dokumentace provozních činností, zdrojů, infrastruktury a procesů kritických systémů Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Analýza a projektování složitých úloh v návaznosti na systémové a uživatelské prostředí • Řízení implementace navržených prostředků ICT včetně harmonizace s uživatelským prostředím • Optimalizace výkonu systémů a koordinování přístupu uživatelů ke všem jejich složkám • Provádění profylaxe a diagnostiky, odstraňování poruch a havárií komponent provozovaných systémů • Odstraňování poruch a havárií komponent kritických systémů 14 Profil „ANALYTIK IT“ Základní charakteristika (předmět práce) Analytik informačních technologií analyzuje, dokumentuje a navrhuje optimalizaci (popř. zlepšení a automatizaci) procesů v kontextu informačních a komunikačních technologií. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu ANALYTIK patří zejména: • Zpracování logických a strukturálních diagramů aplikací • Vytváření datových a objektových struktur a definování jejich vazeb • Vytváření uživatelského rozhraní softwarových aplikací na základě požadavků uživatelů • Vytváření analytické dokumentace • Zpracování podkladů pro uživatelskou dokumentaci Analytik IT JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti • Žádné Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Porozumění analytické dokumentaci a požadavkům • Schopnost rychlé orientace v podnikových procesech z oboru zákazníka • Příprava reportu o projektu a jeho prezentace • Spolupráce při zaškolování uživatelů navržených aplikací 15 Analytik IT Pracovník s vyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Příprava struktury dokumentace • Analýza, návrh, dokumentace, standardizace a optimalizace procesů, včetně identifikace kritických míst • Analýzy uživatelských požadavků • Sledování trendů, standardů a zákonných požadavků • Řízení kvality informačního systému v kontextu užívaných norem Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Metodické stanovování cílů • Provádění konzultačních služeb a metodického řízení uživatelů aplikací • Vytváření formální specifikace modelů softwarových systémů • Vytváření analytického a logického/fyzického modelu systému • Používání metodiky a nástrojů pro modelování informačních toků, rozhraní, uživatele (UML, nástroje CASE) Analytik IT SENIOR Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Spolupráce při návrhu a implementaci architektury (podnikatelský model, dodavatelský řetězec, byznys procesy, organizační struktura, zodpovědnosti/pravomoci) • Spolupráce při specifikaci nároků integračních úloh • Spolupráce při analýze rizik IS/ICT, zajišťování podkladů pro řízení kontinuity činností organizace v případě výpadku IS/ICT • Testování navržených řešení Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Spolupráce při posuzování inovačních a vývojových procesů organizace v rámci jejího celkového řízení • • Zpracovávání dopadu strategických plánů a vizí informačních technologií v rámci řízení fungování informačních systémů organizace • Orientace v legislativě týkající se IT 16 Profil „ARCHITEKT IT“ Základní charakteristika (předmět práce) Architekt informačních technologií komplexně stanovuje směry technického rozvoje podle podmínek programového a systémového vybavení a s ohledem na potřeby organizace. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu ARCHITEKT patří zejména: • Navrhování a vypracování studií a analýz problémů složitých systémů informační techniky • Analýza procesů, legislativních a technických podmínek a požadavků uživatelů • Stanovování harmonogramu prací v oblasti řízení a rozvoje informačních systémů v organizaci • Vedení odborných týmů v oblasti řízení a rozvoje informačních systémů v organizaci • Zabezpečování optimálního nastavení systémů z hlediska vazby hardware-software Architekt IT JUNIOR Pracovník se základní kvalifikací Specifické pracovní činnosti Základní pracovní činnosti zvládá pod dohledem Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Zpracování částí koncepce spolupráce s dalšími útvary v rámci řízení a rozvoje informačních systémů v souladu s potřebami organizace v zadaném rozsahu • Spolupráce na analýzách efektivnosti informačních systému, jejich spolehlivosti a výkonnosti a spolupráce na následném odstranění nedostatků • Spolupráce při návrhu a testování postupů pro zvyšování efektivnosti prostředků výpočetní techniky 17 Architekt IT Vysoce kvalifikovaný pracovník Specifické pracovní činnosti Samostatně zvládá základní pracovní činnosti Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Zpracování koncepce spolupráce s dalšími útvary v rámci řízení a rozvoje informačních systémů v souladu s potřebami organizace • Analýza efektivnosti informačního systému, jeho spolehlivosti a výkonnosti a následné odstranění nedostatků • Koordinování složitých procesů, včetně volby a optimalizace postupů a způsobů řešení • Navrhování a testování postupů pro zvyšování efektivnosti prostředků výpočetní techniky Architekt IT SENIOR Pracovník s nejvyšší kvalifikací Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Analýza a monitoring vývojových trendů v oblasti informačních technologií • Zpracování nových systémových požadavků a koncepcí společnosti v oblasti řízení a rozvoje informačních systémů • Analýza efektivnosti informačních systémů, jejich spolehlivost a výkonnosti, stanovování rozvoje systémů a nastavování parametrů jejich optimálního provozu • Zpracovávání strategických plánů a vizí informačních technologií v rámci řízení a fungování informačního systému organizace Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • Veškeré, i mimořádné, požadavky na výkon uvedené u Architekta zvládá samostatně 18 (2) Knihovní pozice (nad rámec standardních knihovních pozic dle „Směrnice MU 13/2018“ v platném znění) Profil Počet stupňů Profil „Systémový knihovník“ 1 Profil „Univerzitní knihovník“ 1 Podle Článku 11, odst. (1) písm. b) a Přílohy č.6 Organizačního řádu MU je Ústav výpočetní techniky řídícím metodickým pracovištěm v procesní oblasti „Informační služby“ pro oblast „Knihovní služby (Knihovnicko-informační centrum ÚVT) Systémový knihovník Pracovník s nejvyšší kvalifikací Základní charakteristika (předmět práce) Systémový knihovník vykonává náročné specializované práce v oblasti nastavení knihovního systému univerzity a pravidel jeho jmenné a věcné katalogizace, systémově koncipuje a koordinuje katalogizační praxi. Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • Organizace chodu a knihovní správy automatizovaného knihovního systému univerzity, včetně spolupráce s IT specialisty, dodavatelem systému apod. • Analýza a implementace nastavení, aktualizací a změn v automatizovaném knihovním systému podle potřeb univerzity a jejich knihoven • Vykonávání náročných specializovaných prací v oblasti jmenné a věcné katalogizace • Součinnost s univerzitním knihovníkem při systémově koncipuje a koordinuje katalogizační praxi • Koordinace vytváření, kontroly a harmonizace jmenných a věcných autorit v rámci univerzitního knihovního systému • Příprava koncepce a návazných metodických pokynů a doporučení pro zpracování a zpřístupnění informačních zdrojů a s tím související činnosti • Sledování moderních postupů, technologií a odborných standardů v oblasti knihovnictví a informačních činností a po dohodě s univerzitním knihovníkem jejich zavádění do praxe na univerzitě • Po dohodě s univerzitním knihovníkem navrhování a realizace projektů a spolupráce na celouniverzitních projektech v oblasti knihovnictví Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Samostatné spravování složitých systémů svěřených do správy • Řízení testování a provozuschopnosti svěřených systémů a jejich součástí • Vedení a udržování příslušné dokumentace 19 Univerzitní knihovník Pracovník s nejvyšší kvalifikací, metodik MU Základní charakteristika (předmět práce) Univerzitní knihovník metodicky vede systém knihoven Masarykovy univerzity v oblasti knihovnických služeb a činností. Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří zejména: • Zodpovědnost za tvorbu a aktualizaci celouniverzitní knihovní strategie, koordinace jejího naplňování v součinnosti s vedoucími fakultních knihoven MU • Na základě znalostí národních a mezinárodních knihovnických standardů zpracování jednotné metodiky a standardů pro knihovnické systémy a procesy na MU včetně zajištění jejich implementace • Koordinace odborných školení a metodické pomoci knihovníkům MU při naplňování univerzitní metodiky v oblasti knihovních služeb • Zpracování analýzy potřeb univerzity v oblasti knihovních služeb a informačních zdrojů • Sledování mezinárodních trendů v knihovnictví • Koordinace zapojení MU do knihovnických projektů • Spoluúčast na zpracovávání celostátních koncepcí, plánů a programů v rámci zapojení do ústředních knihovnický rad a komisí • Zajištění součinnost MU s Národní knihovnou ČR a dalšími významnými knihovnami při naplňování národní knihovnické koncepce a strategie knihoven ČR • Zastupování univerzity v národních a mezinárodních knihovnických sdruženích a aktivitách Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • Knihovnická praxe (alespoň 5 let) • Výborná teoretická a praktická znalost národních i mezinárodních knihovnických norem, standardů, metod a procesů • Schopnost rychlé orientace v univerzitních procesech • Porozumění analytické dokumentaci a požadavkům • Příprava a vedení projektů, zpracování reportu o projektu a jeho prezentace • Příprava a vedení knihovnických kurzů a školení • Aktivní znalost anglického jazyka • Organizační schopnosti, pečlivost, samostatnost, spolehlivost, komunikativnost 20 (3) Pozice Open Science Profil Počet stupňů Profil „Open Science manažer“ 1 Profil „Open Science koordinátor“ 1 Profil „Open Science metodik“ 1 Profil „Open Science datový kurátor“ 1 Profily jsou definovány s výhledem, že po přijetí navrženého materiálu „Strategie Open Science MU na období 2022–2028“ bude Ústav výpočetní techniky řídícím metodickým pracovištěm v této procesní oblasti. Přitom: a) profily Open Science manažer a Open Science koordinátor jsou pozice definované pro pracovníky ÚVT, b) profily Open Science metodik a Open Science datový kurátor uvádí základní požadavky na pracovníky v oblasti Open Science, kteří poskytují přímou podporu výzkumníkům a dalším uživatelským skupinám na jednotlivých HS univerzity. 21 (3)a Pozice Open Science na ÚVT Open Science manažer Pracovník s nejvyšší kvalifikací, metodik MU Základní charakteristika (předmět práce) Metodicky řídí a zodpovídá za rozvoj MU v oblasti Open Science (otevřené komunikace vědeckých výsledků) Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří zejména: • navrhuje a zodpovídá za strategickou orientaci Open Science na univerzitě • rozvíjí všechny složky Open Science na MU a koordinuje rozvoj služeb Open Science na celé MU • naplňuje a monitoruje realizaci Strategie Open Science MU • řídí tým pro Open Science na MU (Open Science koordinátoři, Open Science metodici, Open Science datoví kurátoři) • je členem poradních orgánů univerzity k Open Science • vyhledává nové příležitosti pro rozvoj Open Science na MU a připravuje nové projekty v této oblasti • zajišťuje mezinárodní spolupráci v oblasti Open Science pro MU Požadavky na odborné dovednosti • Žádné Open Science koordinátor Pracovník s nejvyšší kvalifikací Základní charakteristika (předmět práce) Úzce spolupracuje s Manažerem Open Science MU při rozvoji služeb ve stanovené oblasti. Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří zejména: • úzce spolupracuje s Open Science manažerem MU a s Implementační skupinou Open Science MU • řeší potřeby Implementační skupiny Open Science MU v provozních otázkách • zajišťuje chod Fondu Open Access MU • zajišťuje podporu pro ORCID • zajišťuje podporu pro přidělování tokenů v rámci „APC dashboardů“ • spravuje a zodpovídá za webovou prezentaci Open Science MU • koordinuje vzdělávací aktivity v oblasti Open Science na MU Požadavky na odborné dovednosti • Žádné 22 (3)b Pozice Open Science na HS – základní požadavky Open Science metodik Pracovník s vyšší kvalifikací Základní charakteristika (předmět práce) Poskytuje cílenou podporu výzkumníkům a dalším uživatelským skupinám na HS při zajišťování jejich potřeb v oblasti Open Science. Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří zejména: • podpora při naplňování univerzitní strategie Open Science v rámci daného HS • podpora autorům v oblasti otevřeného publikování (Open Access), všech jeho forem (gold, green, platinum) • podpora pracovníkům HS při ukládání publikací do Repozitáře MU a při jeho využívání • podpora předkladatelům a realizátorům projektů při naplňování požadavků poskytovatelů dotací v oblasti Open Science • podpora studentům (zejména doktorandům) a mladým výzkumníkům • podpora pracovníkům oddělení vědy-výzkumu a projektovým manažerům • spolupráce s dalšími Open Science metodiky v rámci Implementační skupiny Open Science MU • zajišťování osvěty a vzdělávání v oblasti Open Science na HS Požadavky na odborné dovednosti • Žádné 23 Open Science datový kurátor Pracovník s vyšší kvalifikací Základní charakteristika (předmět práce) Zajišťuje podporu v oblasti správy, uchovávání a zpřístupnění výzkumných dat výzkumným skupinám na daném HS. Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří zejména: • zajišťuje podporu v oblasti správy výzkumných dat skupinám a uživatelům dle principů Open/FAIR Data a oborových standardů • vytváří koncepci pro ochranu, uchování a řízené zpřístupňování výzkumných dat podle potřeb odborných komunit • spolupracuje s Manažerem Open Science při rozvoji jednotných služeb v oblasti správy dat a naplňování univerzitní strategie Open Science • podílí se na implementaci aktivit European Open Science Cloud (EOSC) do prostředí MU • spolupracuje s výzkumnými týmy v oblasti plánování správy dat (Data Management Planning – DMP) a přidělování interoperabilních identifikátorů (DOI) pro data • analyzuje potřeby výzkumné komunity pro oblast správy výzkumných dat • podílí se na chodu datového Repozitáře MU • spolupracuje s e-infrastrukturou na univerzitní a národní úrovni při zajišťování datových potřeb obsluhované komunity Požadavky na odborné dovednosti • Žádné 24 (4) Manažerské pozice IT Profil Počet stupňů Profil „Manažer IT projektů“ 2 Profil „MANAŽER“ Základní charakteristika (předmět práce) Manažer je kvalifikovaný pracovník, který řízením svěřeného týmu a péčí o jeho členy dosahuje splnění zadaných cílů. Základní pracovní činnosti Mezi základní činnosti profilu MANAŽER patří zejména: • zajišťuje naplňování svěřené strategie a cílů prostřednictvím svého týmu, • udržuje a zlepšuje potenciál svěřeného týmu v oblasti zadaných úkolů. K tomu také: • plánuje, rozděluje, řídí, kontroluje a vyhodnocuje práci členů týmu, • motivuje je tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů, • dohlíží na dodržování kvality, • reportuje o stavu plnění úkolů. Profil MANAŽER předpokládá, že do něj vstupují odborníci z některého z dalších profesních profilů; v případě Ústavu výpočetní techniky jde zejména o profily IT odborností. Součástí vstupu do manažerské role je především rozšíření znalostí a dovedností v oblasti řízení a správy týmu, včetně péče o jeho profesní rozvoj a motivaci pro dosahování stanovených cílů. 25 Subprofil „MANAŽER IT projektů“ MANAŽER IT projektů Pracovník s vyšší kvalifikací Základní charakteristika (předmět práce) Manažer IT projektů je kvalifikovaný pracovník, který řídí rozsáhlejší projekty týmu většinově složeného z pracovníků jedné divize ÚVT. Specifické pracovní činnosti Mezi činnosti profilu patří zejména: • sestavení, vedení a řízení projektového týmu. • řízení projektu ve všech jeho fázích: inicializace, plánování, realizace, monitoring a reporting, prezentace výstupů, vyhodnocení a uzavření podle Ústavní metodiky, • koordinace postupů prací a návazností činností v jednotlivých úkolech, • řízení komunikace v projektu, podpora a motivování členů projektu k efektivnímu výkonu, • řízení všech dostupných zdrojů v projektu, • řízení změn v projektu, • kontrola dodržování harmonogramu prací, výstupů z projektu a jejich akceptace zúčastněnými stranami. Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří zejména: • vedení týmu, • týmové komunikace, • plánování, • řízení rizik, • vyjednávání a koučink, • řízení úkolů, • řízení kapacit. Manažer IT projektů senior Vysoce kvalifikovaný pracovník Základní charakteristika (předmět práce) Manažer IT projektů senior je kvalifikovaný pracovník, který řídí komplexní projekty týmu složeného z pracovníků více divize ÚVT a externích pracovišť. Specifické pracovní činnosti Mezi specifické pracovní činnosti patří dále zejména: • stanovení forem vzájemné spolupráce uvnitř týmu a zajištění nutné spolupráce se členy týmů z jiných útvarů. Požadavky na odborné dovednosti Mezi požadované odborné dovednosti patří dále zejména: • komunikace a se zástupci ostatních útvarů a vyjednávání součinnosti • úzká kooperace s ostatními řešenými projekty. Poznámka: Chief Project Officer (CPO) je pracovník ověřený funkcí „vedoucího virtuálního oddělení manažerů IT projektů“