Návrh novelizace Statutu Právnické fakulty Masarykovy univerzity I. navrhované změny jednotlivých ustanovení a jejich částí: 1. V Čl. 12a se vkládá nový odstavec 3, který zní: „[3] Ústavy působící na fakultě jsou uvedeny v organizačním řádu.“. Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 4 až 6. 2. V Čl. 12a se odstavec 5 zrušuje a dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 5. 3. V Čl. 14 odstavci 2 se slova „děkanovi, v otázkách hospodářskosprávních spolupracuje s tajemníkem fakulty.“ Nahrazují slovy: „tajemníkovi fakulty.“. 4. Čl. 15 zní: Čl. 15 Centrum dalšího vzdělávání [1] Centrum dalšího vzdělávání slouží rozvoji a podpoře dalšího vzdělávání a praxe členů akademické obce a veřejnosti zejména v oblasti: a. organizace akreditovaných a dalších vzdělávacích programů k prohloubení znalostí právních předpisů a k seznámení veřejnosti s nejnovějšími vědeckými a aplikačními poznatky, jakož i konzultační, expertizní a posudkové činnosti, b. organizace vzdělávání v programech poskytovaných zejména na základě institucionálních dohod, c. dovednostní výuky a právních klinik, d. mezioborového a mezifakultního studia, e. odborné a praktické kompetence. [2] Centrum dalšího vzdělávání se v oblastech uvedených v odst. [1] písm. b. až písm. e. podílí spolu s katedrami nebo samostatně na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí. [3] Při akcích v oblastech uvedených v odst. [1] písm. a. a písm. b. akademičtí a další pracovníci fakulty spolupracují za úplatu, mohou v nich působit i učitelé a vědečtí pracovníci jiných vysokých škol a odborníci z praxe. [4] Činnost centra řídí jeho vedoucí jmenovaný děkanem na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí je podřízen děkanovi, v hospodářskosprávních záležitostech spolupracuje s tajemníkem fakulty II. důvodová zpráva k jednotlivým navrhovaným změnám: ad bod 1. - návrh nového znění čl. 12a odstavce [3] je motivován praktickým účelem, který neváže výčet ústavů působících na fakultě na změnu ustanovení Statutu PrF (dále jen „statut“), ale tyto (tento) budou nadále uvedeny v Organizačním řádu PrF (dále jen „organizační řád“), když na statutem vyžadovaných podmínkách a okolnostech ústavu z hlediska jeho zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení nebo zrušení se nic nemění /srov. čl. 12a odst. [2]/ a v případě jejich nastoupení není (by již nebyla) nutná novelizace statutu. - nahrazení dosavadního znění čl. 12a odst. [4] zněním dosavadního odst. [3] téhož článku neznamená nic jiného než přesun pravidel pro ustavení do funkce vedoucího ústavu, který lépe (snad organičtěji) vystihuje sled návazností týkající se existence ústavu, odkazu na jejich výčet a konečně ustavení jeho vedoucího, ad bod 2. - vypuštění dosavadního znění čl. 12a odst. [4] je logickým důsledkem právě navrhované změny, - důvodem navrhovaných změn proto není (pouze) současně předkládaný návrh děkanky na zrušení Ústavu dovednostní výuky a inovace studia (dále jen „UDVIS“). ad bod 3. - návrh na změnu čl. 14 odst. 2 v části věty druhé je motivován zjednodušením linie řízení ve vztahu k účelovému zařízení (Centru informačních technologií), neboť v tomto případě vystupuje do popředí na straně jedné vztah děkana a jemu přímo odpovědného tajemníka, když děkan prosazuje a realizuje požadavky v předmětné oblasti právě (a zpravidla) prostřednictvím tajemníka; na straně druhé pak tajemník disponuje řídícími pravomocemi k realizaci ucelené (i dílčí) politiky děkana a současně k realizaci věcného a operativního řízení Centra informačních technologií. Bezprostřední podřízenost vedoucího Centra informačních technologií děkanovi není potřebná také z toho důvodu, že děkan v tomto případě nemusí řešit případné konflikty mezi postupem proděkana a tajemníka, neboť Centrum informačních technologií nenáleží do rámce svěřené působnosti některého z proděkanů. ad bod 4. - návrh na nahrazení dosavadního textu čl. 15 jeho novým zněním vyplývá především z toho, že: o změny v textu předmětného článku jsou patrné v jeho jednotlivých částech, když v některých případech jsou výrazné (již např. v návětí odst. [1] a v rozšíření jeho jednotlivých strukturovaných částí – písm. a. až písm. e.) jindy jsou méně patrné, avšak o nic méně důležité (spočívající v diverzifikovaném podílu účelového zařízení na uskutečňování studijních i vzdělávacích programů, ať již v podobě akreditované/validované nebo kurzů vlastních/samostatných) a konečně (jako v jeho odst. [4]) zachovávají dosavadní podobu. Návrh na nové znění celého článku se proto předkladateli jeví jako racionálnější z hlediska normotvorné přehlednosti celého textu, o návrh v prvé řadě přináší změnu v názvu tohoto účelového zařízení fakulty, které by mělo odpovídat: § skutečnosti, že správa a organizace celoživotního vzdělávání v akreditovaných studijních programech přechází pod děkanát a jeho studijní oddělení, když tato agenda věcně odpovídá agendě příslušných akreditovaných studijních programů, což navíc nabylo na významu v souvislosti s organizačními změnami výuky v rámci celoživotního vzdělávání v akreditovaných studijních programech a jejího rozvrhového a dalšího sladění s výukou v akreditovaných studijních programech (inkorporací), § skutečnosti, že v souvislosti s navrhovaným zrušením UDVISu přechází valná část jeho působnosti (agendy; srov. především v odst. [1] písm. c. až e.) do účelového zařízení fakulty typu Centra celoživotního vzdělávání, které má k dané problematice organicky nejblíže. Jednotlivé formy původně zajišťované UDVISem představují různé podoby a formy vzdělávání, jež náleží (mohou náležet) nejen do koncepce výuky v rámci akreditovaných studijních programů na fakultě, ale také čím dále častěji do prostředí poměrně rozmanitých forem mezioborového studia a mezifakultního studia Kromě toho jsou využitelné v akreditovaných i neakreditovaných vzdělávacích formách a mohou přispívat také ke komerční aktivitě fakulty, § tomu, že Centrum celoživotního vzdělávání již nepůsobí (nebude působit) pouze v rámci činností uvedených v Čl. 15 odst. [1] písm. a. znění navrhovaného ke zrušení (a navíc již nebude organizovat krátkodobé pronájmy nebytových prostor v budově fakulty). Skutečnost, že bude mít ve výše uvedeném smyslu působnost (agendu) obsáhlejší a strukturovanější, by se proto měla promítnout do jeho navrhovaného názvu, o mezi další okolnosti, jež vedou k delimitaci agendy UDVISu a k předmětnému rozšíření agendy dosavadního Centra celoživotního vzdělávání o agendu studijní a vzdělávací připomínanou pod odst. [1] písm. c. až písm. e., náleží: § skutečnost, že vývoj UDVISu jako ústavu nesměřoval ke všem charakteristikám předpokládaných Čl. 12a odst. 1 statutu pro ústavy jako takové; tento vývoj ostatně byl pochopitelný s ohledem na jeho poměrně rozrůzněnou agendu, § nešťastná situace plynoucí z nastalé personální vyprázdněnosti (spíše organizačně manažérského týmu) UDVISu, ke které došlo z různých důvodů; zajištění některých z činností (od řízení UDVISu až po konkrétní činnosti) bylo proto v posledním období možné pouze s enormním nasazením pověřeného proděkana, což nelze nadále považovat nejen za možné, ale ani za vhodné, § nutnost systematického uchopení a zajišťování jednotlivých forem vzdělávání, a to zejména v souvislosti s požadavkem zajištění udržitelnosti (v těch oblastech, k nímž se fakulta zavázala), rozvoje těchto forem a současně také možnosti jejich další využitelnosti. To se pochopitelně musí týkat i těch vitálních a v současnosti třeba ještě neuvědoměných aktivit (forem), u nichž požadavek udržitelnosti předepsán není či v budoucnosti nebude, § okolnost, že předkládané řešení by nemělo vést k nárůstu požadavků na finanční zajištění. III. Ucelený text částí Statutu Právnické fakulty MU navrhovaných k novelizaci Čl. 12a Ústavy [1] Ústav je zvláštní pracoviště fakulty, které vykonává vědeckou, výzkumnou, vývojovou a další tvůrčí činnost ve vymezené odborné oblasti. Ústav se spolu s katedrami podílí na uskutečňování akreditovaných studijních programů, nebo jejich částí. [2] O zřízení, sloučení, splynutí, rozdělení, nebo zrušení ústavu rozhoduje na návrh děkana akademický senát. Ústav může být zřízen na dobu určitou. [3] Ústavy působící na fakultě jsou uvedeny v organizačním řádu. [4] V čele ústavu stojí vedoucí, kterého jmenuje a odvolává děkan po projednání v akademickém senátu. [5] Na ústavy se dále přiměřeně použijí ustanovení statutu o katedrách. Účelová zařízení Čl. 13 Ústřední knihovna [1] Ústřední knihovna slouží především rozvoji vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty a členů akademické obce. Rozvíjí odbornou knihovnickou, bibliografickou a informační činnost. [2] Ústřední knihovna je knihovnou vědeckého typu. Spravuje všechny knihovní a vědecké informační fondy uložené centrálně, i užívané pracovišti, organizuje jejich získávání a výměnnou i výpůjční službu vnitrostátní a zahraniční. Metodicky řídí zpracování a správu vědeckých informací v rámci fakulty, podílí se na přípravě studentů vysokoškolského studia a doktorandů v metodice tvůrčí činnosti. [3] Ústřední knihovnu řídí vedoucí, kterého jmenuje děkan na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí ústřední knihovny je podřízen děkanovi a v otázkách hospodářskosprávních spolupracuje s tajemníkem fakulty. [4] Další podrobnosti o organizaci, řízení a činnosti ústřední knihovny stanoví organizační řád. Práva a povinnosti uživatelů ústřední knihovny upravuje knihovní řád. Organizační a knihovní řády vydává děkan. Čl. 14 Centrum informačních technologií [1] Centrum informačních technologií slouží rozvoji vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty a členů akademické obce. [2] Činnost Centra informačních technologií řídí jeho vedoucí jmenovaný děkanem na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí Centra informačních technologií je podřízen tajemníkovi fakulty. Čl. 15 Centrum dalšího vzdělávání [1] Centrum dalšího vzdělávání slouží rozvoji a podpoře dalšího vzdělávání a praxe členů akademické obce a veřejnosti zejména v oblasti: a. organizace akreditovaných a dalších vzdělávacích programů k prohloubení znalostí právních předpisů a k seznámení veřejnosti s nejnovějšími vědeckými a aplikačními poznatky, jakož i konzultační, expertizní a posudkové činnosti, b. organizace vzdělávání v programech poskytovaných zejména na základě institucionálních dohod, c. dovednostní výuky a právních klinik, d. mezioborového a mezifakultního studia, e. odborné a praktické kompetence. [2] Centrum dalšího vzdělávání se v oblastech uvedených v odst. [1] písm. b. až písm. e. podílí spolu s katedrami nebo samostatně na uskutečňování akreditovaných studijních programů nebo jejich částí. [3] Při akcích v oblastech uvedených v odst. [1] písm. a. a písm. b. akademičtí a další pracovníci fakulty spolupracují za úplatu, mohou v nich působit i učitelé a vědečtí pracovníci jiných vysokých škol a odborníci z praxe. Činnost centra řídí jeho vedoucí jmenovaný děkanem na základě výběrového řízení a po projednání v akademickém senátu. Vedoucí je podřízen děkanovi, v hospodářskosprávních záležitostech spolupracuje s tajemníkem fakulty.