Pokyn Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 8/2021 K zajištění distanční výuky Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách“) vydávám tento pokyn: Tento pokyn stanoví podmínky pro výuku probíhající v jarním semestru akademického roku 2020/2021 a podzimním semestru akademického roku 2021/2022 na Právnické fakultě Masarykovy univerzity (dále jen „fakulta“) ve všech studijních programech uskutečňovaných na fakultě. Tím nejsou dotčena další možná opatření vyplývající z ostatních předpisů Masarykovy univerzity a centrálně vydávaných metodických listů Masarykovy univerzity a jejich implementace na Masarykově univerzitě. I. Forma výuky 1. Všechny formy výuky, krom individuálních konzultací, zkoušení za přítomnosti nejvýše 10 osob, některé klinické a praktické výuky, a praxe jsou, není-li dále stanoveno jinak, uskutečňovány v distanční formě. 2. Vedoucí katedry ve spolupráci s garanty studijních předmětů informují tajemnici a příslušného proděkana jakou formou bude výuka probíhat. Tuto informaci vyznačí také v Informačním systému Masarykovy univerzity. II. Výuka v přednáškách a konzultacích 1. Přednášky a hromadné konzultace (jako forma výuky; netýká se tzv. konzultačních hodin) se převádí na distanční formu. Vyučující je povinen tuto formu uskutečnit. 2. Přednášky a hromadné konzultace probíhají v reálném čase dle rozvrhu pro příslušný semestr. 3. Dle technických možností fakulta poskytne podporu uskutečnění přednášek a hromadných konzultací vyučujícím pouze v případě, že je přednášející uskuteční v budově fakulty. 4. Distanční přednáška se uskutečňuje: a. živým přenosem prostřednictvím Informačního systému z místností 025, 038 nebo 133, b. živým přenosem přednášky prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, c. videozáznamem přednášky dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí v rozvrhovaném čase přednášky hromadnou konzultaci prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, nebo d. audiozáznamem přednášky, spojeným s prezentací, dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí v rozvrhovaném čase přednášky hromadnou konzultaci prostřednictvím aplikace Microsoft Teams. 5. Distanční hromadná konzultace se uskutečňuje: a. živým přenosem prostřednictvím Informačního systému z místností 025, 038 nebo 133, 2 b. živým přenosem prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, c. videozáznamem přednášky dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí v rozvrhovaném čase přednášky hromadnou konzultaci prostřednictvím aplikace Microsoft Teams, nebo d. audiozáznamem přednášky, spojeným s prezentací, dostupným prostřednictvím Informačního systému nejpozději v čas přednášky dle rozvrhu, přičemž vyučující zabezpečí v rozvrhovaném čase přednášky hromadnou konzultaci prostřednictvím aplikace Microsoft Teams. 6. Odkaz pro připojení k přednášce uskutečňované živým přenosem nebo k hromadné konzultaci bude zveřejněn v IS prostřednictvím aplikace On-line výuka alespoň 24 hod. předem. 7. Každý studijní předmět je bez ohledu na formu přednášky nebo konzultace vybaven interaktivní osnovou představující dostatečný zdroj distanční opory. Minimální povinné náležitosti interaktivní osnovy jsou stanoveny v příloze č. 1 tohoto pokynu. Za obsah interaktivní osnovy odpovídá garant studijního předmětu. Vedoucí katedry, garant studijního programu nebo garant studijního předmětu může stanovit povinnost vyučujících studijního předmětu pořídit audiozáznam přednášky a zpřístupnit jej v Informačním systému. Tím není dotčena možnost vyučujícího tento záznam pořídit a zpřístupnit. O pořizování záznamu jsou studenti informováni před pořízením záznamu. 8. Výuka prostřednictvím audio či videozáznamu a zároveň hromadné konzultace, nesmí vést ke snížení celkového objemu přímé výuky v daném předmětu. 9. Pravidla stanovená v odst. 4 a 5 tohoto článku se nepoužijí pro distanční přednášky vyučované v rámci on-line předmětů. On-line předměty se pro potřeby tohoto nařízení rozumí zejména takové předměty, které mají distanční podobu stanovenou platnou akreditací příslušného studijního programu. III. Výuka v seminářích a cvičeních 1. Výuka v seminářích a cvičeních bude probíhat v distanční formě, a to dle rozvrhu jednotlivých seminárních skupin. Garant studijního předmětu odpovídá za uskutečnění této formy výuky. 2. Seminární skupiny je možné spojit pouze výjimečně, v případech, pokud nelze výuku realizovat jinak a pokud není náhradní termín výuky možný. Spojení seminárních skupin pro celý semestr je vyloučeno. O nutnosti spojení seminárních skupin bude vedoucí katedry neprodleně informovat příslušného proděkana, a to s uvedením důvodů. 3. Distanční forma výuky v seminářích a cvičeních je realizována prostřednictvím aplikace Microsoft Teams v souladu s rozvrhem. Dle technických možností fakulta poskytne podporu uskutečnění výuky v seminářích a cvičeních vyučujícím pouze v případě, že je uskuteční v budově fakulty. Odkaz pro připojení k semináři bude zveřejněn v IS prostřednictvím aplikace On-line výuka alespoň 24 hod. předem. 4. V seminární výuce je nezbytné zajistit dostatečnou interaktivitu studentů a vyučujícího. 5. Rozsah výuky a rozsah studijních materiálů přiměřeně odpovídá obvyklé studijní zátěži ve standardní formě výuky. Při výuce vyučující zohlední distanční formu výuky. 6. Náhrada výuky v jiných seminárních skupinách je možná pouze s výslovným souhlasem obou vyučujících. Při jiném nahrazování výuky či absenci se postupuje obdobně jako ve standardní výuce. 7. Každý studijní předmět je vybaven interaktivní osnovou představující dostatečný zdroj distanční opory. Minimální povinné náležitosti interaktivní osnovy jsou stanoveny v příloze č. 1 tohoto pokynu. Za obsah interaktivní osnovy odpovídá garant studijního předmětu. 8. Pravidla stanovená v čl. II odst. odst. 3 tohoto článku se nepoužijí pro distanční semináře vyučované v rámci on-line předmětů. On-line předměty se pro potřeby tohoto nařízení 3 rozumí zejména takové předměty, které mají distanční podobu stanovenou platnou akreditací příslušného studijního programu. IV. Výjimky Pokud se jedná o předmět, který realizuje klinickou nebo praktickou výuku a při jehož výuce je distanční forma zcela vyloučena, může děkan na návrh garanta studijního předmětu udělit výjimku pro prezenční výuku tohoto předmětu. Při tom je nutné vzít v úvahu případné rozvrhové kolize s jinými formami výuky. V. Ukončování předmětů 1. Garant studijního předmětu před zahájením výuky uvede v Informačním systému ve lhůtě stanovené Studijním a zkušebním řádem MU způsob ukončení předmětu dle čl. 9 odst. 5 SZŘ, včetně možnosti distančního ukončení předmětu. 2. Zkoušky, zápočty a kolokvia mohou být uskutečňovány i distanční formou ústně. V tom případě však vyučující zabezpečí, aby ústní forma zkoušky byla nahrávána. Tím bude zabezpečena ochrana práv studentů a vyučujících v případě distančního zkoušení. Nahrávka bude uložena prostřednictvím příslušné aplikace v IS a archivována po dobu 30 dní. Vyučující je povinen po uplynutí této doby nahrávku a veškeré její případné kopie trvale smazat. VI. Mezifakultní výuka Výuka ve studijních předmětech realizovaných v rámci mezifakultního studia se řídí pravidly stanovenými garantem příslušného studijního programu. VII. Závěrečná ustanovení 1. Výkladem tohoto pokynu pověřuji proděkana pro bakalářské a navazující magisterské studium a celoživotní vzdělávání v oblastech bakalářského, magisterského navazujícího studia, magisterského studia a celoživotního vzdělávání, a proděkana pro doktorské studium a rigorózní řízení v oblasti doktorského studia. 2. Tento pokyn nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Příloha: č. 1 - Standardy interaktivních osnov V Brně dne 23. února 2021 Martin Škop, v. r. děkan 4 Příloha č. 1 - Standardy interaktivních osnov Interaktivní osnova studijního předmětu obsahuje: 1. vymezení cíle a předmětu kurzu včetně stanovení předběžného programu přednášek; 2. požadavky na ukončení kurzu, včetně ukázky zadání zkoušky, koná-li se písemně nebo alespoň jejího podrobného popisu; 3. určení způsobu a formy výuky včetně stanovení, která platforma bude pro výuku použita; 4. seznam povinných pramenů, včetně literatury, které musí student nastudovat k úspěšnému ukončení předmětu. Nebude-li pramen použit celý, je uveden odkaz na konkrétní strany; 5. základní studijní materiály - např. slajdy, texty a podklady pro přednášku či seminář, prezentace atp.; Interaktivní osnova studijního předmětu může dále obsahovat: 1. rozšiřující studijní materiály – zejména texty k nastudování, zopakování a prohloubení odučené materie, audio či video materiály, judikatura, relevantní www odkazy; 2. nepovinné studijní materiály – např. odborné články (či odkazy na ně) nad rámec běžné materie pro motivované studenty; 3. autokorekční cvičení se zajištěnou zpětnou vazbou.