MUNI LAW Pokyn Právnické fakulty MU č. 2/2021 K řešení technických problémů při distančním ukončování predmetu (ve znění účinném od 11. 1. 2021) Podle ^ 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonu (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vysokých školách") vydávám tento pokyn: Článek 1 Tento pokyn vychází z Metodického listu Studijního odboru Rektorátu Masarykovy univerzity č. 1/2020 Metodika distančního zkoušení a ukončení předmětů ve znění účinném od 27. 4. 2020 a aplikuje jeho ustanovení. Článek 2 (1) Uskutečňuje-li si ukončení předmětu distanční formou, odpovídá student za: a) stabilní a dostatečně rychlé připojení k internetu dle požadavků specifikovaných v článku 1 přílohy tohoto pokynu; b) hardware dle požadavků specifikovaných v článku 2 přílohy tohoto pokynu; c) software dle požadavků specifikovaných v článku 3 přílohy tohoto pokynu. V případě, že student nedisponuje zařízením potřebným pro distanční ukončení předmětu, využije počítačů Právnické fakulty nebo jiné součásti Masarykovy univerzity. (2) Student v dostatečném předstihu před konáním ukončení předmětu ověří funkčnost zařízení uvedených v předchozím odstavci a zkontroluje, zda je přihlášen ke zkušebnímu termínu v IS a zda se mu příslušný odpovědník navázaný na termín zobrazuje v IS. (3) Nastanou-li v průběhu zápočtu, kolokvia či zkoušky (dále jen „zkoušky") technické problémy, je student povinen bezodkladně e-mailem či jiným garantem studijního předmětu určeným způsobem kontaktovat zkoušejícího a informovat jej o nastalé situaci. Uvede přitom, v čem spočívala podstata technických problémů a co bylo jejich příčinou. Článek 3 (1) Garant studijního předmětu odpovídá zejména za: 1/4 a) správnost nastavení odpovědníku v IS, a to dle požadavků specifikovaných v článku 4 přílohy tohoto pokynu; b) včasné zpřístupnění odpovědníku v IS. Dbá přitom na to, aby byl odpovědník jasně a nezaměnitelně označen; c) určení zkoušejícího, který bude v čase konání zkoušky studentům on-line k dispozici pro řešení případných problémů spojených se zkouškou a s nastavením odpovědníku. Jméno zkoušejícího bude uvedeno v nastavení zkušebního termínu v IS. Určení zkoušejícího není nutné tehdy, pokud se zkoušející shoduje s osobou, která zkušební termín v IS vyhlásila. (2) Zkoušející odpovídá za: a) za komunikaci se studenty týkající se technických problémů nastalých v průběhu zkoušky; b) prověření okolností, za kterých byla zkouška předčasně ukončena v aplikaci IS „Správa odpovědníku" - „odpovědi". (3) Vyplývá-li z okolností případu a z vysvětlení podaného studentem, že student technické problémy nezpůsobil, ani jim nemohl předejít, a umožňuje-li to nastavení odpovědníku, zkoušející může v aplikaci IS „Správa odpovědníku" průchod odpovědníkem zrušit a umožnit studentovi pokračování ve zkoušce. (4) Není-li možné, aby student pokračoval ve zkoušce, umožní garant studijního předmětu studentovi složit zkoušku na některém z následujících termínů (dále jen „náhradní termín"). Hodnocení se v takovém případě do IS nezapisuje. Garant studijního předmětu může studentovi stanovit povinnost absolvovat náhradní termín v budově Právnické fakulty Masarykovy univerzity. (5) Naznačují-li okolnosti, že technické problémy byly způsobeny z důvodů na straně studenta, informuje garant předmětu příslušeného proděkana. V případě důvodného podezření ze zavinění technických problémů studentem, garant studijního předmětu postupuje podle Disciplinárního řádu Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Článek 4 (1) Kontrolou dodržovaní tohoto pokynu a výkladem jeho jedno jednotlivých ustanovení pověřují příslušné studijní proděkany. (2) Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 11.1. 2021. V Brně dne 11. 1. 2021 doc. JUDr. Mgr. Martin Skop, Ph.D. v. r. děkan 2/4 Příloha k pokynu Právnické fakulty MUČ. 2/2021 Článek 1 Specifikace požadavků na stabilní a dostatečně rychlé připojení k internetu Parametry doporučeného způsobu připojení k internetu jsou: • kabelové připojení - ethernet; • bezdrátové s maximálním signálem (dle počtu čárek u indikátoru připojení na příslušném zařízení); • Wi-Fi se stabilním internetovým spojením; • mobilní internet o standardu H+, 3G, 4G; Doporučená rychlost připojení: • varianta testu bez multimédií: download alespoň 1MB/s, upload alespoň 0.5MB/s; • varianta testu s multimédii: download alespoň 3MB/s, upload alespoň 0.5MB/S. Minimální parametry omezení na stažení dat: • varianta testu bez multimédií: možnost stáhnout alespoň 50 MB dat; • varianta testu s multimédii: možnost stáhnout alespoň 300MB dat. Článek 2 Specifikace požadavků na hardware S odpovědníky by mělo být pracováno za použití počítače. Práce z jiných zařízení (tablet, mobilní telefon) je sice technicky možná, ale nedoporučená. Minimální rozlišení monitoru je 1366x768 nebo vyšší se šířkou pixelů alespoň 0,25mm. Článek 3 Specifikace požadavků na software a webový prohlížeč Počítač by měl být vybaven poslední stabilní verzí desktopového operačního systému, který je stále jeho vydavatelem podporován. Odpovědník by měl být spuštěn prostřednictvím poslední stabilní verze majoritního desktopového internetového prohlížeče. Podporované internetové webové přihlížeče jsou: Chromé, Safari, Edge, Firefox, Opera. Nepodporované a proto nedoporučené jsou mobilní webové prohlížeče a webový prohlížeč Internet Explorer. Článek 4 Specifikace požadavků na nastavení odpovědníku Povinné požadavky: Odpovědníky budou povinně nastaveny v „novém vzhledu", a to z důvodu: • možnosti přezkumu chování studenta v průběhu zkoušky a ověření, zda důvody jím označené za příčinu technických problémů, které měly za následek předčasné ukončení zkoušky, odpovídají záznamu o průběhu zkoušky v IS; • periodického automatického ukládání odpovědníku; • upozorňování studenta na zhoršenou kvalitu připojení a možnou ztrátu odpovědí. Odpovědník bude studentovi zpřístupněn alespoň 30 minut před jeho spuštěním, tj. před zahájením zkoušky. Nepovinné požadavky: V případě obavy garanta studijního předmětu z kvality připojení a možného přerušení zkoušky na straně studentů lze odpovědník nastavit tak, aby studenty neomezoval v počtu jeho otevření. Dojde-li k výpadku, student se připojí znovu. V závislosti na délce trvání testu je vhodné nastavit odpovědník tak, aby s ním student mohl pracovat také po předpokládaném ukončení, a to ještě po dobu 1/2 délky trvání zkoušky. Přílišná délka však může být problematická z důvodu možného podvádění u zkoušky, záviset bude proto vždy na konkrétní situaci a parametrech testu. Článek 5 Možné způsoby řešení některých technických problémů V případě výpadku internetového připojení by student měl provést pokus o restart modemu. Nebude-li tato možnost úspěšná, lze se připojit k internetu pomocí telefonu a tzv. „Wi-Fi hotspotu". Doporučuje se studentům se na tuto možnost připravit a dopředu si ji vyzkoušet. Výpadek internetového připojení může student prokázat prohlášením poskytovatele internetového připojení, který může na žádost studenta (osoby, s níž má poskytovatel internetového připojení smluvní vztah) takové prohlášení vydat. Doporučuje se studentům si v případě technických problémů způsobených výpadky připojení k internetu takové prohlášení vyžádat.