Pokyn Právnické fakulty Masarykovy univerzity č. 2/2022 Prováděcí pokyn k zajištění finanční kontroly na Právnické fakultě Masarykovy univerzity (ve znění účinné od 1. 2. 2022) V návaznosti na Směrnici Masarykovy univerzity (dále jen „MU“) č. 3/2013 Zajištění finanční kontroly (ve znění účinném od 1. července 2018) a podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) ve znění pozdějších předpisů vydávám tento prováděcí pokyn k zajištění finanční kontroly na hospodářském středisku právnická fakulta (dále jen „PrF MU“): Článek 1 Předmět úpravy Tento prováděcí pokyn upravuje organizaci finanční kontroly na PrF MU, zejména ustanovení příkazce operace, správce rozpočtu a hlavního účetního pro jednotlivé zakázky, jejich evidenci v ekonomickém informačním systému a evidenci jejich podpisových vzorů. Článek 2 Vymezení základních pojmů (1) Finanční kontrolou se rozumí soubor úkonů spočívajících v ověření správnosti, hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti vynaložených prostředků pro dosažení cílů při plnění stanovených úkolů, tj. při realizaci příslušných zakázek v rámci hospodářského střediska PrF MU. Finanční kontrolu jako organizačně oddělený a funkčně nezávislý proces provádějí a zajišťují zaměstnanci PrF MU ustanoveni děkanem na pozici příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. (2) Elektronickou finanční kontrolou se rozumí finanční kontrola uskutečňovaná prostřednictvím ekonomického informačního systému. (3) Ekonomickým informačním systémem se rozumí informační systém Magion a intranet pro obecnou komunitu uživatelů MU Inet MU. (4) Zakázkou se rozumí vymezená část finančních prostředků z veřejných či neveřejných zdrojů. Seznam zakázek je platný podle aktuálního stavu v ekonomickém informačním systému. 2 Článek 3 Organizace finanční kontroly (1) Funkční pověření zaměstnanců podle jednotlivých druhů dokladů je uvedeno v příloze č. 1 tohoto pokynu. (2) Pro ustanovení příkazce operace, správce rozpočtu, hlavního účetního a zaměstnanců na těchto pozicích na konkrétní zakázce zastupujících se použije formulář Průvodní list/žádost o zřízení k nové zakázce nebo Průvodní list/žádost o změnu parametrů k zakázce. (3) Ustanovení proběhne okamžikem zápisu v ekonomickém informačním systému a trvá po dobu platnosti zakázky nebo do doby, než nastane potřeba změny. (4) O ustanovení jsou zaměstnanci informováni elektronickou poštou v rámci oznámení o zřízení zakázky nebo oznámení o změně parametrů zakázky. (5) Podoba schvalovacího procesu včetně úkonů, které činí příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní je upravena ve Směrnici MU č. 3/2013. (6) Je-li pro uzavření závazku nutné podle zákona a podle předpisů univerzity vyhlásit veřejnou zakázku, probíhá schvalovací postup před vyhlášením veřejné zakázky. Schvalovaný předpokládaný závazek obsahuje jako požadovanou výši finančních prostředků k zajištění předpokládanou cenu zakázky bez určení dodavatele. Je-li nabídková cena vítězného uchazeče vyšší než předpokládaná cena nebo dojde-li k podstatné změně obchodních podmínek v průběhu zadávacího řízení, je nutné provést schvalovací proces znovu před uzavřením smlouvy. Článek 4 Forma úkonů v rámci finanční kontroly Schvalování dokladů v rámci finanční kontroly probíhá v písemné (s použitím vlastnoručního podpisu) nebo elektronické podobě (prostřednictvím autentizovaného přihlášení k ekonomickému informačnímu systému). Obě uvedené formy se považují za rovnocenné. Článek 5 Závěrečná ustanovení (1) Tento pokyn zrušuje pokyn děkana č. 11/2018 – Prováděcí pokyn k zajištění finanční kontroly na právnické fakultě MU, ze dne 3. 9. 2018, účinný od 1. 10. 2018. (2) Výkladem jednotlivých ustanovení tohoto pokynu pověřuji tajemníka PrF MU. (3) Průběžnou aktualizací příkazců operací, správců rozpočtů a hlavních účetních v ekonomickém informačním systému pověřuji vedoucího ekonomického oddělení PrF MU. (4) Evidencí jejich podpisových vzorů pověřuji vedoucí personálního a mzdového oddělení PrF MU. Za pravost a aktuálnost podoby podpisu odpovídá každý zaměstnanec individuálně (zejména při změně příjmení či podoby podpisu). (5) Tento pokyn nabývá platnosti dnem podpisu. 3 (6) Tento pokyn nabývá účinnosti dnem 1. února 2022. Přílohy: Příloha č. 1 - Seznam druhů dokladů a funkčního pověření zaměstnanců Příloha č. 2 - Vzory platných tiskopisů V Brně dne 1. 2. 2022 doc. JUDr. Mgr. Martin Škop, Ph.D., v. r., děkan