Masarykova univerzita, Právnická fakulta Veveří 158/70, 611 80 Brno, Česká republika T: +420 549 49 1211, E: info@law.muni.cz, www.law.muni.cz Bankovní spojení: KB Brno-město, ČÚ: 85636621/0100, IČ: 00216224, DIČ: CZ00216224 1/5 V odpovědi, prosím, uvádějte naše číslo jednací. Jednací řád Akademického senátu Právnické fakulty Masarykovy univerzity (ve znění účinném od 21. 2. 2022) Podle § 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, vydávám tento Jednací řád Akademického senátu Právnické fakulty Masarykovy univerzity. Článek 1 Základní ustanovení (1) Tento Jednací řád Akademického senátu Právnické fakulty Masarykovy univerzity (dále jen „Řád“) je vnitřním předpisem Právnické fakulty Masarykovy univerzity (dále jen „Fakulta“) ve smyslu § 33 odst. 2 písm. c) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákon“). (2) Akademický senát Fakulty (dále jen „Senát“) je samosprávným orgánem Fakulty ve smyslu § 25 odst. 1 písm. a) Zákona. Tento Řád upravuje v souladu se Zákonem a vnitřními předpisy Fakulty a Masarykovy univerzity výkon členství a zabezpečení činnosti Senátu, jeho uspořádání a pravidla jeho jednání, dokumentaci činnosti Senátu a informování o ní. (3) Složení a orgány Senátu, základní pravidla ohledně řádných a mimořádných zasedání, usnášeníschopnosti, hlasování, práva a povinnosti senátorek a senátorů (dále jen „člen Senátu“), jakož i působnost a pravomoci Senátu upravují čl. 20 až 24 Statutu Fakulty (dále jen „Statut“), na které tento Řád navazuje. Článek 2 Uspořádání Senátu (1) Senát se vnitřně člení na Komoru akademických pracovníků (dále jen „UKAS“) a na Studentskou komoru (dále jen „SKAS“). (2) Komory Senátu samostatně zasedají, ustanovují své představitele, tj. předsedu, případně i místopředsedu komory, a mohou přijímat v souladu se Zákonem, Statutem a tímto Řádem vlastní pravidla pro jednání. (3) Senát zřizuje v souladu s čl. 24 odst. 3 Statutu stálé nebo dočasné komise ze svých členů, popř. z dalších členů akademické obce Fakulty. Přitom vymezí jejich složení a úkoly. Každá komora deleguje vždy polovinu členů. Předsedy komisí vybírá Senát z řad svých členů. Komise vznikají dnem zřízení a zanikají dnem ustavujícího zasedání nového Senátu. (4) Stálými komisemi Senátu jsou Legislativní komise a Ekonomická komise. Stálé komise je Senát povinen ustavit nejpozději na svém druhém zasedání po začátku funkčního období. (5) Ve věcech spadajících do jejích pravomocí rozhoduje komise hlasováním, kdy každý člen komise má právě jeden hlas. Neusnese-li se Senát v průběhu jejího funkčního období jinak, je komise způsobilá usnášet se za přítomnosti alespoň poloviny svých členů a její usnesení je přijato, jestliže se pro ně vyslovila nadpoloviční většina přítomných členů. Komise se může usnášet per rollam. Pro přijetí usnesení je v takovém případě zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech členů. Senát může pro jednání komise stanovit též další pravidla. 2/5 Článek 3 Ustavující zasedání Senátu a volba předsedy Senátu (1) Předseda Senátu z předchozího volebního období svolává a do zvolení nového předsedy řídí ustavující zasedání Senátu. Zasedání svolá tak, aby se konalo nejpozději 2 měsíce po začátku volebního období Senátu. Na programu ustavujícího zasedání je jako první bod zařazena volba předsedy Senátu. Na ustavujícím zasedání Senát projedná také vhodné termíny řádných zasedání. (2) Hlasování o volbě předsedy je tajné. Kandidáta může navrhnout každý člen Senátu. V prvním kole volby je předsedou Senátu zvolen kandidát, který získá nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu. Není-li předseda Senátu zvolen, koná se další kolo. Každý člen Senátu může v každém kole hlasovat pouze pro jednoho kandidáta. Uvolní-li se v průběhu volebního období funkce předsedy, koná se volba na nejbližším zasedání Senátu. (3) Je-li předsedovi vyjádřena nedůvěra dle čl. 22 odst. 5 Statutu, zaniká jeho funkce tímto vyjádřením. Senát zvolí nového předsedu nejpozději na nejbližším následujícím zasedání. Do doby zvolení nového předsedy se postupuje podle čl. 22 odst. 4 Statutu. Článek 4 Svolávání a jednání Senátu (1) Předseda Senátu je povinen doručit členům Senátu pozvánku na zasedání Senátu společně s programem nejpozději 7 dnů před navrhovaným zahájením zasedání. S termínem zasedání a návrhem programu seznámí předseda Senátu přiměřeným způsobem i akademickou obec Fakulty. V případě mimořádného zasedání Senátu je v odůvodněných případech možno lhůtu podle první věty tohoto odstavce zkrátit až na 48 hodin; na takto svolaném zasedání nelze schválit vnitřní předpisy Fakulty či jejich změny a doplnění. (2) Žádost o svolání mimořádného zasedání podle čl. 21 odst. 2 Statutu se předkládá písemně předsedovi a místopředsedům Senátu a musí obsahovat návrh programu jednání. Mimořádné zasedání svolává předseda Senátu bezodkladně po jejím předložení. Nesvolá-li předseda Senátu mimořádné zasedání do 3 dnů ode dne doručení žádosti, může svolat mimořádné zasedání kterýkoliv místopředseda Senátu. (3) Kromě osob uvedených v čl. 21 odst. 2 Statutu může odůvodněnou žádost o mimořádné zasedání Senátu podat též rektor. (4) Program sestavuje předseda Senátu, v případě postupu podle čl. 21 odst. 2 Statutu ten, kdo o mimořádné svolání Senátu žádá. Navržený program zasedání včetně případných návrhů na změnu programu projednává Senát na začátku zasedání. (5) Jednotlivé body programu se projednávají zpravidla na základě písemných podkladových materiálů. Tyto materiály předkládá navrhovatel, který žádá o projednání, předsedovi Senátu nejpozději 7 dnů přede dnem zasedání Senátu. Předseda Senátu je povinen neprodleně tyto materiály vhodným způsobem předat k dispozici členům Senátu. Zpravidla tak učiní elektronickou formou, kdy je zašle členům Senátu společně s pozvánkou na zasedání Senátu, na němž mají být tyto podklady projednány, případně zpřístupní v příslušné složce dokumentů v Informačním systému Masarykovy univerzity. (6) Zasedání Senátu probíhá zpravidla za fyzické přítomnosti členů Senátu. Člen Senátu se může ze závažných důvodů zasedání Senátu zúčastnit i distančně. O této skutečnosti musí člen Senátu informovat předsedu Senátu nejpozději před zahájením zasedání Senátu. Za závažné důvody se považuje zejména studijní či pracovní cesta nebo zdravotní důvody. V pochybnostech o závažnosti důvodů rozhoduje předseda Senátu. (7) V diskusi může předseda Senátu udělit slovo komukoliv, kdo o to požádá, zpravidla podle pořadí přihlášení. Děkan nebo v jeho zastoupení proděkan, rektor nebo v jeho zastoupení prorektor, předseda Akademického senátu Masarykovy univerzity nebo v jeho zastoupení jím pověřený člen Akademického senátu Masarykovy univerzity, mají právo vystoupit na zasedání, kdykoliv o to požádají. 3/5 (8) V případě, že by byl narušen obvyklý průběh jednání, délka proslovu zcela zjevně přesáhla přiměřenou dobu nebo proslov neúměrně vybočuje z tematického rámce právě projednávaného bodu, může předseda Senátu udělené slovo odebrat. (9) Není-li uvedeno jinak, o návrzích se hlasuje veřejně. Tajným hlasování se Senát usnáší o návrhu na jmenování nebo odvolání děkana a předsedy Senátu. V jiných věcech se Senát usnáší tajným hlasováním, pokud tak rozhodne nadpoloviční většinou na návrh kteréhokoliv člena Senátu. V případě online či hybridního zasedání se vždy hlasuje prostřednictvím Informačního systému Masarykovy univerzity. (10) Při rozhodování o postupu lze rozhodovat aklamací. Článek 5 Zahájení řízení o návrhu na jmenování děkana (1) Nejpozději 5 měsíců před uplynutím funkčního období stávajícího děkana oznámí předseda Senátu obvyklým způsobem, včetně zveřejnění na úřední desce Fakulty datum zasedání, na kterém Senát bude rozhodovat o návrhu na jmenování děkana, tak, aby se toto zasedání konalo nejméně 3 měsíce před uplynutím funkčního období stávajícího děkana. (2) V oznámení dle předchozího odstavce určí předseda Senátu: a. tříčlennou volební komisi složenou z členů obou komor Senátu včetně jejího předsedy; b. lhůtu, ve které lze podávat návrhy na kandidáta na děkana; tato lhůta musí činit nejméně 1 měsíc od oznámení. (3) Volební komise se neprodleně po svém zvolení ujímá funkce a koná veškeré úkony tímto Řádem vymezené a směřující k volbě. (4) Návrh na kandidáta na děkana se podává v písemné formě předsedovi volební komise. Návrh musí obsahovat především: a. jméno a příjmení navrhovaného kandidáta, datum narození a místo jeho trvalého pobytu; b. v případě, že je osoba navrhovaného kandidáta odlišná od navrhovatele též písemný souhlas kandidáta s kandidaturou; c. vztahuje-li se na navrhovaného kandidáta zákon č. 451/1991 Sb., pak i jeho písemné prohlášení o splnění předpokladů pro výkon funkce dle toho zákona; d. strukturovaný profesní životopis navrhovaného kandidáta; e. podpis navrhovatele. (5) Bezodkladně po uplynutí lhůty k podávání návrhů projedná volební komise došlé návrhy. U neúplného nebo nejasného návrhu vyzve navrhovatele, aby jej v přiměřené lhůtě, kterou mu určí, doplnil. Následně volební komise vyřadí ty z navrhovaných kandidátů, kteří nesplňují podmínky pro výkon funkce děkana a dále ty, kteří i přes výzvu nevyslovili s kandidaturou souhlas, ve lhůtě neodstranili nedostatky kandidatury nebo se kandidatury dodatečně vzdali. Poté volební komise sestaví kandidátní listinu a bez zbytečného odkladu ji zveřejní na úřední desce Fakulty. (6) Volební komise umožní navrženým kandidátům představení jejich programů akademické obci. Za tím účelem zejména bezodkladně zveřejní předaná vyhotovení programů na úřední desce Fakulty; navržení kandidáti předají program předsedovi volební komise nejpozději 3 týdny přede dnem oznámeného konání zasedání Senátu dle prvního odstavce. Článek 6 Zasedání Senátu k návrhu na jmenování děkana (1) Zasedání, na kterém Senát rozhoduje o návrhu na jmenování děkana, se koná tak, aby byla umožněna účast co nejširší části akademické obce a aby bylo navrženým kandidátům umožněno před akademickou obcí veřejně vystoupit a zúčastnit se diskuse. 4/5 (2) O návrhu na jmenování děkana se Senát usnáší tajným hlasováním. Hlasuje se prostřednictvím hlasovacích lístků, které obsahují jméno a příjmení všech navržených kandidátů. Proces hlasování organizuje a řídí volební komise. (3) V případě, že v prvním kole žádný z navržených kandidátů nezíská nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu, koná se druhé kolo hlasování. Do něj postupují dva kandidáti, kteří v prvním kole získali nejvyšší počet platných hlasů. Je-li více kandidátů, kteří získali v prvním kole stejný nejvyšší počet platných hlasů, postupují všichni tito kandidáti. Je-li více kandidátů, kteří získali v prvním kole stejný druhý nejvyšší počet platných hlasů, a jen jeden kandidát, který získal nejvyšší počet platných hlasů, postupují spolu všichni tito kandidáti. (4) Druhé kolo se koná bezprostředně po kole prvním, ledaže Senát nadpoloviční většinou na návrh kteréhokoliv člena Senátu rozhodne, že se koná později. V tom případě předseda Senátu stanoví vhodný termín druhého kola, a to nejpozději do 1 týdne ode dne konání první volby. Pro druhé kolo platí přiměřeně odst. 1. (5) Nezíská-li ani ve druhém kole žádný z kandidátů nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu, koná se třetí kolo hlasování. Do něj postoupí kandidát, který získal ve druhém kole nejvyšší počet hlasů. Je-li více kandidátů, kteří získali ve druhém kole stejný nejvyšší počet platných hlasů, postupují všichni tito kandidáti. Odst. 3 se uplatní obdobně. (6) Nezíská-li ani ve třetím kole žádný z kandidátů nadpoloviční většinu hlasů všech členů Senátu, koná se nová volba děkana. Lhůty dle čl. 5 Řádu pro takové řízení je možno rozhodnutím Senátu zkrátit. (7) O hlasování o návrhu na jmenování děkana pořídí volební komise protokol, obsahující počty hlasů pro jednotlivé kandidáty v každém kole hlasování. Protokol, podepsaný všemi členy komise, předá komise předsedovi Senátu, který jej bezodkladně zveřejní na úřední desce Fakulty. (8) Předseda Senátu je povinen, v případě, že rektor odmítne jmenovat navrženého kandidáta na děkana, bez zbytečného odkladu vyhlásit nové volby na kandidáta na děkana. Článek 7 Zapisovatel (1) O každém zasedání Senátu se pořizuje zápis. Zápis pořizuje zapisovatel nebo jiná osoba pověřená předsedou Senátu. Náklady na zapisovatele jsou hrazeny z rozpočtu Fakulty. (2) V zápisu se uvede zejména termín zasedání, kdo z řad členů Senátu a hostů byl přítomen a kdo byl omluven, kdo byl předsedajícím, jaký byl program jednání a pořadí jeho bodů, obsahové shrnutí rozpravy k těmto bodům, jaká usnesení byla přijata a jaké byly číselné výsledky hlasování. Správnost zápisu ověřuje ověřovatel, kterým je předsedající daného zasedání. (3) Předsedající zašle bezodkladně po zasedání Senátu zápis předsedům obou komor. Nevznesou-li do 7 dnů žádné námitky, předsedající zápis zveřejní na elektronické úřední desce Fakulty a uloží do Archivu. (4) Na nejbližším příštím zasedání může kterýkoliv člen Senátu vznést námitky proti správnosti obsahu zápisu. O námitkách Senát rozhodne hlasováním. (5) Námitky k zápisu mohou členové Senátu předkládat předsedovi Senátu 7 dnů předem dnem nejbližšího zasedání Senátu. Předseda Senátu zařadí výtku na program jednání a zápis opraví, rozhodne-li Senát na tomto zasedání většinou přítomných členů Senátu o oprávněnosti námitek. Článek 8 Archiv (1) Do archivu Senátu (dále jen „Archiv“) se ukládají originály přijatých usnesení podepsané předsedou a ve věcech podle čl. 24 odst. 1 písm. b) Statutu též děkanem, v plném znění, včetně důležitých údajů, zejména jména předkladatele a hlasovacího poměru, podrobné zápisy 5/5 z jednání podepsané zapisovatelem a ověřovatelem a rozhodnutí orgánů Senátu podepsané jeho předsedou. Odepření podpisů nemá vliv na platnost přijatého usnesení. Dále se do archivu mohou uložit i jiné materiály vztahující se k činnosti Senátu. (2) Listiny jsou do archivu ukládány bez zbytečného odkladu a číslovány takto: [pořadové číslo v daném roce]/[rok]. (3) Archiv je přístupný členům akademické obce a je povoleno z něj pořizovat výpisy a kopie. Článek 9 Závěrečná ustanovení (1) Zrušuje se Vnitřní předpis č. 9, Jednací řád akademického senátu. (2) Tento vnitřní předpis nabývá účinnosti dnem 1. 9. 2017. (3) Dle § 9 odst. 1 písm. b) Zákona schválil změny tohoto Řádu Akademický senát Fakulty dne 8. 11. 2021 a Akademický senát Masarykovy univerzity dne 21. 2. 2022. V Brně dne 21. února 2022 doc. JUDr. Mgr. Martin Škop, Ph.D., v. r. děkan