Zápis č. 12/2015-2016 ze zasedání kolegia děkana dne 7. 3. 2016 MU-IS/25750/2016/344191/PrF Přítomni: doc. Selucká, proděkani doc. Svatoň, doc. Kalvodová, doc. Kotásek, doc. Škop, doc. Radvan, dr. Jurníková, tajemnice Ing. Přikrylová, předsedkyně AS PrF doc. Ronovská Omluva: Host: Program: 1. Kontrola úkolů 2. Vyhodnocení předmětové ankety – prod. Škop, prod. Jurníková 3. Studijní plány, stipendia – prod. Jurníková, prod. Škop 4. Rozpočet 2016 – Ing. Přikrylová 5. Různé ad 1. Kontrola úkolů • Projekty OPVVV – proděkan Kotásek sdělil, že se uskutečnila porada k OPVVV. Projektový záměr ve spolupráci s ÚSaP AVČR je připraven, lze předložit na RMU. Garantem projektu bude proděkan Škop, který je v kontaktu s ÚSaP. Zapojí se JUDr. Kosař, doc. Polčák, doc. Škop. Další participace doc. Ronovská. Mimo projekt s ÚSaP je Ph.D. program doc. Jančářové Environmental Law and Policy. Může být zpracován program mimo projekt ve spolupráci s ÚSaP AVČR, podmínkou je však spolupráce s druhým subjektem mimo PrF. Pokud projekt ve spolupráci s ÚSaP AVČR neuspěje, bude prováděn ve stejném modu jako program doc. Jančářové. Úkol: proděkan Kotásek do 10. 3. 2016 pošle děkance zprávu. Na dotaz proděkana Radvana, zda bude vytvořen doktorský studijní program v AJ „překlopením“ stávajícího DSP do AJ děkanka sdělila, že program v angličtině by měl být vytvořen nový, ačkoliv překlopení by bylo rychlé a vyzkoušelo by se. Děkanka předpokládá, že budou vytvořeny 2 větve doktorských studijních programů v AJ: – doc. Škop s projektem OPVVV, − proděkanka Kalvodová s DSP překlopeným do AJ, se začleněním oboru doc. Jančářové. Proděkan dodal, že na podzim budou vyhlášeny nové výzvy, vztahující se na „síťování“ a příjezdy zahraničních odborníků. Závěr: Ukládá se připravit harmonogram přípravy koncepce DSP v souladu s DZ na kolegium děkana dne 16. 5. 2016. • Magisterský studijní program v anglickém jazyce na PrF UP v Olomouci – proděkan Škop předložil informační materiál, z něhož je zřejmé, že program Master in International and European Law je cílený spíše na zahraniční studenty (počet cca 30 osob). • Opatření děkana č. 2/2016 o poskytování tvůrčího volna na PrF – ukládá se prod. Kotáskovi odeslat prorektoru Barešovi. • Proděkan Škop sdělil, že workshop ke změně podoby přijímacích zkoušek plánovaný prorektorem Bulantem se zatím neuskutečnil. Dle proděkanky Jurníkové zřejmě z důvodu přípravy přijímacího řízení. • Dlouhodobý záměr PrF 2016-2020 byl Akademickým senátem PrF schválen. Děkanka ukládá proděkanu Radvanovi zveřejnit DZ na webu fakulty. Zároveň stanovuje proděkanům termín 17. března 2016 pro zpracování aktualizace DZ na letošní rok a harmonogramu na jednotlivá léta. • Kritéria a podmínky pro hodnocení pedagogické, tvůrčí a vědecko-výzkumné činnosti (vytíženost) – budou zatím v platnosti dle Pokynu děkana č. 2/2012. Upravený pokyn bude účinný od 1. 5. 2016 (bylo oznámeno na poradě vedoucích kateder). • LL.M., MPA studijní programy – proděkan Svatoň zahájil přípravné práce. Je nutné připravit vnitřní předpis o vzdělávání v mezinárodně uznávaných kurzech v souladu s novelizovaným zákonem o vysokých školách. Jeho první verze by měla být připravena do 15. 4. 2016. Podmínky k přijetí ke studiu a návrhy kurzů by měly být projednány a schváleny AS PrF i AS MU k 10. 6. 2016. K tomuto datu by mohl být vyhlášen první běh kurzu LL.M. V říjnu 2016 by mohla začít výuka v LL.M. programu, v lednu 2017 v MPA programu. Návrh složení pracovní komise pro přípravu studijních programů v mezinárodně uznávaných kurzech: doc. JUDr. Markéta Selucká, Ph.D., doc. JUDr. Jan Svatoň, CSc., prof. JUDr. Josef Bejček, CSc., doc. Ing. Ladislav Janíček, Ph.D., MBA., doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D., doc. JUDr. Radim Polčák, Ph.D., JUDr. David Sehnálek, Ph.D., Ing. Blanka Přikrylová. První jednání komise se uskuteční dne 16. 3. 2016. Skončení činnosti pracovní komise se předpokládá k 31. 10. 2016. Dle návrhu děkanky by se ředitelem studijních programů měl stát doc. JUDr. Jan Svatoň, CSc., koordinátorem JUDr. David Sehnálek, Ph.D. ad 2. Vyhodnocení předmětové ankety proděkan Škop Výsledky ankety lze ve všech sledovaných studiích (bakalářské a navazující magisterské) považovat za uspokojivé. Převažují kladné ohlasy (s přihlédnutím k nižší reprezentativnosti výsledků). Většina předmětů se pohybuje v průměru, který není špatný, takže i z tohoto pohledu lze výsledky považovat za uspokojivé. Otázkou zůstává, zda je anketa v takové podobě vypovídající – zejména s ohledem na to, že informace o tom, že je přednášející nudný či naopak zábavný není zcela vypovídajícím kritériem, ze kterého lze vyvodit relevantní závěry. V předmětech nebyly zaznamenány žádné problémy, nejvýše osobní povzdechnutí studentů. Vzhledem ke změně organizace studia nebyly sledovány údaje pro celoživotní vzdělávání, neboť předměty byly sloučeny. proděkanka Jurníková předložila zprávu o výsledku ankety a přehled studijních výsledků za období podzimního semestru 2015. Zpráva je přílohou č. 1 tohoto zápisu. Závěr: kolegium bere na vědomí. ad 3. Studijní plány Proděkanka Jurníková předložila kolegiu návrhy na změny studijních plánů podané katedrami: Ústav práva a technologií • MV846K a MVV793K – garant: Matěj Myška (nyní Radim Polčák), odůvodnění změny: Dr. Myška v roce 2015 úspěšně dokončil doktorské studium a o oba kurzy se již nyní fakticky stará. • SOC022 – změna názvu na „European Cyberlaw“ (nyní „Introduction to Cyberlaw“), odůvodnění změny: Kurz se již nyní zabývá primárně evropským právem ICT a pod tímto názvem s ním předběžně počítáme též do nového studijního programu v oboru kybernetické bezpečnosti. • MVV012468K – formát výuky 0/2 (nyní 1/1) – odůvodnění změny: v kurzu je jen jedna seminární skupina. Závěr: schvaluje se. Oddělení Centra jazykového vzdělávání na PrF MVV46K An Introduction to ILEC/International Legal English - navýšení počtu seminárních skupin z jedné seminární skupiny na dvě, přesun z jara do podzimu 2016 (komentář: navýšení je již mimo projekt, znamenalo by to navýšení počtu výukových hodin o 24 (2x12 týdnů) a navýšení počtu vyzkoušených studentů o max. 22.) Závěr: po diskuzi kolegium návrh schválilo. Děkanka ukládá zjistit, zda by bylo možné předmět poskytovat i pro širší veřejnost v rámci CDV. Možnosti zjistí proděkan Svatoň. Katedra finančního práva a národního hospodářství Pro bakaláře: předmět Bankovní právo. Pro magistry: Bankovní právo, Právní analýza účetních dokladů, Evropský hospodářský prostor. • Evropský hospodářský prostor - navrhovaný předmět by byl realizovaný ve spolupráci s Hansem Harald Fredriksen z právnické fakulty Univerzity v Bergenu, který mimo výuku spolupracuje a je externistou EFTA court (obdoba ESD pro země EFTA v souvislosti s EHS dohodou). Předmět by byl v české a anglické verzi (pro program ERASMUS+) Garant: Dr. Janovec. • Bankovní právo - cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou regulace bankovních služeb a souvisejícím dohledem. Garant: Mgr. Johan Schweigl. I pro všechny programy bakalářského studia. • Právní analýza účetních dokladů - cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s právní úpravou účetních dokladů, resp. finančních výkazů a základy manažerského účetnictví. Garant: Mgr. Johan Schweigl. Závěr: dořešení tohoto návrhu se přesouvá na jednání kolegia děkana dne 18. dubna, po vyjasnění personálních otázek na katedře. Katedra trestního práva MV937K Trestní právo v aplikační praxi – zrušení předmětu. V návaznosti na tuto změnu bude aktualizován předmět MVD014K Praktikum z trestního řízení. Závěr: kolegium schvaluje. Katedra obchodního práva Činnost notáře v korporátním a závazkovém právu - praktický seminář, garant JUDr. Jaromír Kožiak, Ph.D. Cílem kurzu je seznámit podrobněji s rolí notáře v soukromém právu a detailně s nimi rozebrat jednotlivé oblasti působení notáře v závazkovém a korporátním právu (především problematiku sepisování notářských zápisů o právním jednání a osvědčování právně významných skutečností). Závěr: schvaluje se. Předmět: Počítačové zpracování odborného textu MVE002K garant M. Kolka, 1 kredit, e-learning. Závěr: Předmět prozatím zůstane zachován na katedře právní teorie. Kolegium se řešením tohoto předmětu bude zabývat na svém zasedání dne 18. dubna 2016. Povinná část studijního plánu (Od akreditace byly provedeny 3 změny v podmínkách pro přistoupení k státním závěrečným zkouškám.) Úvod do studia veřejné správy- návrh 3 možnosti: přesun z 3. semestru do 6. semestru předmět má hodnotu 5 kreditů (2/3), ukončen zkouškou, 3. semestr – zůstane 18/21 (a 2 zkoušky) – tedy hluboko pod limitem 30 kreditů/semestr – buď přesunout jiný předmět (v jednání je Úvod do mezinárodního a evropského práva z 2. semestru, nebo navýšit výuku stávajícího předmětu, popř. zavést nový- zde pozor na změny v akreditaci, 6. semestr – z 26 na 31 – 4 zkoušky. Závěr: kolegium po diskuzi dospělo k závěru, že tuto změnu bude nutné ještě projednat. Dořešit pak do května 2016. Proděkanka Jurníková projedná možné přesuny. Katedra správní vědy a správního práva předloží koncepci výuky správního práva dle varianty druhé a třetí. Občanské právo procesní – 4. a 5. semestr, požadavek na posun do vyššího semestru, ale katedra dále s požadavkem nepracovala. Závěr: odkládá se na novou akreditaci. Právo cenných papírů – možný přesun níže, realizován první běh od akreditace, doporučuji zatím ponechat, nově zavedený předmět. Závěr: odkládá se na novou akreditaci. Stipendia Stipendia vyplacená v roce 2015 v rámci stávajících stipendijních programů: • 3/2008 - O stipendiu na podporu odborné jazykové kompetence studentů Vyplaceno 18 000,• 5/2010 - Stipendijní program na podporu studentské vědecké činnosti Vyplaceno 358 394,• 7/2010 - Stipendijní program na podporu krátkodobých zahraničních i tuzemských studijních pobytů Vyplaceno 2 138 079,• 7/2011 - Prospěchový stipendijní program Vyplaceno 375 000,• 5/2013 - Stipendijní program pro podporu pomocné vědecké činnosti studentů Vyplaceno 145 500,- • 7/2015 - Stipendijní program na podporu studia kurzu Introduction to English and EU Law Vyplaceno 40 000,• 9/2015 - Stipendijní program pro podporu e-learningových aktivit studentů Vyplaceno 10 500,- (pouze mgr.) • 12/2015 - Stipendijní program na podporu studentských spolkových a jiných aktivit Vyplaceno 141 814,- (limit 100 000 Kč). Závěr: kolegium bere na vědomí. Na jednání kolegia dne 4. 4. 2016 proděkanka Jurníková připraví návrh směrnice děkana Vyhlášení soutěže o podporu výzkumné činnosti studentů magisterského studia. ad 4. Rozpočet 2016 Tajemnice informovala, že došlo k drobné změně pravidel pro sestavení rozpočtu. Právnická fakulta obdržela v celkovém výsledku o 2,5 mil. Kč více než v loňském roce. Tajemnice zpracovala návrh rozpočtu PrF s plánovaným hospodářským výsledkem 1 600 tis. Kč. Fondy fakulty budou v letošním roce využity na opravy budovy. Návrh rozpočtu bude možné ve čtvrtek odeslat senátorům k prostudování a k projednání na zasedání AS ve středu dne 16. 3. 2016. ad 5. Různé děkanka • připomněla, že ve středu dne 10. 3. 2016 navštíví fakultu velvyslanec USA v ČR Andrew H. Schapiro. Úkol: děkanka ukládá proděkanu Radvanovi zajistit propagaci přednášky a následné diskuze se studenty. • Personální změny za období leden až březen 2016 - viz příloha č. 2. Závěr: kolegium bere na vědomí. proděkan Radvan • sdělil, že prorektor Malý se obrátil na Právnickou fakultu s výtkou, že nevysílá do zahraničí na studijní pobyty studenty bakalářského studia. V Dlouhodobém záměru MU jsou uvedeny předměty v cizích jazycích pro bakalářské studium i zahraniční výjezdy pro bakaláře. • Výroční zpráva 2015 je již téměř hotova. Chybí údaje od některých učitelů, neboť ne všichni vkládají údaje do IS. Vzhledem k této skutečnosti proděkan Kotásek navrhuje určit na katedrách osobu, která zadá veškerou publikační a další činnost za učitele katedry do IS, aby mohlo být převzato nejen do výroční zprávy, ale i do přehledu publikační činnosti. Navrhuje ihned vyzvat učitele k doplnění s upozorněním, že každý učitel je povinen vkládat údaje o své publikační a další činnosti sám a odpovídá za to svému vedoucímu. Dle doc. Ronovské představuje vykazování veškeré publikační činnosti v IS a v RIV vysokou administrativní zátěž učitelů. Proděkan Svatoň doporučuje podat na poradě vedoucích kateder souhrnnou informaci o tom, jak má být evidence publikační činnosti prováděna. proděkan Kotásek • předložil kolegiu pro informaci přehled zájemců o projekty GAČR 2017. Závěr: kolegium bere na vědomí. • upozorňuje, že pro zpracování přehledu publikační činnosti učitelů PrF bude využito údajů z IS. Pokud není publikační výstup vložen v IS a RIV, nebude v přehledu publikační činnosti uveden. Proděkan zdůraznil, že je věcí každého učitele, které údaje si do IS vloží. tajemnice Ing. Přikrylová informovala o výsledku revize výpůjček knih, z něhož vyplývá, že některé knihy chybí, mnohé i ve vyšších cenách. Některé chybějící knihy byly v knihovním fondu pouze v 1 výtisku. Za ztracené knihy bude fakulta v souladu s Pokynem děkana č. 4/2015 O revizi knihovních jednotek požadovat náhradu. Vyřadit z knihovního fondu lze chybějící knihy, které byly již zastaralé, případně je knihovna má ve více výtiscích. Tajemnice vyzývá všechny zaměstnance, aby nedohledané knihy uhradili, případně poskytli adekvátní náhradu. proděkanka Kalvodová • předložila návrh na změnu garance předmětu Aktuální otázky právní vědy a praxe (vyučováno v podzimním semestru). Současný garant: prof. JUDr. Zdeňka Gregorová, CSc., Současné garanční pracoviště: Centrum dalšího vzdělávání. Navrhované garanční pracoviště: Právnická fakulta (od období podzim 2016). Odůvodnění: předmět je určen studentům DSP, je organizován oddělením pro DSP a rigorózní řízení. Navazující předmět Aktuální otázky právní vědy a praxe II je rovněž mimo garanci CDV. Závěr: kolegium schvaluje. • Na RMU je zpracovávána brožura shrnující výsledky v oblasti Ph.D. studia za celou MU. Je třeba dodat část za Právnickou fakultu. Proděkanka požádá kolegium o schválení textu pro brožuru. • Fakulty byly vyzvány, aby připravily nabídku přednášek a kurzů, které by mohly být zajímavé i pro jiné fakulty a mohli se jich účastnit zájemci z dalších fakult. Ve čtvrtek 10. března se na RMU uskuteční porada k tomuto tématu. proděkanka Jurníková oznámila, že ve stanoveném termínu do 28. 2. 2016 bylo přijato 2389 zaplacených přihlášek ke studiu v magisterském studijním programu Právo a právní věda, obor Právo, což je přibližně stejný počet jako již v několika předchozích letech. proděkan Škop • Vzhledem ke snížené částce v rozpočtu na nákup knih upozornil, že lze uplatňovat meziknihovní výpůjční službu. • Domnívá se, že je třeba začít studenty školit v práci s databázemi. Studenti se v nich neorientují a neumějí je používat. Školení v práci s databázemi by mělo být, dle jeho názoru, povinnou součástí výuky. proděkan Svatoň připomněl proděkanům dodání podkladů pro Výroční zprávu MU. Zapsala: Šimberová Schválila: doc. Selucká Příloha č. 1 Předkládá: Jana Jurníková Zpracoval: Jaroslav Pavliňák ANKETA Anketa: účast 20% (pro srovnání uvádím další fakulty) Fakulta Studentů fakulty Studentů splnilo tj. procent Lékařská fakulta 4617 437 9 % Filozofická fakulta 7739 1773 23 % Právnická fakulta 3629 714 20 % Fakulta sociálních studií 2958 746 25 % Přírodovědecká fakulta 3774 952 25 % Fakulta informatiky 2080 744 36 % Pedagogická fakulta 5810 1102 19 % Fakulta sportovních studií 1273 160 13 % Ekonomicko-správní fakulta 2971 706 24 % Vyhodnocení: - důraz by měl být kladen jednak na obsahovou stránku, jednak na personální zabezpečení předmětu - anketu je povinen vyhodnotit garant předmětu, u bc a navazující VS garant oboru, vedoucí katedry projedná na poradě – zpráva vedení fakulty Problém: nízká účast studentů, nemožnost měnit otázky, které vždy neodpovídají potřebám fakulty Předměty a učitelé: Právo cenných papírů – nově realizovaný předmět – po obsahové stránce i stránce personálního zabezpečení je v pořádku, (možný posun do nižšího semestru s přímou návazností na Obchodní právo) Mgr. Petra Konečná – OPP – prosím garanta o vyhodnocení Mgr. Matěj Dobeš- OPP – kladné hodnocení Mgr. et Mgr. et Bc. Hana Musilová – Pozemkové právo - kladné hodnocení Výsledné známky – podzim 2015 Předmět Celkem studentů Úspěšně Průměr A B C D E F Sociologie pro právníky 531 91 % 2.38 44 71 84 93 132 40 67 Obecné právní dějiny 521 96 % 2 121 86 78 83 89 17 47 Teorie práva 574 77 % 2.58 32 67 111 93 82 113 76 Státověda 516 97 % 2.07 68 90 117 91 80 10 60 Národní hospodářství 484 100 % 1.74 99 164 100 67 31 23 Ústavní právo 501 94 % 2.17 52 92 113 87 86 25 46 Úvod do studia veřejné správy 525 99 % 2.04 48 98 177 105 60 4 33 Pracovní právo 515 98 % 1.82 124 108 126 71 42 8 36 Rodinné právo 509 98 % 1.91 101 96 143 95 46 6 22 Občanské právo procesní II 488 94 % 2.26 45 71 120 95 105 26 26 Právo duševního vlastnictví 495 99 % 1.76 149 96 100 85 43 1 21 Správní právo procesní 530 84 % 2.58 23 48 97 119 117 75 51 Pozemkové právo 550 96 % 1.95 116 95 126 81 65 18 49 Právo mezinárodního obchodu 527 86 % 2.47 29 52 102 130 84 63 67 Právo Evropské unie II 534 84 % 2.38 35 81 95 74 68 67 114 Právo životního prostředí II 480 100 % 1.7 138 125 59 69 39 50 Mezinárodní právo veřejné II 500 95 % 1.98 89 93 87 68 63 17 83 Právo cenných papírů 503 95 % 2.14 45 118 110 120 71 21 18 Finanční právo III 493 97 % 2.07 46 96 146 83 64 10 48 Příloha č. 2 Personální změny leden – únor – březen 2016 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Nástupy do pracovního poměru: 01.03.2016 Radmila Tučková Studijní oddělení - studijní referentka (úvazek 1,0; doba určitá do 28.02.2018) 15.02.2016 Mgr. Lenka Sochorová CDV- asistent (zak.1111/úvazek 0,2; doba určitá do 14.02.2019) Změna úvazku: 01.03.2016 Mgr. Radislav Bražina Kat.spr.vědy a spr.práva – odborný pracovník (projekt) (úvazek zvýšen z 0,05 na 0,1) 01.03.2016 JUDr. David Hejč Kat.spr.vědy a spr.práva – odborný pracovník (projekt) (úvazek zvýšen z 0,1 na 0,15) Ostatní změny: Zvyšování kvalifikace: 22.01.2016 Mgr. Johan Schweigl, Ph.D. ukončeno doktorské studium 25.02.2016 JUDr. Michal Janovec, Ph.D. ukončeno doktorské studium 25.02.2016 JUDr. Markéta Klusoňová, Ph.D. ukončeno rigorózní řízení 25.02.2016 JUDr. Markéta Klusoňová, Ph.D. ukončeno doktorské studium Dne: 03.03.2016 Vypracovala: Ing. Dagmar Pipalová