Zápis č. 8/2020-2021 ze zasedání KD dne 14. 12. 2020, MS TEAMS Přítomni: děkan: doc. Škop, tajemnice: Ing. Přikrylová, proděkani: dr. Jurníková, doc. Koukal, doc. Fryšták, doc. Radvan, doc. Sehnálek, doc. Šilhán, předseda AS PrF: dr. Vyhnánek Hosté: doc. Valdhans, doc. Mrkývka, dr. Kliková, dr. Ruban, doc. Křepelka, prof. Kalvodová, dr. Dobrovolná, Mgr. Lautrbachová Program: 14. 12. 2020 1. Nová koncepce LL.M. (doc. Valdhans) ​- doc. Sehnálek 2. Kontrola studijních programů (v 10 h ​– přítomni garanti studijních programů a Mgr. Lautrbachová 3. ​Hospodaření fakulty a stav rozpočtu 01–11/20 - tajemnice 4. ​Stipendijní opatření 5. R​ůzné Děkan přivítal přítomné a představil program pravidelného zasedání. 1. Nová koncepce LL.M. (doc. Valdhans) ​- doc. Sehnálek Děkan přivítal na zasedání doc. Valdhanse, ředitele programů LL.M. a požádal o souhrnnou informaci k současnému stavu probíhajících programů LL.M. na PrF. Doc. Valdhans předložil kolegiu dokumenty: -​Mezinárodně uznávané programy LL.M. na Právnické fakultě MU​ (koncepce změn), -​Vzdělávání v programech LL.M. - podzim 2020 (rámcová metodika bezkontaktního formátu vzdělávání). Oba dokumenty okomentoval, doplnil grafem, který přehledně znázornil počty studentů v letech, v jednotlivých modulech. Zmínil silné i slabé stránky tohoto typu vzdělávání v podmínkách PrF a hovořil o práci garantů, přednášejících a o otázce obsahové. Vyjádřil svá stanoviska a hovořil o nutnosti vytvoření nové koncepce. V následné diskusi se členky a členové kolegia postupně vyjádřili k danému bodu. Závěr: Kolegium vzalo na vědomí koncepci změn pro mezinárodně uznávané programy LL.M., kterou předložil ředitel programů doc. Valdhans. Kolegium se domnívá, že programy LL.M. mají na půdě Právnické fakulty MU své místo a je vhodné zajistit, aby jejich realizace mohla 1 pokračovat. Kolegium souhlasí s tím, že pro další realizaci těchto programů je nutné zajistit jejich konkurenceschopnost v česko-slovenském prostředí. K tomu je nezbytná nutná úprava těchto programů, a to jak po obsahové, tak formální stránce. Požadované změny se musí týkat následujících parametrů: - rozdělení programů na programy určené pro právníky a neprávníky; - zkrácení délky programů o jeden semestr přímé výuky; - v návaznosti na zkrácení programů korekce jejich obsahu; - korekce u programu Obchodní právo musí navíc respektovat snahu o dosažení vyšší míry specializace u programu cíleného na právníky (případně několika úžeji obsahově zaměřených programů v rovině obchodního práva), ve stávající obsahově obecné podobě může být program dle mínění kolegia i nadále nabízen neprávníkům, nicméně i v této podobě vyžaduje obsahovou korekci cílící na korporátní praxi se zaměřením na smluvní závazkové vztahy; - možnost vytvoření dalších konkurenceschopných programů; - vyšší míra zapojení odborníků z praxe umožňující využití konkurenční výhody Brna jako “hlavního města” české justice; - nižší přímá (kontaktní) zátěž účastníků; - vyšší míra digitalizace v návaznosti na možnosti dostupné a podporované na MU; - přizpůsobení právního rámce fungování programů tak, aby byl souladný s předpisy, které v uplynulých letech univerzita přijala v oblasti regulace mezinárodně uznávaných kurzů; - provedení hodnocení kvality programů garanty programů a validace těchto programů tak, jak je požadována podle univerzitního systému zajišťování kvality vzdělávací činnosti. Vzhledem k tomu, že koncepce změn neobsahovala návrh konkrétních termínů pro splnění výše obecně vymezených cílů, ukládá se řediteli programů doc. Valdhansovi a proděkanovi doc. Sehnálkovi, aby pro první lednové kolegium připravili návrh obsahující konkrétní kroky s uvedením konkrétních termínů pro jejich splnění, a to včetně kroků zahrnujících finančně-ekonomické aspekty fungování programů včetně jejich propagace, a to v součinnosti s tajemnicí Ing. Přikrylovou. 2 2. Kontrola studijních programů (v 10 h ​– přítomni garanti studijních programů a Mgr. Lautrbachová Děkan přivítal garanty studijních programů a koordinátorku pro kvalitu Mgr. Lautrbachovou, kterou požádal o předání informací. Mgr. Lautrbachová sdělila, že dle předpisu MU Schvalování, řízení a hodnocení studijních programů na MU a dle rozhodnutí RVH musí v roce 2021 proběhnout ​vnitřní hodnocení studijních programů. Seznámila přítomné s průběhem hodnocení: 1. příprava sebehodnotící zprávy; 2. schválení panelu hodnotitelů; 3. hodnotící schůzka; 4. stanovení plánu rozvoje studijního programu. Uvedla, že hodnocení by se mělo soustředit především na: 1. strukturu studijních plánů; 2. výstupy z učení programu a předmětů; 3. metody výuky; 4. metody hodnocení studentů; 5. internacionalizaci. Dále přítomným představila harmonogram a upřesnila, že všechny potřebné informace, včetně harmonogramu, zašle garantům emailem obratem. Zároveň přislíbila garantům podporu při zpracování sebehodnotící zprávy. Děkan poděkoval za souhrnné zpracování bodu a otevřel diskusi k této problematice. V úvodu rozpravy se doc. Mrkývka a prof. Kalvodová, jako garanti běžících magisterských programů domluvili na spolupráci při zhodnocení změn, které nastaly. Doc. Mrkývka upozornil na to, že změnou dvojího ukončování předmětů a překreditováním předmětů společně s úpravou výuky občanského práva bylo téměř vyčerpáno povolené penzum změn bez nutnosti stávající program reakreditovat. Děkan při této příležitosti otevřel otázku dalších úprav akreditace či reakreditace stávajícího magisterského programu a požádal doc. Mrkývku, aby se od ledna 2021 účastnil každého zasedání KD. Kolegium se společně s garantem bude touto otázkou zabývat vždy jako prvním bodem zasedání. Děkan pověřil proděkana Koukala koordinací a sestavením pracovní skupiny, která se úpravami magisterského programu bude zabývat. Závěr: Kolegium vzalo informace a harmonogram prací vnitřního hodnocení studijních programů na vědomí. Děkan ukládá garantovi magisterského studijního programu doc. Mrkývkovi pravidelnou účast na zasedáních KD, a to od 11/1/2021. Děkan pověřuje doc. Koukala sestavením pracovní skupiny a koordinací diskuse k úpravě magisterského studijního programu. 3 3. Hospodaření fakulty a stav rozpočtu 01–11/20 - tajemnice Tajemnice přítomným předložila dokument „​Rozpočet 2020 v členění dle účtů za období 1-11/2020​“ a upozornila na některé významně překročené položky (nákup knih). Plnění rozpočtu probíhá bez větších problémů, ale hospodářský výsledek bude snížen cca o částku 150 tis. Kč za odvod do státního rozpočtu na platbu za náhradní plnění. Závěr:​ Kolegium vzalo zprávu o hospodaření PrF MU za 1-11/2020 na vědomí. 4. Stipendijní opatření Proděkan Šilhán pokračoval v diskusi ohledně nového stipendijního opatření, pokud jde o stipendia pro doktorské studenty. Souběžně se zrušením dodatkového stipendia se na druhé straně zvýší stipendia za publikace. V této souvislosti se diskutovala problematika nastavení konkrétních parametrů i v návaznosti na hodnocení vědy a výzkumu a výkonové indikátory. Zvláště bude vymezena kategorie impaktovaných časopisů, a v rámci toho kvartily Q1 a Q2. U ostatních výstupů nebudou stipendia navázána jen na formální kritéria, ale bude prováděno materiální hodnocení odborné úrovně a rozsahu s pomocí Komise pro hodnocení vědeckých výsledků. 5. Různé 5.1. Proděkan Šilhán Předložil návrh novelizované směrnice o rigorózním řízení se zapracovanými změnami. Poděkoval všem za připomínky a v následné diskusi projednal další důležité body. Požádal tajemnici o spolupráci při revizi poplatků za rigorózní řízení a vydání opatření pro r. 2021. Závěr: Kolegium vzalo informace o úpravě směrnice na vědomí. Směrnice bude schválena po zapracování navržených změn. 5.2. Tajemnice Předložila ke schválení úpravu Organizačního řádu PrF MU. Důvodem změny je přechod agendy doktorských programů vyučovaných v cizím jazyce na Oddělení pro zahraniční vztahy. Sdělila, že změny projednala s vedoucími dotčených oddělení a uvedla, že změna by měla proběhnout k 1/1/2021. Proděkanka Jurníková požádala o doformulaci týkající se kompetence online výuky do gesce proděkana pro bakalářské studium a celoživotní vzdělávání. Závěr: Kolegium změnu Organizačního řádu PrF k 1/1/2021 schválilo bez připomínek a doporučilo děkanovi k podpisu. 5.3. Děkan 5.3.1. Předložil žádosti od vedoucích kateder na externí učitele pro jarní semestr AR 2020/2021. 4 Vzhledem k vysokému počtu žádostí a k neúplnosti vstupních informací se kolegium rozhodlo, že žádosti nebudou projednány, bude upraven návrhový formulář a vedoucí kateder budou požádáni o nové zpracování a především odůvodnění požadavků. Návrhy budou projednány na některém z lednových kolegií. Úpravou formuláře byl pověřen doc. Koukal. Závěr:​ Kolegium žádosti neschválilo. 5.3.2. Informoval o žádosti z Ministerstva spravedlnosti ČR na spolupráci ve věci nabídky odborné spolupráce s Katedrou dějin státu a práva. V této věci uvedl, že vedoucí kateder by měli řešit podobné nabídky ve spolupráci s vedením fakulty. Po proběhlé diskusi děkan přislíbil ověření dalších informací a předání členům kolegia. 5.3.3.Informoval o nabídce pro učitele na využití nahrávací techniky z katedry žurnalistiky FSS. 5.3.4. Požádal proděkana Fryštáka, aby ve spolupráci s vedoucí knihovny Mgr. Georgalou v průběhu ledna zpracovali novou koncepci knihovních služeb, a to i s ohledem na změnu financování nákupu knihovnických zdrojů. 5.3.5. Předal nabídku z ÚS v Brně na možnost pořádat v prostorách Ústavního soudu doktorské promoce PrF MU. 5.4.​ ​Proděkanka Jurníková Předložila ke schválení návrh na zařazení nového předmětu do studijního plánu: „Administrative Justice in Middle Europe“. Sdělila, že předmět bude vyučován v německém jazyce a příprava předmětu byla podpořena v rámci projektů FRMU. Závěr:​ Kolegium návrh na zařazení nového předmětu odsouhlasilo. 5.5. Proděkan Fryšták Informoval, že Masarykova univerzita v rámci MUNI SCIENTIS 2020 ocenila tři vědce z naší fakulty - doc. JUDr. Davida Kosaře, Ph.D., LL.M., J. S. D., doc. JUDr. Radima Polčáka, Ph.D. a JUDr. Ladislava Vyhnánka, Ph.D, LL.M. Kolegium, jménem celé fakulty, k úspěchu výše uvedeným akademickým pracovníkům blahopřeje. 5.6. Proděkan Radvan Předložil ke schválení aktutalizaci pokynu děkana „​Podpora internacionalizace akademických pracovníků​“, a to ve znění účinném od 1. 1. 2021. Sdělil, že obsahově zůstává pokyn oproti proběhlému roku beze změn. 5 Závěr: ​Kolegium schválilo předložený návrh bez připomínek a doporučilo děkanovi k podpisu. 5.7. Proděkan Sehnálek Hovořil k formám SZZk v nejbližším období a otevřel diskusi k jejich koordinaci po stránce organizační i technické. Děkan poděkoval za spolupráci a popřál přítomným pěkné svátky a šťastný nový rok. Schválil: doc. Škop Zpracovala: Ing. Hrušková V Brně dne 14. prosince 2020 6