Zápis č. 16/2020-2021 ze zasedání kolegia děkana dne 26. 4. 2021 Přítomni: děkan: doc. Škop, tajemnice: Ing. Přikrylová, proděkani: doc. Fryšták, doc. Sehnálek, doc. Šilhán, doc. Radvan, dr. Jurníková, doc. Koukal, předseda AS PrF MU: dr. Vyhnánek Hosté: doc. Mrkývka, prof. Večeřa, doc. Harvánek 26. 4. 2021 Program: 1. Diskuse k mgr. studijnímu programu – doc. Mrkývka, kolegium (Teorie práva, prof. Večeřa, doc. Harvánek) 2. Studijní plány – prod. Jurníková, doc. Mrkývka 3. Úprava předmětů společného základu Bc. programů (dokončení) 4. Obchodněprávní studia – prod. Sehnálek 5. Strategie fakulty (dokončení) 6. Hodnocení vědy (indikátory) 7. Organizace návratu studentů na fakultu 8. Různé Děkan přivítal přítomné na pravidelném zasedání. 1. Diskuse k magisterskému studijnímu programu – doc. Mrkývka, kolegium (Teorie práva, prof. Večeřa, doc. Harvánek) Doc. Mrkývka poděkoval děkanovi za předání důležitých informací na poslední PVK. Děkan krátce seznámil s aktuálním průběhem prací na tvorbě dotazníku pro sběr dat k reformě magisterského studijního programu. Dotazník bude rozeslán akademickým pracovníkům, studentům i odborné veřejnosti. Členové kolegia dále prodiskutovali předloženou koncepci výuky Teorie práva pro akademický rok 2021-2022. Navrhovaná koncepce výuky TP reaguje na připomínky z KD dne 22/2/21, kdy 1 bylo konstatováno, že výuka Teorie práva nevytváří dostatečný propedeutický základ pro navazující výuku v předmětech platného práva. Upravený návrh předpokládá posílení výuky Teorie práva rozdělením do dvou úrovní na výuku: Teorie práva I v 1. semestru ve stávajícím rozsahu 2/2 se zaměřením na pojmy a strukturu práva. Teorie práva II ve 2. semestru v rozsahu 1/1 se zaměřením na metodologii a postupy v právu, která nahradí ve 2. semestru stávající výuku předmětu Praktikum z teorie práva v rozsahu 0/1. Děkan přivítal na jednání hosty prof. Večeřu a doc. Harvánka. Vedením diskuse pověřil proděkana Radvana za účelem zajištění nezaujatosti, vzhledem k tomu, že děkan je současně členem KTP. Proděkan Radvan vyzval členy kolegia, aby ve společné diskusi vyjádřili krátce připomínky k předložené koncepci výuky Teorie práva. V diskusi byly vzneseny mimo jiné připomínky, které se týkaly: - zakončení předmětu seminární prací – zde zaznělo doporučení na praktickou orientaci, - rozlišení literatury na povinnou a doporučenou, stanovení rozsahu u povinné literatury, - dodržení kreditové zátěže u obou předmětů, - domluva s vedoucím KÚPaP na odstranění případných překryvů ve výuce, - termínu zahájení výuky dle nové koncepce, - aktualizace učebnice, s doporučením, že do provedení je nezbytné vkládat aktuální výukové texty do ISu. Garant, doc. Harvánek se průběžně vyjadřoval ke všem připomínkám. Oba zástupci vzali na vědomí všechna doporučení a náměty na zlepšení. Vzájemně byl odsouhlasen termín zahájení nové koncepce od září 2021. Závěr: Proděkan Radvan označil návrh koncepce za dobrý a kolegium v následné diskusi doporučilo drobné úpravy, vyjma učebnice. Kolegium se se zástupci KTP prof. Večeřou a doc. Harvánkem shodlo na zahájení výuky dle nové koncepce od podzimního semestru 2021. Děkan poděkoval oběma hostům za účast a prod. Radvanovi za vedení jednání tohoto bodu. 2. Studijní plány – prod. Jurníková, doc. Mrkývka 2.1. Proděkanka Jurníková předložila dokument „Zabezpečení výuky katedrou civilního práva procesního od jarního semestru AR 2021/2022“, který připravil doc. Lavický. Zmínila, že v současnosti se připravuje změna ve studijním programu Právo a právní věda, v jejímž důsledku má od jarního semestru akademického roku 2021/2022 dojít k navýšení seminární výuky v předmětu Exekuční a insolvenční právo z dosavadních šesti na dvanáct seminářů za 2 semestr. Od uvedeného semestru se nejprve v předmětu MP614Z změní rozsah výuky na 0/2 (počet kreditů 2), od akademického roku 2022/2023 bude seminární výuka v předmětu Exekuční a insolvenční právo vykazována spolu s přednáškami pod kódem MP614Zk. Rozsah přednáškové a seminární výuky 2/2 bude zachován, navržený počet kreditů je 5. Závěr: Kolegium vzalo dokument na vědomí, včetně návrhu na personální zabezpečení výuky bez nutnosti dalšího personálního posilování katedry o nové zaměstnance nebo externisty, ale formou rozšíření stávajících úvazků. Dále kolegium vzalo na vědomí zhodnocení kreditové zátěže. 2.2. Proděkanka Jurníková předložila k odsouhlasení dokument „Změny studijního plánu magisterského studijního programu Právo a právní věda, oboru právo a magisterského studijního programu Právo a právní věda od AR 2021/2022“, rozdělený na oblasti: změny související s akreditací a změny podléhající souhlasu/projednání (včetně AS PrF MU) a podala krátký komentář. Kolegium prodiskutovalo navrhované změny studijního plánu, komentovalo navyšování výuky na katedrách v závislosti na personálních kapacitách nebo systém nastavení výuky zahraničních profesorů. Diskutovalo také současný systém schvalování PVP a nastavení nového procesu od příštího roku, který umožní očekávanou kontrolu a vyčištění. Závěr: Kolegium schválilo předložený studijní plán. Při příštím schvalování studijního plánu bude součástí i schvalování externích spolupracovníků. 3. Úprava předmětů společného základu Bc. programů (dokončení) Závěr: Kolegium po shodě s doc. Lavickým považuje návrh úpravy předmětů společného základu bc. programů za schválený. (Bod byl projednáván na minulém zasedání KD viz zápis č. 15 ze dne 12. 4. 2021). 4. Obchodněprávní studia – prod. Sehnálek Proděkan Sehnálek předložil návrh na obnovení výuky studijního programu Obchodněprávní studia. Uvedl skutečnost, že od doby, kdy se kolegium děkana touto problematikou naposledy zabývalo, se výrazným způsobem změnily některé podmínky. Došlo k osvojení využívání online formy výuky a dále by PrF měla v budoucnu navyšovat počty studentů. Sdělil, že bakalářské studium, ve srovnání s magisterským, lze provozovat s menšími nároky na zatížení učitelů, tzn. s nižšími požadavky na počty učitelů na katedrách a na jejich vytížení. Proděkan Sehnálek sdělil, že pokud by byla obchodněprávní studia obnovena, jednalo by se o podstatně reformovaný studijní program, s maximálním využitím online prvků výuky. 3 Pro možnost obnovení studií zmínil následující podmínky: 1. Bude připraven kombinovaný i prezenční studijní plán včetně plánů maior a minor. 2. V maximální míře budou zachovány předměty společného fakultního základu. 3. Předměty společného univerzitního základu budou zařazeny do studijního plánu, pokud možno tak, aby to neznamenalo rušení našich předmětů, tzn. mělo by jít spíše o úpravy kreditů. 4. Bude nutné vyhovět požadavkům katedry na specializaci programu a na personální kapacity, byť se jedná o protichůdné požadavky. Reforma studijního plánu ve vyšších semestrech studia bude provedena s cílem zajistit vyšší specializaci a profilaci absolventa, a to zařazením nových předmětů. Spíše než rušit předměty stávající, měla by se rozšířit nabídka nových se silnější vazbou na program s tím, že by mělo být racionálněji hospodařeno s kredity. Zároveň budou hledáni odborníci z praxe, tj. mimo katedru, kteří budou tyto předměty vyučovat. 5. Nebude zvyšován počet hodin přímé výuky, naopak budou v kombinované formě redukovány, ale přitom je třeba zvážit dvě věci – za prvé zařazení povinné kontaktní výuky a za druhé, kompenzovat a navýšit objem výuky prostřednictvím asynchronní online výuky. 6. Pro tvorbu nových online předmětů budou v maximální míře využity univerzitní programy podpory. Uvedl, že na tvorbu programu je dostatečný časový prostor, Katedra obchodního práva může využít skutečnosti, že v prvních semestrech bude probíhat výuka předmětů společného základu. Může tak připravovat předměty specializační, které by měly spadat do druhé části studijního plánu. Zároveň by měla být zvážena možnost vytvoření „garantských klastrů“ – tzn. v případě předmětů externistů budou tyto předměty sdruženě garantovány jednou osobou, patrně garantem programu a k němu bude určena osoba další – asistent/sekretářka/lektor, který bude zajišťovat organizační a technickou stránku – komunikaci a koordinaci lektorů či faktickou, tj. nikoliv obsahovou tvorbu interaktivních osnov. V následné diskusi zazněly různé připomínky, které se týkaly externích spolupracovníků ve výuce, možnosti využít přednášek mgr. studijního programu, nastavení prioritních oborů atp. Závěr: Kolegium vzalo návrh na vědomí, dále podporuje pokračování rozpravy na některém z dalších zasedání. 5. Strategie fakulty (dokončení) Děkan uzavřel přípravu podkladů pro zpracování strategie rozvoje fakulty formou uceleného dokumentu, který bude obsahovat důležité realizované strategické aktivity za uplynulé 2 roky a strategii na následující dvouleté období. Poděkoval všem za spolupráci a informoval proděkana Radvana o předání dokumentu v el. podobě v nejbližších dnech a požádal proděkana o zveřejnění finální verze. 4 Závěr: Kolegium odsouhlasilo společný dokument včetně zveřejnění na fakultním webu. 6. Hodnocení vědy (indikátory) Kolegium se zabývalo programem odpolední porady proděkanů VaV, prodebatovalo důležité části předložené prezentace „Novinky z odboru výzkumu“, podklad pro e-setkání proděkanů pro VaV a Ph.D. dne 26/4/21. Diskuse se zaměřila na otázky týkající se indikátorů výkonové složky. V rozpravě zazněly podněty na využití bibliometrie nebo podnět na uspořádání workshopu našimi řešiteli úspěšných zahraničních projektů. 7. Organizace návratu studentů na fakultu Proděkanka Jurníková informovala o přípravách organizace návratu studentů na fakultu. Uvedla, že kroky uvolňování budou postupné, budou probíhat pomalu a velmi opatrně. Požádala členy kolegia o zvážení, zda vytvoříme pro podzimní semestr pevný rozvrh. Nastínila možný model, kdy studenti prvních a třetích semestrů vytvoří homogenní skupiny a prezenční výuka by probíhala v blocích. Přednášky budou nadále probíhat v online režimu. V proběhlé diskusi se členové kolegia vyjádřili k možné organizaci za dané situace. Děkan ve svém vstupu shrnul, že vedení podporuje pevný rozvrh s minimálními zásahy a požádal proděkanku Jurníkovou o přípravu modelů na další zasedání. Děkan poděkoval za spolupráci. Schválil: doc. Škop Zpracovala: Ing. Hrušková V Brně dne 26. 4. 2021 5