Zápis č. 17/2020-2021 ze zasedání kolegia děkana dne 10. 5. 2021 Přítomni: děkan: doc. Škop, tajemnice: Ing. Přikrylová, proděkani: prof. Fryšták, doc. Sehnálek, doc. Šilhán, doc. Radvan, dr. Jurníková, doc. Koukal, předseda AS PrF MU: dr. Vyhnánek Hosté: garant: doc. Mrkývka 10. 5. 2021 Program: 1. Organizace zkouškového období jarního semestru 2021 2. Organizace výuky v podzimním semestru 2021 3. Evidence publikací ve WoS (předběžný náhled) 4. Zahraniční časopisy v knihovně 5. Alternativa k hodnocení vědy dle Metodiky M17+ 6. Různé Děkan přivítal přítomné na pravidelném zasedání. V úvodu informoval o jmenování proděkana Fryštáka profesorem v oboru Trestní právo. Jménem svým i jménem celého kolegia jmenovanému k získání významnému vědeckému titulu poblahopřál. Děkan v této věci požádal proděkana Radvana o zveřejnění informace v newsletteru Právnické fakulty. 1. Organizace zkouškového období jarního semestru 2021 Děkan konstatoval, že distanční výuka je v tomto semestru v závěrečné fázi, probíhá dle harmonogramu jarního semestru do 28. 5. 2021. Uvedl, že úkolem kolegia bude zvážit organizaci blížícího se zkouškového období a nastavit vhodný systém pravidel. Zdůraznil, že je třeba k organizaci přistoupit s velkou uvážlivostí, opatrností a s dodržením vnějších limitů. Následně děkan požádal členy kolegia o jednotlivá vyjádření k této problematice. V úvodní rozpravě kolegium diskutovalo v důsledku rozvolňování o možnosti prezenčního zkoušení a zazněly podněty na prezenční zkoušení státnicových předmětů. Proděkanka Jurníková informovala o dokončení přípravy organizace SZZk v prezenční formě, za dodržení přísných hygienických pravidel. SZZk budou probíhat v termínu od 31/5 do 15/6. K otázce rozvolnění zkouškového období se vyjádřila, že je nezbytné, z hygienických důvodů, zkoušet v učebnách, zkoušení v kancelářích je nepřípustné, poukázala na zodpovědnost garanta za bezpečný průběh prezenční zkoušky. Uvedla, že vidí jako vhodné upřednostnit pro 1 prezenční zkoušení více semestrové předměty před jedno semestrovými. Poukázala na to, že studenti mohou vnímat a poukazovat na rizika spojená s rozvolňováním. V závěru svého vstupu k této otázce informovala, že na některých fakultách proběhnou státnice plně distanční formou. Garant doc. Mrkývka v diskuzi uvedl, že apeluje na dodržení pravidla, že u opravných zkoušek z podzimního semestru 2020 platí stejné podmínky a způsob provedení zkoušky jako u původního zkoušení. U povinnosti studentů testovat se upozornil na možnou vytíženost testovacích míst ve zkouškovém období a vyzval při rozvolnění k celkové opatrnosti. K uvážlivosti vybídla i tajemnice fakulty a upozornila, že neakademičtí pracovníci, uklízecí služba a doktorandi nejsou očkovaní. Děkan poděkoval všem za vyjádření. Uvedl, že otevíráme fakultu za striktních pravidel a omezení a shrnul usnesení kolegia: ● Písemné zkoušky budou probíhat výhradně distanční formou mimo prostory fakulty. ● Konání ústních zkoušek je preferováno distanční formou. Prezenční forma je možná pouze v případě povinných předmětů, především tam, kde tvoří povinnou součást SZZk. Garant je povinen projednat prezenční variantu ústního zkoušení s příslušným studijním proděkanem. Bez schválení proděkanem/proděkankou není tato varianta přípustná. ● V případě prezenčního zkoušení je třeba dbát na dodržování všech hygienických pravidel – dezinfekce, respirátory, větrání místnosti, povinnost testů jak studentů, tak zkoušejících vč. platných výjimek, rozestupy min. 1,5, m. Studenti musí být o způsobu zkoušky a dalších podmínkách informováni min. 3 týdny před konáním zkoušky. ● Pro studenty, kteří se nemohou zúčastnit prezenčního zkoušení, musí být zajištěny náhradní distanční termíny. ● Za organizaci prezenčního ústního zkoušení, dodržování pravidel a hygienických limitů odpovídá garant předmětu. ● Zkoušení předmětů z období Podzim 2020 musí proběhnout ve stejné formě jako původně. ● Prezenční ústní zkoušení může probíhat z hygienických důvodů pouze v učebnách, nikoliv v kancelářích vyučujících, je třeba si učebny rezervovat. 2. Organizace výuky v podzimním semestru 2021 Děkan požádal dále členy kolegia o stanovisko k průběhu výuky v podzimním semestru 2021. V úvodu proděkan Sehnálek poskytl výsledky dotazníkového průzkumu včetně analýzy dat. Otázky v dotazníku byly zaměřeny na výuku v podzimním semestru 2021. Z výsledků mimo jiné vyplynulo, že u vyučujících převládá zájem o návrat k prezenční výuce. Proděkan dále seznámil s názory vyučujících na využití distanční výuky v dalším výukovém období nebo s názory na používání ochranných pomůcek obličeje při výuce. 2 Proděkanka Jurníková předala aktuální informace z proběhlé porady studijních proděkanů dne 7/5/21. Uvedla, že byl stanoven max. limit 100 osob na přednášce, což je omezující limit pro mgr. studijní programy. Ze strany univerzity zaznělo doporučení, aby přednášky probíhaly formou streamování s možností rezervace míst v učebnách do stanoveného limitu. Semináře by probíhaly v homogenních skupinách, což již bylo dříve doporučováno. Využití skupin není pro fakulty povinné. Sdělila, že některé fakulty se vyslovily, že bude obtížné takové skupiny dodržet, a kromě naší fakulty nikdo touto cestou nepůjde. Zmínila, že tato otázka rezonuje i mezi studenty. Proděkanka se vyslovila pro zvážení, zda vytvořit pevné skupiny pouze u nižších ročníků a vyšší ročníky ponechat. Děkan vyjádřil podporu pevných skupin u studentů 1. a 3. semestru, což by pomohlo udržet tyto skupiny co nejdéle v prezenčním režimu, kdyby došlo v průběhu podzimní výuky ke změně epidemické situace. Otevřel také otázku, zda vyšší ročníky budou prezenční nebo budou ponechány plně v režimu online, což bude diskutováno na jednání RVH. Informace budou doplněny. Proděkanka Jurníková sdělila, že Mgr. Pavliňák je schopen naplánovat rozvrh za těchto podmínek pro všechny ročníky, kdy v každém semestru bude mít student možnost zapsat si výuku buď v dopoledním nebo odpoledním bloku. Děkan požádal o variantu, aby v rozvrhu byla další možnost, okénko, kdy studenti mohou absolvovat seminární výuku v online režimu. Uvedl, že tuto variantu by mohli využít kromě studentů ISP i studenti v případě vzniklého problému. Proděkan Sehnálek informoval, že u bc. programů bude třeba v příštím semestru počítat s prezenční výukou, a to i z důvodů vyplývajících z akreditace. Stejně jako u mgr. studijních programů bude nutné dodržovat univerzitní pravidla, tj. limit 100 účastníků na přednášce. Proděkan předpokládá, že u 1. a 3. semestru dojde k překročení limitu a bude tedy nutné překlopit přednášky do online formy. V další části se kolegium vyjádřilo, že PVP by měly probíhat v prezenční formě a výuka PhD programů bude mít stejná pravidla jako mgr. studijní programy. Děkan stanovil, že do konce června t. r. nebude možné pořádat na PrF komerční kurzy prezenční formou, nadále musí být organizovány pouze v online režimu, se změnou bude možné počítat, dle aktuální situace, nejdříve až v dalším semestru. Proděkan Šilhán vyjádřil podporu pro brzké otevření studoven fakultní knihovny vzhledem k potřebám studentů DSP. Děkan přislíbil, že jakmile to bude možné, pravidla se rozvolní. Děkan poděkoval všem za podnětnou diskusi a garantovi za účast na dnešním jednání. 3. Evidence publikací ve WoS Proděkan Fryšták předal informace k možnosti indexace do WoS knižních titulů za posledních pět let a sdělil, že aktuální produkce bude zasílána průběžně. Poskytl předběžný náhled publikací, které by byly postoupeny do hodnocení ve WoS v tabulkovém přehledu. Dále ve 3 svém vstupu seznámil s výsledky připomínek Ediční rady. Kolegium projevilo zájem nahlédnout do konkrétních publikací. Prod. Fryšták zajistí, aby byly knihy v knihovně připraveny. Závěr: Kolegium se k problematice vrátí na dalším zasedání, až bude k dispozici více informací. 4. Zahraniční časopisy v knihovně Proděkan Fryšták předložil kolegiu zprávu o vyhodnocení průzkumu využívání časopisů. Tajemnice seznam doplnila o jednotlivé ceny předplatného. V průběhu diskuse bylo zdůrazněno, že absolutní přednost mají odborné databáze. V následné diskusi se dospělo k následujícímu postupu: ● Knihovna označí, které z časopisů jsou součástí elektronických databází dostupných na fakultě a jejich nákup není podmíněn pořízením papírové verze nebo jsou přístupny formou open access. Tyto časopisy nebudou již v příštím roce objednávány. ● Zbývající časopisy budou podrobeny kritériu počtu čtenářů a potřebám oboru. Ušetřené finanční prostředky budou převedeny na nákup elektronických databází. Závěr: Děkan požádal proděkana Fryštáka o poskytnutí seznamu databázových časopisů. K diskusi se kolegium vrátí na dalším zasedání. 5. Alternativa k hodnocení vědy dle Metodiky M17+ Děkan otevřel otázku možnosti alternativy k hodnocení vědy dle Metodiky M17+ pro právní obory. Zmínil, že v této věci podnikl první kroky, mimo jiné vedl jednání s prorektorem Polčákem, v minulých dnech oslovil místopředsedu NS a také děkany právnických fakult za účelem společného postupu a nastavení kritérií. Zmínil, že společně s proděkanem Fryštákem zvažuje oslovení předsedů soudů. Sdělil, že odpovědi od oslovených k dnešnímu dni nemá kompletně k dispozici a přislíbil s informacemi seznámit na následujícím zasedání. V proběhlé diskusi zazněly další podněty a návrhy, především využití dobré praxe ze zahraničí, zavedení interního hodnocení před vydáním článku, motivování ambicí publikovat kvalitně a v periodikách s vysokým kvartilem, apod. Závěr: Kolegium se k problematice nastavení kritérií vrátí na některém z pravidelných zasedání. 6. Různé 6.1. Děkan 6.1.1. Informoval o interní schůzce se zástupci VaV a proděkanem Fryštákem ve věci složení VR PrF MU od 1/9/21 a prodiskutoval záměry. Navržené změny budou předány k projednání na červnové zasedání AS PrF MU. 6.1.2. Sdělil termín společného setkání s rektorem a zástupci univerzity na téma „Kontraktové 4 financování“, které se uskuteční 24/5/21 v 10 hodin v online režimu. Poskytl pro informaci formulář, který bude součástí jednání. Setkání se zúčastní za fakultu také studijní proděkani a tajemnice fakulty. Děkan požádal v pondělí 17/5 v 9 hodin o schůzku všech účastníků. 6.1.3. Informoval o přesunu zasedání KD z 24/5 na pondělí 31/5/21. 6.1.4. Hovořil k systému současné organizace komerčních kurzů a nízkému zastoupení našich vyučujících v kurzech a požádal proděkana Sehnálka o dohled nad externími lektory. 6.1.5. Prodiskutoval s přítomnými body odpoledního zasedání AS PrF MU. 6.2. Proděkan Koukal Odsouhlasil si s členy kolegia termín akce „Projednání strategického záměru s fakultní veřejností“, a to 24/5 v 15.00 hodin. Detaily setkání budou dodány později. 6.3. Tajemnice fakulty Informovala o přípravě genderového auditu, který proběhne na všech fakultách, podrobnosti budou předloženy na dalším kolegiu. Děkan poděkoval všem přítomným za spolupráci. Schválil: doc. Škop Zpracovala: Ing. Hrušková V Brně dne 10. 5. 2021 5