Zápis č. 4/2023-2024 ze zasedání kolegia děkana dne 30. 10. 2023 Přítomni: doc. Škop, Ing. Přikrylová, doc. Tomášková, doc. Sehnálek, doc. Šilhán, doc. Radvan, doc. Zbíral, dr. Židek Omluveni: dr. Jurníková, doc. Mrkývka Hosté: doc. Myška, dr. Frýdek, Mgr. Georgala 30. 10. 2023 Kolegium děkana Program: 1. Mgr. studium (doc. Mrkývka) 2. Právo a právní věda 2028 (prod. Sehnálek) ● Stanovení rozsahu výuky ● Navržení nových forem výuky 3. Aktualizovaný koncept ediční činnosti fakulty (prod. Zbíral) 4. Akviziční strategie knihovny (prod. Zbíral) 5. Příprava projektů OP JAK (prod. Zbíral) 6. Vzdělávání soudních znalců (dr. Frýdek, prod. Sehnálek) 7. Předměty kooperované výuky (prod. Sehnálek) 8. Přehled čerpání rozpočtu za období 1-9/2023 (Ing. Přikrylová) 9. Různé: ● Schválení návrhu pokynu pro zpracování výroční zprávy PrF MU za rok 2023 ● Informace z rektorátu o projektových záměrech (výzva “Návraty”, výzva “Zelené dovednosti”) ● Monitoring a evaluace GEP 2023 1. Mgr. studium (doc. Mrkývka) Děkan sdělil, že k pravidelnému bodu nejsou podněty ani připomínky. 1 2. Právo a právní věda 2028 (prod. Sehnálek) Proděkan připravil podrobnou zprávu zaměřenou na formy výuky, což je další otázka, jak v úvodu uvedl, kterou je nutné se v rámci reformy zabývat. V komentáři sdělil, že výuka je dosud členěna na nepovinné „masové“ přednášky a povinné semináře. Popsal současný stav a jeho nedostatky a konstatoval, že nový program je příležitostí na ně systémově reagovat. Uvedl, že výuka v novém programu by měla vycházet z „výukové jednotky“ (přednášky, semináře, cvičení, hromadná konzultace, řízené samostudium) a hovořil o jejich charakteristikách. Smyslem je nabídnout garantům předmětů širší možnosti realizace výuky, které budou reflektovat to, co se v hodinách skutečně děje a jaké jsou potřeby garantů předmětů. Pozastavil se u definice semináře a cvičení, zmínil doporučené maximální počty studentů. V úvahách přihlédl na důležitý faktor, a to kapacitní možnosti budovy i možnosti personální. Sdělil úvahu, že úvodní cca 3 roky studia by studentům měly přinést obecné vzdělání v oblasti práva, tak, jak to požaduje legislativa, profil absolventa i praxe. Následující 2 roky naplní požadavky volitelnosti ve vybrané oblasti a zároveň studentovi umožní proniknutí do hloubky v rámci zvoleného směru. Smyslem je tedy poskytnout garantům předmětů prostor pro to, aby v rámci těchto směrů měli prostor zabývat se specializovanými a náročnými právními problémy, jejichž výuku nelze v rámci masových předmětů rozumně zajistit. Z tohoto pohledu obecně dává podle proděkana smysl spíše masovější výuka v obecném povinném úvodu studia, a naopak výuka koncentrovaná na studenta (a tedy předpokládající malé množství studentů ve studijní skupině) v prohlubující povinně volitelné části studia. V následné rozpravě zazněly mimo jiné podněty k zavedení pevných kruhů v případě cvičení (jednoznačný závěr nebyl dosažen, shoda byla na prvním ročníku studia, další ročníky zůstaly otevřeny), kdy dle názoru kolegia by vytvoření pevných skupin mohlo usnadnit studentům spolupráci při plnění zadání v rámci cvičení, k nahrávání přednášek, zazněla potřeba propojení s vytížeností a diskutovala se otázka délky povinné přítomnosti studentů na fakultě. Závěr: Kolegium vzalo zprávu na vědomí. Děkan poděkoval proděkanovi Sehnálkovi za zpracování bodu. Kolegium se shodlo na nutnosti zavést pevné kruhy. Dále se kolegium usneslo, že rozdělení na cvičení nebo seminář bude rozhodovat garant studijního programu ve spolupráci s garantem studijního předmětu, a to podle toho, jaké má studijní předmět výstupy z učení, jak se podílí na profilu absolventa, jak zapadá do celkového studijního plánu, atp. Týká se povinných předmětů. 3. Aktualizovaný koncept ediční činnosti fakulty (prod. Zbíral) Proděkan Zbíral seznámil se změnami v ediční činnosti fakulty. V úvodní části přiblížil nové principy fungování ediční rady fakulty. Uvedl, že ediční rada byla jmenována v 7/2023 (aktuálně má 9 členek a členů), a to se snahou o rovnoměrnější zastoupení všech odvětví práva, co člen, to obor. Rada bude zasedat 4x ročně, setkání budou probíhat prezenční formou. Hovořil o přechodu na zpravodajský systém, kdy každý rukopis bude přidělen zpravodaji, který 2 se o něj stará, ediční rada zasahuje v případě výjimečných situací, rukopis diskutuje (a schvaluje) po zapracování recenze. V druhé části hovořil o snaze sladit ediční plán s realitou a zdůraznil závaznost plánu. Pokud nebude publikace zařazena, bude čekat až na další rok. Tajemnice upozornila, že by mohly vyvstat problémy v projektech. Proděkan zmínil zavedení elektronických návrhových listů. V závěru uvedl, že zásady vedly k (mírné) aktualizaci směrnice č. 3/2015 O ediční činnosti a předložil návrh na její novelizaci. Závěr: Kolegium vzalo na vědomí zprávu o ediční činnosti, odsouhlasilo aktualizovaný koncept ediční činnosti fakulty a návrh na novelizaci směrnice č. 3/2015 O ediční činnosti. 4. Akviziční strategie knihovny (prod. Zbíral, Mgr. Georgala) Proděkan Zbíral komentoval aktuální stav a popsal systém financování akvizic knihovny z několika zdrojů. Ve zprávě připravil členkám a členům kolegia k diskuzi tři varianty možného řešení, které se od sebe liší formou autonomie knihovny. V rozpravě zazněl mimo jiné podnět na nutnost metodického vedení, upozornění na možnost limitovaného rozpočtu pro příští rok i s ohledem na změnu ve specifickém výzkumu, diskutovaly se otázky týkající se autonomie knihovny. Dr. Židek avizoval, že problematika akviziční strategie knihovny bude bodem programu listopadového zasedání AS PrF MU. Po společné rozpravě děkan přivítal na zasedání vedoucí knihovny Mgr. Georgalu, která byla se zprávou proděkana Zbírala seznámena předem. Děkan poskytl vedoucí knihovny prostor pro vyjádření. Mgr. Georgala uvedla, že si prošla a zvážila možné varianty z podkladu a preferuje variantu B – variantu s posílením autonomie knihovny. Děkan uvedl, že společně s proděkanem Zbíralem vytvoří metodiku, širší koncepci, v jejímž rámci se bude knihovna pohybovat, sama rozhodovat a ponese odpovědnost za rozhodnutí týkající se nákupů. Rozhodnutí bude dostávat proděkan na vědomí. Děkan uvedl, že závěry senátu budou do strategie zakomponovány. Předseda Židek prostřednictvím děkana pozval na zasedání i vedoucí knihovny. Vedoucí knihovny si odsouhlasila pozdržení fakturace u časopisu Kluwer online týkající se dalšího období. Závěr: Děkan společně s proděkanem Zbíralem přislíbili připravit ve spolupráci s vedoucí strategii knihovny, která bude předložena kolegiu ke schválení. Knihovna bude mít metodické vedení, podle koncepce bude postupovat a rozhodnutí si bude obhajovat. 5. Příprava projektů OP JAK (prod. Zbíral) Proděkan Zbíral uvedl, že jsou aktuálně připravovány dva projekty OP JAK, první výzva „Mezisektor“ se podává v lednu 2024, druhá výzva „Excelence v SSH“ v dubnu 2024. Otevřel rozpravu ke způsobu nabídky účasti akademickým pracovníkům do plánovaných projektů. Jako vhodné se jeví dvě varianty – buď je oslovovat přímo, podle obsahového zaměření projektu nebo prostřednictvím vedoucího katedry/ústavu, včetně možnosti přinést vlastní téma. Závěr: Kolegium otázku prodiskutovalo a doporučilo zapojovat vhodné spolupracovníky se souhlasem vedoucího katedry/ústavu. 3 6. Vzdělávání soudních znalců (dr. Frýdek, prod. Sehnálek, doc. Myška) Děkan přivítal na kolegiu manažera projektu NPO dr. Frýdka a koordinátora celoživotního vzdělávání doc. Myšku. Dr. Frýdek poskytl kolegiu předem materiál „Znalci“ obsahující informace o průběhu řešení projektu MUNI 3.2.1 (NPO_MUNI_MSMT-16606/2022). Projekt, který je zaměřený na celoživotní vzdělávání znalců, tvoří tři pilíře: I. kurzy celoživotního vzdělávání znalců v právních dovednostech, II. vytvoření platformy pro sdílení poznatků napříč všemi znaleckými obory a III. spolupráce s partnery projektu. Doba řešení projektu je od 1/9 2022 do 31/5 2024. V komentáři uvedl, že v roce 2023 byly uskutečněny v rámci I. pilíře 4 workshopy a 2 kurzy, celkem je školeno 32 znalců. Znalci by měli obdržet mikrocertifikáty, osvědčující jejich znalosti a účast na celoživotním vzdělávání. Sdělil, že byly vytvořeny 2 platformy pro sdílení poznatků, jednak elektronický „Bulletin znaleckého práva a znalectví“ a web www.znalci.law.muni.cz, který je tvořen několika rubrikami. Dr. Frýdek uvedl, že partnery projektu jsou profesní sdružení znalců: Československá společnost forenzní genetiky, Československá společnost pro písmoznalectví a Asociace znalců a odhadců. Partneři pomáhají jako lektoři, dále s nastavením obsahu kurzů a workshopů a vyhodnocením projektu. Dále zmínil, že všechny aktivity jsou vedeny k tomu, aby naplnily hlavní cíle projektu, a to po skončení projektu udržet vytvořený systém CŽV odborníků na soudní znalectví a v období po skončení projektu udržet platformu pro komunikaci a spolupráci s cílovou skupinou. V závěrečné části svého vstupu hovořil o možnostech rozšíření aktivit a otevřel aktuální otázky týkající se udržitelnosti projektu z pohledu financování, personálního obsazení, formy pracoviště, přednesl návrh z Bulletinu vytvořit fakultní časopis. V následné rozpravě vedení fakulty ocenilo spolupráci s dr. Frýdkem, prodiskutovalo možnosti a projevilo zájem dále ve spolupráci pokračovat. Závěr: Kolegium se usneslo, že udržení spolupráce vidí jako prioritu pro nejbližší období, bude hledat vhodné cesty řešení a přislíbilo najít a zvolit organizační zařazení i s ohledem na budoucí rozpočet. 7. Předměty kooperované výuky (prod. Sehnálek) Proděkan předložil přehled předmětů kooperované výuky v tabulkovém zpracování, a to v rámci celé univerzity. Aktuální stav pro PrF označil spíše za podprůměrný, uvedl, že fakultě pomáhá jen zapojení do programu Finance a právo. Seznámil kolegium s konkrétními návrhy na zlepšení. Doporučil komunikovat i s vedoucími kateder. Závěr: Kolegium vzalo přehled i komentář na vědomí, děkan přislíbil otevřít na listopadové PVK. 8. Přehled čerpání rozpočtu za období 1-9/2023 (Ing. Přikrylová) Tajemnice předložila tabulku „Rozpočet 2023 v členění dle účtů za fakultu v období 1-9/2023“. V komentáři ubezpečila, že aktuální rok proběhne podle plánu, jsou ze 100 % zajištěny plánované výnosy a náklady byly čerpány z cca 75 %, což odpovídá danému období. Již byly naplněny 4 stanovené priority pro r. 2023. Budou vyplaceny mimořádné i výkonnostní odměny. Seznámila kolegium se stavem a čerpáním fondů za dané období. Seznámila s odhadem úspory za energie, neboť se podařilo snížit ceny v rámci MU, na příští rok jsou ceny již zafixovány. Částky na knihy a databáze zatím nejsou dočerpány, finance jsou dostačující. Předpokládá se stanovení strategie pro další období, na kterou bude rozpočet pro r. 2024 reagovat. Konkrétní částky pro rozpočet na rok 2024 budou známy až na přelomu ledna a února příštího roku. V komentáři zmínila položky týkající se financování odpočinkové zóny. Závěr: Kolegium vzalo zprávu na vědomí. 9. Různé 9.1. Děkan Zopakoval body pro listopadovou PVK - projekty OP JAK, ediční činnost, předměty kooperované výuky. 9.2. Proděkan Radvan Předložil k odsouhlasení pokyn děkana „O zpracování výroční zprávy PrF MU za rok 2023“, který je nezbytný k vyhotovení výroční zprávy. Uvedl, že obsahově je beze změn oproti předchozím rokům. Závěr: Kolegium odsouhlasilo pokyn bez připomínek a doporučilo děkanovi k podpisu. 9.3. Proděkan Zbíral Podal informace z rektorátu o projektových záměrech (výzva “Návraty”, výzva “Zelené dovednosti”), kolegium vzalo na vědomí. 9.4. Proděkanka Tomášková Monitoring a evaluace GEP 2023 byl kvůli časové nedostatečnosti přeložen na nejbližší zasedání KD. Děkan poděkoval přítomným za spolupráci. Schválil: Martin Škop, děkan Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu V Brně dne 30. 10. 2023 5