Zápis č. 5/2023-2024 ze zasedání kolegia děkana dne 13. 11. 2023 Přítomni: doc. Škop, Ing. Přikrylová, doc. Tomášková, doc. Sehnálek, doc. Šilhán, dr. Jurníková, doc. Zbíral, dr. Židek Host: doc. Mrkývka Omluveni: prod. Radvan Kolegium děkana 13. 11. 2023 Program: 1. Mgr. studium, návrhy na změny studijního plánu (prod. Jurníková, doc. Mrkývka) 2. Vytíženost (prod. Tomášková) 3. Kontrola ze strany RVH – shrnutí a důsledky pro PrF (prod. Sehnálek) 4. Právo a právní věda 2028 – strategie stanovení kreditové zátěže předmětů (prod. Sehnálek) 5. Distanční prvky výuky v prezenčních studijních programech dle metodiky NAÚ (prod. Sehnálek) 6. Různé a. Možnost zřízení “Ústavu pro otázky dokazování” (prod. Zbíral) b. Monitoring a evaluace GEP 2023 (prod. Tomášková, přesunuto na další KD) 1. Mgr. studium, návrhy na změny studijního plánu (prod. Jurníková, doc. Mrkývka) Proděkanka Jurníková předložila tři návrhy na změny studijního plánu. A) Akademické psaní Proděkanka v komentáři uvedla, že nová garantka studijního předmětu dr. Štěpáníková uchopila předmět velmi zdařile. Upozornila přítomné na hlavní změny, týkající se rozsahu i zaměření 1 předmětu, seznámila s osnovou předmětu, představila jednotlivé semináře, přednášky a plnění. Kolegium diskutovalo na téma nutnosti zlepšit u studentů úroveň akademického psaní nebo otázku zapojení ostatních pedagogů. Předmět je připravený k výuce od jara 2024. Problematika bude otevřena na prosincové PVK. Závěr: Kolegium návrh na změnu studijního plánu akceptovalo bez výhrad. B) Právní interpretace a argumentace Proděkanka sdělila, že výuka probíhá v 9. semestru, návrh obsahuje drobné změny v názvu a rozsahu výuky, kredity jsou ponechány ve stejné výši, návrh je probrán s vedoucím katedry. Výuka by mohla započít od dalšího AR. Proděkanka uvedla, že pokud se nastavení osvědčí ve stávajícím programu, změna se přepíše do akreditace. Závěr: Kolegium návrh na změnu studijního plánu akceptovalo bez výhrad. C) Klinika ombudsmanské praxe 1 Proděkanka uvedla, že hlavním cílem kurzu je nabídnout studentům právnických fakult základní informace o činnosti veřejného ochránce práv, jak v obecné rovině, tak i ve vybraných oblastech veřejné správy. Kurz je koncipován jako jednosemestrální, pod Katedrou ústavního práva a politologie, garantství se ujala dr. Králová. Závěr: Kolegium uvítalo předmět, odsouhlasilo s výhradou – požádalo o změnu názvu, obsahově se nejedná o kliniku. Děkan seznámil se záměrem na osobní setkání se zástupcem VOP. V závěru proděkanka Jurníková seznámila s přípravami studentských akcí a avizovala možné žádosti o finanční podporu. -Studentská debatní soutěž, zaštiťují prod. Radvan a dr. Švec. -Moot court, týkající se spolupráce s izraelskými univerzitami, zaštiťuje doc. Tauchen. -Víkendový seminář „Doupě“ pod Katedrou ústavního práva a politologie. Otevřela diskusi ohledně organizace a přislíbila prověřit detaily a zajistit kontrolu. Kolegium konstatovalo a apeluje na to, že akce se studenty, které nejsou předmětem a konají se mimo fakultu, musí být předem nahlášeny a schváleny příslušným proděkanem. Současně musí být předem projednány nároky na stipendijní fond. 2. Vytíženost (doc. Tomášková) Proděkanka Tomášková předložila návrh na úpravu systému vytíženosti. V úvodu zprávy uvedla, že vytíženost primárně řeší kvantitu, nikoliv kvalitu. Kvalitu práce hodnotí vedoucí katedry/ústavu. Představila 1. etapu týkající se úpravy Opatření PrF 2/2020 zaměřenou na 2 snížení a zjednodušení počtu sledovaných položek. Dále se rovněž zabývala otázkou stanovení normy pro jednotlivé akademické pozice, a to v této fázi pouze u pregraduální výuky. Představila první návrh zahrnující úpravu bodového ohodnocení jednotlivých položek redukovaných především, ale nejen na výukové jednotky. Dále představila první návrh normy, tj. minimálního a maximálního týdenního počtu odučených výukových jednotek přepočítaných na celý pracovní úvazek pro jednotlivé akademické pozice lektor, asistent, odborný asistent, docent a profesor, který byl definován na základě reálně vykázaného počtu odučených výukových jednotek jednotlivými akademickými pozicemi za období posledního celého akademického roku. Poděkovala tajemnici fakulty za spolupráci v této věci, zvláště za získání potřebných dat. V následné diskusi členky a členové kolegia ocenili směr návrhu a prodiskutovali předložená data. Zazněla rozprava týkající se rozsahu výuky pro jednotlivé akademické pozice, forem ukončování předmětů i role vedoucího katedry v systému vytíženosti, především v oblasti hodnocení kvality. Kolegium diskutovalo mechanismus rozdělování finančních prostředků mezi jednotlivé katedry a ústavy. Součástí hodnocení vytíženosti bude i postgraduální výuka a vědecko-výzkumná část, kterými se bude kolegium zabývat na některém z dalších zasedání. Závěr: Kolegium prodiskutovalo předložený návrh na úpravu vytíženosti, ocenilo zpracování směřující k jejímu zjednodušení, podněty, které z kolegia zazněly budou zapracovány. Děkan poděkoval za zpracování. K problematice se kolegium vrátí na některém z dalších zasedání. 3. Kontrola ze strany RVH – shrnutí a důsledky pro PrF (prod. Sehnálek) Proděkan Sehnálek upozornil na skutečnost, že RVH průběžně provádí kontroly požadavků vyplývajících z nařízení vlády č. 274/2016 Sb. o standardech pro vysoké školství a z metodiky NAÚ. Seznámil s výsledky kontroly zaměřené na publikační činnost garantek a garantů studijních programů. Sdělil, že PrF v hodnocení obstála dobře, byly zjištěny dílčí nedostatky, které již byly vyřešeny. Zprávu doplnil o aktuální informace ze schůze proděkanů ze dne 10. 11. 2023 a uvedl, že se počítá s tím, že se legislativně rozvolní požadavky na garanta programu. Možností je rozpojení funkcí a vytvoření garančních týmů. Závěr: Kolegium vzalo zprávu na vědomí. 4. Základní rozdělení kreditů mezi povinné předměty (prod. Sehnálek) Proděkan Sehnálek v souvislosti s přípravou nového magisterského studijního programu předložil návrh základní koncepce rozdělení kreditů mezi povinné předměty. V úvodu hovořil o časové náročnosti předmětu, popsal význam z pohledu studenta i z pohledu akademika. Uvedl, že počet kreditů by měl být chápán jako výsledek vyjednávání garanta předmětu a programu, s přihlédnutím k roli předmětu ve výstupech, cílech, profilu absolventa, k potřebnému počtu kreditů pro postup do dalšího semestru. Dále počet kreditů zohledňuje požadavky v předmětu a náročnost zkoušky. V diskusi zazněly podněty i připomínky týkající se mimo jiné předložené koncepce nebo k stanovení nejvhodnější komunikace směrem k akademické obci. Závěr: Kolegium vzalo návrh na vědomí. Požádalo proděkana Sehnálka o sdílení dosud 3 připravených podkladů, oslovení všech pedagogů a senátorů a vytvoření časového prostoru k případným podnětům a připomínkám. Děkan poděkoval prod. Sehnálkovi za skvěle odvedenou práci, dále přislíbil problematiku otevřít na zítřejší PVK. 5. Distanční prvky výuky v prezenčních SP dle metodiky NAÚ ( prod. Sehnálek) Proděkan Sehnálek informoval, že metodický materiál se nestaví proti využití distančních aktivit a umožňuje je v prezenční výuce používat. Ve zprávě poskytl výčet případů možného užití pro naše podmínky. Uvedl, že z metodiky vyplývá limit 8 % prezenčních hodin výuky celkem. Doporučil s vnitřními pravidly počkat na schválení univerzitních, které jsou v procesu přípravy. V následné rozpravě se diskutovala otázka k přehledu probíhající výuky, k využití nástrojů aj. Závěr: Kolegium vzalo informaci na vědomí. 6. Různé 6.1. Proděkan Zbíral Seznámil kolegium s úvahou o možném zřízení “Ústavu pro otázky dokazování” v rámci přípravy nového projektu z OP JAK a prodiskutoval možnosti. Upřesnil, že by ústav zajišťoval spolupráci s vybranými institucemi a byl plně hrazen z projektu. Závěr: Kolegium vzalo záměr na vědomí, bude upřesněno v závislosti na dohodě projektového týmu. 6.2. Děkan Upřesnil body programu na zítřejší poradu vedoucích kateder/ústavů. Děkan poděkoval přítomným za spolupráci. Schválil: Martin Škop, děkan Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu V Brně dne 13. 11. 2023 4