Zápis č. 20/2021-2022 ze zasedání kolegia děkana dne 23. 5. 2022 Přítomni: děkan: doc. Škop, tajemnice: Ing. Přikrylová, proděkani: prof. Fryšták, doc. Sehnálek, doc. Šilhán, dr. Jurníková, doc. Koukal, doc. Radvan Host: doc. Mrkývka, Mgr. Kledusová, Ing. Jaroš Omluven: dr. Vyhnánek 23. 5. 2022 Program: 1. Mgr. studium (doc. Mrkývka, dr. Jurníková) 2. Reakreditace DSP – příprava (doc. Šilhán) 3. Návrhy na zařazení nových předmětů do studijních plánů PhD a Mgr. – doc. Šilhán 4. Vytíženost (kolegium) 5. Celoživotní vzdělávání – směrnice (doc. Sehnálek) 6. Propagace vzdělávání (doc. Radvan) 7. Specifický výzkum – možné změny (doc. Šilhán) 8. Strategie vědeckého výkonu fakulty (prof. Fryšták) 9. Projekty OP JAK (prof. Fryšták) 10. Formy ukončení předmětů kombinovaných studií (doc. Sehnálek) 11. Studijní plán prezenční VS (doc. Sehnálek) 12. Různé Děkan přivítal přítomné na pravidelném zasedání a seznámil s body programu. 1 1. Mgr. studium (doc. Mrkývka, dr. Jurníková) Proděkanka Jurníková poskytla harmonogram podzimního semestru, který krátce okomentovala. Upozornila na důležité termíny, mimo jiné 22/9 termín slavnostní imatrikulace a 24/10 termín promocí a přislíbila jeho rychlé zveřejnění. Předala informace z proběhlé schůzky pracovní skupiny pro přípravu reakreditace nového magisterského studijního programu, kde byly nastaveny cíle, skupina prodiskutovala důležité otázky týkající skladby předmětů, praxe, kreditů nebo harmonogramu. Závěr: Kolegium odsouhlasilo harmonogram podzimního semestru pro AR 2022/2023 bez připomínek. Informace týkající se činnosti pracovní skupiny vzalo na vědomí. 2. Reakreditace DSP – příprava (doc. Šilhán) K bodu č. 2 děkan sdělil, že se vyplňují karty předmětů a budou následovat hodnotící schůzky. Proděkan Šilhán doplnil, že tyto týdny jsou kritické, neboť je potřeba stihnout hodně činností. Závěr: Kolegium vzalo informace na vědomí. 3. Návrhy na zařazení nových předmětů do studijních plánů PhD a Mgr. (doc. Šilhán) 3.1. Proděkan Šilhán předložil k projednání návrhy na změny studijního plánu z Katedry ústavního práva. Jedná se o předmět „Research in Progress“, který je určen pro studenty doktorského programu Ústavní právo a státověda a dále předmět „Research Writing Skills“, který je určen pro studenty doktorského programu Ústavní právo a státověda a zároveň pro studenty magisterského studijního programu Právo a právní věda. Závěr: Kolegium návrh na změny studijního plánu z Katedry ústavního práva projednalo a odsouhlasilo s podmínkou, že v semestru bude vyučován vždy jeden nový předmět a předměty se budou po semestrech střídat, dále žádá vedoucího katedry, aby při rozdělování výuky v předmětech zohlednil vytíženost v rámci katedry. 3.2. Proděkan Šilhán poskytl k projednání změny v doktorském studijním programu Právo v informačních a komunikačních technologiích, jde o návrh na nepodstatnou změnu studijního plánu s účinností od AR 2022/2023, kterou odsouhlasila Oborová rada na svém jednání. Proděkan sdělil, že se jedná o prohození již existujících předmětů, nevytváří se nové. Závěr: Kolegium návrh odsouhlasilo bez připomínek. Odsouhlasené návrhy budou zařazeny k projednání na zasedání AS PrF MU dne 13. 6. 2022. 4. Vytíženost (kolegium) Děkan otevřel otázku vytíženosti. Poznamenal, že v systému nejsou zakomponovány některé 2 činnosti jako práce na projektu, on-line přednášky apod. Sdělil, že nastavení systému včetně zohlednění zmíněných aktivit je zásadní, měli bychom se k tématu vracet a upřesnil, že systém by měl být univerzální nástroj. Otevřel rozpravu k této problematice, ve které zazněly podnětné úvahy nad vhodnými modely zohledňující hodnocení jak kvantity, tak kvality, což současný systém neumožňuje. Závěr: Děkan požádal tajemnici a proděkana Koukala o přípravu návrhů. K problematice se kolegium vrátí na některém z dalších zasedání. 5. Celoživotní vzdělávání – směrnice (doc. Sehnálek) Proděkan Sehnálek předložil návrh nové Směrnice o vzdělávání v programech celoživotního vzdělávání. V komentáři sdělil, že směrnice vychází z předchozí úpravy a zachovává ji. Podstatným způsobem se ale mění způsob přijímání absolventů programů celoživotního vzdělávání do studia. Úprava se dává do souladu se zněním Statutu Masarykovy univerzity a zároveň se současnou praxí na fakultě. Druhá změna přináší zjednodušení rozhodování o podstatných otázkách týkajících se přijímání do vzdělávání a ukončování vzdělávání. S ohledem na komerční charakter a skutečnost, že prostřednictvím fakultní směrnice nemohou být úkolovány orgány univerzity, se ruší dosavadní dvojinstanční nastavení a kompetence se svěřují výhradně děkanovi, se zachováním možnosti delegace jejich výkonu na příslušného proděkana. Závěr: Kolegium odsouhlasilo aktualizaci předpisu a doporučilo děkanovi k podpisu a následné vydání. 6. Propagace vzdělávání (doc. Radvan, Mgr. Kledusová) Děkan přivítal vedoucí OVVaM Mgr. Kledusovou. Krátce pohovořil k důležitosti propagace fakultních aktivit, především pak vzdělávání. Sdělil, že cílem jednání je společně prodiskutovat požadavky na propagaci, poskytl podklady ke stávající kampani k LL.M. a CŽV, kterou označil za nedostatečnou. Předal slovo vedoucí oddělení. Mgr. Kledusová sdělila, že se společně s proděkanem Radvanem zúčastnili jednání s marketingovou agenturou, kde zaznělo doporučení zacílit hlavní propagaci na fakultní web, kde aktuálně nejvíce probíhá návštěvnost a sledování informací. Na sociálních sítích by přinesla zvýšený efekt placená reklama a nezanedbatelnou propagaci a dosah zajišťuje síť LinkedIn. Proděkan Radvan seznámil se záměry nové informační strategie univerzity. Děkan otevřel diskusi. Obsáhlá diskuse zahrnovala úvahy a podněty na téma, jak efektivně komunikovat navenek i dovnitř fakulty, jak spolupracovat na fakultě, aby kampaně byly vedeny ve správný okamžik a s dostatkem informací, metodám propagace – především pak pořizování videí apod. Konstatována byla též určitá nepřehlednost webových stránek fakulty a také, že se na nich informace o celoživotním vzdělávání hledají obtížně (pozn. problém byl v průběhu jednání kolegia odstraněn). Podstatná část rozpravy byla věnována přípravě propagačních textů – kdo je má připravovat, kdo garantuje jejich obsah. Studijní proděkani upozornili na to, že v současné době veškeré texty připravují buď oni sami, nebo garanti studijních programů. Vytváří 3 proto nejen odborný obsah, ale zajišťují též formální úpravy textů a také jejich marketingové vyznění, pro což ale nemají ani oni, ani garanti potřebnou odbornost. Uvítali by proto větší podporu a aktivnější pomoc ze strany marketingové části oddělení. Proděkan Sehnálek dále navrhl sestavení harmonogramu propagačních aktivit, který by vycházel z harmonogramu akademického roku a na jehož základě by fakulta systematicky navenek prezentovala své aktivity. Připomněl trvající úkol uložený kolegiem garantům studijních programů, podle něhož by měli zatraktivnit popisy programů, které jsou používány pro jejich propagaci na webu fakulty. Dotázal se, jak konkrétně mají garanti v této věci postupovat, aby byla dosažena změna, až dosud totiž oddělení trvalo na tom, že do obsahu garanty vytvořených textů zasahovat nijak nebude. Rovněž se diskutovalo na téma časové a finanční náročnosti, možností placené reklamy na sociálních sítích. Proděkan Fryšták a proděkan Šilhán vyzdvihli výsledky spolupráce s OVVaM v nedávné době a předali pozitivní zkušenosti. V závěrečné části rozpravy kolegium diskutovalo nad propagací kurzů LL.M. Závěr: Děkan poděkoval přítomným za podnětnou diskusi. Ocenil práci vedoucí oddělení, zvláště poděkoval za organizaci celofakultní akce „Práva na trávníku“. Požádal proděkana Radvana o nastavení procesů komunikace propagačních aktivit v rámci fakulty. 7. Specifický výzkum – možné změny (prod. Šilhán) Proděkan Šilhán poskytl předem dokument s úvahami o možných změnách. Požádal přítomné a promyšlení řešení. Příště bude projednáno. Závěr: Kolegium vzalo zprávu na vědomí. Děkan přislíbil se k problematice vrátit na dalším zasedání. 8. Strategie vědeckého výkonu fakulty (prof. Fryšták) 9. Strategie VaV, projekty OP JAK (prof. Fryšták) Děkan se zabýval otázkou stanovení strategie pro zvýšení vědeckého výkonu fakulty, a to včetně internacionalizace, publikování, projektů, využití podpory formou specifického výzkumu. V této souvislosti vedoucí VaV předal informace k přípravě špičkových výzkumných projektů v rámci OP JAK. Seznámil s jednotlivými fordy a představil rámcové vize další spolupráce jak uvnitř fakulty, tak i v rámci MU. Členky a členové kolegia prodiskutovali strategické otázky. Závěr: Kolegium probralo možnosti fakulty případného vyhlášení programu OP JAK. 10. Formy ukončení předmětů kombinovaných studií (doc. Sehnálek) Proděkan poskytl souhrnný přehled forem zkoušek pro období Jaro 2022 mapující aktuální stav, vycházející z dílčích zpráv garantů jednotlivých bakalářských programů, které si vyžádal. Proděkan ve svém slovním komentáři vyjádřil, že důvodem pro vypracování tohoto přehledu je 4 znepokojující stav výuky v kombinovaných studijních programech. Zájem o prezenční účast studentů na přednáškách totiž upadá a výuka se u nemalé části z těchto studentů de facto realizuje distanční formou. Studenti se též domáhají možnosti absolvovat také zkoušky distančně. Pro takový postup ale není opora v akreditačních materiálech, ani ve stanoviscích vnějších akreditačních autorit. Proděkan konstatoval, že z přehledu vyplývá dobrá zpráva. Většina vyučujících se totiž vrátila k prezenčnímu zkoušení a pouze v jednotkách předmětů zůstává distanční ukončení zachováno i tam, kde pro povahu a formu dané zkoušky není vhodné. Zůstává tak jen problém s distančním charakterem přednášek. Závěrečná část zprávy obsahovala návrhy na nápravu. Proděkan konstatoval, že řešení nespatřuje v jednoduchém vypnutí přenosů přednášek, ale spíše v zavedení povinné účasti v některých povinných profilových předmětech. Zdůraznil též nutnost návratu k prezenční formě ukončování všech předmětů s výjimkou těch případů, kde je to skutečně odůvodnitelné povahou ukončení a předmětu. Závěr: Kolegium zprávu projednalo a shodlo se na postoupení materiálu programovým radám. Programové rady by materiál měly projednat a měly by se společně s garanty programů k otázce nízké participaci studentů kombinovaných studijních programů vyjádřit a případně zvolit to řešení, které budou považovat za nejvhodnější s ohledem na povahu daného programu. 11. Studijní plán prezenční VS (doc. Sehnálek) Proděkan Sehnálek předložil druhý přepracovaný a doplněný návrh studijního plánu programu prezenční Veřejná správa. Informoval, že program je koncipován na stávajícím profilu absolventa, ten byl ale modifikován tak, aby reflektoval skutečné možnosti fakulty a fakt, že studenty vzděláváme především v oblasti práva. Proděkan konstatoval, že profil absolventa reflektuje potřebu jak teoretického, tak i praktického vzdělání, na kterou bude kladen různě důraz v závislosti na formě studia. V kombinované formě studia se předpokládá vzdělávání lidí z praxe, praktických předmětů proto bude méně. V prezenční formě budou naopak vzděláváni čerství absolventi středních škol, ve studijním plánu se proto počítá s výrazným zastoupením prakticky zaměřených předmětů. Proděkan dále konstatoval, že navržený studijní plán prezenční Veřejné správy reflektuje požadavek univerzity na zařazení předmětů společného základu, pamatuje na potřeby katedry správního práva zajistit návaznosti ve výuce v navazujícím magisterském programu Veřejná správa a poskytuje prostor pro zaměření zájmu studenta („specializaci“) ve druhém a třetím ročníku studia dle zájmu kateder dodat ucelené skupiny povinně volitelných předmětů. Zároveň zdůraznil, že program nebude vytvářet dodatečnou zátěž, protože u některých předmětů bude dle volby garanta předmětu a vedoucího katedry možné využít platformy již existujících předmětů vyučovaných v jiných studijních programech. Zdůraznil také, že by v tomto programu 5 mohly být využity i jiné přístupy k výuce, tedy bez tradičního dělení na přednášky a kapacitně omezené semináře, vždy podle povahy předmětu a metod výuky, což opět eliminuje riziko nárůstu zátěže. Závěr: Děkan poděkoval za zpracování, zhodnotil, že práce jdou dobrým směrem, nemá žádné výhrady a požádal proděkana o předložení zpracovaného návrhu na červnovou PVK, nejlépe s týdenním předstihem. 12. Různé 12.1. Proděkan Sehnálek Požádal proděkana Fryštáka o zasílání formulářů s vyplněnými údaji tak, aby akademici nemuseli opakovaně vkládat data, která jsou již v systému k dispozici. 12.2. Proděkanka Jurníková Poskytla předem rozpis promocí a poděkovala za vyplnění. Promoce se uskuteční dle harmonogramu v termínu 11. a 12. července 2022. Děkan poděkoval za spolupráci. Schválil: Martin Škop, děkan Zpracovala: Hana Hrušková, vedoucí sekretariátu V Brně dne 23. 5. 2022 6