,. sp. zn.: MU-IS/87653/2020/1165748/LF M U 1\1 I MED 1/5 Směrnice Lékařské fakulty Masarykovy univerzity č. 2/2020 POKYNY K FORMÁLNÍM NÁLEŽITOSTEM ZÁVĚREČNÝCH BAKALÁŘSKÝCH A DIPLOMOVÝCH PRACÍ WPRACOVANÝCH NA LÉKAŘSKÉ FAKULTĚ MU Podle§ 28 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonu (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisu (dále jen 11zákon o vysokých školách"), vydávám tuto směrnici. I. Úvodní ustanovení (1) Cílem této směrnice je upravit a specifikovat pravidla náležitostí bakalářských a diplomových (dále jen „závěrečné práce") prací odevzdaných na Lékařské fakultě MU po 1. 1. 2021. II. Rozsah a jazyková úprava závěrečných prací (1) Minimální rozsah u bakalářské práce činí 30 normostran, u diplomové práce 50 normostran. Minimální rozsah stran je započitatelný v úpravě dále uvedené. V zadání práce muže být rozsah omezen horní hranicí počtu normostran nebo znaku včetně mezer. Do rozsahu práce se započítává titulní strana, abstrakt se seznamem klíčových slov, obsah práce a seznam použitých pramenu. (2) Autor závěrečné práce odpovídá za jazykovou korekturu textu. Hrubé pravopisné chyby jsou duvodem pro nepřijetí práce. III. Harmonogram odevzdání závěrečných prací (1) Termíny pro odevzdání závěrečných prací jsou stanoveny v návaznosti na termín přihlášení ke státní závěrečné zkoušce, a to následovně: a) u prezenční formy studia je nutno odevzdat závěrečnou práci do 30. dubna, b) u kombinované formy studia je nutno odevzdat závěrečnou práci odevzdat do 15. června. 2/5 Garant studijního programu mBže rozhodnout o dřívějším termínu pro odevzdání závěrečné práce. (2) Neodevzdá-li student závěrečnou práci ve výše uvedených termínech, nebo nesplní-li předpoklady k vykonání státní zkoušky, bude moci přistoupit ke státní závěrečné zkoušce v následujícím nejbližším vyhlášeném termínu státních zkoušek. (1) (2) (3) (4) (S) (6) (7) IV. Struktura závěrečné práce Práce sestává z titulní strany, čestného prohlášení, abstraktu se seznamem klíčových slov, obsahu, samotného textu, seznamu použitých pramenu, a to v pořadí, v jakém byly uvedeny. Titulní strana je umístěna na samostatném listu. V horní části je uvedeno „Lékařská fakulta Masarykovy univerzity", studovaný program a katedra (nebo ústav), na které bude práce obhajována. V prostřední částí je uveden druh práce, její název a jméno autora. Ve spodní části je uveden akademický rok odevzdání práce. Čestné prohlášení je umístěno na samostatném listu. Sestává z níže uvedeného textu (doplněného o druh a název práce) a vlastnoručního podpisu autora. Text čestného prohlášení má následující podobu: Prohlašuji, že jsem [druh kvalifikační práce] práci na téma [název kvalifikační práce] zpracoval/a sám/sama. Veškeré prameny a zdroje informací, které jsem použil k sepsání této práce, byly citovány a jsou uvedeny v seznamu použitých pramenu a literatury. Abstrakt se seznamem klíčových slov je umístěn na samostatném listu. Sestává se z české a anglické verze abstraktu (obvyklý rozsah každé z nich činí 500 - 600 znakB včetně mezer) a české a anglické verze seznamu klíčových slov (obvyklý rozsah seznamu činí S - 10 slov). Text obou jazykových verzí abstraktu a seznamu klíčových slov musí být shodný s těmi, jež student uvede v archivu závěrečné práce v IS MU. Obsah práce je umístěn na samostatném listu nebo listech. Zahrnují se do něj kapitoly a podkapitoly. Jednotlivé položky jsou číslovány a opatřeny údajem o straně, na které začínají. Samotný text práce se obvykle člení na kapitoly, podkapitoly a oddíly. Číslování se provádí arabskými číslicemi s tím, že jednotlivé úrovně se oddělují tečkou (1 Název kapitoly, 1.1 Název podkapitoly, 1.1.1 Název oddílu). Kapitola začíná vždy na nové straně. Je-li práce tištěna oboustranně, začíná kapitola vždy na nové liché straně. Seznam použitých pramenu je umístěn na samostatném listu nebo listech. Povinně zahrnuje seznam použitých pramenu, které byly citovány v samotném textu práce (kritéria pro řazení pramenu vycházejí z citačního standardu). V. Formální požadavky kladené na závěrečnou práci (1) Práce se vyhotovuje na počítači ve formátu, který akceptuje archiv závěrečné práce v IS MU. Formát papíru je A4, barva textu odstavce je černá. (2) Jednotlivé strany jsou vzestupně číslovány arabskými číslicemi ve tvaru „1". 3/5 VI. Citační norma (1) Pro závěrečnou práci jsou předepsány citace v textu a vytvářejí se bibliografické citace podle citační normy AMA style. (2) Pro citaci zdroju se použijí tyto obecné zásady: Citují se všechny prameny, z nichž autor čerpal informace, tj. za doslovný citát nebo parafrázovaný text se vloží citace (odkaz), podle níž lze jednoznačně identifikovat citovaný zdroj v seznamu použitých pramenu. Bibliografické citace v soupisu literatury musí obsahovat maximum údaju, podle kterých lze dokument jednoznačně identifikovat pro případ kontroly správné interpretace použitého zdroje. Není-li nějaký údaj v dokumentu uveden, ale je zjištěn z jiného zdroje (např. z knihovního katalogu, webové stránky vydavatele apod.), uvede se v hranatých závorkách. Nelze-li jej nijak zjistit, údaj se vynechává. Údaje pro citování se přebírají u a) monografií z titulního listu, rubu titulního listu, případně z tiráže, obálky, či v dalších částech dokumentu, u časopiseckých článku údaje o autorovi a názvu článku z článku, zatímco zbývající údaje o časopise (název, rok vydání, ročník, číslo) z obálky časopisu, jeho tiráže, případně ze záhlaví nebo zápatí článku, c) u dokumentu na elektronických nosičích z potisku nosiče (potisk CD, štítek na disketě apod.), z obalu (booklet CD aj.) a až v posledním případě ze souboru uložených na nosiči. V seznamu použitých pramenu se neuvádí žádné zdroje, které s tématem nesouvisejí a které nebyly při vzniku práce použity. Údaje psané jiným písmem, než latinkou se transliterují (např. KapMaHHbli1 YewcKo-pyccK11iíi cnoaapb píšeme Karmannyj češsko-russkij s/ovar). Online dokumenty ve formátu PDF, HTML apod. se citují jako elektronické dokumenty, tj. v souladu s pokynem citačního stylu v příslušných částech bibliografické citace uvádíme typ dokumentu, datum přístupu k dokumentu a internetový odkaz na dokument (umožňuje-li to citační styl, tak místo odkazu údaj DOI). Dodržuje se jednotná podoba citací v textu i bibliografických citací v seznamu použitých pramenu. Doporučuje se použití citačního manažera (např. zdarma dostupné Zotero nebo pro MU licencovaný EndNoteWeb) kvuli dodržení jednotné podoby citací v textu i bibliografických citací. Návody k ovládání těchto aplikací jsou dostupné na webových stránkách Knihovny univerzitního kampusu. (8) K vypracování závěrečné práce se doporučuje využít Šablonu závěrečných prací, součástí které je Návod k šabloně. Oba tyto dokumenty jsou studentum dostupné z webových stránek fakulty. Šablona tvoří přílohu č. 1 této směrnice. 4/5 VII. Zveřejňování, kontrola a archivace závěrečných prací (1) Závěrečné práce jsou nevýdělečně zveřejněny včetně posudku (školitele a oponentu) a informace o výsledku obhajoby. Tímto zveřejněním se rozumí uložení elektronické verze v archivu IS MU. Toto ustanovení musí být aplikováno tak, aby jím, v souladu s ustanovením§ 47b zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, z něhož vychází, nebyla dotčena a) ochrana informací chráněných zvláštním zákonem, b) ochrana obchodního tajemství, c) ochrana oprávněných zájmu třetích osob hodných zvláštního zřetele, d) ochrana duševního vlastnictví MU, zejména ochrana vynálezu či technických řešení. Části závěrečné práce, které takové informace obsahují, nemusí být výjimečně zveřejněny za předpokladu, že tato skutečnost a rozsah nezveřejněných částí práce byly specifikovány již v jejím zadání, popřípadě tak stanovil školitel v pruběhu nebo při odevzdání práce, ve všech případech se souhlasem příslušného proděkana, a to po dobu trvání překážky pro zveřejnění, nejdéle na dobu tří let. Povinností studenta a uchazeče je zpracovat a strukturovat závěrečnou práci tak, aby nebylo až na výjimky nutné závěrečnou práci nezveřejnit a aby její veřejná část podávala úplné informace o cílech práce a dosažených výsledcích. Vedoucí práce, respektive školitel, se souhlasem příslušného proděkana určuje i termín, ke kterému pominou duvody pro nezveřejnění, a práce bude zveřejněna v plném rozsahu, pokud takový termín má nastat dříve než za tři roky od uložení do archivu IS MU. (2) Student odevzdává elektronickou verzi závěrečné práce v IS MU, tato je rozhodující pro oponování práce. Zároveň student odevzdává tištěnou verzi v jednom vyhotovení. Tištěná verze musí být odevzdána ve vazbě vylučující výměnu listu. Nestanoví-li tento nebo zvláštní předpis jinak, není tištěná verze archivována. (3) Provedení kontroly podle Článku 40 odstavce 2 písmen a) až c) SZŘ MU stvrzuje vedoucí, respektive školitel, popřípadě osoba jím pověřená, v příslušné aplikaci IS MU, a to nejpozději sedm pracovních dnu před konáním obhajoby závěrečné práce. (4) Závěrečné práce a posudky musí být zveřejněny nejméně pět pracovních dnu před konáním obhajoby. (5) Odevzdáním závěrečné práce k obhajobě vyslovuje autor souhlas s jejím zveřejněním podle odstavce 1, a to bez ohledu na výsledek obhajoby. (6) Fakulta je povinna zaslat bez zbytečného odkladu po obhájení závěrečné práce, jíž se týká odklad zveřejnění podle odstavce 1, jeden výtisk práce k uchování ministerstvu. Náklady na pořízení výtisku a jeho zaslání hradí fakulta. VIII. Některá ustanovení o obhajobách závěrečných prací (1) Vedoucí pracoviště, které garantuje studijní program, či jím pověřená osoba, určuje oponenta závěrečné práce a stanovuje termín vypracování posudku ze strany vedoucího práce a oponenta. Náležitosti posudku je oprávněn určit metodickým pokynem příslušný proděkan. (2) Koná-li se obhajoba závěrečné práce společně s ústní zkouškou, proběhne nejprve obhajoba práce. O pruběhu obhajoby závěrečné práce se sepíše protokol, jehož součástí je popis pruběhu obhajoby a její výsledek, a dále datum a podpisy 5/5 předsedy a členu komise, před níž byla práce obhajována. Součástí protokolu je i zaznamenání případných odlišných názoru členu komise. (3) V případě, že posudek vedoucího nebo oponenta závěrečné práce hodnotí práci stupněm nevyhovující (F) a student je při obhajobě hodnocen známkou příznivější, je nutno v protokolu uvést stanovisko k výhradám, které byly důvodem pro hodnocení předmětné práce jako nevyhovující. (4) Jestliže posudek vedoucího nebo oponenta závěrečné práce hodnotí práci stupněm nevyhovující (F) a student je takto hodnocen i při její obhajobě, určí předseda komise další postup, který zaznamená do protokolu. V protokolu komise uvede konkrétní výhrady k průběhu obhajoby. Jestliže komise rozhodne o vrácení práce k přepracování, uvede také doporučení pro další postup při zpracování práce. Student je v takovém případě seznámen se zápisem v protokolu o průběhu obhajoby. (1) IX. Plagiátorství v závěrečných pracích Jestliže hodnocená závěrečná práce vykazuje znaky plagiátorství a míra shody s jinými pracemi je taková, že práce není původním dílem, je nutno tuto skutečnost uvést v posudku práce a práci ohodnotit stupněm nevyhovující „P'. Vedoucí pracoviště, na kterém byla uvedená práce zpracována, je povinen tuto skutečnost písemně oznámit příslušnému proděkanovi cestou studijního oddělení. Současně v závislosti na závažnosti zjištění o rozsahu nepůvodnosti díla zváží podání podnětu k zahájení disciplinárního řízení děkanovi fakulty. Nepodání podnětu k zahájení disciplinárního řízení je nutno zdůvodnit ve výše uvedeném oznámení. X. Závěrečná ustanovení (1) Výkladem jednotlivých ustanovení této smern1ce a pruběžnou iniciací její aktualizace pověřuji proděkana pro nelékařské studijní programy. (2) Tato směrnice nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2021 (3) Nedílnou součástí směrnice jsou: Příloha č. 1 - Šablona. V Brně dne: 30. 4. 2020 MASARYKOVA UNIVERZITA Lékařská fakulto 625 00 Brno. Kamenice 5 2� prof. MUDr. Martin Repko, Ph.O. Děkan