17.naše fakulta 17 | 4. ročník | září 2013 Obálka: 19. konferenci patofyziologů zahájila prof. MUDr. Anna Vašků, CSc. obsah POKORA, KOREKTNOST, DISCIPLÍNA – ROZHOVOR S PROF. WECHSLEREM3 ZAHRANIČNÍ STUDENTI LF VYHRÁLI FIRST AID COMPETITION5 MÁLAGA 2013 6 PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA LF MU 9 LETNÍ KURZ ANATOMIE 11 JAPONŠTÍ STUDENTI NA LF MU? 14 SPOLUPRÁCE S JAR 14 LF MU MÁ NOVĚ AKREDITOVANÝ OBOR ORTOPTIKA 15 P-POOL PROGRAM: OJEDINĚLÝ VZDĚLÁVACÍ MODUL LF MU 16 DOKÁŽEME PEČOVAT O SVÉ ZDRAVÍ? 22 DESET OTÁZEK PRO DĚKANA LF MU PROF. MUDR. JIŘÍHO MAYERA, CSC. 26 19. KONFERENCE ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH PATOFYZIOLOGŮ S MEZINÁRODNÍ ÚČASTÍ 30 VÁŽENÍ A MILÍ ČLENOVÉ AKADEMICKÉ OBCE, VÁŽENÍ ČTENÁŘI NAŠEHO PERIODIKA, DOSTÁVÁTE POPRÁZDNINOVÉ ČÍSLO ROKU 2013. V PŘEDCHOZÍM ČÍSLE JSEM V ÚVODNÍKU PSAL O SLUČOVÁNÍ NEMOCNIC… A VŠECHNO JE JINAK. ROZHÁDANÍ POLITICI A ŘADA DALŠÍCH TEMNĚJŠÍCH VLIVŮ ZPŮSOBILI, ŽE VEŠKERÉ ÚSILÍ JE VNIVEČ. PODOBNĚ JE TO S NOVELOU VYSOKOŠKOLSKÉHO ZÁKONA. PROTO SE DOMNÍVÁM, ŽE NEJLEPŠÍ INVESTICÍ JE UDRŽOVAT KLID LOKÁLNĚ V NAŠÍ KOMUNITĚ A BUDOVAT NAŠI LF A MU. TOMU ODPOVÍDÁ I ŘADA TÉMAT V TOMTO ČÍSLE BULLETINU. BYL JSEM POŽÁDÁN HLAVNÍ EDITORKOU, P. MGR. WERNEROVOU, O ­ROZHOVOR DO TOHOTO ČÍSLA. BLÍŽÍ SE TOTIŽ KONEC FUNKČNÍHO OBDOBÍ VEDENÍ LF. PROTO TENTO ÚVODNÍK POJÍMÁM VELMI STRUČNĚ, ŘADA DALŠÍCH INFORMACÍ JE V ROZHOVORU. NA ZÁVĚR BYCH CHTĚL PODĚKOVAT VŠEM ZA ÚSPĚŠNÉ ZVLÁDNUTÍ PŘÍJÍMACÍCH ZKOUŠEK, JE TO VŽDY SKUTEČNĚ HODNĚ PRÁCE. VÁŠ JIŘÍ MAYER V TĚŠÍNĚ, V ROCE 1962 PROMOVAL NA LF MU, 1. ATESTACE V ROCE 1965 V ÚSTÍ NAD LABEM, 2. ATESTACE 1970 V PRAZE, ATESTACE TRAUMATOLOGIE 1990 V BRNĚ, JMENOVÁNÍ PROFESOREM 1997. V LETECH 1991–2004 VEDL JAKO PŘEDNOSTA I. CHIRURGICKOU KLINIKU LF MU A FNUSA V BRNĚ. DOPOSUD OPERUJE, AMBULUJE, SLOUŽÍ, VĚNUJE SE STUDENTŮM LF, AKTIVNĚ PRACUJE NA FAKULTĚ, POMÁHÁ VYCHOVÁVAT ZAČÍNAJÍCÍ LÉKAŘE. JE AUTOREM 132 PUBLIKACÍ, JE SPOJEN SVÝM PŮSOBENÍM S ČESKOU CHIRURGICKOU SPOLEČNOSTÍ. JE ZNÁMÝ SVÝM NASAZENÍM JAK V ODBORNÉM, PEDAGOGICKÉM, TAK I VĚDECKÉM ŽIVOTĚ. JE SPOLEČENSKÝ, MÁ RÁD SPORT, VÝTVARNÉ UMĚNÍ, DIVADLO A MORAVSKÝ SAUVIGNON. ROZHOVOR K NEUVĚŘITELNÝM 75. NAROZENINÁM EMERITNÍHO PROFESORA, CHIRURGA MUDR. JANA WECHSLERA, CSC. Když jsem se pana profesora ptala, jestli má nějaké životní krédo, odpověděl, že nemá, ale posléze z hovoru vyplynulo… Pokora, korektnost a disciplína. I když citované motto, které jsem si dovolila vytvořit na základě hodinového hovoru, zní téměř striktně, přesto tento rozhovor nebyl suchopárný, ale nesmírně živý a zajímavý. Ale od začátku… 1. Proč jste chtěl studovat medicínu, měl jste nějaký vzor ? Ne, nemyslím – i  když maminka byla zdravotní sestra. Rozhodl jsem se na  gymnáziu a  šel za tím… Mým lidským vzorem byla maminka, obdivoval jsem její nasazení a obětavost. Nikdy jsem ji neviděl jít spát nebo vstávat. Měl jsem pocit, že je stále vzhůru… 2. Svou profesní dráhu jste započal v Duchcově, vzpomenete si na svůj první zákrok? Ano, docela živě. To byla opravdu praxe – dostal jsem se téměř ke všemu. Můj první zákrok bylo vytržení zubu. Pracoval jsem u Báňské záchranné služby a ta byla nesmírně pestrá. Plat jsme měli 1200  Kč, ale mohli jsme si přilepšit činností u Báňské záchranné služby, což bylo 50 korun na hodinu… Tak jsem si koupil první motorku. 3. Potom jste nastoupil do Brna? Tehdy byly tzv. umístěnky, a když chtěl člověk změnit své působení, šel na konkurz. Já jsem udělala konkurz na 1. chirurgickou kliniku, ale nastoupil jsem na 6 týdnů do Úrazové nemocnice a bylo z toho 25 let, tam jsem dělal převážně obecnou chirurgii. 3 výročí 4. Jste oborník na slinivku břišní, kolik výkonů jste za život provedl a co jste nedělal rád? Dělal jsem zejména rozsáhlejší výkony na pankreatu, nepočítal jsem to – asi do stovky. Nedělal jsem rád to, co jsem neuměl – až jsem se to naučil, už to šlo. Život vás přiměje. 5. Pomáháte učit začínající chirurgy, myslíte si, že mají dnešní mladí lékaři jednodušší nebo složitější situaci při vstupu na profesní dráhu? Mají jiné možnosti – např. suplementace simulovanou výukou je skvělá, protože interaktivní, ­simulovaná výuka chrání od omylů ze zkušeností. A navíc výuková křivka roste, takže po nástupu do praxe mladý lékař poměrně rychle všechno dožene. 6. Jezdíte dodnes na motorce. Nechtěl jste si pořídit třeba Harleye? Ano, jezdím, zvlášť ve Výprachticích, kde máme chalupu, tam to mám rád, podhůří Orlických hor. Byl jsem tam jmenován i čestným občanem, to je závislost… Harleye? To víte, že ano, ale kdybych to udělal, to by asi manželka „neocenila“ :-), ale líbilo by se mi to – v pohodě, důstojně projíždět krajinou, vychutnat si jízdu (tu helmu s rohama bych ne- potřeboval). 7. Zdrojem Vaším životním energie jsou vaše „závislosti“: chirurgie, rodina, chalupa, lyžování. Co plánujete do budoucna? Pracovat – víte, cítím jistou diskrepanci. Chci pracovat objektivně až do  té doby, kdy na  to „­nebudu mít“, ale nepůjdu tomu vstříc a chci ještě s manželkou navštívit Costa Ricu a Algarve v Portugalsku. A jinak? Mám rád zimu, nejen kvůli lyžování a asi 10× za život jsem si dovolil luxus a lyžoval v ­Coloradu, také mám rád práci se dřevem (imponují mi truhláři a kdybych nebyl chirurgem, chtěl bych být truhlářem) a chci si užívat i vnoučat, mám jich pět a s některými si jen skypuji, jsou v Americe… Ale hlavně chci být ještě užitečný a pomáhat, dokud budu moci – a zatím to jde… Rozloučili jsme se a pan profesor nastoupil odpolední službu. Pane profesore děkuji Vám a přeji splnění všech přání Irena Wernerová Kluci z Moravy 4 výročí THE 18TH ANNUAL COMPETITION WAS ORGANIZED BY THE SECONDARY NURSING SCHOOL (STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA) AT JASELSKÁ STREET IN BRNO FROM 17TH TO 18TH JUNE 2013. MU LF TEAM WINS 1ST PLACE IN FIRST-AID COMPETITION The LF MU team consisted of three members: Roye Mauthner, Emanuel Marques and Avni ­Vyas – all graduates of 4th year of general medicine in English program. During the competition all the participating teams had to practically manage simulated situations at four different stands: • stand A – treatment of various scenarios with the use of professional aids. • stand B – first aid in a household; competitors used objects commonly available in the household – nappies, handkerchiefs, home first aid kit, etc. • stand C – first aid as fieldwork at the Moravské Square • stand D – mass accident, competition at the Moravské Square The model situations demonstrate realistic scenarios and have been prepared to simulate accidents happening in real life. The competition was divided into two categories of competing teams: category A – for students of secondary nursing schools and category B – for students of colleges and universities. The performance of individual teams and giving first aid were evaluated by a professional jury consisting of doctors from Brno hospitals, the deputy of nursing, paramedics and professional healthcare teachers. The competition was held under the patronage of the governor of the South Moravian Region JUDr. Michal Hašek and the Ministry of Education. The team’s participation is accredited by the Ministry of Education. The main organizer of the event was the professional healthcare teacher Mgr.  Dominika Babáková. The team members trained intensively in all important fields of first aid and emergency medicine, under the professional tutoring and leadership of the team’s captain, Roye Mauthner and with the support of the Anesthesia and Resuscitation clinic in U Svate Anny hospital (ARK), the Nursing department of LF and the department of study affairs. Roye Mauthner, Emanuel Marques and Avni Vyas, who represented our university throughout the competition professionally, not only maintained the esteemed reputation of Masaryk university, but were able to successfully complete all tasks of the competition to a high standard and therefore were given the title of first place winners in the category of colleges and universities. 5 naše fakulta spolupracuje VE DNECH 18.–21. 4. 2013 SE KONAL VE ŠPANĚLSKÉ MÁLAZE DALŠÍ ROČNÍK CELOSVĚTOVÉ KONFERENCE EAOO (EUROPEAN ACADEMY OF OPTOMETRY AND OPTICS), ECOO (EUROPEAN COUNCIL OF OPTOMETRY AND OPTICS) A WCO (WORLD COUNCIL OF OPTOMETRY). CELOSVĚTOVÁ KONFERENCE MÁLAGA 2013 For this remarkable achievement, the team was rewarded with personal diplomas and a trophy, which was given to the department of study affairs for display purposes. The staff of the nursing school was extremely satisfied with the enthusiastic participation of our team. For the first time, students from our faculty showed interest in a competition of this nature, as a result the faculty of nursing has shown a refreshed interest in further participation and different cooperation in the future with the medical faculty. The representative team was provided with English interpreters from the very beginning of twoday competition and for its entire duration. Vote of Thanks by Roye Mauthner, Emanuel Marques and Avni Vyas: As a team, we would like to express our deepest gratitude to the organisers of the competition, who made us feel so very welcomed and provided us with excellent translators. We would also like to thank the Anesthesia and Resuscitation clinic in U Svate Anny hospital (ARK) for allowing us to use their teaching classrooms for our practice sessions, the Nursing department of LF, for providing us with the resuscitation dolls. Roy Mauthner Katedra optometrie a ortoptiky Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně umožnila letos svým dvěma zástupcům aktivně prezentovat výsledky své vědecko-výzkumné činnosti v oblasti oční optiky a optometrie. Za tuto katedru byli vysláni Mgr. Pavel Beneš, Ph.D., a Mgr. Petr Veselý, DiS., Ph.D. Při registraci dostali účastníci kompletní program kongresu, konferenční abstrakta a celkový seznam všech delegátů. Těch bylo více než 350 z více jak 40 zemí světa. Byli zde odborníci např.: z Velké Británie, USA, Nigérie, Saudské Arábie, Francie, Německa, Hong Kongu, Trinidadu a Tobaga, Kanady, Mexika, Nového Zélandu a Austrálie… Celý program byl situovaný do nových prostor Hotelu Barceló Málaga (Španělsko) a byl rozdělen do sekcí podle typu prezentace. V pátek se začalo praktickými workshopy, které byly zaměřeny na procvičení dovedností např.: léčby snížené zrakové ostrosti, využití technik osvětlení štěrbinovou lampou, aplikací kontaktních čoček s  velkým průměrem a  sklerálních čoček u  keratokonu, možnostem fotografování předního segmentu a výhod pro archivaci pořízených snímků, jak správně diagnostikovat strabismus a další. 6 naše fakulta spolupracuje konference Nadšení přednášejících a způsob prezentace posluchačům byl na vynikající úrovni. Náročné odpoledne pak bylo završeno společenskou večeří. Sobotní, ranní blok začal náš Dr. Petr Veselý svojí přednáškou s názvem „Reliability of the ­Visual Acuity Testing on logMAR ETDRS and Snellen Chart“. Na tomto diskuzním fóru bylo přítomno přes padesát posluchačů. V průběhu dopoledního meetingu se v dalších prostorách hotelového komplexu konalo také zasedání ECOO. I  tento den byl z  hlediska specifičnosti programu rozdělen do několika sekcí, ze kterých si mohli zájemci zvolit ty, které je nejvíce zajímaly. Do výběru byly zařazeny mimo jiné případové studie z optometrické praxe a diskuze o akademických výzkumech. Zpestřením začátku odpoledne byla přítomnost a přednáška věhlasného zástupce v oboru optometrie, profesora Briena Holdena z Austrálie. Svoji přednášku pojal velmi osobitě, srozumitelně a emocionálně (ostatně, jak je jeho zvykem – pozn. autora). Až do odpoledních hodin následovala série přednášek. Mezi přítomnými hosty jsme měli též možnost pozdravit kolegy z  chorvatské University of Applied Science (Zdravko Beljan, Alen Stranik, Matjaž Mihelčič), se kterou má naše katedra uzavřenou bilaterální dohodu o vzájemné spolupráci. Z České republiky jsme se setkali s představiteli SČOO (Společenstvo českých optiků a  optometristů), pány Benem Blachutem a  Pavlem Šebkem. V obdobné atmosféře probíhaly i následující dny konference. Zde jsme opět měli možnost aktivně prezentovat Katedru optometrie a ortoptiky LF MU Brno prostřednictvím aktivní účasti v sekci posterů zastoupené Dr. Pavlem Benešem a jeho posterem na téma „Keratometric values in population“. Kolegové z ostatních zemí tak měli možnost srovPrezentace v Málaze 7 konference nat a zhodnotit práci na naší katedře. Prezentace pomocí posterů tak nabídla těmto odborníkům širokou škálu napříč rozličnými tématy, se kterými se lze v oboru optometrie a ortoptiky setkat. Nemalá část pak byla věnovaná práci a pomoci v rozvojových zemích jako jsou např.: Mosambik a Zambie. Následovala skvělá přednáška a výstup mezinárodně uznávaného odborníka v oblasti sklerálních kontaktních čoček Dr. Eefa van der Worpa, který předává své bohaté zkušenosti nejen svým studentům v Missouri, Motreálu a Maastrichtu. Kvalitní snímky a techniky používané při aplikaci těchto vysoce specializovaných optických pomůcek pak obohatily naše dosavadní zkušenosti. V rámci již tak nabitého programu bylo možné shlédnout sociální aktivity dobrovolníků z řad optometristů z univerzity v Granadě, pod názvem Special Olympics. Místní odborníci sezvali handicapované klienty i s jejich doprovodem a prováděli u nich základní optometrický screening, případně zajistili konzultaci s oftalmologem. Byl to silný, emotivní a motivující zážitek. Tato celosvětová konference byla pro naši katedru významná i v tom, že jsme navázali osobní kontakty s místní katedrou optometrie v Granadě a s technickou univerzitou v Berlíně, pro další možnou vzájemnou spolupráci, zejména ve výměnných pobytech např. našich studentů. Velkým přínosem bylo též seznámení se s novinkami ve vědecko-výzkumné práci našich kolegů optometristů po celém světě. Z  lektorského hlediska bylo užitečné poznat styly ostatních přednášejících se snahou aplikovat tyto nové poznatky i do našich řad a předávat je tak dál našim studentům. Na  tomto místě bych rád poděkoval vedení Katedry optometrie a  ortoptiky panu doc. Synkovi, proděkance paní doc. Kyasové a proděkanovi pro doktorské studium panu Čapovovi. Text: Mgr. Pavel Beneš, Ph.D., Mgr. Petr Veselý, DiS., Ph.D., doc. MUDr. Svatopluk Synek, CSc. Prezentace v Málaze 8 konference PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA LF MU V LETOŠNÍM ROCE ZAHRNOVALO VÝBĚR STUDENTŮ DO DEVÍTI BAKALÁŘSKÝCH, DVOU MAGISTERSKÝCH A ČTYŘ NAVAZUJÍCÍCH MAGISTERSKÝCH OBORŮ. NOVĚ BYL OTEVÍRÁN BAKALÁŘSKÝ OBOR ORTOPTIKA A NAVAZUJÍCÍ MAGISTERSKÝ OBOR INTENZÍVNÍ PÉČE. PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA LF MU Celkový počet podaných přihlášek byl 8621. To je přibližně o 300 uchazečů méně než v loňském roce, přesto v rámci MU patříme mezi fakulty, o které je stále velký zájem. K přijímacím zkouškám v průběhu června se dostavilo 6977 studentů. Skutečný počet uchazečů, kteří se fyzicky dostavili, byl o něco nižší, poněvadž řada z nich podala přihlášky na více oborů. Při přijímacích zkouškách jsme využili 30 poslucháren, do  dozorových komisí bylo zapojeno kolem padesáti učitelů a  dalších přibližně 150 Ph.D.  a  pregraduálních studentů. Všem bych na  tomto místě chtěla jménem vedení fakulty poděkovat. Neměli to jednoduché, obětovali spoustu času i energie a díky jim vše proběhlo bez problémů. Na rozdíl od většiny ostatních fakult MU neprobíhají na LF Testy studijních předpokladů (TSP), ale studenti jsou podobně jako na  jiných lékařských fakultách vybíráni na  základě oborových testů. V letošním roce jsme zavedli novinku a studentům s vynikajícím středoškolským prospěchem jsme nabídli přijetí do studijních oborů Všeobecné lékařství a Zubní lékařství bez přijímací zkoušky. Hlásit se mohli uchazeči se studijním průměrem do 1,1, avšak ne na všechny, kteří projevili zájem, se dostalo. Z celkového počtu 206 žádostí bylo přijato 157 uchazečů s průměrem do 1,07 na všeobecné lékařství a z 94 zájemců o zubní lékařství bylo přijato 36 s průměrem 1,0. Vzhledem k tomu, že tito studenti byli přijati i na jiné fakulty, počet těch, kteří se nakonec zapsali, byl o něco Přijímací test z biologie 9 LF informuje nižší. Zatímco na lékařských fakultách v Praze, Hradci Králové a Olomouci na základě výborného středoškolského prospěchu přijímají studenty již několik let, v Brně jsme tuto možnost zavedli poprvé a budeme samozřejmě dlouhodobě sledovat, jak tito studenti budou procházet studiem. Nejlepším přijatým studentům v oboru všeobecné lékařství bylo také nabídnuto zařazení do skupiny s rozšířenou vědeckou přípravou, programu P-Pool. V současné době je kapacita prakticky všech studijních oborů naplněna, celkový počet přijatých byl 1474 studentů, z nichž je nyní zapsáno kolem 850 studentů (zápisy ještě dobíhají). Od 16.září začíná výuka, a tak někteří učitelé již brzo budou moci posoudit, jak dalece se nám výběr nových studentů podařil. prof. RNDr. Eva Táborská,CSc., proděkanka pro výuku v preklinických oborech … napětí před přijímacími zkouškami… 10 LF informuje LETNÍ KURZ ANATOMIE MÁ NA NAŠÍ FAKULTĚ JIŽ VÍCE NEŽ ČTYŘICETILETOU TRADICI Anatomický ústav naší fakulty pořádá každoročně ve spolupráci se studentskou organizací dánských studentů medicíny (ICCN) Letní kurz anatomie. Tento tradiční kurz, který je organizován již od roku 1969, probíhá v červenci formou anatomické pitvy v kombinaci s odpoledními přednáškami topografické anatomie. Program kurzu poskytuje dánským studentům komplexní průpravu pro znalost anatomie horní a dolní končetiny a ventrální strany trupu včetně viscerálních orgánových soustav. Při této příležitosti mohou naši učitelé získat přesné informace o rozsahu a formě výuky anatomie na dánských lékařských fakultách. Pokud jde o rozsah požadovaných znalostí je naše výuka anatomie srovnatelná včetně spojení znalosti morfologie a funkce. V některých kapitolách však musí dánští studenti znát větší podrobnosti, týká se to např. anatomie viscerálních orgánů, cévního a nervového systému. PROF. RNDR. PETR DUBOVÝ, CSC., PŘEDNOSTA ANATOMICKÉHO ÚSTAVU LF MU Chvilka relaxace na mostě před kampusem 11 reportáž Dánská studentská organizace ICCN zajišťuje výběr zájemců z  řad studentů lékařských fakult z Kodaně, Aarhusu, Aalborgu a Odense. V minulých letech se našeho kurzu zúčastnili i jednotliví studenti z lékařských fakult v Norsku a Švédsku. Naše lékařská fakulta a její Anatomický ústav se tak může pochlubit tím, že již řada generací dánských lékařů, kteří prošli našim Letním kurzem anatomie, prožila část studentských prázdnin nejen studiem anatomie, ale i poznáváním Brna a díky víkendovým výletům také Jižní Moravy a dalších zajímavých míst České republiky. V letech před rokem 1992 byly naše anatomické kurzy pořádány zejména z důvodu nedořešených legislativních podmínek pro pořádání anatomické pitvy pro studenty medicíny na dánských lékařských fakultách. Je pro nás potěšující, že ani po obnovení anatomických pitev na lékařských fakultách v  Dánsku, neupadl zájem dánských mediků o  účast na  kurzech našeho Anatomického ústavu. Jistě to svědčí nejen o kvalitní úrovni vybavení našeho Anatomického ústavu, ale také o kvalitě výuky zúčastněných učitelů a udržení kvality postupů při anatomické pitvě pro edukaci studentů medicíny. Jen v malých úpravách to jsou tradiční návody k anatomické pitvě prof. Žlábka. U každého kurzu, do kterého jsem se aktivně zapojil od roku 1997, jsem vždy společně s kolegyněmi a kolegy mohl pozorovat značný zájem účastníků o získání vědomostí z jednoho ze základních preklinických oborů medicíny. Samozřejmě si v této souvislosti uvědomujeme, že účastníci kurzu jsou vybraní studenti s patřičnou motivací. Navíc je třeba zmínit, že si náklady na kurz a pobyt v Brně studenti hradí z vlastních prostředků. Díky zvýšené popularitě hudebního 12 reportáž festivalu v dánském Roskilde, který se pravidelně koná první týden v červenci, se dánští studenti od roku 2005 rozhodli zkrátit kurz z původních 4 na 3 týdny, při zachováni rozsahu programu. Na závěrečném večírku, na který jsou pozváni rovněž učitelé podílející se na organizaci kurzu, probíhá hodnocení kurzu a studentům jsou předány certifikáty o účasti. Podle názorů, které si zde můžeme vyslechnout, je kurz vhodnou kombinací intenzivního studia anatomie a studentského společenského života, který je u dánských studentů tradičně velmi bohatý. Ze strany účastníků je rovněž vysoce hodnoceno, že se na našem kurzu setkávají studenti z různých dánských lékařských fakult a zde navázaná přátelství často přetrvávají i po ukončení studia. Pro nás je rovněž potěšující, že při příležitosti cesty do Vídně, navštíví náš Anatomický ústav bývalý student-účastník kurzu. O uspořádání podobného anatomického kurzu projevili zájem rovněž studenti medicíny v Irsku. Prof. Dubový před pitvami 13 kongresy a sympozia JAPONŠTÍ STUDENTI NA LF MU? Během léta navštívili Lékařskou fakultu zástupci japonské organizace JA Study Abroad Center (JASA). JASA je vzdělávací instituce s dvacetiletou tradicí založená v Tokiu a jejím cílem je podporovat studium mladých Japonců v zahraničí. Zástupci JASA si prohlédli kampus a projevili zájem o navázání spolupráce při zprostředkování studia Japonců na naší fakultě. Při jednání, které vedl prezident společnosti pan Hideya Ishikura s děkanem LF prof. MUDr. Jiří Mayerem, CSc., a dalšími zástupci vedení LF MU, došlo k podepsání memoranda o budoucí spolupráci mezi oběma institucemi. SPOLUPRÁCE S JAR Dne 15. 5. 2013 proběhlo na MŠMT bilaterální jednání o vědecko-výzkumné spolupráci a kooperaci v oblasti vysokého školství mezi Jihoafrickou republikou (JAR) a Českou republikou. Děkani a proděkani všech českých lékařských fakult se setkali s šestičlennou delegací Jihoafrické republiky v čele s náměstkem ministra zahraničních věcí M. L. Fransmanem. Zástupci našich lékařských fakult se představili krátkými prezentacemi, na které navázala rozsáhlá diskuse s hosty o přednostech jednotlivých fakult při výuce studentů studujících v anglických studijních programech, o připravenosti fakult přijmout zahraniční studenty vč. poplatků (EUR/USD) za studium, ubytování atd., o  zkušenostech se zahraničními studenty apod. Zástupci naší fakulty (Prod. Vašků, Bc. Melicharová) využili této exkluzivní příležitosti také k předání propagačních materiálů o naší fakultě. 14 LF informuje LF MU MÁ NOVĚ AKREDITOVANÝ OBOR ORTOPTIKA Od letošního roku nabízí Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně jako jediná v České republice absolventům středních škol, očním optikům, ale například i stávajícím optometristům studium nového oboru Ortoptika. Ortoptika je specializovaný oční obor, který se zaměřuje hlavně na správný vývoj zrakové ostrosti a na obnovu již porušeného jednoduchého binokulárního vidění. V roce 2004, kdy Česká republika vstoupila do EU, nastala změna zákona 96/2004 Sb., kde byl zapsán požadavek na  bakalářské studium všech nelékařských zdravotnických povolání, která mohou být provozována bez odborného dohledu, tedy i  ortoptistů. Nyní se i  přes dlouhá jednání, která předcházela, podařilo Katedře optometrie a ortoptiky LF MU v Brně výuku ortoptiky akreditovat. Tříleté profesně zaměřené prezenční studium Ortoptiky vychází z  doporučených plánů České společnosti ortoptistek a návrhu požadavků Ministerstva zdravotnictví ČR. Hlavní náplní nově vzniklého oboru jsou kromě základních matematicko-fyzikálních a optických předmětů, i předměty ortoptické, optometrické a oftalmologické. Studium se také zaměřuje na péči o dětského pacienta a zahrnuje neméně důležitou odbornou praxi v pleoptice, ortoptice a praxi související se základy ošetřovatelství. Absolventi nově vzniklého oboru budou moci najít uplatnění jako ortoptisti ve zdravotnických zařízeních, především u očního lékaře – strabologa, ve stacionáři pro děti s poruchami vidění, ortoptických ambulancích nebo na specializovaných strabologických pracovištích. Příbuznými obory Ortoptiky jsou Optika a Optometrie, které našly zázemí na LF MU již v roce 1993. Přemístění výuky do reprezentativních prostor na Komenského nám. 2 bylo spojeno s modernizací a inovací výukových pomůcek a přístrojů, která v současnosti kontinuálně pokračuje. Založení nového oboru Ortoptika, a tedy jeho 1. ročník, je symbolicky spojen s 21. ročníkem založení bakalářského oboru Optika – optometrie na lékařské fakultě MU v Brně. Za dlouhou dobu svého působení úspěšně absolvovalo studium optometrie přes 600 studentů bakalářského studia a okolo 260 studentů magisterského navazujícího studia. Od letošního roku se může fakulta chlubit i prvními absolventy čtyřletého doktorského studia oboru Lékařská biofyzika se zaměřením na Optometrii. Tím se rozšiřuje a zvyšuje odborná erudice přednášejících pedagogů, jejichž cílem je předávání nejnovějších poznatků oboru i vlastních zkušeností z praxe. Celých 20 let se Katedra optometrie a ortoptiky spolu se studenty velmi snaží o aktivní rozvoj oboru, zkvalitnění výuky i studijního prostředí. Důkazem toho je pravidelná úspěšná prezentace studentů na kontaktologických sjezdech, pořádání letos v pořadí již 4. Celostátní studentské konference optometrie nebo každoroční prezentace školy a oboru na mezinárodním veletrhu oční optiky, optometrie a oftalmologie OPTA. Je třeba také připomenout spolupráci studentů i pracovníků Katedry optometrie a ortoptiky s kolegy z Chorvatska, kdy si vzájemně vyměnili praktické zkušenosti a celkově tak obohatili pohled do optometrie obou zemí. Jako dárek k loňskému kulatému výročí si katedra kromě nově akreditovaného oboru nadělila nové specializované vybavení, které rozšíří studentům optometrie i ortoptiky možnosti vyšetřovacích postupů a zvýší podíl praktické výuky, tak, aby přechod do profesního života byl plynulý a bez obav. DOC. PHDR. MIROSLAVA KYASOVÁ, PH.D., PRODĚKANKA PRO NELÉKAŘSKÉ OBORY 15 tisková zpráva P-POOL PROGRAM: OJEDINĚLÝ VZDĚLÁVACÍ MODUL LF MU Program P-PooL je určen těm nejnadanějším studentům (max. 20 v daném ročníku). Jeho cílem je (podobně jako při studiu tzv. MD-PhD programů na některých zahraničních univerzitách) připravit studenty LF MU Brno na práci špičkových vědeckých pracovníků v oblasti biomedicíny i  špičkových klinických lékařů nové generace, schopných dalšího postgraduálního vzdělávání v plném rozsahu klinických, teoretických oborů, základního výzkumu a bioinženýrství. Kritéria pro přijetí studentů do programu zohledňují výsledky středoškolského studia, přijímacích zkoušek i vlastní aktivity a zájem studentů (např. středoškolská odborná činnost). Nezbytnou podmínkou je velmi dobrá znalost anglického jazyka, protože část výuky realizovaná zahraničními odborníky a podstatná část studijní literatury bude v angličtině. Studium bude probíhat ve speciálním studijním modulu, který kromě standardního obsahu pregraduálního programu Všeobecného lékařství zahrnuje i  autentickou, vlastní praktickou zkušenost s vědeckou prací (formou analogickou bakalářským a diplomovým pracím pod vedením školitelů) a další vědecky orientované aktivity (např. přednášky a semináře, exkurze, přednášky pozvaných domácích a zahraničních odborníků, zahraniční stáže, účast na konferencích, letní školy apod.). Co může absolvování P-PooL absolventovi přinést? Kromě subjektivního uspokojení z absolvování velmi náročné formy studia, příp. certifikace USMLE a hmatatelných výstupů v podobě standardní diplomové práce a příp. vědeckých publikací, bude studentům nabídnuto kontinuální pokračování ve vědecké práci v postgraduálním studiu (Ph.D.) ve kterémkoliv vybraném oboru na LF MU, případně společně s přípravou ke specializační zkoušce v klinickém oboru. PŘED ZAČÁTKEM PŘÍPRAVNÉHO TÝDNE 9.–13. 9. 2013 PROF. MUDR. KATEŘINA KAŇKOVÁ Všichni vyučující na LF MU mi jistě dají za pravdu, že se vždy, v každém ročníku a v každé době, našli studenti, kteří nešli s tzv. hlavním proudem prakticky orientovaných mediků, ale jaksi je to táhlo „k vědě“. Po přednáškách a cvičeních se často ptali na detaily (někdy pro učitele až nepříjemné), někteří studovali ještě další vysokou školu, „ochomejtali“ se kolem pro ně zajímavých vyučujících a pracovišť, časem se včlenili do výzkumných skupin a nezřídka plnohodnotně participovali na výzkumu. Nemálo z nich potom pokračovalo v postgraduálním studiu na započatém LF MU POČÍNAJE AKADEMICKÝM ROKEM 2013/14 NABÍZÍ STUDIUM VŠEOBECNÉHO LÉKAŘSTVÍ S ROZŠÍŘENOU VĚDECKOU PRŮPRAVOU, TZV. PREGRADUÁLNÍ PROGRAM PRO MOTIVOVANÉ STUDENTY LÉKAŘSTVÍ S ROZŠÍŘENOU VĚDECKOU PŘÍPRAVOU (DÁLE JEN P-POOL). 16 reportáž tématu a – kruh se uzavřel – někteří jsou právě těmi vyučujícími LF MU, kterými jsem začala. Takto by se dala popsat základní idea při vzniku programu P-PooL, tedy dát této doposud živelné aktivitě nějaký formální rámec a oficiálně ji podpořit. Konkrétní podoba programu P-PooL se tvořila poměrně rychle jako kolektivní dílo skupiny nadšenců z řad pedagogů a dalších pracovníků LF MU a zcela jistě bude v následujících letech doznávat podstatných korekcí, protože jinak se věci jeví tzv. „od zeleného stolu“ a jiná je realita. Ale to je přirozené pokud je naším cílem vytvořit něco atraktivního a ne rigidní nádstavbu nad již tak jako tak obtížné studium. Přes to všecko je představa individuální práce s motivovanými a nadanými studenty pro mnoho z nás evidentně natolik lákavá, že se toto extra úsilí jeví jako smysluplné. Studenti P-PooL nebudou mít žádné úlevy v rámci standardního studia Všeobecného lékařství. Naopak, ke studijním výsledkům se bude přihlížet jako k jednomu z kritérií průběžného hodnocení jejich studia. Je také docela dobře možné, že sami změní názor, či naznají, že přecenili své síly a že standardní studium VL je pro ně dost. O počty v žádném případě nejde, na prvním místě by měla být kvalita. To jediné zajistí programu prestiž. A to nejen programu samotnému, ale zejména fakultě, která jej nabízí. Kompetice o (kvalitní) studenty bude stále zřetelnější a neskromně se domníváme, že aktivity jako P-PooL mohou být v tomto směru LF MU prospěšné. A není to jen hypotéza. Už při čtení přihlášek do výběrového řízení a motivačních dopisů letošních studentů byl tento bonus LF MU oproti jiným fakultám v několika případech zmíněn. Studenti se zájmem o medicínu se běžně hlásí na několik lékařských fakult a – vzhledem k tomu, že u potenciálních adeptů P-PooL se jedná o nadané studenty – nezřídka byli také přijati na vícero z nich. Při rozhodování, kam se nakonec zapíší, hrála atraktivita P-PooL alespoň u části z nich svou roli. Nezbývá tedy, než abychom tyto stávající a budoucí nadšence nezklamali… Zkoumavé pohledy prvních členů programu P-PooL 17 reportáž A začali jsme už druhý týden v září. Přinášíme ukázku programu prvních dvou dní – pondělí a úterý: DEN MÍSTO KONÁNÍ VÝUKY DOPOLEDNE ODPOLEDNE Pondělí(9.9.) Univerzitní kampus Bohunice (UKB) Kamenice 3 Ústav histologie a embryologie (ÚHE) Workshop: „Tělo – tkáň – buňka – molekula“ 10.00–12.30 ÚHE – bud. 1 – sem. místnost 0.26 13.30–15.30 ÚHE – bud. 1 – sem. místnost 0.26 • Úvodní slovo děkana/proděkanů • Struktury těla očima současné medi- cíny (prof. Dubový / doc. Hampl / dr. Vaňhara) • Kmenové buňky a regenerativní medicína (doc. Hampl / prof. Dvořák) • Mikroskopie stokrát jinak + exkurze (dr. Jaroš / dr. Ešner / ing. Ilkovics) • Život mimo tělo – co vše umíme dělat s buňkami „v Petriho misce“ (dr. Uldrijan / doc. Slaninová / dr. Rotrekl) • Proč je naše DNA tak „otužilá“ (doc. Krejčí) • Molekulární bakteriologie aneb Robert Koch by koukal (doc. Šmajs) • Závěr a vyhodnocení Úterý(10.9.) UKB Kamenice 5 Ústavy patologické fyziologie (ÚPF), Fyziologický (FÚ) a Biochemický (BÚ) Workshop: „Nemoci v éře molekulární a buněčné medicíny“ 9.00–12.30 ÚPF – bud. A18 (ÚPF) – sem. místnost 112 (přízemí) 13.30–15.30 ÚPF – bud. A20 (FÚ) a A16 (BÚ) • Nemoc v paradigmatu medicíny 21. století (…) • Má poznání lidského genomu význam pro lidské zdraví? – proč jsme každý jiný, „one-size-fits-all“ přístup vs. personalizovaná medicína + exkurze do laboratoří (prof. Kaňková) • Je historie lidstva otištěna v jeho genomu? – hladomory, epidemie, karence a jiné „katastrofy“ (doc. Bienertová-Vašků) • Elektrárna v těle – jak se studuje srdce + exkurze do laboratoří (prof. M. Nováková, FÚ, sem. místnost…) • Co nám řekne biochemická analýza tělních tekutin + exkurze do laboratoří klinické biochemie (prof. Táborská / doc. Tomandl, BÚ, sem. místnost…) • Závěr a vyhodnocení ZAHÁJENÍ PROGRAMU Slavnostního zahájení programu P-PooL se ujal děkan fakulty prof. Mayer za přítomnosti proděkanky prof. RNDr. Táborské, proděkana doc. Hampla, prof. Kaňkové, doc. Tomandla a dalších. Děkan přivítal talentované adepty medicíny a vyjádřil naději, že doufá, že s přibývajími povinnostmi jejich eminentní zájem o studium neutuchne, že budou „tahouny ročníku“ a budou pro ostatní kolegy příkladem ve studijním úsilí a výsledcích. „Doufám, že byli přijati na základě vynikajících výsledků jen edukativní mladí lidé, kteří budou mít vyšší přidanou hodnotu, která je povede k výkonu sofistifikované práce, která zvýší úroveň studia na LF“, konstatoval prof. Mayer. Bylo vybráno 19 studentů ze 150 nejlepších zájemců a ti teď projdou ještě před začátkem pravidelné výuky a začátkem semestru sérií workshopů, ve kterých se seznámí s děním v současné medicíně, přičichnou si k výzkumu a provedou základní rekognoskaci lékařského terénu. 18 reportáž Položili jsme studentům tři otázky, abychom zjistili jejich motivaci, naladění i odhodlání: 1. Co vás přimělo přihlásit se do P-PooL programu? 2. Jaký byl váš největší úspěch na SŠ? 3. Co od studia očekáváte a co jste ochotni obětovat? 1. Do programu jsem se přihlásila ze zvědavosti a ze zájmu dále se vzdělávat :) Věřím, že tento program nabídne spoustu zajímavých poznatků a zážitků … no a taky fajn lidi :) 2. Na  gymnáziu jsem nedělala žádnou SOČ, pouze jsem navštěvovala nejrůznější ­přednášky, ­exkurze… klasiku :) To, co nám Brno nabízelo (ať už Mendelka nebo MU), noc vědců,­T-exkurze… byla to zábava :) Třeba pitva psa nebo izolace DNA byly rozhodně užitečné akce. 3. Očekávám hlavně dřinu. Studium samotné mě příliš netáhne, ale je potřeba tím projít pro budoucí povolání – a na to se těším :) (a snad se dočkám :D). Plánuju obětovat to nejnutnější. Nepřestat žít úplně, ale na druhou stranu jsem ochotná dočasně odložit dosavadní hobby. Tak nějak … normálně :)  Karolína Svobodová 1. Když jsem si vybírala školu, na kterou bych chtěla jít, měla jsem v hlavě výzkum, genetiku, biotechnologie apod. Ale nejvíce mě lákal právě medicínský výzkum. Proto byl P-PooL moje priorita hned, jak jsem se o něm doslechla. 2. Na gymnáziu jsem se sice účastnila mnoha přírodovědných a matematických soutěží, ale nikdy jsem neuspěla tak, aby mi to zastínilo pocit z absolvování mezinárodního projektu pro SŠ studenty Comenius ve Španělsku. Výborná zkušenost pro nové poznatky i procvičení jazyků. 3. Očekávám mnohé. Kromě velké dřiny a odpírání hlavně zajímavé poznatky a pomoc k nasměrování ke konkrétní vědní činnosti. Člověk se vždy musí snažit sám, ale pokud jej dobře vePřed zahájením P-PooL programu 19 reportáž dou, hledá se mu vždy mnohem lépe. Co se obětí týče, největším podílem to bude čas, pravděpodobně mnoho zálib a větší kruhy pod očima.  Tereza Madarászová 1. O programu P-PooL jsem se dozvěděl v podstatě náhodou na internetových stránkách Lékařské fakulty MU. Program mne i přes nedostatek informací velmi zaujal už proto, že jsem chtěl svou medicínskou budoucnost směřovat právě tímto směrem, nejspíše v oblasti onkologie a patologie, které jsou úzce spojeny s vědeckou činností. Během studia gymnázia (GML), jsem dostal možnost studovat v zahraničí, ale nakonec jsem si vybral právě tento program. 2. Můj dosavadně největší úspěch na střední škole byla 6 týdenní stáž na švýcarském gymnáziu ve městě Lausanne, kde jsem studoval obor biologie-chemie. Do tohoto programu je vybíráno 5 nejlepších studentů z 5. ročníku bilingvní sekce Gymnázia Matyáše Lercha. Jde o velmi lukrativní nabídku i pro budoucí studium přírodních věd, protože ve Švýcarsku se v současné době soustředí velké množství vědeckých oborů zaměřených na člověka. 3. Od tohoto programu očekávám úzký vztah k vědecké činnosti během celého studia a doufám, že nějaké práce se aktivně zúčastníme. Také věřím, že pokud celá naše skupina projde 6 lety tvrdé práce, umožní nám to skvělý start do pravého světa medicíny. A pro tuto „vizitku“ jsem ochotný obětovat veškerý svůj čas a budu se velmi snažit být dobrou investicí pro Lékařskou fakultu. Nakonec bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří se účastní a v budoucnu zúčastní programu a budou nám při studiu oporou.  David Dufek 1. Okolnosti, přesvědčení, výzva. Předně možnost účastnit se pilotního ročníku programu bylo lákadlem a neobyčejnou shodou. Tuším, že by někteří studenti vyšších ročníků ocenili, kdyby program existoval už při jejich nástupu. Další důvody úzce souvisí. Reálný svět dokázal, že předčí lidskou fantasii a tím, že se posuneme k vědecké činnosti, dostaneme se k volným koncům teorií, kde záleží na naší hře s představivostí. 2. Abnormální pasivita, se kterou jsem proplouval SŠ, byla důvodem neúčasti na olympiádách a SOČkách. Proto bych spíš za můj osobní úspěch, milník, který mě posunul dál, považoval setkání s tvorbou profesora Feynmana. Jeho pohledy na vědeckou činnost a vědecko-dětinské ­podivování mě stimulovaly k většímu zájmu o okolní svět. Náhodou právě ten nanoskopický. 3. Snažím se vyvarovat očekávání. Stejně jako u experimentu, by mohlo ovlivnit interpretaci výsledných pocitů a počítat musíme se vším, třeba i se zklamáním. Doufám v to nejlepší. Ve spolupráci s lidmi různých oborů, v kopy zajímavé práce a tucty slušných výsledků. Co jsme ochotni obětovat, se teprve ukáže, ale kdybych za sebe tvrdil, že všechno, tak by byl nejvyšší čas, abych přestal.  Jakub Jelínek 1. Do programu P-PooL jsem se přihlásila, protože se mi to zdálo jako dobrá příležitost naučit se něco zajímavého nad rámec běžného učiva. Tento studijní program beru jako určitou osobní výzvu, chtěla jsem prostě vědět, zda toto studium zvládnu. Navíc mě věda odjakživa zajímala a spojení lékařství a vědecké práce je pro mě ideální. 20 reportáž 2. Za  svůj největší úspěch považuji asi účast v  soutěži Středoškolská odborná činnost. Poprvé jsem se účastnila s prací „Genetická variabilita hlodavců rodu Grammomys ve východní ­Africe“, která byla výstupem mé dvouleté stáže v  Ústavu výzkumu obratlovců AV ČR ve  ­Studenci. ­Podruhé to bylo s prací „Štítná žláza a její onemocnění“, v níž jsem zúročila osobní zkušenosti s onemocněním štítné žlázy. V prvním případě jsem se umístila na 5. místě v krajském kole, o rok později s druhou prací na 2. místě. 3. Od studia očekávám spoustu nových znalostí a zkušeností, které bych na „obyčejném“ studiu lékařství nezískala. Jednou z věcí, kterou budu muset rozhodně obětovat, bude větší část mého volného času, protože studium medicíny, navíc kombinované s vědeckou činností, zabere času hodně. Také na některé mé koníčky mi moc času zbývat nebude … Co bych ovšem zanedbávat nechtěla, by byla rodina a přátelé, ti všichni jsou pro mě v životě velice důležití a můžu se na ně kdykoli spolehnout.  Veronika Puchnerová 21 reportáž DESET KROKŮ NA CESTĚ KE ZDRAVÍ Když po klidnějších prázdninách vstupujeme do nového školního roku, můžeme počítat s tím, že nás čekají jednak dílčí studijní i pracovní úspěchy, a jednak, jak už to osud s námi hraje, i nejrůznější nesnáze. Ať už nás čeká cokoli, bude dobře se občas zastavit a zvážit, co je v životě skutečně důležité, které hodnoty stojí za to hájit i rozvíjet. Mnozí z nás asi dojdou k názoru, že jednou z nejdůležitějších životních hodnot je zdraví. Existují nejrůznější návody i doporučení, jak si příliš neublížit, a pokud možno chránit i posilovat své zdraví. Nejde však jen o to, abychom se drželi nějakého návodu, ale zejména o to, abychom si kladli otázky týkající se zdraví, abychom na ně poctivě hledali odpověď, a co víc, abychom v tomto smyslu i něco užitečného udělali. Dále uvedený text by snad mohl být částečnou inspirací. Snad čtenáři pomůže pochopit, že zdraví lidí je důležitou sociální i individuální hodnotou. Bylo by štěstím, kdyby někomu usnadnil hledání i nalezení své cesty ke zdraví. Existuje mnoho pokynů jak pečovat o své zdraví. Děti jsou např. vedeny k tomu, aby si myly ruce před jídlem, čistily si zuby po jídle, při rýmě používaly kapesník, při kašli si zakrývaly ústa, dobře se oblékaly, počítaly s plánovaným vyšetřením u lékaře a stomatologa, pravidelně cvičily, každý den se umývaly, jedly hodně ovoce a zeleniny, vyhýbaly se sladkostem, dostatečně spaly apod. Jedná o základní tzv. hygienická pravidla, která by v civilizovaných zemích měla být naprosto samozřejmá a měla by být zvládána už v předškolním věku. Pokud je někdo nedodržuje nebo o nich dokonce neví, je do určité míry sociálně i zdravotně ohrožen. Zdraví nemá jen složku tělesnou a psychickou, ale i významný aspekt sociální. Je téměř nemožné být zdravý v nemocné společnosti. Člověk nemůže ignorovat své okolí, životní prostředí, sociální, ekonomické a politické podmínky. Proto se péče o zdraví nemůže omezit jen na jedince a chápat zdraví jen jako tzv. soukromý statek. Zdraví lidí je podmínkou, východiskem i kritériem ekonomického a sociálního rozvoje společnosti jako celku. Bylo již mnohokrát doloženo, že je velmi nehospodárné řešit zdravotní problémy až ve zdravotnických zařízeních, tj. v ambulancích a nemocnicích. Tam se jen s velkými náklady a úsilím spravuje to, co se už pokazilo. Žádný stát nemá takovou ekonomiku, aby bylo možné zaplatit všechno, co by zdravotničtí pracovníci dokázali utratit v dobré víře, že pečují o své pacienty. Zdravotní problémy by se měly zvládat především tam, kde vznikají. Zdraví a péče o zdraví je hodnotou, která nás spojuje, pomáhá nám najít k sobě cestu, vážit si pomoci druhých a těšit se z toho, že i my sami můžeme pomoci. Dále uvedené body proto nejsou příkazy vyžadující poslušnost, ale spíše jen dílčí doporučení  I ta nejdelší životní cesta začíná prvním krokem.  I ten první krůček je krokem člověka. PROF. MUDR. JAN HOLČÍK, DRSC., ÚSTAV SOCIÁLNÍHO LÉKAŘSTVÍ A VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNICTVÍ 22 z pracoviště DESET KROKŮ NA CESTĚ KE ZDRAVÍ 1. ZAJÍMAT SE O ZDRAVÍ Zájem o zdraví je důležitým prvním krokem na cestě ke zdraví. Všeobecně se připouští, že lidé se začínají zajímat o zdraví, až když onemocní. Má-li člověk zůstat zdravý co nejdéle, měl by se naučit starat se o své zdraví co nejdříve. Základní otázky jsou: jaké je zdraví, proč je takové a co se dá pro zdraví udělat. Zdraví je mnohem horší, než by mohlo být, kdyby si lidé ujasnili a přijali svou roli v péči o zdraví. Základní zdravotně rizikové faktory jsou známy: kouření, obezita, alkohol, sedavý způsob života, stres, špatné životní prostředí a nevyhovující sociální podmínky. Zájem o zdraví se ovšem netýká jen jednotlivých občanů. Každá úroveň veřejné správy, každá organizace i instituce by si měla klást otázky mající vztah ke zdraví a měla by rovněž skládat účty občanům, co udělala pro zdraví lidí. V demokratické společnosti by lidé měli svým zájmem o zdraví přispět k tomu, aby se péče o zdraví stala jedním z politicky významných témat. 2. VÁŽIT SI SÁM SEBE A RESPEKTOVAT OSTATNÍ Kdo si sám sebe neváží, neváží si svých plic, srdce, jater ani mozku. Nemá motiv o sebe dbát, ani pečovat o své zdraví. Kdo nerespektuje ostatní, je k nim lhostejný nebo dokonce bezohledný nebo agresivní, je ve svém důsledku hrozbou pro jejich zdraví. Je žádoucí rozvíjet sebeúctu, důstojnost a svébytnost lidí. Mnoho vědeckých studií i běžná zkušenost dokládá, že pro zdraví je užitečná lidská soudržnost. Kdo si váží sám sebe i ostatních, je na dobré cestě, aby si vážil i zdraví. 3. HÁJIT A NAPLŇOVAT SVÉ PRÁVO SPOLUROZHODOVAT O SVÉM ZDRAVÍ I O ZDRAVÍ A ZDRAVOTNÍCH PODMÍNKÁCH SPOLEČNOSTI, V NÍŽ ŽIJEME Každé rozhodnutí může ve větší či menší míře ovlivnit zdraví. Rozhodování povrchní nebo jednostranně orientované může vážně ohrozit zdraví lidí. Je důležité, aby si význam zdravotních důsledků uvědomoval každý, kdo rozhoduje. Řešení zdravotních problémů, až když nastanou, nebo se dokonce rozvinou do nebezpečných stádií, je nákladné a ne vždy úspěšné. Je důležité se vyvarovat zdravotně nebezpečného chování (riskantní sporty, kouření, nemírné pití alkoholu, nadměrná a jednostranná strava, podcenění osobní hygieny, nebezpečný sex, hazardní hry, násilnické chování, požívání drog apod.). Je důležité rozvíjet zdravotní gramotnost, která je definována jako schopnost přijímat správná rozhodnutí mající vztah ke zdraví v kontextu každodenního života – doma, ve společnosti, na pracovišti, ve zdravotnických zařízeních, v obchodě i politice. 23 z pracoviště 4. VÁŽIT SI VZDĚLÁNÍ, VĚROHODNÝCH INFORMACÍ A OVĚŘENÝCH ZKUŠENOSTÍ Je doloženo, že vyšší vzdělání usnadňuje cestu ke zdraví. Je dílčí obranou proti rafinované reklamě a povrchním módním vlivům. Dobré vzdělání přispívá k rozvoji sebevědomí, odpovědnosti a samostatnosti. Usnadňuje pochopení širších souvislostí a vede k respektování základních humánních hodnot, mezi něž zdraví nepochybně patří. Proto je v tomto ohledu žádoucí zejména dobře vychovávat i vzdělávat děti a účinně je chránit proti zdravotním rizikům. 5. NEVÁHAT PORADIT SE O ZDRAVÍ I O ZDRAVOTNÍCH NESNÁZÍCH S LIDMI, KTEŘÍ TOMU ROZUMĚJÍ V současné době se, bohužel, objevují aktivity, které si snaží dodat na zajímavosti tím, že popírají ověřené vědecké poznatky a nabízejí nejrůznější pochybné, tzv. alternativní formy péče. Apelují na samostatnost, svobodu a zdravý rozum, ale ve skutečnosti jsou mnohdy laděny komerčně a někdy dokonce navádějí ke zdravotnímu riziku, ne-li k hazardu se zdravím (neočkovat, rodit doma apod.). Někdy, zvláště prostřednictvím internetu, jsou nabízeny látky škodlivé (např. padělky léků) nebo sice relativně neškodné, ale falešně slibující věčné mládí a štěstí. 6. DBÁT NA PRAVIDELNÉ KONTROLY V LÉKAŘSKÝCH ORDINACÍCH A U STOMATOLOGŮ Bylo by možné namítnout, že preventivní prohlídky pomáhají najít již existující nemoci a  že přímo nevedou ke zdraví. Je ovšem zřejmé, že preventivní prohlídka může upozornit na zdravotně rizikové faktory, může i rozptýlit úzkost a zbytečné obavy při některých drobných zdravotních potížích. V případě již probíhající nemoci může zabránit jejímu dalšímu nebezpečnému vývoji a přispět k úspěšnému vyléčení. Pravidelné prohlídky by se měly stát vítanou příležitostí pro zlepšení informovanosti a motivace vyšetřovaného. 7. NAJÍT A UNÉST SVOU ODPOVĚDNOST ZA SVÉ ZDRAVÍ A ZA ZDRAVÍ SVÝCH BLÍZKÝCH Nestačí vést lidi k poslušnosti a k plnění konkrétních pokynů. Cennou hodnotou je svoboda, spojená se svébytností, důstojností a odpovědností vůči sobě i ostatním. Ti lidé, kteří jednají nezodpovědně, nemusejí být ve své podstatě špatní, ale znevýhodnění nesprávnou výchovou, agresivním prostředím, těžkými existenčními starostmi apod. Být odpovědný za své zdraví je výsada, která je pro jedince sama o sobě výhodou. A obdobně jsou přínosem pro společnost ti, kteří dokáží něco udělat i pro zdraví ostatních. Je štěstím pro děti, když je rodiče dokáží v tomto směru vést a když i škola posiluje v dětech samostatnost a odpovědnost. Odpovědnost za sebe a své zdraví je jedním z výrazných ochranných zdravotních faktorů. 24 z pracoviště 8. CHOVAT SE SLUŠNĚ, VYHLEDÁVAT A SPOLUVYTVÁŘET SLUŠNOU SPOLEČNOST Je to jeden z nejtěžších úkolů. Člověk si nevybírá společnost, do které se narodí, ale má, byť jen omezenou možnost ovlivnit v tomto směru svůj další osud. Je zřejmé, že vyhledávat slušnou společnost nestačí. Nezbytnou součástí demokratických strategií péče o zdraví je aktivní účast na veřejném životě a konkrétní podíl na utváření takové společnosti, ve které bychom rádi žili. Zdraví poškozují neurovnané vztahy v rodině i v zaměstnání. Narůstající nezaměstnanost a nejistota v zaměstnání vedou k ohrožení zdraví. Práce a zaměstnání neznamená jen obživu, ale může se stát i významnou náplní života. Značné pracovní nároky a stres mohou přispět ke vzniku onemocnění obdobně jako práce jednotvárná, nezajímavá a nevyužívající schopnosti zaměstnance. Když jsou lidé okolnostmi nuceni využívat úskoků a  podvodů v  každodenním boji o  existenci a neustále čelit agresi, nevede to ke zdraví. Nevychovanost a hulvátství ohrožuje zdraví. Národ, který věří ve svou budoucnost, by měl dbát na to, aby měl zdravé, dobře vychované a vzdělané děti. Žádné dítě by nemělo zažít ve svém dětství krutou chudobu omezující jeho tělesný, duševní a sociální rozvoj. 9. INVESTICE DO ZDRAVÍ JSOU ZDRAVÉ INVESTICE Zdravý život není extrémně nákladný. Není zapotřebí spousty peněz k tomu, aby člověk nekouřil, nespotřeboval mnoho alkoholu, nevěnoval se hazardním hrám, nepřejídal se a nevystavoval se nadměrnému slunečnímu svitu. Není nutné kupovat extrémně drahá kola, ani další nákladné sportovní vybavení vedoucí ke sportovní činnosti. Chůze je dobrou formou fyzické aktivity. Není zapotřebí jíst hrušky z Austrálie a jahody ze Španělska. Zdravá je i čerstvá místní a sezónní zelenina, pokud je omytá a není nahnilá. Pošetilá rozmařilost, závist a stres ohrožuje zdraví. Jakkoli zdravý život není extrémně nákladný, zdraví není zadarmo. Péče o zdraví vyžaduje investice a neobejde se bez finančních prostředků. 10. NENECHAT SE OMEZIT DÍLČÍMI POKYNY A NAJÍT SI SVOU CESTU KE ZDRAVÍ A ŽIVOTNÍ RADOSTI Svoboda a svébytnost lidí vede k hledání demokratických mechanizmů, kterými lze celou společnost vést tak, aby se zdraví stalo jednou z jejích trvalých charakteristik. O zdraví je užitečné mluvit, pomáhat lidem chránit, posilovat, rozvíjet i navracet zdraví, předcházet zdravotním problémům a účinně je řešit, pokud k nim přes všechno snažení došlo. Péče o zdraví nemá hranice ani je nelze vtěsnat do několika pokynů. Usilovat o zdraví svou vlastní cestou je nezadatelným právem každého člověka. Je štěstím i výsledkem dlouhého úspěšného sociálního a ekonomického rozvoje, pokud demokratická společnost motivuje občany k péči o zdraví a pokud veřejná správa i všechny organizace a instituce doceňují hodnotu zdraví a dovedou najít i naplnit svou roli v péči o zdraví. V tomto smyslu je zdraví lidí sociální kategorií a prvořadým politickým tématem. 25 z pracoviště rozhovor DESET OTÁZEK PRO DĚKANA LF MU PROF. MUDR. JIŘÍHO MAYERA, CSC. Končí volební období ve funkci děkana – měl jste jistě nějaká předsevzetí, s nimiž jste nastupoval do funkce. Stačil jste udělat vše, co jste si předsevzal a přišly chvíle, kdy jste svého rozhodnutí litoval? O funkci jsem se ucházel po velmi kvalifikované a poměrně dlouhé rozvaze. Zpravidla než se do něčeho pustím, tak si věci chci dobře promyslet. Klíčovým materiálem zde bylo moje programové prohlášení, které jsem se snažil zpracovat racionálně a reálně, poněvadž jsem věděl, že je to nejen dokument na podkladě něhož mohu být zvolen, ale také to, že čtyři roky uběhnou jako voda, což se i stalo, a bude potřeba se podívat, co jsem ty čtyři roky dělal. Proto jsem se také od počátku snažil všechny body v maximální míře realizovat a naplňovat. K tomu samozřejmě přišly další problémy a výzvy, o nichž člověk na konci roku 2009 neměl ani tušení. Na prvním místě to bylo vypracování analytického materiálu o situaci na LF a o možnostech jejího rozvoje, což se splnilo. V programovém prohlášení je 11 bodů, týkajících se výuky a myslím si, že se podařilo naplnit i tyto. Nastartovali jsme celofakultní konference, ocenění pro nejlepší studenty, snažili jsme se zkvalitňovat doktorské studijní programy, rozjeli jsme rozsáhlý projekt OPTIMED a mnoho dalších aktivit. V programovém prohlášení bylo také 7 bodů o rozvoji vědy na LF a myslím, že i zde jsme byli relativně úspěšní. Otevřela se grantová agentura, vyhlásili jsme cenu děkana za nejlepší vědeckou práci, začal se stavět CEITEC a myslím si, že jsme hodně přispěli i k uklidnění vztahů mezi ICRC a CEITECem. V programovém prohlášení bylo také 8, řekl bych, obecných bodů týkajících se toho, aby LF dobře fungovala. Snad i toto se podařilo realizovat, nakonec i bulletin byl v programovém prohlášení. Modernizovali jsme web LF apod. Některé úkoly vyžadovaly více práce, více času, než bylo plánováno, a dosud nebyly zcela dotaženy do konce. Jde např. o velkou restrukturalizaci naší zahrady léčivých rostlin nebo o nastavení nových pravidel, jak zajistit flexibilní a spravedlivé přidělování prostor v univerzitním kampusu, zvl. v pavilonu A3. Jako zásadní bych viděl, že jsme se snad úspěšně snažili, aby byl na LF klid, aby se problémy řešily racionálně, abychom je dokázali správně pojmenovat a v ideálním případě, abychom se je snažili již preventivně či profylakticky ošetřovat, aby jich bylo obecně co nejméně. Spolu s Mgr. Koščíkem jsme vyvinuli maximální úsilí proto, aby se úspěšně realizoval projekt převedení postgraduálního specializačního vzdělávání na lékařské fakulty. Snažili jsme se posilovat program výuky v anglickém jazyce, zkvalitnit habilitace a profesury, uvést do pořádku vykazování výsledků vědecké práce mezi lékařskou fakultou a fakultními nemocnicemi a vyvinuli jsme i mnoho úsilí v rámci přípravy Zákona o univerzitních nemocnicích nebo v rámci novely vysokoškolského zákona – bohužel z dobře známých důvodů na naší polické scéně, máme zatím pocit, že toto úsilí bylo vynaloženo zbytečně. Co se týká závěrečné části Vaší otázky, jestli jsem svého rozhodnutí někdy litoval, myslím si, že mohu říci, že ne. Kolem 50 let věku a při práci ve fakultních nemocnicích od roku 1985 by člověk měl aspoň zhruba vědět, do čeho jde. Dokonce bych řekl, že tato práce a poznání univerzitního prostředí daleko intenzivněji a „zevnitř“ mne určitě významně obohatily. 26 rozhovor Na jaká úskalí této profese, byste upozornil, de facto – co Vy vidíte jako úskalí, které člověk nemusí zdolat, ale stačí ho obeplout – (např. „úřední šiml“)? Ano, obeplutí problému je dobrá metoda, ale hodí se pouze tam, kde jde o  nějaký problém umělý, nebo pseudoproblém, o nějakou skutečně vykonstruovanou byrokratickou bariéru. Nebylo takových záležitostí málo a snažili jsme se je řešit tak, abychom s nimi neztráceli mnoho času a mohli se skutečně zabývat reálnými překážkami. Tady bych vypíchl jedno obecné úskalí. V této funkci máte zodpovědnost za nemalé finanční prostředky a za několik set lidí. Přitom nemůžete bezprostředně všechny nějakým způsobem řídit. Existuje hierarchická struktura a množství mezičlánků. Já obecně považuji za úplně nejtěžší práci – práci s lidmi, jak je motivovat, stimulovat, přesvědčovat, vlévat jim energii, naději do žil a někdy velmi, převelmi zodpovědně se pokusit identifikovat potenciálně nespolehlivé, nezodpovědné lidi a pokusit se situaci ovlivnit tak, aby nemohli napáchat nějakou škodu. Toto je mimořádně citlivá záležitost, ale musí se dělat. Na druhou stranu je ale práce s lidmi mimořádná výzva a z úspěchů na tomto poli má člověk největší radost. Nelze nastoupit na tak náročné pracovní kolbiště bez určité dávky entuziasmu (to beze sporu máte), ale co ideály? Jak roste nebo klesá míra ideálů děkana LF? Já bych asi řekl, že míra entuziasmu je u mě pořád stejná. Každý den se snažím, aby se aspoň něco, aspoň malinko, mikroskopicky, řekl bych i na nano úrovni posunulo dopředu. To je pro mě hlavní motivace. Pokud by byla situace taková, že bychom veškerou energii využili na udržení status quo nebo dokonce na boj s něčím negativním, bylo by to pro mě velmi obtížné a motivaci bych nehledal v takové situaci lehko. Pane děkane, říká se, že jste workholik, což je do jisté míry pocta, ale otázka zní, kde berete energii, co je Vaším motorem, kdy relaxujete a jak? Jestli jsem workholik to nevím, obecně se snažím vše dělat v rámci možností pečlivě, poctivě a jak jsem již řekl, jít dopředu. Ze svého oboru znám ve světě několik absolutně špičkových lékařů a výzkumníků, u kterých jsem měl možnost alespoň částečně poznat jejich styl práce. Někdy jsem měl pocit, že oproti intenzitě jejich práce jsem téměř barovým povalečem. Pro mě je určitým druhem relaxace již to, když se povede nějaký náročný úkol. Dále se snažím mít čas rozvržený tak, abych si alespoň jeden den v týdnu mohl vyhradit na určité zotavení a nabrání sil. Pokud se nezúčastním nějakého pracovního jednání nebo nějaké konference, snažím se, aby to byla sobota. Neděle je pro mě de facto neproduktivnější den z hlediska nějaké kreativní činnosti, možnost si v klidu něco rozmyslet, přečíst, sepsat, nachystat se na další týden… V rámci možností se také snažím si alespoň jednou za rok vybrat delší dovolenou. Jinak bezvadně relaxuji některými druhy fyzické aktivity a obecně technickou činností. Rád jezdím na kole, lyžuji, velmi mám rád plavání ve volné přírodě a z technických činností – mám doma docela slušně vybavenou dílnu – mám nejraději konstrukci velkých, rádiem řízených modelů letadel a jejich pilotáž. U těch technických věcí je to většinou tak, že když si něco dobře rozvrhnete, naplánujete a poctivě to uděláte, tak to funguje, jak jste chtěli a máte z toho radost, což se ovšem v žádném případě nedá říct o práci s lidmi… A když se nedá jít ven, rád si přečtu nějakou zajímavou knihu, ale spíše historickou nebo faktografickou než beletrii. Víte, ono při práci s lidmi a při práci v nemocnici poznáte tolik zajímavých a někdy krutých reálných osudů, že proti tomu veškerá beletrie vypadá dost jalově. Odpočinu si také v klidu u sklenky dobrého vína, při koukání do plamenů v krbu a při nějaké hezké hudbě, ale tohle, musím říct, se mi stává pouze výjimečně.. 27 Změnil jste, díky náročné práci, názor na vysokoškolský zákon a na systém vzdělávání a roli státu v něm? Tohle by asi bylo na dlouhé povídání, ale stručně řečeno, ne, nijak zásadně jsem svůj názor nezměnil. Myslím si, že obecně situace ve školství není dobrá, tento segment má malou prestiž, je zde velmi nízké finanční ohodnocení a zpravidla zde nejsou ti „nejlepší“. A vysokoškolský zákon? Mám obavu, že veškerá energie byla vynaložena vniveč. Po kotrmelcích předchozích ministrů školství si myslím, že se pan ministr Fiala snažil velmi rozumně zaměřit pouze na některé hlavní záležitosti a tyto inovovat, což se bohužel nepodařilo. Všechno je to ale velká škoda, vzdělaný národ je základ všech dalších úspěchů. Nemáte pocit, že generace dnešních mladých lékařů je sice odborně vzdělána, ale chybí ji jistá „aristokracie ducha“, kterou se mohou pyšnit lékaři střední a starší doby? Je to vlivem doby? Těžko říct, jestli to lze konstatovat paušálně, ale něco na tom bude a snažíme se na tom pracovat i v rámci naší kliniky. Přijde k nám spousta mladých lidí, kteří toho de facto o reálném životě ještě moc nevědí. Nejsou ukotveni ani v osobním životě, ani, řekl bych, místně – nemají definitivní bydlení apod. Nedávno jsem k takovým mladým lékařům měl delší promluvu na naší ranní schůzce a citoval jsem něco, co jsem objevil při jednom výletě na kole. V krásné vesničce, kousek od Brna, ve které končí silnice, v Habrůvce, je škola, z níž na Vás dýchá atmosféra jako z Četnických humoresek, a na ní je napsáno: „ Škola druhá máma je, duše dětí formuje“. Já jsem to parafrázoval na:„… IHOK druhá máma je, duše sekundářů formuje“. Je to nekončící proces. Před několika dny jsme měli na konkurzu na uvolněné místo pro sekundáře mladého, asi velmi šikovného lékaře ze Slovenska, kterého jsme nakonec vzali, ale otevřeli jsme i diskuzi na téma, zda-li je úplně vhodné přijít na konkurz k děkanovi a přednostovi kliniky v ošoupaných džínách, ve vytahaném svetru a se sluchátkem v uchu (co se ze sluchátka ozývalo, jsme neřešili…). Ano, i v nelehkých podmínkách bychom se v medicíně a na vysoké škole měli starat o určitou noblesu. LF v Brně žije OPTIMEDem, proslýchá se, že budou změny ve studiu, které zde nebyly od dob založení LF. V čem vidíte největší přínos OPTIMEDu a co bylo, případně je nejtěžší a co je třeba si pohlídat? Ano, věřím, že tomu tak bude, je to jedna z vlajkových lodí naší práce, našeho programu jako vedení LF. Proběhlo několik celofakultních konferencí na toto téma, další klíčová bude 23. 9., takže jenom velmi, velmi stručně. Rádi bychom měli totálně zmapovanou veškerou tématiku, kterou na LF učíme, v jakém rozsahu, jak jsou jednotlivé výukové jednotky provázané navzájem. Bude také jasně vidět, kdo, co a kdy inovoval. Na to by se měla navázat jasně definovaná kvalitní studijní literatura a jasná definice toho, s čím se student musí během studia seznámit a co musí prakticky umět. Byl jsem nadšen, že tento projekt byl velmi pozitivně přijat řadou klíčových lidí, kteří na něm s velkým entuziasmem pracují. Toto by mělo dramaticky zatraktivnit výuku na LF a poskytnout nám obrovskou konkurenční výhodu oproti ostatním fakultám. Absolventi po  nástupu do  praxe reptají, že jsou sice odborně vzdělaní, ale v  praxi toho umí první půl rok méně než zdravotní sestra. Jedná se o mýtus a student má dostatek praxe? Budou v rámci OPTIMEDu navýšeny hodiny praktické výuky? Tato záležitost má, řekl bych, dva druhy pohledu. 1. Ano, OPTIMED se této problematice rozsáhle věnuje. 2.Opakovně jsem se snažil studenty vtáhnout daleko více do praktické výuky, aby chodili do nemocnice i odpoledne, o víkendech, na služby. V nemocnicích z hlediska praktické rozhovor 28 výuky se nachází naprosté poklady, zajímaví nemocní, zajímavé diagnosticko – terapeutické procedury. Řekl bych, že jedno z největších zklamání v mé funkci pro mě je, jak malý byl zájem ze strany studentů o všechny tyto nabízené možnosti. Máte čas na soukromý život? Každý z nás plní v životě několik rolí – i když některá z nich je prioritní, lze zároveň být děkanem, primářem, pedagogem, autorem, ale také otcem, manželem či přítelem? Plníte všechny tyto role, necítíte u některé pocit dluhu? To je těžká otázka, sám určité dluhy cítím, ale možná je to spíš také dotaz pro ty, kterých se týká. Zde bych chtěl vyzdvihnout svou ženu, která je mou fantastickou společnicí a partnerkou. Děti jsou již velké, dospělé, spíš potřebují jistotu zázemí, občas peníze a možnost se kvalifikovaně s někým poradit a na někoho se spolehnout. To jim snad jsem schopen také zabezpečit. Někdy mám bohužel pocit, že se nestíhám dostatečně věnovat všem svým klíčovým spolupracovníkům, zvláště na klinice, a občas se jich ptám, jestli jim to nevadí a jestli si myslí, že mé dvě hlavní profesionální funkce, přednosta kliniky a děkan LF, jsou spojitelné tak, aby něco netrpělo. Zatím jsem byl ubezpečován, že to jde… Co se týče přátel, nejsem typ, který má spousty jakýchsi známých, spíš mám relativně omezený okruh skutečných přátel, u nichž by se dalo uplatnit přísloví: „V nouzi poznáš přítele“. V případě Vašeho opětovného zvolení do funkce, jaké jsou Vaše profesní plány pro nejbližší bu- doucnost? Ano, několik členů naší akademické obce, kterých si mimořádně vážím, mě oslovilo a vyjádřili mi podporu v tom smyslu, že by mě rádi znovu nominovali na tuto funkci. Po velmi kvalifikovaném zvážení jsem se rozhodl, že bych s vysokou pravděpodobností nominaci přijal. Hlavní body do nejbližší budoucnosti bych potom shrnul ve svém novém programovém prohlášení. Budu se snažit, aby byly opět realistické a podařilo se je naplnit. Dovolím si podotknout, že nic zásadně revolučního bych neplánoval a snažil bych se zase v maximální míře akcentovat poctivou, dennodenní práci a spravedlnost. Snažit se, aby každý dělal to, co má a co možná nejkvalitněji a aby byly věci nazývány pravým jménem. Zůstal bych také u svého kréda, které je velmi aktuální obzvláště v dnešní době, že mě dominantně zajímá ne: „Koho kdo zná…, ale CO kdo zná“. Dovolte mi, abych na  závěr skutečně velmi poděkoval všem svým spolupracovníkům, bez nichž by drobné i větší úspěchy, o  nichž hovořím, v  žádném případě neexistovaly, a  netýká se to jenom nejbližších spolupracovníků, proděkanů, paní tajemnice, pana Mgr. Koščíka a dalších pracovníků děkanátu, ale samozřejmě též všech přednostů klinik a ústavů a všech slušných a poctivě pracujících lidí na celé lékařské fakultě. Můžete mít nějakou vizi, něco naplánovat a přesvědčit lidi, že se má něco udělat, dokonce pro to můžete získat nějakou rámcovou podporu v  rámci univerzity apod., ale potom musí přistoupit někdo, nebo někteří, kteří tyto představy, nebo úkoly poctivě zrealizují, bez nich by samozřejmě nebylo nic. Takže ještě jednou, moc a moc díky! Děkuji Vám za rozhovor Mgr. Irena Wernerová rozhovor 29 LF spolupracuje 19. KONFERENCE ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH PATOFYZIOLOGŮ S MEZINÁRODNÍ ÚČASTÍ Tuto konferenci pořádá každé dva až tři roky vždy jeden patofyziologický ústav v České nebo Slovenské republice. Letos přišel na řadu Ústav patologické fyziologie LF MU v Brně. Odborným garantem této akce byla prof. MUDr. Anna Vašků, CSc., přednostka tohoto ústavu. Akci zaštítil děkan LF MU prof. MUDr. Jiří Mayer, CSc., který také přišel účastníky konference osobně pozdravit. Akce byla pořádána také v rámci celoživotního vzdělávání lékařů dle Stavovského předpisu ČLK č. 16 a byla ohodnocena 12 kredity. VE DNECH 5. A 6. ZÁŘÍ PROBĚHLA V PROSTORÁCH KAMPUSU 19. KONFERENCE ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH PATOFYZIOLOGŮ S MEZINÁRODNÍ ÚČASTÍ. PROF. MUDR. ANNA VAŠKŮ, CSC., PŘEDNOSTKA ÚSTAVU PATOLOGICKÉ FYZIOLOGIE LF MU, PRODĚKANKA PRO ROZVOJ A VNĚJŠÍ VZTAHY LF 30 LF spolupracuje Letos se konference zúčastnili zástupci všech českých a slovenských lékařských fakult. Přednostové ústavů byli osloveni, aby spolu se svými spolupracovníky připravili profilový program, který by představil vědecké profily jednotlivých pracovišť. Vědecké zaměření jednotlivých ústavů je totiž velmi rozmanité a zahrnuje různé aspekty molekulární patofyziologie a genetiky, ale také další otázky patofyziologie obecné i speciální. Jednotlivé ústavy zcela ve své režii představily své programy i jednotlivé pracovní skupiny. Smyslem tohoto zadání bylo, aby si všichni účastníci konference udělali obrázek o tom, jak a na jakém poli se česká a slovenská patofyziologie právě v tuto chvíli rozvíjí. V kuloárech probíhala čilá diskuse a mluvilo se o navazování nových spoluprací. Jednotícím prvkem programu se, dle předpokladu, stalo sympozium Vitamin D v patofyziologii nemocí. Zde jsme přemýšleli o aspektech klimatických (Dr. Rožnovský, Český hydrometeorologický ústav Brno), etiopatogenetických (prof. A. Vašků, Brno), biochemických a onkologických (doc. Valík, Brno) a dermatologických (doc. Ettler, Hradec Králové, prof. V. Vašků, Brno). Podstatnou sférou zájmu patologických fyziologů je samozřejmě výuka mediků. Také na  toto téma jsme si vyměnili své názory a zkušenosti. Hovořili jsme o strategii výuky v přednáškách i praktických cvičeních i při integraci znalostí v rámci přípravy na zkoušku (prof.  Kuba, Hradec Králové, prof.  Vašků, Brno). Zamýšleli jsme se nad korelací výsledků v  testech s  výsledky ústního zkoušení patologické fyziologie (prof.  Hanáček, Martin), nad dalšími prostředky užitečnými ve  výuce včetně modelů a e-learningu (doc. Kofránek, Mgr.  Mateják, Praha; prof.  Tatár, Martin; prof. Veselý, MUDr. Dobiaš, Olomouc). V rámci programu dostali příležitost také zástupci firem (Baria s.r.o., Life Technologies/ Applied Biosystems, LEO, BioTech a.s. a Sigma-Aldrich s.r.o.), které nám pomohly s financováním akce. Celá konference probíhala ve  velmi příjemné atmosféře v areálu UKB, v posluchárně A11/114. Zde je nutno ještě jednou poděkovat správě UKB, konkrétně ing.  Pavlu Richterovi, díky jehož mimořádnému osobnímu nasazení se podařilo včas dokončit letní stavební práce, takže konference se mohla uskutečnit v plném lesku. A poslední poděkování patří firmě GRIFART, s.r.o., která nám významně pomohla se skutečně profesionální organizací této velké akce. 31 Nové příspěvky, které budete chtít publikovat v dalším čísle bulletinu, zasílejte, prosím, na adresu redakce. Rádi zodpovíme vaše dotazy. Zpracovala, redakce, kontakt: Mgr. Irena Wernerová manager vnějších vztahů a komunikace Lékařská Fakulta Masarykova univerzita Kamenice 5 625 00 Brno wernerova@med.muni.cz www.med.muni.cz www.muni.cz grafické zpracování, sazba: Radim Šustr, DiS. Institut biostatistiky a analýz MU Vydává: Masarykova univerzita Žerotínovo náměstí 9 601 77 Brno MK ČR E 20240 4. ročník, září 2013 ISSN 1805-0131 (on-line) ISSN 1805-014X (print) naše fakulta informační bulletin Lékařské fakulty Masarykovy univerzity  ISSN 1805-0131  ISSN 1805-14X