Co je a co není jeho úkolem… Jaroslav Štěrba OPTIMEDOptimalizovaná výuka • Narůstající nároky na absolventy z pohledu objemu informací a dovedností, relativně stabilní kapacita jedince… • Vývoj názorů v čase: 2010 AHA Guidelines: The ABCs of CPR Rearranged to "CAB" • Nejsou optimálně definovány návaznosti jednotlivých předmětů • Systematická i operativní komunikace mezi vyučujícími jednotlivých předmětů/oborů byla za současného stavu obtížná…. v podstatě k ní není čas ani prostor…. OPTIMEDOptimalizovaná výuka Proč něco dělat s výukou na LF ? • Studenti LF MU poukazují na: – obtížnost obsahu studia – náročnost na přípravu – na nižší dostupnost studijních zdrojů, vysoké počty studentů ve skupinách… – Studentům často chybí provázanost jednotlivých poznatků, kdy si student neuvědomuje, proč je informace, kterou dostává, podstatná pro další studium a především pro praxi lékaře OPTIMEDOptimalizovaná výuka Důvody – studenti • Kapacita LF je fakticky naplněna pro teoretické i klinické obory. Možnosti extensivního růstu již nejsou • Zvyšuje se rozdíl mezi příjmem učitelů LF a zdravotnických pracovníků FN - není motivace pro mladé lékaře zapojit se do výuky… • Tarifní plat: • docent LF: 24 000 Kč základ • Lékař FN 2 atestace 10 let praxe 34 600 Kč základ OPTIMEDOptimalizovaná výuka Důvody – učitelé • Mezioborové propojení výuky – Řízená a strukturovaná mezioborová diskuze nad obsahem jednotlivých předmětů se zaměřením na horizontální a vertikální návaznost a zvýšenou efektivitu výuky –Vytvoření inovovaných podkladů pro výuku dostupných pro studenty i učitele LF v uživatelsky přátelské a efektivní elektronické formě –Výstupy z učení a výukové jednotky OPTIMEDOptimalizovaná výuka OPTIMED: co jeho úkolem je… • Východiskem je popis stávajícího stavu… • Důraz na výuku orientovanou na řešení problému a uplatnění absolventa v oblasti klinické i akademické • Poskytnout učitelům LF platformu i prostor pro diskusi o efektivním propojení výuky s využitím moderních metod • Dlouhodobé dopady projektu na výuku OPTIMED: co jeho úkolem je… • Jasná definice požadavků ke zkouškám – Cestou jasně formulovaných výstupů z učení, které pojmenují znalosti, dovednosti, ale i kompetence • Jasná vazba na konkrétní výukové materiály (s využitím stávajících elektronických portálů) • Jasná testovací metodika • Možnost zpětné vazby od studentů • Ve výstupech z učení je uvedeno že… ale nikdo to nechtěl, ale chtěli něco jiného… • Strukturovaná zpětná vazba – dostane garant předmětu, přednosta, sekční šéf….příslušný proděkan… děkan OPTIMED: co jeho úkolem je… - pro studenty OPTIMEDOptimalizovaná výuka • Definice nepodkročitelných požadavků ke zkoušce – jasně formulované výstupy z učení (student rozumí a umí interpretovat.. Zná diferenciální diagnostiku… • Platforma a prostor pro diskusi o efektivním propojování a kontinuálním vylepšování výuky OPTIMED: co jeho úkolem je… pro pedagogy OPTIMEDOptimalizovaná výuka • Měnit stávající platnou akreditaci LF MU • Měnit počty hodin výuky mezi jednotlivými obory či předměty Optimed – co jeho cílem není… OPTIMEDOptimalizovaná výuka Děkuji za pozornost