S:\bg\vyzkum\reforma\loga.png Martin Komenda, Jan Švancara, Jiří Jarkovský, Ladislav Dušek Co lze vidět nad projektem OPTIMED: Validační analýza titl CZ titl CZ •Deskriptivní popis kurikula • •Identifikace slabých míst a nedostatků • •Sjednocení a standardizace obsahu portálu • •Přizpůsobení portálu uživatelům Motivace OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Víceúrovňové hodnocení a validace Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled studenta Pohled studenta Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled pedagoga Pohled pedagoga Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled metodika Pohled metodika Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled experta Pohled experta Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled analytika Pohled analytika titl CZ titl CZ Hodnocení portálu: pohled pedagoga OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Víceúrovňové hodnocení a validace Pohled studenta Pohled pedagoga Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled metodika Pohled metodika Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled experta Pohled experta Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled analytika Pohled analytika > titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Víceúrovňové hodnocení a validace Pohled studenta Pohled pedagoga Pohled metodika Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled experta Pohled experta Vývojový diagram: více dokumentů: Pohled analytika Pohled analytika > titl CZ titl CZ •Cílová skupina: expertní pracovní skupina –Vybraní odborníci napříč LF MU – •Záměr –Formulace modelové skupiny zásadních pojmů ve výuce –Vysoce odborná zpětná vazba k výskytu těchto pojmů v celém kurikulu –Kritické hodnocení vybraných výstupů z učení napříč výukou –Provázání se standardizovaným slovníkem MeSH • Hodnocení portálu: pohled experta OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed S:\bg\vyzkum\reforma\loga.png Expertní hodnocení modelových pojmů titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Hodnocení modelových pojmů titl CZ Typologie modelových pojmů Míra variability jednotlivých hodnocení Preklinická výuka Klinická výuka Dobře hodnocené pojmy Ambivalentní pojmy Slabě hodnocené pojmy OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Dobře hodnocené modelové pojmy Průměrné hodnocení na škále 0-100 OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Slabě hodnocené modelové pojmy Průměrné hodnocení na škále 0-100 OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Modelové pojmy v jednotlivých sekcích Teoretické vědy Chirurgické vědy Diagnostické vědy a neurovědy Interní lékařství Dobře hodnocené pojmy Ambivalentní pojmy Slabě hodnocené pojmy OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Asociační mapy MeSH klasifikace: DIA a neurovědy OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ DIA a neurovědy: Zánět OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Chirurgické vědy: Zánět OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Interní lékařství: Zánět OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Teoretické vědy: Zánět OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Hodnocení výstupů z učení Vazba na klinickou praxi je slabým místem výstupů z učení titl CZ Typologie výstupů z učení: hodnocení Dobře hodnocené výstupy Ambivalentní výstupy Slabě hodnocené výstupy OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ titl CZ •TOP 3 nejlépe hodnocené výstupy 1.Student popíše patofyziologii, klinický obraz, diagnostiku a možnosti symptomatické terapie nejčastějších fakomatóz (neurokutánních onemocnění) - Recklinghausenova nemoc, Sturge-Weberova nemoc, Tuberózní skleróza, Metencefaloretinální angiomatóza. 2.Student zná klasická cytostatika, jejich žádoucí a nežádoucí účinky, ale zná také nové léky, které mají cílený protinádorový účinek, jejich žádoucí i nežádoucí účinky, zná principy radioterapie a chirurgické léčby. 3.Student umí popsat histopatologický obraz a základní imunofenotyp (B- vs. T- řada, antiTDT) u vybraných neoplázií hemopoetické a lymfoidní tkáně a tyto dokáže v optickém mikroskopu identifikovat. • • •TOP 3 nejhůře hodnocené výstupy 1.Student popíše diagnostiku a terapii traumat ramene, humeru. 2.Student definuje jednotlivé kardiovaskulární léky. 3.Student vyjmenuje diferenciálně diagnostické příčiny (prerenální, renální, postrenální). • Typologie výstupů ze studia OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ titl CZ •Hodnocení modelových pojmů –Silná korelace expertních hodnocení –Důležité hodnotící kritérium = shoda/neshoda mezi jednotlivými hodnotiteli –Slabě hodnocených pojmů není mnoho a jejich četnost v popisu výukových jednotek je obecně nízká • •Hodnocení výstupů z učení –Jen málo vysloveně špatně hodnocených výstupů ze studia –Slabím místem výstupů studia se zdá být propojení s klinickou praxí – Vybrané závěry z validace OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ titl CZ •Výukové jednotky popsány pomocí 5090 MeSH termínů • •179 výukových jednotek používá zcela unikátní kombinaci termínů • •3224 MeSH termínů použito právě jednou • •Přes 60% výukových jednotek je popsáno 4-5 MeSH termíny • OPTIMED a MeSH klasifikace OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ Četnost výskytu MeSH klíčových slov wordcloud.png OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ MeSH: Preferované pojmy OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed titl CZ MeSH kategorie: Chirurgické vědy Kategorie vyskytující se u více než 2 % výukových jednotek OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Počet výukových jednotek (%) S:\bg\vyzkum\reforma\loga.png Směřujeme k cíli… titl CZ OPTIMED - optimalizovaná výuka všeobecného lékařství: http://med.muni.cz/optimed Poděkování O P T I M E D P R O J E K T