Monitorovací zpráva o realizaci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost ___________________________________________________________________________________________________ 1. Údaje o projektu a Monitorovací zprávě Registrační číslo projektu CZ1.07/2.4.00/12.0054 Název projektu Podpora efektivní spolupráce biomedicínských oborů Masarykovy univerzity a VUT Brno s účastí aplikační sféry Číslo prioritní osy 2 Celková výše finanční podpory [Kč] 8 422 522,00 Částka ESF [Kč] 7 159 143,70 Křížové financování [Kč] 0 Datum zahájení realizace projektu 1.11.2009 Datum ukončení realizace projektu 31.10.2012 Číslo právního aktu (Rozhodnutí/Smlouvy/Opatření) 07/2.4/36/2009 Monitorovací zpráva Pořadové číslo zprávy 01/2010 Monitorované období Začátek 1.11.2009 Konec 30.4.2010 Typ zprávy Průběžná Závěrečná Mimořádná Žádost o platbu Ano Ne Datum vypracování zprávy 2. Údaje o příjemci a zhotoviteli zprávy Příjemce Masarykova univerzita IČ/DIČ 00216224 / CZ00216224 Statutární zástupce (jméno a příjmení, funkce) prof. PhDr. Petr Fiala, PhD., LL.M, rektor MU Zhotovitel MZ Jméno a příjmení zhotovitele zprávy doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA Jana Šplouchalová Telefonní číslo/Fax 532 233 948, 549 49 4626 E-mail mdast@fnbrno.cz; splouch@med.muni.cz A. VĚCNÁ ČÁST MONITOROVACÍ ZPRÁVY 3. Realizované klíčové aktivity Období realizace klíčových aktivity: 11/2009 – 04/2010 Číslo klíčové aktivity: 01 Vytvoření a provoz kontaktního místa zajišťující komunikaci s aplikační sférou Podrobný popis realizace klíčové aktivity: Ihned po zahájení projektu byla na Katedře laboratorních metod LF MU vyčleněna a přizpůsobena pro potřeby projektu pracovna, jako kontaktní místo Kontaktní místo slouží celodenně pro potřeby manažera, administrátorky projektu a pracovních skupin řešitelského týmu. Kontaktní místo bylo na vstupu označeno informační tabulkou s názvem projektu, logolinkem a logy řešitelů projektu. Nedílnou součástí kontaktního místa je přilehlá výuková laboratoř Katedry laboratorních metod, která je rovněž využívána pro realizaci aktivit projektu. Z kontaktního místa byly organizovány a koordinovány všechny realizované aktivity projektu. Bylo to místo pravidelných schůzek pracovní skupiny KONTAKTNÍ MÍSTO a MULTILATERÁLNÍ KOMUNIKACE. Kontaktní místo zajišťuje přenos informací z jednání jednotlivých pracovních skupin všem členům řešitelského týmu projektu, organizačně zajišťuje workshopy, komunikaci s cílovou skupinou, publicitu projektu, studijního pobytu u partnera projektu Roche a komplexní administrativu projektu. Pro cílovou skupinu studentů Přírodovědecké fakulty MU byly 29.4.2010 v kontaktním místě připraveny dvě praktická cvičení (Osmolalita a Automatické biochemické analyzátory), která absolvovalo 14 studentů. Přípravu i vedení praktických cvičení zabezpečili členové řešitelského týmu LF MU. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity V přípravné fázi se podařilo zajistit prostorově a funkčně vyhovující prostory pro provoz kontaktního místa. Aktivitou kontaktního místa bylo zorganizováno 5 propagačních úvodních prezentací projektu s celkovou účastí 233 studentů. Ve výukové laboratoři kontaktního místa proběhla praktická cvičení na dvě laboratorní témata pro 14 studentů PřF MU. Plánované aktivity byly splněny podle harmonogramu. Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: Připravit návrh edukačních aktivit kontaktního místa jak v oblasti teoreticko-administrativní, tak i praktická cvičení, semináře a demonstrace ve výukové laboratoři. Vydat informační bulletin pro cílové skupiny o realizovaných a plánovaných aktivitách projektu. V květnovém termínu proběhne v laboratoři kontaktního místa praktické cvičení (Osmolalita; Automatické biochem. Analyzátory), pro cílovou skupinu studentů PřF MU. ___________________________________________________________________________________________________ Číslo klíčové aktivity: 02 Vytvoření a činnost pracovních skupin projektu za účelem oboustranného přenosu informací Podrobný popis realizace klíčové aktivity: Na počátku projektu byly ustanoveny v projektu plánované dvě základní pracovní skupiny PS-KONTAKTNÍ MÍSTO a PS-MULTILATERÁLNÍ KOMUNIKACE. Ty byly hned na počátku řešení projektu doplněny o dalších 5 pracovních skupin s určenými dílčími aktivitami. PS-EDUKAČNÍ AKTIVITY ROCHE PS-EDUKAČNÍ AKTIVITY FN BRNO PS-WORKSHOPY PS-NEWEBOVÁ PUBLICITA PS-WEBOVÁ PUBLICITA Bylo provedeno personální obsazení jednotlivých PS se zastoupením členů řešitelského týmu v každé PS a ustanovením vedoucího PS. Aktivity PS se vzájemně prolínají a doplňují. Zápisy z jednání jednotlivých PS byly rozesílány všem členům řešitelského týmu a současně ukládány do dokumentace na webových stránkách projektu www.pes.med.muni.cz. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity PS-KONTAKTNÍ MÍSTO viz klíčová aktivity 01. PS-MULTILATERÁLNÍ KOMUNIKACE Jako první krok k navázání konkrétní efektivní komunikace a spolupráce vzdělávacích institucí s biomedicínskými obory byl vyhotoven dokument se základními charakteristikami studijních programů a oborů včetně vyučovaných předmětů pro cílové skupiny studentů LF; PřF MU a VUT. PS-EDUKAČNÍ AKTIVITY ROCHE Byl vytvořen sylabus náplně pracovního dne v pražské pobočce partnera projektu Roche včetně jeho organizačního harmonogramu. Z projektového týmu byly určeny osoby, které vypracovaly prezentace na témata vycházející ze záměru poskytnout studentům názornou představu o praktických firemních činnostech. Po společném teoretickém, informačním úvodu je v plánu pracovního den cirkulace skupinek 2-3 studentů po jednotlivých odděleních firmy (marketing, logistika, servis, PR, analytické a medicínské aplikace, atd). 6.4.2010 přednesli členové projektového týmu partnera Roche DrOndráček a Ing.Prouza odbornou přenášku na téma „Automatické analyzátory v Klinické biochemii“ pro studenty VUT. PS-EDUKAČNÍ AKTIVITY FN BRNO Projektový tým partnera FN Brno připravil sylabus pro 5 typů praktického kontaktu studentů s laboratorním provozem a se všemi doplňkovými aktivitami velké klinicko-biochemické nemocniční laboratoře. a) exkurze v trvání 2hod. na pracovišti Odd. klinické biochemie a hematologie – medicíny dospělého věku (Bohunice) a na pracovišti OKBH dětské medicíny (Dětská nemocnice) pro 10 studentů. b) celodenní Pracovní den pro 5 studentů A-zaměřený na analytickou, interpretační a logistickou problematiku pro studenty PřF a LF MU; B- na instrumentální, počítačovou a servisní problematiku více zaměřený pro studenty VUT ; C-pracovní den zaměřený na problematiku praktických činností klinické biochemie dětské medicíny včetně diagnostiky dědičných metabolických vad a celostátního novorozeneckého screeningu. PS-WORKSHOPY viz klíčová aktivita 03. PS-NEWEBOVÁ PUBLICITA Byl navržen jednotný vizuální styl dokumentů projektu, propagačních a reklamních předmětů v souladu se stylem tvořených webových stránek a s pravidly publicity projektu. Byla navržena grafická úprava a formát informačních tabulek „Kontaktní místo“; „Partner projektu“. Tabulky byly umístěny na viditelných, reprezentativních místech řešitelských týmů projektu. Připravované aktivity byly směrem k cílovým skupinám propagovány distribucí tištěných informačních letáků. PS-WEBOVÁ PUBLICITA viz klíčová aktivita 04. Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: Vytipovat stejné, podobné nebo nějak jinak zajímavé předměty jednotlivých studijních programů LF, PřF MU a VUT. Provést jejich podrobný popis a srovnání (sylaby, témata přednášek, témata praktických cvičení, učební opory, audiovizuální učební pomůcky, zkušební testy), sdílet zdařilé a úspěšné formy výuky, event. při zjištěné potřebě společně působit na přípravě nových forem výuky a učebních opor. V rámci edukačních aktivit partnera Roche proběhnou Pracovní dny se zaměřením pro cílovou skupinu studentů LF; PřF MU a technicky zaměřené téma pro cílovou skupinu studentů VUT. Partner FN Brno uspořádá tři exkurze na pracovišti OKBH FN Brno pro cílovou skupinu studentů a pedagogů. ___________________________________________________________________________________________________ Číslo klíčové aktivity: 03 Organizace a zajištění workshopů a dalších forem spolupráce Podrobný popis realizace klíčové aktivity: V monitorovaném období připravila pracovní skupina v rámci organizace tématických workshopů celodenní studentský workshop s názvem „Propojení biomedicínských oborů s praxí“. První projektový Workshop byl připojen již ke XIV. Setkání biochemiků a molekulárních biologů, tím pádem došlo k přesunu akce v harmonogramu z plánovaného května na duben. Rovněž byla uskutečněna studijní návštěva cílové skupiny v místě působení partnera projektu Roche. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity: Wokrshop se uskutečnil 22.4.2010 v kongresových prostorách hotelu Continental jako součást tradičního XIV. Setkání biochemiků a molekulárních biologů. V programu zazněla prezentace s názvem „OPVK v kontextu sociální politiky EU“ spolu s informací o cílech, záměrech a dosažených výsledcích našeho projektu. Partneři projektu z aplikační sféry přednesly prakticky zaměřená sdělení. Byla přednesena zpráva s obrazovou dokumentací ze studijní návštěvy centrály Roche s diskusí. Součástí programu bylo i přednesení 10 bakalářských prací studentů cílové skupiny (3 LF; 4 PřF; 3 VUT). Tři nejlepší práce byly vyhodnoceny. Autoři obdrželi diplom a sportovní tašku s logolinkem OPVK. V rámci workshopu představil partner Roche automatický analyzátor pro stanovení acidobazických parametrů a krevních plynů, pro účastníky byly k dispozici výtisky firemního časopisu Labor Aktuel 01/2010 a firemní materiály o produktech, systémech a službách. Partner FN Brno předváděla ukázku činnosti glukometrů s možností stanovení glykémie a zařízení pro drogový screening. Na počítačích byly přístupné webové stránky projektu a databáze Labtests Online. Workshopu se zúčastnilo 60 studentů včetně členů projektového týmu. Studenti vyplnili dvoustránkový dotazník s dotazy na hodnocení programu, jednotlivých prezentací, organizace workshopu i otázkami na aktivní zapojení do aktivit projektu. Dotazník bude vyhodnocen a poznatky budou použity při modifikacích aktivit projektu. Studijní návštěva centrály partnera projektu Roche v období 31.3-2.4.2010. Návštěvy se zúčastnil za příjemce podpory koordinátor projektu doc.Zbořil a student V.Krajíček (PřF MU); za partnera projektu VUT doc.Kolář pedagog a student M.Gajdoš. Programově zajišťoval návštěvu zástupce partnera Roche DrPetr, organizačně administrátorka projektu Jana Dvořáková. Na odborném programu se podíleli vrcholní představitelé Roche. Návštěva byla zaměřena na seznámení účastníků s principy vedení evropské části Diagnostické divize Roche, s produkcí analyzátorů, mezinárodním marketingem a expedicí vyrobených analyzátorů. Byla představena komplexní problematika řízení firmy, životní cykly produktů od vývoje přes uvedení na trh až po praktický prodej a marketing. Prezentace ze studijní návštěvy včetně diskuse se zúčastněnými proběhla během studentského workshopu viz výše. Příprava edukačních pobytů v praktických provozech partnerů aplikační sféry; viz klíčová aktivita 02; PS-EDUKAČNÍ AKTIVITY ROCHE; PS-EDUKAČNÍ AKTIVITY FN BRNO. Vzhledem k významným organizačním změnám ve vedení i výrobních kapacitách partnera projektu Roche a přesunu zásadních aktivit firmy z Mannheimu do Rotkreuzu oproti situaci při podávání projektu bylo nutné změnit místo návštěvy uvedené v projektu. Úprava místa studijní návštěvy byla nutná, aby byl dodržen původní záměr a obsah studijních návštěv. Úpravou byl dodržen plánovaný cíl. Prohlášení partnera o změně situace přikládáme v příloze č.X Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: Programově a organizačně připravit workshop pro cílovou skupinu pedagogů. V měsíci říjnu bude pracovní skupina akci připravovat, v listopadu se uskuteční samotný Workshop. Podle zájmu studentů uskutečnit program edukačních aktivit FN Brno a Roche. ___________________________________________________________________________________________________ Číslo klíčové aktivity: 04 Zřízení webové komunikace pro projektový tým a cílové skupiny Podrobný popis realizace klíčové aktivity: Byla zřízeny webové stránky projektu; www.pes.med.muni.cz Úvodní stránka projektu s logolinkem OPVK a s logy partnerů včetně prolinků. Informace o ESF a OPVK O projektu (cíle, klíčové aktivity, pracovní skupiny) Kontaktní místo (prov. doba, kontakty) Žadatel a partneři projektu (charakteristika a důležité údaje) Řešitelský tým (kontakty a oblast profesní činnosti členů řešitelského týmu) Edukační aktivity (Roche, FN Brno, Kontaktní místo, PřF MU, VUT) Workshopy (inzerce, závazné přihlášky, organizační informace, fotogalerie..) Dokumenty (zápisy z porad pracovních skupin a ostatní administrativní agenda projektu) Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity: Webové stránky slouží jako aktuální a interaktivní zdroj informací o aktivitách projektu. Před realizací jednotlivých připravených edukačních aktivit provádíme prostřednictvím webových stránek zjištění zájmu studentů a uzpůsobujeme termíny jejich potřebám. Před jejich uskutečněním se studenti elektronicky registrují a přihlašují na jednotlivé edukační akce. Pro bližší komunikaci s cílovou skupinou studentů využíváme sociální síť Facebook. Prostřednictvím Facebooku podáváme rychlé informace o plánovaných aktivitách a získáváme rychlou odezvu téměř on-line. Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: Udržovat webové stránky v aktivním aktuálním stavu. Doplnit stránky o diskusní fórum. Možnost registrace cílových skupi k odběru novinek . Rozšířit webové stránky o nabídku edukačních aktivit PřF MU a VUT. 4. Publicita projektu Popis zajištění publicity a informování o EU, ESF a o projektu Publicita projektu směrem k cílovým skupinám. Prezentace projektu (cíle, klíčové aktivity, řešitelský tým, partneři). 7.12.2009 26 studentů VUT; 16.12.2009 7 studentů LF MU; 17.12.2009 47 studentů VUT. Prezentace projektu včetně vystoupení partnerů. 4.3.2010; 12hod. 98 studentů LF a PřF MU 4.3.2010; 15hod. 55 studentů VUT 26.3.2010 12 pedagogů. Webové stránky projektu; www.pes.med.muni.cz Všem studentům cílové skupiny byla odeslána mailová zpráva s odkazem na webové stránky projektu. Workshop 22.4.2010; prezentace „OPVK v kontextu sociální politiky EU“; dosavadní aktivity projektu a další cíle. Abstrakt přednášky uveřejněn ve sborníku XIV. Setkání biochemiků a molekulárních biologů & Studentský workshop v rámci projektu OPVK; ISBN 978-80-210-5164-5 Aktivním účastníkům workshopu, z cílové skupiny studentů, byly předány sportovní tašky s logolinkem. Externí publicita projektu. Článek „Evropská unie; Strukturální fondy Evropské unie; Evropský sociální fond; Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost“, uveřejněný v časopisu Labor Aktuel 01/2010; ISSN 1214-7672 v nákladu 1400 výtisků, distribuce v České a Slovenské republice uživatelům a partnerům f.Roche. Výroční konference OPVK aneb Vzdělávání pro každého; 24.3.2010, pořádané MŚMT Praha. Podpora efektivní spolupráce biomedicínských oborů Masarykovy univerzity a VUT Brno (M.Dastych) Diagnostics Forum; Vídeň; 28.-30.4.2010; konference uživatelů a partnerů f.Roche ze střední a východní Evropy. „Education for Competitiveness Operational Programm supported ba European Social Fund. A practical Project in the Czech Republic“; angl. (M.Dastych). Prezentace bude spolu s ostatními přednesenými referáty distribuována na CD ve všech zúčastněných zemích střední a východní Evropy. 5. Monitorovací indikátory Zdroje dat pro monitorovací indikátory a komentář: 07.41.00 Počet podpořených osob - celkem jedná se o počet osob z cílových skupin, které byli v rámci projektu podpořeny prostřednictvím absolvování vzdělávacích akcí. Zdrojem dat pro uvedený počet osob jsou prezenční listiny z uskutečněných akcí během uplynulého monitorovacího období. 07.41.20 Počet podpořených osob – poskytovatelé služeb. Jedná se o celkový počet osob, které v rámci projektu poskytují vzdělávací služby pro cílovou skupinu. Zdrojem dat pro vykázaný počet poskytovatelů služeb jsou koordinátoři a členové řešitelského týmu zapojení do jednotlivých edukačních aktivit. Průkaznost uvedeného počtu je doložena vzniklými pracovně právními vztahy a pracovními výkazy jednotlivých koordinátorů a členů řešitelského týmu. Každý poskytovatel služeb je uveden právě jednou. 07.42.70 Počet zapojených partnerů – jedná se o počet právnických osob, které jsou uvedeny v žádosti projektu a uzavřely s příjemcem smlouvu o partnerství a aktivně se podílejí na akcích v rámci projektu. Zdrojem dat je počet smluv o partnerství vzniklých v rámci projektu. Monitorovací indikátory jsou uvedeny v tabulce Excel – příloha č.1.