Monitorovací zpráva o realizaci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost ___________________________________________________________________________________________________ 1. Údaje o projektu a Monitorovací zprávě Registrační číslo projektu CZ1.07/2.4.00/12.0054 Název projektu Podpora efektivní spolupráce biomedicínských oborů Masarykovy univerzity a VUT Brno s účastí aplikační sféry Číslo prioritní osy 2 Celková výše finanční podpory [Kč] 8 422 522,00 Částka ESF [Kč] 7 159 143,70 Křížové financování [Kč] 0 Datum zahájení realizace projektu 1.11.2009 Datum ukončení realizace projektu 31.10.2012 Číslo právního aktu (Rozhodnutí/Smlouvy/Opatření) 07/2.4/36/2009 Monitorovací zpráva Pořadové číslo zprávy 02/2010 Monitorované období Začátek 1.11.2009 Konec 30.4.2010 Typ zprávy Průběžná Závěrečná Mimořádná Žádost o platbu Ano Ne Datum vypracování zprávy 2. Údaje o příjemci a zhotoviteli zprávy Příjemce Masarykova univerzita IČ/DIČ 00216224 / CZ00216224 Statutární zástupce (jméno a příjmení, funkce) prof. PhDr. Petr Fiala, PhD., LL.M, rektor MU Zhotovitel MZ Jméno a příjmení zhotovitele zprávy doc. MUDr. Milan Dastych, CSc., MBA Jana Šplouchalová Telefonní číslo/Fax 532 233 948, 549 49 4626 E-mail mdast@fnbrno.cz; splouch@med.muni.cz A. VĚCNÁ ČÁST MONITOROVACÍ ZPRÁVY 3. Realizované klíčové aktivity Období realizace klíčových aktivity: 05/2010 - 10/2010 Číslo klíčové aktivity: 01 Vytvoření a provoz kontaktního místa zajišťující komunikaci s aplikační sférou Podrobný popis realizace klíčové aktivity: Kontaktní místo zprostředkovalo konání praktických cvičení ve výukové laboratoři Katedry laboratorních metod LF MU včetně zavedených protokolů: Ø pro studenty PřF MU Osmolalita - 9studentů, přednášející p.H.Budíková [DEL: :DEL] Ø pro studenty PřF MU Automatický biochemický analyzátor - 9studentů, přednášející RNDr. Beňovská. Byl připraven dotazník pro zjištění odezvy účastníků praktických cvičení. Odpovědi byly vyhodnoceny a budou použity pro přípravu dalších aktivit Kontaktního místa v oblasti praktických laboratorních činností a jejich reciproční výměny mezi partnery projektu. Kontaktní místo koordinovalo reciproční výměnu 3 témat bakalářských prací mezi LF a PřF MU. LF vypsala 3 témata Bc prací pro studenty PřF Ø Zavedení stanovení olova v biologickém materiálu (sérum, erytrocyty) metodou AAS-elektrotermická atomizace. Ø Porovnání stanovení sodíku a draslíku v séru metodou přímé a nepřímé potenciometrie a plamenové fotometrie. Ø Studium profilu aminokyselin v mozkomíšním moku u dětských onkologických pacientů PřF vypsala 3 témata Bc prací pro studenty LF Ø NO, jeho metabolismus, účinky, funkce a stanovení Ø Metabolismus metylglyoxalu a jeho význam za normálních a patologických stavů Ø Reaktivní sloučeniny kyslíku, fysiologické a patologické aspekty 20.10.2010 s uskutečnilo setkání celého řešitelského týmu projektu. Manažer projektu doc.Dastych přednesl výstupy klíčových aktivit za celoroční řešení projektu s výčtem plánovaných aktivit na další monitorovací období. Nad přednesenými údaji proběhla diskuse všech zúčastněných. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity Kontaktní místo projektu se postupně stává skutečným centrem nejen pro zajišťování administrativních a informačních funkcí. Je místem pracovních schůzek PS-Kontaktní místo, kterých se zúčastňují mimo jiné i všichni koordinátoři řešitelských týmů partnerů projektu. Zápisy o projednávaných tématech dokládají jejich rozmanitost pokrývající celé spektrum aktivit projektu. Slouží celému řešitelskému týmu ke sledování aktuálního stavu výsledků aktivit, jejich průběžného řešení a připravovaných nových aktivit. Podařilo se zahájit spolupráci LF a PřF MU na poli reciproční nabídky a výběru témat bakalářských prací studentů. , Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: Ustanovení Studentské pracovní skupiny - listopad 2010 Připravit technicky zaměřený seminář vedený servisním technikem Roche s ukázkou servisní práce při preventivní kontrole a údržbě hlavních funkčních součástí a agregátů automatického biochemického analyzátoru Hitachi 911. Připravit náplň konzultačně a poradensky zaměřených seminářů pro nastávající absolventy bakalářského a magisterského studia před vstupem do praxe. ___________________________________________________________________________________________________ Číslo klíčové aktivity: 02 Vytvoření a činnost pracovních skupin projektu za účelem oboustranného přenosu informací Podrobný popis realizace klíčové aktivity: PS Multilaterální komunikace zastává, podobně jako Kontaktní místo, koordinující funkci usnadňující komunikaci mezi partnery, včetně konkretizace témat daných záměry a harmonogramem projektu. Pilotní aktivitou této pracovní skupiny je první část záměru a cíle projektu: Navázání účinných forem neformální komunikace a výměny informací za účelem zkvalitnění vysokoškolské výuky… Byly vytipovány předměty bakalářského a magisterského studia s biomedicínským zaměřením na LF, PřF a VUT. Určené předměty bakalářského studia byly strukturovaně popsány (název, rozsah včetně hodinové dotace, sylabus, témata přednášek, témata praktických cvičení, učební opory-učební texty, audiovizuální podpory, ověření znalostí-testy). Získané přehledy a srovnání budou k dispozici pedagogům (LF, PřF, VUT) s možností jejich vzájemného recipročního využití ve výuce: a) v možnost účasti studentů na přednáškách různých předmětů (LF,PřF,VUT); prakt. cvičení (po domluvě) b) v poskytnutí a zajištění vybraných témat přednášek a prakt.cv. pro studenty partnerů Vypracované srovnávací přehledy budou dány k diskusi cílové skupině studentů k vyjádření jejich názoru a případného zájmu. PS Edukační aktivity Roche připravila pro studenty Pracovní dny, centrála v Praze, Karlovo nám. 17. Dne 5.května pro studenty LF a PřF MU, zúčatnilo se 15 studentů, studentům se věnovalo15 zaměstnanců společnosti Roche. Pro studenty VUT Brno se Pracovní den konal 26.5.2010 - 19 studentů, aktivně se podílelo 10 kolegů z partnerské společnosti Roche. Dotazník - vyhodnoceno, přiloženo. Přiložen náhled prezentace a obsahu Pracovního dne. Fotodokumentace.Přiloženy studentské Zprávy z cest. PS-Edukační aktivity_FN Brno: Exkurze na OKBH ve dnech: 18.5.2010 pro 8studentů - provázely 3kolegyně z FNB - Gottwaldová, Číhalová, Malášková, 19.5. 2010 pro 8 stud. a věnovaly se jim kolegyně Beňovská, Budíková, Gottwaldová, Malášková a 20.5.2010 pro 9stud +1pedagog(doc.Zbořil). U všech PL, protokoly. Vyhodnocení dotazníku Praktická cvičení ve FN Brno: Automatický biochemický analyzátor dne 6.5.2010 - pro 12 studentů a dne 6.5.2010 Praktické cvičení Osmolalita pro 12 studentů. PL + protokoly. Odborná praxe na OKBH FN Brno: praxe probíhala od 1.7.2010. do 20.9. 2010. Praxi absolvovalo 5 studentů: 3 z PřF MU, 2 z VUT Brno. Časový rozsah: 3 týdny pro PřF MU, 2 týdny pro VUT. Přiložena náplň odborné praxe a Logbooky jednotlivých studentů. Fotodokumentace. PS Workshopy - viz klíčová aktivita 03 PS Newebová publicita - schůzka 26.5.2010. Od té doby se schůzky nahradily operativní elektronickou diskusí a výměnou podkladů. PS zajišťuje úpravu veškerých tištěných dokumentů, letáků a propagačních předmětů. Je podpůrnou složkou ostatním PS, zejména Webové publicity a Workshopů. Informační plakáty a letáky. Příprava, tisk a distribuce Bulletinu.(viz bod.6) PS Webová publicita - viz klíčová aktivita 04. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity Koordinující úloha pro výše uvedené aktivity, zvláště potom v oblasti navázání, prohlubování a rozšiřování výměny informací a komunikace mezi zúčastněnými třemi vzdělávacími institucemi, náleží PS Multilaterální komunikace. Výsledné aktivity svědčí pro naplnění této vytýčené funkce. Ostatní PS pokračují v zavedených formách aktivit a v rozvoji nových aktivit. Vyhodnocení dotazníku účastníků Pracovních dnů Roche ukázalo na skutečnost, že studenti VUT odpovídají významně méně pozitivně na otázky: zajímavost, užitečnost a využití pro praxi než studenti LF a PřF MU. Výsledek podporuje dojem, že v předmětech VUT není dostatečně zastoupena problematika laboratorních technologií. Do této oblasti bude proto směřována aktivita projektu. Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: PS Edukační aktivity Roche - organizace a realizace Pracovních dnů v centrále v Praze. Modifikováno pro studenty PřF a LF MU - 24.11.2010. Speciálně zaměřený Pracovní den pro studenty VUT Brno - se bude konat 26.11.2010. PS Edukační aktivity FN Brno – vypracování náplně a nabídky absolvování Pracovního dne na OKBH FN Brno. Vypracování a uveřejnění stručné anotace obsahu témat přednesených a prakticky ukázaných v rámci Pracovních dnů Roche a FN Brno. ___________________________________________________________________________________________________ Číslo klíčové aktivity: 03 Organizace a zajištění workshopů a dalších forem spolupráce Podrobný popis realizace klíčové aktivity: PS Workshopy vypracovala ve spolupráci s partnerem projektu Roche Diag. vyhodnocení studentského workshopu na základě odevzdaných dotazníků. Výstupy budou použity hlavně pro přípravu studentského workshopu v roce 2011 a vzhledem k vyjádřenému zájmu studentů o aktivní účast na aktivitách projektu i pro ustavení studentské pracovní skupiny v rámci projektu. Během října PS zajišťuje Pedagogický workshop 2010 - program přiložen. PS dále organizačně zajišťuje návštěvu Světového lékařského fóra a výstavy zdravotnické techniky Medica 2010 v Düsseldorfu. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity: Byl připraven odborný program workshopu pro cílovou skupinu pedagogů a organizační zajištění návštěvy výstavy MEDICA Düsseldorf zástupci cílové skupiny studentů a pedagogů Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: ___________________________________________________________________________________________________ Číslo klíčové aktivity: 04 Zřízení webové komunikace pro projektový tým a cílové skupiny Podrobný popis realizace klíčové aktivity: Webové stránky jsou pravidelně aktualizovány. Byly rozšířeny o edukační aktivity Přírodovědecké fakulty MU a VUT Brno. Prostřednictvím stránek se studenti hlásí na jednotlivé vypsané edukační aktivity pod odkazy: Závazná přihláška. Jako novinka byl uveden do provozu tzv. Odběr novinek - sledování změn. Po přihlášení k odběru přijde zájemcům pomocí zprávy do e-mailové schránky jednou týdně vypsaná aktualizace stránek. Stránky Facebooku slouží k rychlé informovanosti pro cílovou skupinu studentů. Aktualizace. Přiložené ukázkové webové stránky. Zhodnocení a výsledky klíčové aktivity: Webové stránky postupně vstupují do povědomí cílových skupin projektu. Hrají velmi významnou úlohu při pravidelných, každoročních obměnách cílových skupin vstupem studentů prvních ročníků. Popis a cíl klíčové aktivity pro další monitorovací období: Zřízení diskusního fóra pro cílové skupiny projektu Zprovoznit prostředí a nástroje pro pořádání videokonferencí primárně pro členy řešitelských týmů, výhledově i pro cílové skupiny. 4. Publicita projektu Informace o www.stránkách (www.pes.med.muni.cz) viz bod 3 Klíčová aktivita 04. Článek v časopisu Inovační podnikání a Transfer technologií: "Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost" Článek ve speciální příloze časopisu muni.cz věnovaný projektům OPVK...."Biomedicínské obory se propojují s praxí".Přiložen Informační Bulletin PES Labor aktuell: tématicky navazující článek "Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost" doplněný fotodokumentací. Přiložen. Propagační předměty s logolinkem OPVK byly vysoutěženy a měly by být použity na Pedagogickém workshopu 2010. 5. Monitorovací indikátory Zdroje dat pro monitorovací indikátory a komentář: 07.41.00 Počet podpořených osob - celkem: zde je uveden počet osob z cílových skupin, které byly v rámci projektu podpořeny prostřednictvím účasti na edukačních aktivitách partnerů projektu. Zdrojem dat pro uvedený počet osob jsou prezenční listiny a logbooky z uskutečněných aktivit během uplynulého monitorovacího období. 07.41.20 Počet podpořených osob - poskytovatelé služeb: jedná se o celkový počet osob, které v uplynulém monitorovacím období poskytly v rámci projektu vzdělávací služby zaměřené cílovým skupinám. Jedná se zejména o koordinátory partnerů a členy řešitelského týmu zapojených do jednotlivých edukačních aktivit. Uvedený počet je prokázán na základě uzavřených pracovně-právních vztahů, taktéž pracovními výkazy. Každý poskytovatel služeb je uveden v monitorovacích indikátorech právě jednou. 07.42.70 Počet zapojených partnerů – zde deklarujeme počet právnických osob, které jsou uvedeny v žádosti projektu a uzavřely s příjemcem smlouvu o partnerství. A zároveň se aktivně podílejí na jednotlivých aktivitách uskutečněných v rámci projektu. Zdrojem uvedených dat je počet partnerů s uzavřenou smlouvou o partnerství. Monitorovací indikátory jsou uvedeny v tabulce Excel – příloha č.1.